Практичне заняття 7
Побут і виховання спартанців
1. Випереджувальне завдання : учні заздалегідь діляться на 3 групи та виконують дослідницьку роботу: (готують тексти з організацією побуту та виховання спартанців, добирають ілюстрації зі своєї теми).
1 група – готувала повідомлення «Спартанські воїни»(червоні фішки)
2 група – «Виховання у Спарті» (фіолетові фішки)
3 група – «Звичаї спартанців» (жовті фішки)
Учні доповідають в групах.
Наступні всі завдання на швидкість команд
2. Гра «Знайди помилки»
Якось давно мені довелось побувати у Спарті. Мене вразила гостинність по відношенню до чужоземців. Ворота міста відкриті для всіх бажаючих його відвідати. Високі мури міста оберігають чудові розкішні палаци, площі, прикрашені скульптурами, театри від нападу ворогів. Жителі міста люблять займатися спортом, цінують силу і мужність. Але понад усе люблять вчитися, удосконалювати свій розум. Мова їх барвиста і багата. Вони живуть за рахунок торгівлі та ремесел. Хороші прибутки роблять їх життя приємним, а столи багатими. Навіть до рабів вони ставляться добре, дуже часто їх відпускають на волю.
3. Що трапилося в Спарті в наведених ситуаціях ?
Капітани команд дістають із чарівної скриньки завдання, 1-2 хв. Обговорюють
ситуацію з командою і відповідають.
1) Народжувався здоровий хлопчик чи дівчинка;
2) Хлопчику виповнювалося 7 років;
3) Хлопчика ловили на крадіжці;
4) Юнакові виповнювалося 18 років ;
5) Народжувалася квола або хвора дитина.
4. Заповнити пропуски
У ІХ ст. до н.е до півострова _____________вторглися племена дорійців , які захопили область та утворили тут свою державу__________.На чолі спартанців було ____ царі. Племена, які чинили опір, перетворили на рабів– , а тих , що склали зброю, називали . Через деякий час спартанці захопили сусідню область Мессенію. Спартанці жили за законами ,за якими царі та рада старійшин мала більшу владу ,аніж народні збори . Така система влади називається .
5. Факти про спарту (знайти вірні твердження)
Виписати лише вірні цифри
1.Спартанці не займалися ніякими господарськими роботами. Господарство вели ілоти – люди, які мають соціальний статус кріпаків хліборобів. Ілоти були такими ж греками, але займали нижче соціальне положення в суспільстві Древньої Спарти.
2.У ХІ ст.. дорійці не змогли завоювати півострів Пелопонез. Таким чином поселення Спарта, заснували свою державу на острові Крит.
3.Жоден спартанець не мав права харчуватися у себе вдома. Всі, не виключаючи і царів, їли в державних їдальнях.
4.Жоден спартанець сам не міг володіти рабами. Всі ілоти були власністю держави, а вже воно передавало невільників окремим особам «в користування».
5. громадяни Спарти мале повне право займатися торгівлею або ремеслом,адже вони були вільні у своїй державі, та могли переходити від воїна до залежного землероба.
6.Всупереч поширеному міфу, воїни спарти боролися не з голим торсом. Вони завжди носили зброю.
7.Правителів у Стародавній Спарті завжди було двоє. Поки один з королів вів війну, другий у цей момент наглядав за містом.
8. Спартанські жінки були незалежними у праві своїх дітей. Вони носили розкішний одяг,полюбляли різноманітні прикрасию. Вони могли самі на свій розсуд та волю виховувати своїх нащадків.
9.Всупереч поширеному переконанню, спартанці не знали мистецтва війни, наприклад, вони не вміли осаджувати укріплені міста і воювати на морі. Все, чому їх вчили, — битися в пішому строю, «один на один» і у фаланзі.
10. У спартанців були гроші у вигляді залізних прутів. Щоб з цих прутів не можна було нічого зробити, їх вимочували в оцті і залізо ставало крихким. Це було зроблено для того, щоб ніхто нікому не міг дати хабар. Щоб купити щось, потрібно було брати з собою мішок грошей, для великих покупок ці залізні гроші потрібно було везти на возі. Незважаючи на те, що спартанці всередині держави були непідкупними, вважалося, що спартанські посли часто брали хабарі.
11. При переході в доросле життя спартанці проходили випробування-вони співали пісні про Спартанських воїнів. Під час цього випробування спартанці повинні були посміхатися.
6. Написати міні-твір «Спартанські воїни».