Тема “Мої улюблені книжки”
Слайд 1
Мета: вчити самостійно та незалежно мислити, досліджувати, висловлювати власну думку, використовувати нову інформацію;
активно розвивати й моделювати у дітей вміння та навички ефективного спілкування;
виховувати інтерес до книги; збагачувати знання про найважливіше з історії книги, прищеплювати любов до читання та бережливе ставлення до книги.
Хід заняття
На столі у кожної групи лежать конверти з завданням .
Візьміть конверт 1завд.,у ньому лежить послідовна інструкція виконання завдання.
1.Виберіть з книг які лежать у вас на столі, книгу під назвою ...
2.Відкрийте сторінку...
3.З рядка № ...
4.Випишіть на аркуш слово під номером ...
Один учень з кожної групи виходить з аркушем до дошки і читає слово ,яке вони знайшли.Ці учні отримують завдання: об`єднати слова в прислів`я та прикріпити до дошки.(Книги читати-усе знати!)
-А які ще прислів`я ми знаємо про книгу?
-З окремих слів, які у вас лежать на парті, складіть і склейте прислів`я, розмірковуючи, чому в народі так кажуть? ( 1 прислів`я на групу,1учень з групи читає з місця і відповідає, віддає вчителю, а той кріпить на дошку)
Книга вчить, як на світі жить!
Книга корисна ,коли її читають.
Прочитав добру книгу-зустрівся з другом.
Книга нам допомагає, у нещасті утішає.
А і справді :“Книга - ваш друг, без неї, як без рук”.
Слайд 2
Одні книги розкривають нам таємниці світу природи, інші історію рідного краю, а якісь — цілого Всесвіту. Скільки у людей потреб — стільки й різних книг, по різному книги і допомагають людям: одні навчають, інші —розважають, ще інші — дають поради в різних життєвих ситуаціях.
-А чи цікаво вам як книга прийшла до людей?
-У стародавні часи не було книжок, бо люди не вміли їх робити. Але потреба записувати, передавати іншим якісь відомості, досвід, знання виникли у людей дуже давно. То ж «сторінками» найдавніших книжок ставали стіни печер, каміння, сокири.
Слайд 3
Писали на всьому й усім. Бо не було тоді ані паперу, ані ручок, ані олівців, не знали люди і літер - їх замінювали малюнки.
-Подивіться на столі у кожної групи лежать дуже цікаві, а деякі й незнайомі нам речі (глина, камінь, шкіра, кора )
2 завд.
-Як ви гадаєте що це?
-А як ці предмети стосуються нашої теми?
-Правильно, це стародавні сторінки перших книг. І я пропоную вам зараз спробувати намалювати, або написати щось на цих стародавніх аркушах. Будь ласка, усі разом в своїх групах зробіть висновок чи зручно вам працювати з таким матеріалом і потім поділіться своїми враженнями.(1 група робить висновок про камінь,2-про глиняну табличку,3-про пергамент,4-про бересту.) До дошки виходить 1 учень від групи і робить висновок.
1 група (показує камінь)
Слайд 4
Перші люди залишали інформацію у вигляді написів на каменях і стінах печер.Та хіба на сторінках-цеглинах багато напишеш? До того ж такі книги важкі й незручні. Коли б, скажімо, якийсь учень збирався в школу і брав із собою дві-три такі «книги», йому потрібен був... віз.
2 група (показує глиняну табличку) Такі сторінки теж не зручні і досить важкі, а от різниця з каменем в тому, що якщо написав щось неправильно і глиняна сторінка ще сира, то можна було стерти і почати писати заново. Такі таблички потім сушили й випалювали на вогні. Але зручною її не назвеш.
3 група (показує пергамент)
Слайд 5
З часом стали виробляти зручні та легкі книжки з тонкої козячої або телячої шкіри. Першу таку книжку виготовили у стародавньому грецькому місті Пергамі – тому й папір із цієї шкіри назвали пергаментом. Але вони були дуже дорогі. На виготовлення однієї книги потрібні були шкури з цілої череди телят. Отже, люди шукали матеріал, з якого можна було б робити книги, щоб вони були дешеві й прості.
4 група (показує бересту)У Київській Русі як книжку використовували бересту. Цей матеріал виготовляли із верхньої частини кори берези. Потім її випарювали в окропі, завдяки чому вона ставала гнучкою і м’якою. А древні єгиптяни робили записи на папірусі виготовленому з рослини, яка росла на берегах річки Ніл.
Слайд 6
-Люди використовували папірус на будівництві. Якось один чоловік лагодив хату. Розрізав стеблину папірусу, витяг волокнисту серцевину, поклав на осонні. Через деякий час він побачив, що волокно перетворилося на сухі вузенькі стрічки. Ще більше здивувався чоловік, побачивши, що стрічки добре вбирають фарбу. Значить, на папірусі можна писати. Відтоді з’явилися книжки, а краще сказати сувої з папірусу. Писати на його сухих стеблах було зручно, але через кілька років такі «книги» ламалися і розсипалися.
Справжній папір, на якому пишуть і сьогодні, люди навчилися робити дві тисячі років тому.
Як ви гадаєте ,з чого виготовляють папір?
Чи шкодить це природі?Доведіть свою думку.
Увага на екран.7 слайд(відео)
А який висновок зробили ви?
А чи цікаво вам ,який висновок зробив хлопчик?
8 слайд (відео)
3 завд.
1,2 групі необхідно скласти агітаційну листівку за темами
1-гр.-«Садимо дерева- відроджуємо землю»
2гр.-«Будь природі другом,економ папір»
3.4 групі необхідно провести акцію на захист
3гр.-«Мало лісу-беоежи,нема лісу-посади!»
4 гр.-«Посади дерево збережи його»
Дякую ,ви справжні захисники природи!
А для того щоб книга мала такий вигляд ,який вона має зараз багато людей сумлінно працювали.
-Чи цікаво вам дізнатися хто створює такі цікаві, красиві, яскраві книги для вас сьогодні?
4 завд (театр.постанова)
(я пропоную вам обрати одного актора з групи , який буде виконувати роль людини, професія якої відноситься до створення книги. Слова для актора в конверті №3)
1 група Письменник (в окулярах, з ручкою і зошитом)
Я — письменник, автор тексту,
Автор задумів, ідей.
Я пишу цікаві твори
Для дорослих і дітей.
2 група Художник (тримає пензлик та палітру з фарбами)
Я — художник, я малюю
Ілюстрації для книг,
Фарбами розповідаю,
Про усе, що йдеться в них.
Слайд 9
3 група Редактор (має в руках стос паперів з надрукованими текстами)
Я — редактор.
Тексти всі
Я перевіряю,
Помилки й неточності
Уважно виправляю.
4 група Друкар(тримає 5-6 книжок)
Я для вас книжки друкую,
Отже, звуся я друкар.
Поставляю в магазини
Тільки якісний товар!
Слайд 10
-Бачите, діти, скільки людей працює, щоб книга могла потрапити до
ваших рук! Нумо, щиро подякуємо їм за таку важку та копітку працю!
Слайд 11(відео фізхвилинка)
5 завд.
-А чи хочете ви дізнатися де книжки живуть? Яка їх найбільша домівка?
Давайте подивимося на дошку і розгадаємо ребус. На партах у вас лежать кольорові літери, іх треба вставити у відповідний кольоровий прямокутник на дошці. Так ми дізнаємось де живуть книги.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б І Б Л І О Т Е К А
-А чи цікаво ,вам, яка їх найбільша домівка?
-Для цього я пропоную вам звернути увагу на конвертик під номером 4.
В ньому лежать пазли з прикладами, вирішивши правильно приклади і наклеївши їх на листок, кожна група отримає повідомлення і ілюстрацію про місце, де живуть книги.
1 група(Першу в Україні бібліотеку заснував київський князь Ярослав Мудрий майже 10 століть тому. Ця бібліотека містилася у Києві, у Софійському соборі. Це була домівка для понад 800 книг)
Слайд12
2 група(Одна з найбільших бібліотек світу розташована у США ,в місті Вашингтон. Вона заснована майже 2 століття тому .Це домівка для сорока мільйонів книжок)
Слайд 13
Слайд 14
3 група(Найбільша бібліотека в Україні -Наукова Бібліотека, ім. Вернадського .Це домівка для 15 мільйонів книжок.)
4 група(Краматорська бібліотека розташована в самому центрі міста, знаходиться на пустирі і в ній живуть майже 69 тисяч книг)
Слайд 15
завд .6
(Мені дзвонить телефон, я піднімаю слухавку, відповідаю, потім повідомляю дітям)
-Знаєте, діти, поки ми досліджували, аналізували, вирішували приклади, у школі, що неподалік від нас, панує страшна епідемія. Мені саме телефонувала вчителька з цієї школи. Каже, хворі не плачуть, ні на що не нарікають, лише тихенько лежать та чекають. Вже приїхали і лікарі, вони беруть ножиці... Невже
будуть робити операцію? Мабуть ні, адже у них в руках з’являються ще клей,
білий папір. Як ви гадаєте про яких же хворих йдеться? (Про книги).
Слайд 16
Школярі не берегли книг, малювали в них, загинали, а часом і виривали сторінки. Тепер доводиться їх рятувати. А чи є в нашому класі дітки які не бережуть книжечки? Діти, а вам коли- небуть доводилося лікувати свої книжечки? Я пропоную зараз кожному зробити закладинку – пам’ятку про те, як треба поводитися з книгою.
Слайд 17
(Із раніше приготовлених заготовок діти виготовляють закладку-пам’ятку)
Пам’ятка
Бережи книгу чи свою чи бібліотечну.
Мий руки перед тим ,як брати до них книгу.
Не згинай у книзі сторінок.
Не роби на сторінках книг позначок ручкою.
Не виривай сторінок.
Не слинь пальці коли перегортаєш сторінки.
Бережи книгу від вогню чи сирості.
Розірвану книгу підклей.
Книгу поверни в бібліотеку вчасно на неї чекають інші читачі.
Підсумок
Сьогодні ми багато дізналися нового та цікавого. Ви були допитливими, допомагали один одному, ви досліджували, аналізували.
На початку нашого заняття ми створили свою книжечку.Але чогось в ній не вистачає! Як гадаєте чого? (назви).А давайте зараз разом придумаємо назву для нашої книжечки(варіанти відповідей, записую назву)
А зараз ,будь ласка, за бажанням візьміть олівці, фломастери або кольорові ручки і свої враження від заняття намалюйте, або напишіть, і прикріпіть у чисті аркуші нашої книжечки!
От і добре.
Слайд 18