Практичне заняття
Тема: Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України.
Мета: - ознайомити учнів з місцями розташування основних стоянок первісних людей на території України;
- поглибити знання учнів з теми «Життя людей за первісних часів» шляхом вивчення особливостей пам’яток первісних людей на території України, узагальнити основні характеристики трипільської культури;
- розвивати образне мислення, мовно-логічні мисленеві операції на підставі змістів історичних малюнків та окремих предметів;
- виховувати самостійність у прийнятті рішень, індивідуальну та колективну відповідальність.
Очікувані результати: Після цього уроку учні навчаться:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.
Форма уроку: практичне заняття. комп’ютер, мультимедійний
Обладнання та наочність: презентація «Стоянки та пам’ятки первісних людей на території України ;підручник «Історія стародавнього світу» ( авт. Бандровський, Власов), атласи , контурні карти.
Хід практичної роботи
І рівень.
1. З якого континенту почалось розселення людей по земній кулі? _______________________________
2. Кам’яний вік отримав назву через те, що __________________________________________________
3. Які ремесла з’явились першими? ________________________________________________________
ІІ рівень. Розгляньте ілюстрацію та виконайте завдання
|
4. Назвіть, до якого археологічного періоду відносяться зображені речі. ___________________________________________
5. Який матеріал використовувала первісна людина для виготовлення цих знарядь праці? ___________________________________________ |
ІІІ рівень. Працюємо з картою
|
Користуючись картою підручника (ст. 31), познач номерами стоянки первісних людей на території України:
Мізин ____ Киїк-Коба ____ Королеве ____ Кирилівка ____ |
ІV рівень. Поміркуйте
7
МІЗИН
За часів пізнього палеоліту клімат України відзначався різким похолоданням. Суворі зими змушували кроманьйонців шукати захисту від холоду й негоди в печерах або споруджувати спеціальні житла. Колективне полювання на тварин забезпечувало людей м’ясом, шкірами для покрівлі помешкань і виготовлення одягу.
Яскравою пам’яткою того часу є Мізинська стоянка на Чернігівщині (XVIII тис. до н.е.) — поселення родової общини (про це свідчать рештки п’яти круглих помешкань), що полювала на мамонта, волохатого носорога, північного оленя, ведмедя, вовка, вівцебика, песця та інших тварин. Тут знайдено крем’яні різці і скребки, ножі, вістря, проколки, різноманітні вироби з кістки та рогу тощо.
Найбільшу цінність становить тогочасний унікальний набір прикрас і витворів мистецтва з кістки та бивня мамонта: підвіски, браслети, фігурки, прикрашені орнаментом. На стоянці археологи виявили п’ять великих розмальованих кісток мамонта. Деякі дослідники вважають їх давніми ударними музичними інструментами, що застосовувалися для супроводу ритуальних танців.
1) До якого періоду первісності належить стоянка згадана в описі? ____________
__________________________________________________________________
2) Хто з предків людини мешкав на цій стоянці? ___________________________
3) В яких умовах жили мешканці стоянки?_________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
4) Які знаряддя праці та як саме вони використовували?_____________________
__________________________________________________________________________