Урок. Криза Афінської державності та піднесення Македонії
Мета: з'ясувати причини занепаду грецької державності та піднесення Македонії; розвивати навички складання історичного портрета, роботи з текстом, уміння виділяти головне, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Обладнання: підручники, контурні карти, атласи, компьютерна презентація, планшети, роздаточний матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Поняття: Македонія, «македонська фаланга», «гетайри», «гегемонія».
Форма уроку: використання елементів театралізації
Хід уроку
Слайд 1
Слайд 2
Але до чого це призвело, ми з вами спробуємо розібратися на цьому уроці.
Слайд 3
Слайд4
«Криза Афінської державності», «Посилення Македонії», «Битва біля Херонеї».
План
Слайд 5
Чому греки, які змогли в V ст. до н. е. відбити натиск могутньої Персії, в IV ст. до н. е. скорилися цареві маленької країни – Македонії?
Криза Афінської державності
Слово вчителя
Слайд 6 Міні-спектакль «Народні збори»
Сцена перша
Стратег
Так, в полісах еллінських неспокійно,
Всі соки вичавили з нас війна між Афінами та Спартою,
Що продовжувалася тридцять років.
Архонт 1
Мир підписали, а згоди нема.
Тепер нам з півночі загрожують сусіди.
Філіпп забажав захопити Елладу.
Архонт 2
Казна порожня, потребуємо грошей.
Час запроваджувати податок,
Бідних нині більше, ніж багатих.
Стратег
В самих Афінах маємо два міста:
Одне багате, інше ж дуже бідне.
Архонт 1
Народні збори треба знов зібрати
І всі проблеми розв’язати .
Стратег
Наказ поліції віддайте:
Нехай на Пніксі всіх зберуть.
Архонт 2. Казна порожня, а треба заплатити їм.
Стратег. Громадянський обов’язок.
Архонт1. Вже не ті часи!
Демосфен
Схаменіться! Послухайте стратега!
На нас війна знову чекає. Повинні бути разом ми!
Філіпп мріє підкорить Елладу!
Об’єднатись треба!
Казну наповнити, до армії вступить.
Загибель чекає на всіх,
Якщо не дійдемо ми згоди,
Забути нам слід ворожнечу
Між бідним і багатим.
Про допомогу Спарту попросити.
А ні – свобода Греції помре.
Слайд 7
Стратег
О Зевсе! Афіна! Мораль яка!
Нема більш важливого обов’язку,
Ніж обов’язок перед державою!
Тепер – за все плати!
Слайд 8
Так,
Підсумок вчителя
Посилення Македонії
Слайд 9
Робота з картою
– Подивіться на екран. Для зручності ви можете відкрити атласи
Слайд 10
Ви можете побачити де розташоване Македонське царство.
(Розповідь вчителя супроводжується демонстрацією на карті)
Ця країна лежить у гористій місцевості. На півночі від Греції. Населення країни займалися землеробством та скотарством. Вони становили основу народного ополчення. Державою правив цар.
Але на могутню державу Македонія перетворилася за Філіпа II (382-336 рр. до н.е.). Зосередивши у своїх руках і політичну і військову владу, Філіп II провів кілька реформ.
У першу чергу відбулися зміни в армії. Філіпп, використавши афінський досвід, створив власну навчену, дисципліновану, непереможну македонську армію. Вона складалася із загонів піхоти, легкої і важкої кінноти. Основною силою армії була фаланга важко озброєних піхотинців.
Маючи могутню армію, Філіп II протягом 357-348 рр. до н.е. підкорив землі на півночі Балканського півострова. Особливо цінним здобутком були золоті копальні, що дали змогу чеканити золоту монету. На ці гроші Філіпп II добре озброїв армію.
Слайд 11
«Основні реформи в Македонії»
Слайд 12
Самостійна робота з підручником
Слайд 13
Слайд 14
(вчитель кидає м’яч учням по черзі, кожен учень повертає м’яч вчителю з відповіддю)
Битва біля Херонеї
Слайл 15
Самостійна робота з інформативними текстами
Робота у групах
Слайд 16
1) Привід до війни
2) Філіппіки
3) Битва
Слайд 17
1) Почесний громадянин
2) Гегемон
3) Причини проголошення царем Александра
Групи звітують вчитель підсумовує
Проблемне запитання до учнів?
Чому греки, які змогли в V ст. до н. е. відбити натиск могутньої Персії, в IV ст. до н. е. скорилися цареві маленької країни – Македонії? (відповіді дітей)
Підсумок вчителя
Чи виправдалися ваші очікування?
Слайд 18
«Вірю – не вірю»
Слайд №19
Опрацювати матеріал §37; підготувати повідомлення про Олександра Великого; виконати завдання в контурних картах.