Практичне заняття. Наукові заняття, освіта та писемність у Стародавньому Китаї.
Мета:На основі раніше отриманих знань і опорних умінь у новій навчальній ситуації учні самостійно вирішують проблемно-пізнавальні завдання, публічно представляють результати індивідуальної та колективної творчої діяльності, освоюють складніші способи вивчення історичного минулого. Формувати та розвивати в учнів дослідницькі уміння, навички пошуково - дослідницької роботи (виявлення проблем, збір інформації), спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати, розвивати аналітичне мислення; сприяти підвищенню особистої впевненості у кожного учасника проекту. Забезпечити механізм розвитку критичного мислення дітей, уміння шукати шляхи вирішення проблеми. Виховувати почуття любові до історії.
Бажаю успіхів !!!
УРОК
(Всесвітня історія. Історія України 6 клас)
Тема: Практичне заняття. Наукові заняття, освіта та писемність у
Стародавньому Китаї.
Мета:На основі раніше отриманих знань і опорних умінь у новій навчальній ситуації учні самостійно вирішують проблемно-пізнавальні завдання, публічно представляють результати індивідуальної та колективної творчої діяльності, освоюють складніші способи вивчення історичного минулого. Формувати та розвивати в учнів дослідницькі уміння, навички пошуково - дослідницької роботи (виявлення проблем, збір інформації), спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати, розвивати аналітичне мислення; сприяти підвищенню особистої впевненості у кожного учасника проекту. Забезпечити механізм розвитку критичного мислення дітей, уміння шукати шляхи вирішення проблеми. Виховувати почуття любові до історії.
Тип уроку: урок практичного застосування знань, навичок і умінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
Слово вчителя:
好天儿Hǎotiāner /хаотян ер/ (Добрий день, діти!)
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Самостійна робота, ключ – 1.В 2.В 3.Б 4.А 5.Г 6.В 7.Б 8.В 9.Г 10.Б
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ваш підручник надрукований на папері. І папір, і найдавніший спосіб друкарства тисячі років тому були винайдені в далекому Китаї. Також важко собі уявити корабель або літак без компаса, який так само винайшли в цій давній країні.
Сьогодні на нашому практичному занятті ми дізнаємось не тільки про наукові знання, а й про писемність та освіту Стародавнього Китаю.
ІV.Вивчення нового матеріалу
Вчитель: Першим великим винаходом стародавнього Китаю вважається папір. Згідно з китайськими літописами династії Східна Хань, папір винайшов двірський євнух династії Хань–Цай Лун у 105 році н.е.
Паперова банкнота хуейцзі, надрукована в 1160 р.
У глибоку давнину в Китаї до появи паперу для записів використовували скручені в згортки смужки з бамбука, сувої з шовку, дерев’яні та глиняні таблички і т.д. Найбільш же давні китайські тексти або «цзягувень» були виявлені на черепашачих панцирах,
які датуються 2 тис. до н. е. (династія Шан).
Вчитель: (робота з підручником)
Зараз ми визначимо особливості писемності Стародавнього Китаю.
Завдання № 1
Прочитайте текст підручника стор. 112 та складемо схему.
Писемність Стародавнього Китаю
Бамбукова дощечка |
Шовкова стрічка |
Папір |
Вчитель: Перший прототип компаса, як вважається, з’явився за часів династії Хань (202 р. до н.е. – 220 р. н.е.), коли китайці почали використовувати магнітний залізняк, орієнтований на північ-південь. Правда, він отримав застосування не в навігації, а у ворожінні. У давньому тексті «Луньхен», написаному в 1 ст. н.е., в главі 52 давній компас описується так: «Цей інструмент нагадує ложку, і якщо його покласти на тарілку, то його ручка вкаже на південь». Модель китайського компаса
Отже, компас - стародавній винахід, незважаючи на відносну складність його пристрою. Імовірно вперше цей механізм був створений в Стародавньому Китаї ще в III столітті до нашої ери. Пізніше його запозичили араби, через яких цей прилад потрапив до Європи.
Вчитель : Також китайський вчений винайшов Сейсмограф – прилад для автоматичного запису коливань земної поверхні, зумовлених сейсмічними хвилями (при землетрусах).У 132 р. Чжан Хен розробив сейсмограф, що визначав можливість землетрусу на відстані від 400 до 500 км.
Сейсмограф
Чжан Хен
Вчитель : Астрономія в Китаї має дуже довгу історію та давні традиції. На думку британського вченого Джозефа Нідема, китайці до арабів були найбільш наполегливими та точними спостерігачами небесних явищ у світі. Різні китайські автори твердять, що історія астрономії в країні сягає періоду раніше другого тисячоліття до нашої ери.
Дуньхуанську карту було знайдено в так званій «секретній печері» (сьогодні відомій як «Книжна печера», відкритій на початку XX ст.), розташованій у буддійському печерному комплексі Могао. Дуньхуанську карту датують приблизно 700 роком нашої ери. Вона подає назви понад 1300 зірок та містить багато корисної для сучасних астрономів інформації.
Фрагмент давньої китайської карти зоряного неба
Вчитель: Вважається, що порох був розроблений у Китаї в X столітті. Спочатку він використовувався як начинка в запальних снарядах, а пізніше були винайдені порохові снаряди вибухової дії. Крім військової справи, порох активно застосовували і в побуті. Так, порох вважався добрим дезінфікуючим засобом при лікуванні виразок і ран, під час епідемій, а також його використовували для винищення шкідливих комах.
Проте, мабуть, найбільш «яскравим» винаходом, який з’явився завдяки створенню пороху, є феєрверки. У Піднебесній вони мали особливе значення. За стародавніми повір’ями, злі духи сильно бояться яскравого світла і гучного звуку. Тому, здавна на Новий китайський рік існувала традиція, у дворах палити багаття з бамбука, який шипів у вогні і лопався з тріском. А винахід порохових зарядів, безсумнівно, налякав «нечисту силу» вже не на жарт – адже за силою звуку і світла вони значно перевершували старий спосіб. Пізніше китайські вмільці почали створювати різнокольорові феєрверки шляхом додавання в порох різних речовин. Сьогодні феєрверки стали незамінним атрибутом святкування Нового року практично у всіх країнах світу.
Вчитель : Великий мислитель Конфуцій і основні положення його вчення.
Конфуцій – давньокитайський філософ та політичний діяч, титульна фігура у конфуціанстві. В його вченні значна увага приділяється питанням світобудови і справедливого суспільного устрою у Піднебесній, тобто сучасними словами, у глобальному суспільстві.
Конфуціанство – це вчення, що зародилося у VІ ст. до н. е. в Китаї. Головна мета людини, згідно з конфуціанством, полягає в прагненні досягти моральної досконалості.
Конфуцій
Вчитель : А зараз прочитаємо текс підручника стор. 112-113, це-головне вчення Конфуція.
Відповідь:
Навчайтеся! Коли людина перестав вчитися, вона може втратити і те, чого навчилася раніше. Будьте вимогливими до себе і поблажливими до інших. Не заздріть нікому і нікого не зневажайте. Творіть добро. Зло утвориться саме. Платіть добром за добро, а за зло віддячуйте по справедливості.
Вчитель : Освіта у Стародавньому Китаї. ( розповідь вчителя)
Вчитель : 1) І так дітки вам запитання : чому приділяли велику увагу в школах Давнього Китаю?
2) Що потрібно було опанувати, щоб стати досвідченою людиною?
Відповідь:
V. Узагальнення та систематизація знань.
Вчитель : а зараз ми проведемо з вами – «Бліц – вікторину», у нас діє
( правило першої руки)
( наявність водогону)
(Велика Китайська стіна)
Гра-ІСТОРИЧНА МАТЕМАТИКА
Індська цивілізація виникла приблизно у 2300 році до н.е. Визначте, коли вона розпалася, якщо відомо, що проіснувала ця цивілізація близько 600 років.
Відповідь. 2300 – 600 = 1700 років.
(Свою відповідь позначте на стрічці часу)
Знання історичних термінів
-Що таке конфуціанство ?
Вчитель : Я пропоную вам розминку «Географічне положення Індії та Китаю»
Учитель. У вас на партах лежить комплект літер від «А» до «Г» і відповіді, які ви вважаєте правильними, будете показувати буквами.
Питання
1. Індія знаходиться на півострові:
А) Мала Азія, б) Індостан, в) Крим, г) Індокитай.
2. В Індії тече річка:
А) Інд; б) Ніл, в) Волга, г) Хуанхе.
3. В Індії в давнину водилися:
А) слони, б) динозаври, в) білі ведмеді, г) пінгвіни.
4. Найвища на землі гірська вершина, що знаходиться в Індії, - це:
А) Говерла, б) Джомолунгма, в) Ай-Петрі, г) Мохенджо-Даро.
5. Давні індійці вважали, що вершини гір:
А) зливаються з небом; б) створені людьми, щоб захищати країну від
ворожих нападів, в) є місцем, де живуть боги.
6. Слово «Хуанхе» означає:
А) біла ріка, б) червона ріка, в) жовта ріка, г) чорна ріка.
7. Китайці називали Хуанхе:
А) блукаючою рікою, б) безбережною рікою, в) рікою,
що надриває серця, г) пересихаючою рікою.
8. Китай розташований:
А) на півночі Азії, б) на півдні Азії, в) на заході Азії,
г) на південному сході Азії.
9. Береги Янцзи майже не були заселені, тому що їх вкривали:
А) густі ліси, б) непрохідні болота, в) величезні валуни, г) сніг.
10. Джунглі – це:
А) непрохідні тропічні ліси, б) непрохідні торф’яні болота,
в) густі хвойні ліси, г)пустеля.
Вчитель : А зараз конкурс, хто з вас краще запам’ятав винаходи китайців.
ВИНАХОДИ (правило першої руки).
позначення пустоти? ( нуль)
2. Що перейняли арабські математики, а потім і весь світ
в індійців?(цифри)
3. Яку логічну гру винайшли в Індії?(шахи)
4. Як називаються знаки, за допомогою яких пишуть у Китаї? (ієрогліфи)
5. Які матеріали винайшли китайці для письма?( папір, туш)
6. Який прилад допомагав китайцям орієнтуватись на місцевості?
( компас)
7. Вибухова речовина, що була винайдена для свят та війни. ( порох)
8. Товар, що особливо цінувався в Європі і секрет виробництва якого було
державною таємницею?( шовк)
9. Що визначали за допомогою сейсмографа?( силу підземних поштовхів)
Вчитель: Вправа - «ВИПРАВИТИ ТЕКСТ»
Перед вами картки з розповіддю барона Мюнхаузена. Він, як завжди, забрехався. Чи не могли б ви виправити неточності, яких він припустився, щоб перемогла істина.
Розповідь Мюнхаузена.
Юний друже! Я багато мандрував світом і відвідав усі країни світу. Однією з таких країн була Індія. Мандруючи цією країною, я бачив річку Ніл . Найдавніша цивілізація тут з’явилася в долині річки Дніпро. В Індії є густі непрохідні, заболочені соснові ліси . Я бачив, як наполегливою працею індійці підкоряли багату, але сповнену безліччю небезпек природу своєї країни.
Відповідь. 1. Ганг, 2. Інд; 3. Джунглі.
VІ. Закріплення знань учнів
Вчитель: А зараз дітки закінчіть речення:
Після практичної роботи я знаю…; вмію …; розумію …
На уроці я дізнався (лася), що…
Мені дуже сподобалося те, що…
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал § 24