ТЕМА. ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ. МІФИ ТА РЕЛІГІЯ СТАРОДАВНЬОГО ЄГИПТУ
Мета: познайомити учнів із давньоєгипетськими міфами й релігійними уявленнями;
- формувати інформаційну компетентність: розвивати вміння використовувати історичні джерела для пошуку відповідей на поставлене запитання; розвивати вміння готувати учнівський проект і представляти його результати у формі презентації
- формувати мовленнєву компетентність: розвивати вміння представляти повідомлення перед класом;
- формувати логічну компетентність: навчати учнів пояснювати та доречно вживати поняття «міф», «релігія», «мумія», «сфінкс», «саркофаг»;
- виховувати повагу до історичного минулого народів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування
умінь і навичок.
Обладнання: навчальний підручник з історії стародавнього
світу (Пометун О.І. Всесвітня історія, історія України: підр. для 6 кл. заганоосв. навч. закладів / О.І.Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256 с.: іл.) § 14; Інтегрований курс історії. 6 клас. Дидактичні матеріали . – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – С. 41 - 43; ілюстративний матеріал, мультимедійна презентація.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
1. Пояснювати та доречно вживати поняття «міф», «релігія», «мумія», «сфінкс», «саркофаг».
2. Визначати та описувати богів Давнього Єгипту, використовуючи візуальні джерела.
3. Характеризувати міфологічні та релігійні уявлення давніх єгиптян, використовуючи давньоєгипетські пам’ятки.
4. Висловлювати міркування про своєрідність давньоєгипетських міфів та релігійних уявлень.
Хід уроку
План вивчення нового матеріалу.
1. Релігійні вірування давніх єгиптян.
2. Міфи давніх єгиптян.
І. Організаційний момент.
Учитель. Подивіться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.
Бажаю всім гарної праці і співпраці на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Репродуктивно-аналітична бесіда.
1. Що таке релігія?
2. Які форми первісних релігійних вірувань вам відомі?
3. Що таке міфи? Про що в них розповідається?
4. Для чого єгиптяни будували храми і гробниці?
ІІІ. Мотивація начальної діяльності.
Розв’яжіть хронологічну задачу. У 1922 р. внаслідок тривалих пошуків англійський археолог Говард Картер знайшов гробницю Тутанхамона. Поховання складалося з кількох приміщень, заповнених коштовними речами. Серед них – золотий трон Тутанхамона, оздоблений малюнками й пишно інкрустований. У поховальній камері було знайдено велику скриню, покриту листовим золотом. Усередині три менші скрині. В останній був кам’яний саркофаг з трьома вкритими золотом трунами. У найменшій труні, виготовленій із золота, покоїлася мумія Тутанхамона. Обличчя закривала майстерно виконана золота маска. Мумію прикрашено амулетами, намистом, підвісками, браслетами, перснями.
Обчисліть, скільки років недоторканою пролежала в саркофазі мумія Тутанхамона, якщо 18-літній фараон помер 1342 р. до н. е. Коли народився цей давньоєгипетський правитель?
ІV. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.
Учитель оголошує тему практичного заняття, нагадує його особливості, форми роботи на уроці й правила, яких необхідно дотримуватися учням.
Проблемне питання. Якими були особливості міфологічних та релігійних уявлень стародавніх єгиптян?
1. Релігійні вірування давніх єгиптян.
Для ознайомлення шестикласників з новим матеріалом використовуємо різні види читання (мовчки, ланцюжком, коментоване) першого пункту параграфа. В ході читання учні заповнюють таблицю «Єгипетські боги».
Єгипетські боги
Єгипетські боги |
Як їх зображували |
Які сили природи і життя людей уособлювали |
|
|
|
Далі заслуховуються учнівські повідомлення:
1. Єгипетські боги та їх священні тварини (повідомлення учня + мультимедійна презентація)
Кожний бог мав свою священну тварину. Священний бик Амона-Ра, якого звали Апіс, жив у спеціальному храмі. Символом бога Ра був жук-скарабей. Єгиптяни вважали, що людей колись виліпив на гончарному крузі бог-баран Хнум. Богиню краси та кохання Хатор уявляли з головою корови. Вірили, що крокодил у водах Нілу – це бог Собк.
Коли священні тварини вмирали, їхні тіла перетворювали на мумії та ховали з великими почестями. За вбивство священної тварини призначалося суворе покарання, інколи навіть смертна кара.
2. Міф про бога Озіріса.
Бог Озіріс, що царював у царстві мертвих, був одним із найбільш шанованих. Озіріс був старшим сином бога землі Геба та богині неба Нут. Як і фараони, він спочатку царював на землі. За його правління люди не знали ні воєн, ні хвороб, ні голоду. Озіріс навчив єгиптян землеробства й виноградарства, будування
міст, видобутку мідної та золотої руди, мистецтва лікування та грамоти. Бог пустелі, вітру та війни Сет вирішив знищити Озіріса. Спочатку він виготовив саркофаг. Потім улаштував свято, на яке запросив Озіріса. ТутСет оголосив, що саркофаг буде подарований тому, кому він підійде за розміром. Коли Озіріс ліг у нього, саркофаг закрили кришкою, запечатали свинцем і кинули в Ніл. Проте Озіріс воскреснув із мертвих. Свій трон він залишив синові Гору, а сам став володарем царства мертвих. Гор був останнім богом на землі, оскільки інші вищі істоти переселилися на небо. Він протягом 80 років боровся проти Сета. Не раз Сет убивав Гора, але небесні боги щоразу воскрешали його та повертали йому царський трон на землі,
згодом Гор передав цей трон людським правителям — фараонам.
Озіріса зображали поміж дерев у вигляді людини із зеленою шкірою. Єгиптяни вважали, що кожного року Озіріс помирає та відроджується до нового життя.
Сета зображали зі звіриним обличчям і вогненним волоссям. Народився Сет за три дні до Нового року, тому єгиптяни вважали цей день нещасливим.
3. Уявлення єгиптян про підземне царство мертвих (повідомлення учня + мультимедійна презентація).
Жителі Єгипту вірили, що підземне царство розташоване далеко на заході і, щоб без перешкод дійти до Озіріса, потрібно знати багато заклинань. Їх записували жерці до «Книги мертвих». Діставшись до «Великого Будинку Двох Істин», де царював Озіріс, померлий поставав перед його справедливим судом.
Долю померлого вирішували 42 судді. Він повинен був визнати себе винним або невинним у гріхах. Перед початком суду померлий промовляв молитву. У ній він перелічував усі гріхи, у яких не був винен. Потім відповідав на запитання бога мудрості ТотаПраведність душі визначали за допомогою ваг. На одну шальку клали серце (у ньому, на думку єгиптян, містилася душа), на другу – пташине перо, що символізувало правосуддя. Ваги тримав Анубіс, а вирок виносив Тот. Якщо серце переважувало, то померлий був грішником, і чудовисько Амту — лев із головою крокодила - з’їдало його. Якщо померлий не мав гріхів, то оживав для подальшого вічного життя в раю – Іару. Поля Іару мало чим відрізнялися від найкращих полів Єгипту. Їх оточував бронзовий мур, який захищав праведників. У раю селяни обробляли землі, писці вели облік, фараони керували своїми підлеглими. Але душа час від часу поверталася до тіла, і тому єгиптяни прагнули зберегти його якнайдовше, виготовляючи мумії.
Коли єгиптяни ще не знали таємниці бальзамування, тіло померлого просто закопували в гарячий пісок пустелі. Згодом було винайдено речовини, які дали можливість зберегти тіло від руйнування. Бальзамуванням займалися тільки фахівці, яким були відомі його секрети. За їхньою роботою постійно наглядали жерці. Муміфікація потребувала великих коштів, тому зберегти тіло небіжчика таким чином могли собі дозволити лише заможні єгиптяни, зокрема фараони.
Спочатку бальзамувальники працювали над висушуванням тіла. Його набивали папірусом або піском, вкривали смолистими речовинами та залишали на 40—70 діб. Підготовлене тіло загортали в лляні бинти, вкладаючи амулети, які повинні були захистити небіжчика в потойбічному світі. Після цього мумію розміщували в трьох дерев’яних трунах, які вкладали одна в одну. А ті, у свою чергу, клали до саркофага. Саркофаг із мумією несли до поховальної камери в піраміді чи гробниці.
4. Міф про бога Ра
Бога Ра зображували у вигляді людини з головою, увінчаною золотим диском, або у вигляді величезного рудого кота. Уранці бог Ра випливав на сонячному човні та рухався по небу. До вечора човен Ра спускався
в підземне царство, де він бився з духами темряви та перемагав страшного змія Апопа. Вирвавшись із підземного царства, Ра знову випливав на небо. Наставав новий день.
Після виступів учитель ставить доповідачам запитання.
Запитання
1) Що серед вивченого під час підготовки свого проекту ви вважаєте найважливішим? Обґрунтуйте свою думку.
2) Чого ви навчилися, працюючи над обраним проектом?
Виконання завдань
Робота з документами
Молитва-заперечення померлого перед судом Озіріса (із «Книги мертв их»)
Я не здійснював несправедливості проти людей.
Я не кривдив близьких.
Я не говорив неправду в Місці Істини.
Я не грабував бідних.
Я не робив нічого супроти волі богів.
Я не підбурював слугу проти господаря.
Я не отруював.
Я не вбивав.
Я не наказував убивати.
Я не грабував могил.
Я не мучив удів.
Я не чинив нікому зла.
Я не привласнював дари, які приносили в храм, не полював на священних тварин.
Я не маю гріха, я не маю гріха, я не маю гріха, я не маю гріха, моя безгрішність – це безгрішність Величного Фенікса (Бену), що в Гераклеополі.
Мені не нашкодять у Великому Будинку Двох Істин, бо я знаю імена богів, що перебувають поряд із тобою.
Запитання до документа
1) Які людські якості цінувалися в Стародавньому Єгипті?
2) Які дії стародавні єгиптяни вважали гріхом?
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Бесіда з учнями за проблемним завданням, отриманим на початку уроку (Учні зазначають, що релігійним уявленням давніх єгиптян було притаманне багатобожжя – віра в багатьох богів, зв'язок багатьох богів з явищами природи, велика увага до смерті та переходу в потойбічний світ, культ фараонів з його будівництвом пірамід, муміфікацією тіл
2. Співвіднесіть поняття та їх визначення.
1) Мумія |
А) розповіді про богів і героїв |
2) Сфінкс |
Б) гробниця єгипетського фараона |
3) Міф |
В) висохле тіло померлого, обгорнуте бинтами |
4 Піраміда |
Г) Істота з тілом лева та головою фараона |
1) Озіріс |
А) Бог Нілу |
2) Тот |
Б) Покровитель царської влади |
3) Хапі |
В) Бог помираючої та воскреслої природи |
4) Гор |
Г) Бог мудрості, що дарував Єгипту писемність |
VІ. Рефлексія
Продовжіть речення:
Сьогодні на уроці:
- Я дізнався (лася) ….
- Я зрозумів (ла) ….
- Я навчився (лася) ….
VІІ. Домашнє завдання.
1. Повторити матеріал теми «Стародавній Єгипет» (параграфи 11 – 14), підготуватися до уроку узагальнення й тематичного оцінювання.
2. Творче завдання. Складіть кросворд або ребус за матеріалом вивченої теми.