Новомиколаївська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Практичне заняття
«Причини виникнення пожеж та засоби боротьби з ними»
5 клас
Класний керівник
Дудченко Т.М.
вчитель фізики
та астрономії
Практичне заняття: «Причини виникнення пожеж та засоби боротьби з ними»
Мета : поглибити знання учнів про правила пожежної безпеки; розглянути умови виникнення пожеж; сформувати вміння і навички дотримання правил пожежної безпеки; сформувати вміння невідкладних дій під час пожежі; навчити учнів запобігати пожежі й за потреби викликати пожежну машину; навчити учнів надавати першу допомогу потерпілому під час пожежі; скласти алгоритм поводження під час пожежі.
Дидактично-методичне забезпечення: таблиці, схеми, плакати, дитячі малюнки, що дозволяють демонструвати правила пожежної безпеки.
Хід заняття
І. Організаційний етап.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. У мене на столі лежать такі предмети (демонструє): кип’ятильник, запальничка, свічка, сірники. Як ви думаєте, чому вони небезпечні? З чим асоціюються звуки сирени, пожежної машини і вона сама? Той, хто хоча б один раз бачив пожежу, знає, яке це страшне лихо. Вона не лише знищує матеріальні цінності, але й часом забирає найдорожче – людські життя. «Сірники – не іграшки», «Ігри з вогнем – небезпека ». часом ми забуваємо, що заборонне, й, тим більш, різнобарвні запальнички, коробки сірників з барвистими етикетками викликають у дітей інтерес. Вогонь спричиняє пожежі, але він може бути не лише шкідливим і небезпечним, а й корисним.
Діти об’єднані в групи. Учитель представляє групи учнів.
У нашому житті вогонь має такі грані:
Група 1 – «Вогонь – друг»;Група 2 – «Вогонь – символ»;
Група 3 – «Вогонь – ворог»;Група 4 – «Боротьба з вогнем, боротьба за життя». (Один учень у ролі пожежника, другий у ролі лікаря)
Учитель. Що ж це за грані вогню? У житті кожна грань має своє важливе значення. Слово надається групі «Вогонь – друг ».
Оволодіння цією найпотужнішою стихійною силою природи дало людині можливість забезпечити себе світлом і теплом. Вогонь допоміг їй розселитися по Землі, подолати несприятливі для життя кліматичні умови, що панували в окремих областях земної кулі. Завдяки вогню все більше зменшувалася залежність людини від природи. Без вогню неможливе життя на Землі. Воно потрібне всюди: у будинках і в школах, на заводах і фабриках, на фермах і в сільськогосподарському виробництві. Вогонь плавить руду, допомагаючи людині одержати метал (демонструється фотографія доменної печі). Робота двигунів внутрішнього згоряння, польоти реактивних лайнерів і космічних кораблів стали можливі завдяки освоєнню і вмілому застосуванню потужної сили вогню.
Учитель. А що являє собою вогонь – символ? Слово надається групі «Вогонь – символ».
З оголеними головами люди дивляться на Вічний вогонь біля пам’ятників героям, що беззавітно боролися за Батьківщину (демонстрація зображення Вічного вогню). Вогонь, запалений від променів Сонця в далекій Олімпії, несуть у смолоскиповій естафеті бігуни, велосипедисти, веслярі, яхтсмени, гімнасти, віддаючи дань шляхетним традиціям Античного світу.
Учитель. Але чи залишиться вогонь другом і символом, якщо людина неправильно з ним поводитиметься? Трапляється, що вогонь із вірного друга перетворюється на нещадного ворога, який за лічені хвилини знищує те, що створювалося довгими роками завзятої праці. Слово надається групі «Вогонь – ворог».
Вогонь – ворог… Він залишив свої сліди в історії всіх епох і народів. Тисячі міст і сіл зникли в гігантських язиках полум’я. Безцінні твори, створені розумом і талановитими руками попередніх поколінь, перетворилися на порох. Вогонь згубив мільйони людських життів. За своїми трагічними наслідками пожежі не поступалися епідеміям, посухам та іншим лихам. Вогонь – супутник війн. Його використовували тирани для досягнення своїх честолюбних цілей, інквізитори, які відправляли на багаття єретиків, хрестоносці, що поневолили народи.
Учитель. Вогонь – друг, вогонь – ворог… Якою гранню він обернеться, залежить від людини. Коли до великого Ейнштейна якось звернулися з питанням, чи небезпечна атомна енергія для людства, він відповів: «Не більше, ніж коробка сірників, справа лише в тому, у чиїх руках вона перебуватиме!»
Вогонь – ворог, якщо до нього ставитися недбало. Пожежа може виникнути всюди, де вогонь знайде хоча б найменшу лазівку. Це й не вимкнені
вчасно електрична праска або чайник, недбало кинутий недопалок, непогашений сірник, непогашене багаття, дефект електропроводки, несправність печі або димоходу, порушення правил зварювальних робіт тощо.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
- Бесіда
- Гра
Перед вами на дошці написані слова, що означають предмети або речовини: папір, цвях, вата, пісок, гілка, вода, газ, бензин, глина, шина, петарда, електрична гірлянда.
- Обговорення проблемного питання
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Якщо з’явився вогонь і дим, це може бути пожежа. Пожежа – небезпечний ворог. Він завжди виникає раптово. Під час пожежі вогонь поширюється дуже швидко, і ми не можемо контролювати його. При цьому ушкоджуються значні частини будинків, багато людей можуть отримати опіки. Крім того, під час пожежі утворюється велика кількість диму, що може спричинити отруєння чадним газом. Боротися з пожежами завжди дуже складно. Необхідні зусилля кількох пожежних команд, машин. Тому і говорять, що пожежі легше запобігти, ніж загасити. Тим більше, що не допустити пожежі здатна навіть маленька дитина.
1.Умови виникнення пожеж
Обговорення проблемного питання.
Для горіння необхідна наявність трьох факторів. Що це за фактори? Що таке трикутник вогню?
Для виникнення пожежі необхідні певні умови – фактори. Учитель складає на дошці схему. Учень виходить до дошки і заповнює цю схему.
Без наявності одного з цих факторів пожежа не виникне. Як ви вже знаєте,для того, щоб загасити вогонь, необхідно ліквідувати одну з цих умов виникнення горіння:
1. Знизити температуру речовини, що горить. Як?( Остудити її з допомогою води)
2. Перешкодити доступу кисню. Як? (Залити джерело вогню піною з вогнегасника або накинути на ділянку, що палає, ковдру)
Діти заповнюють схему в зошиті
Ми з’ясували, за яких умов може виникнути пожежа. Пожежа – це небезпечно!
2. Пожежна небезпека. Обговорення проблемного питання.
Як ви розумієте вислів «пожежна небезпека»?
Пожежна небезпека – це можливість виникнення або розвитку пожежі в будь-якій речовині, процесі, стані(запис у зошит).
Чим пожежі небезпечні для людей?
Коли людина перебуває в зоні пожежі, то може потрапити під вплив небезпечних факторів(учень заповнює схему на дошці з допомогою учнів та вчителя).
Небезпечні фактори пожежі
|
|
|
|
Коментарі схеми учнями з допомогою учителя:
3.Основні причини пожеж. Розповідь учителя з елементами бесіди.
Чому ж виникають пожежі?
Для ілюстрації сказаного я наведу вам приклади пожеж, що сталися в в Корсунь-Шевченківському районі за кілька останніх років. Основні причини цих пожеж – підпали, несправне устаткування, порушення правил експлуатації, необережне поводження з вогнем, дитячі пустощі з вогнем.
4. Правила протипожежної безпеки.
Їх необхідно дотримуватися всім – і дітям, і дорослим. Кожна група отримує завдання – робота В ГРУПАХ .
Група 1 «Вогонь - друг»
Як запобігти пожежонебезпечній ситуації під час користування газовими приладами?
Група 2. «Вогонь – символ »
Як запобігти пожежонебезпечній ситуації під час користування електроприладами?
Група 3. «Вогонь – ворог »
Як запобігти пожежонебезпечній ситуації у квартирі багатоповерхового будинку?
Група 4. «Боротьба з вогнем – боротьба за життя»
Які існують правила виклику пожежної команди?
На завдання дається три хвилини, після чого кожна група відповідає на поставлені перед нею запитання. Вислухавши відповіді учнів, учитель доповнює сказане дітьми. Як викликати пожежну машину? Які існують правила виклику пожежної команди? Для правильного гасіння пожеж необхідно, щоб хтось повідомив про пожежу, і пожежна машина якнайшвидше дісталася місця пожежі. Для цього потрібно знати, що говорити черговому пожежної частини, який приймає виклик.
Учитель. Отже, ми познайомилися з правилами поведінки під час пожежі і навчилися викликати пожежну команду. Крім цих простих правил існують ще правила протипожежної безпеки, що зменшують шкоду, якої завдає пожежа. Усі місця, де збирається велика кількість людей, мають бути обладнані:
· Пожежною сигналізацією, щоб швидше повідомити про пожежу;
· Вогнегасниками, піском, водою, іншими підручними засобами пожежогасіння;
· Запасними виходами з позначенням шляху до них(шлях евакуації), щоб людям легше було залишити будинок.
Всі люди повинні знати, як поводитися під час пожежі (демонструється схема).
Учитель. До нас на урок прийшов пожежний, який хоче розповісти нам, які існують способи гасіння пожеж, які є вогнегасники, як користуватися вогнегасником. Слово надається представникові протипожежної команди.
Пожежний (демонструє зображення вогнегасників і справжній вогнегасник, що знаходиться в кабінеті). Як гасять пожежу? Якщо пожежа невелика і є засоби для її гасіння, можна починати гасити. Для цього використовуються вогнегасники різних видів, вода, пісок, підручні засоби. Основне правило під час гасіння пожежі – дотримання безпеки. Невелику пожежу можна загасити, накривши місце горіння щільною тканиною – старим пальто, ковдрою, а також закидати вогонь піском. Часто пожежу гасять водою, заливаючи місце горіння. Однак, слід пам’ятати, що не все можна гасити водою. У разі спроби залити водою електроприлади, можливе ураження електричним струмом . потрібно обов’язково вимкнути електроприлади, перш ніж гасити їх. Найбільш зручними для гасіння пожеж є вогнегасники. Вони бувають кількох типів залежно від причини пожежі:
Будь-який вогнегасник має механізм для включення. Це або кран, або поворотний важіль, або пусковий важіль. Після запуску цих механізмів необхідно спрямовувати струмінь на вогонь. Слід обов’язково пам’ятати, що будь-який вогнегасник слід тримати не горизонтально, а вертикально. У разі пожежі, діти, слід діяти швидко. Спочатку рятують людей. Необхідно правильно використати засоби для гасіння пожеж.
Учитель. Дуже часто під час сильних пожеж люди отримують опіки і отруєння димом. Як необхідно правильно надати постраждалій людині допомогу? До нас у гості прийшла медсестра, яка поділиться з нами своїми знаннями. Слово надається медсестрі Галині Володимирівні.
Медсестра. Часто під час пожеж на людині спалахує одяг, волосся. Людина від переляку починає бігти. Необхідно зупинити потерпілого, повалити його на землю. Якщо під руками немає води, потрібно накинути на потерпілого цупку тканину,( ковдру або пальто). Тільки-но вогонь згасне, відразу ж зніміть його, щоб гарячий матеріал не був довго притиснутий до потерпілого. Не можна кутати потерпілого у тканину з головою. Гази, що виділяються під час горіння, можуть спричинити серйозні ушкодження дихальних шляхів. Не можна зривати одяг з обпеченого тіла, його потрібно акуратно розрізати ножицями й зняти те, що знімається. На опік до приїзду лікаря необхідно накласти суху чисту пов’язку. Якщо людина у свідомості, можна дати їй знеболювальне – анальгін, тощо. Уражену ділянку тіла необхідно промити струменем холодної води. Ніколи не обробляйте опіки вершковим маслом чи рослинною олією, лосьйоном чи кремом. Іноді внаслідок опіків з’являються пухирі. Не можна проколювати їх, щоб у рану не потрапили мікроби. Часто людина, надихавшись димом, через отруєння непритомніє. Потерпілого потрібно негайно винести на свіже повітря. Іноді людина одержує поранення, з яких витікає кров. Зупинити невелику кровотечу можна з допомогою щільної стерильної пов’язки. Обов’язково слід викликати «швидку допомогу» за телефоном 103 або лікаря.
V. Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів.
Практична робота: використання засобів пожежогасіння.
Мета: навчитися використовувати засоби пожежогасіння і підручні засоби від диму і вогню.
Хід роботи
Робота в групах
Кожна група повинна скласти план, за яким вона діятиме в запропонованих ситуаціях.
Група 1. Дванадцятирічна дівчинка та її трирічна сестра дивилися телевізор (дорослих вдома не було). Раптом з телевізора повалив дим. Діти живуть на другому поверсі п’ятиповерхового будинку.
Група 2. Діти грали із сірниками і підпалили килим. Він почав жевріти й задимив кімнату. Потай від дорослих діти відчинили вікна для провітрювання, але килим спалахнув і почалася пожежа.
Група 3. Діти потай від дорослих розпалили у саду багаття під час сильного вітру.
Група 4. Людина живе у готелі на восьмому поверсі. Вночі вона прокинулася від запаху диму.
VІ. Підсумок виховного заходу.
Практичне заняття «Причини виникнення пожеж та засоби боротьби з ними»
Мета: продовжити формувати уявлення про причини виникнення пожежі в побуті та її наслідки; вчити учнів правильно діяти у випадку виникнення пожежі в сусідів чи на інших об’єктах;розвивати навички самозахисту;виховувати розсудливість, почуття відповідальності за свої вчинки.
Хід проведення
I Організаційний момент
Вправа «Знайомство».
Ваші міркування «Навіщо людині сірники».
(Кожен учень представляється і висловлює свою думку).
II Повідомлення теми заняття
1. Гра «Шифрувальник»
-Яка тема уроку дізнаєтесь, коли розкодуєте речення.
5
6
1 7
3 4 2 2
8
а) Учні свої очікування записують на аркушах паперу.
б) Підведення підсумків вправи.
III Повторення вивченого матеріалу.
Вправа «Асоціативний кущ»
- Ваші асоціації до слова «Вогонь».
3. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Якщо холоди настали –
Допоможе нам вогонь.
Він розтопить піч у хаті,
Але ти стій осторонь.
- На вогні готують їжу,
Пиріжки мама пече.
Якщо раптом світло гасне,
Свічку ми запалимо.
В цьому випадку вогню
Ми подякуємо.
- Як смеркне тільки надворі,
Вмикаєм лампочки в кімнаті.
А в печі велетенській – у домні –
Плавлять сталь сталевари невтомні.
- Летить ракета в небесах,
Вогонь із сопла рветься - ах!
Такий він сильний, мудрий, дужий.
Вогонь потрібний людям, друже.
Вчитель
Вогонь завжди потрібний людині, бо він дає тепло і світло. Без вогню людині жилося б важко. Жодного дня ми не можемо обійтися без нього. Тому людина приручає його.
(Відповіді учнів)
Вчитель. Дійсно, вогонь – найстрашніша у світі стихія, тому що вона практично нічого живим не залишає на своєму шляху. Створюється надзвичайно висока температура, від якої все спалахує, вода миттєво випаровується, а вогонь усе спопеляє. Поширюється їдкий дим, що наповнює всі приміщення і не дає дихнути, бо наповнює легені чадним димом. Це дуже страшна стихія, з якою важко впоратися. Вогонь – це ворог людини.
Іноді він виходить з- під контролю. Як тоді бути? Як з вогнем боротися, коли вже щось горить?
Сьогодні ми про це і поговоримо. А працювати будемо у групах.
4. Вироблення правил роботи на занятті.
(Вчитель записує на дошці).
а) Об’єднання у групи: «Причина виникнення пожежі у побуті» (5 груп)
Завдання
За поданим віршем встановити причину виникнення пожежі.
Група №1
а) На роботі мама й тато.
Сірники знайшли малята.
І не знає дітвора,
Чим скінчитись може гра.
(Недбале поводження з сірниками).
Група №2
б) Електропраска – кожен знає –
У побуті допомагає.
Та пам’ятати має кожний:
Лишать без нагляду її не можна.
(Залишені без нагляду працюючі електроприлади).
Група №3
в) Наказали мама й тато
Всі електроприлади разом не вмикати,
Бо нагріється розетка,
Спалахне вогнем умить,
І від того дім згорить.
(Несправна електропроводка або перевантаження електророзетки).
Група №4
г) Калорифер не вмикати
При фіранці, - каже мати.
Мама вийшла і не знає,
Що вікно уже палає.
(Електрокамін, що стоїть близько до тюлю чи скатертини).
Група №5
r) Новий рік! Зійшлись малята,
Щоб ялинку прикрашати.
Та свічкам – прикрасам – зась!
Глиця щоб не зайнялась.
(Запалені свічки на новорічній ялинці, бенгальські вогні, хлопавки, петарди).
б) Робота у групах.
в) Презентація роботи.
Вчитель Щоб зберегти своє життя, потрібно добре знати правила протипожежної безпеки.
а) Об’єднання у групи: « Правила протипожежної безпеки» (3 групи).
б) Робота у групах.
Утвори і запиши речення, з’єднавши правильно ліву та праву частини.
Для розваги і для гри |
а не в лісі, а ні в хаті. |
Не розпалюй сам багаття, |
умикати нам не слід. |
З грубки жару не беріть |
то вимкни всі електроприлади. |
Плитку, праску |
це небезпечно. |
Коли йдеш з квартири, |
користуйся ліхтариком. |
жар в собі вогонь таїть. |
|
Не грайся запальничкою, |
сірників ти не бери. |
в) Презентація роботи.
6. Тренінг навичок відмови. Об’єднання у 3 групи (так, ні, не знаю).
Завдання: придумати ситуацію, в якій діти збираються гратися з небезпечними предметами, що можуть привести до пожежі.
Розіграти сценку.
(Презентація кожної групи).
Вчитель. Щорічно внаслідок пожеж гине та страждає значна кількість людей. В дим та попіл перетворюються цінності на мільярди гривень.
Якщо виникла пожежа - рахунок часу йде на секунди. Не панікуйте та остерігайтеся: високої температури, задимленості та загазованості, обвалу конструкцій будинків і споруд, вибухів технологічного обладнання і приладів, падіння обгорілих дерев і провалів. Знайте де знаходяться засоби пожежегасіння та вмійте ними користуватися.
У житті трапляється різні ситуації. Але запам’ятай! Ніколи не панікуй. Перший вогонь можна залити склянкою води. Другий – відром води, а до третього вогню треба викликати пожежників, бо сам не впораєшся. Якщо трапилося таке лихо, то не біжи і не ховайся, а заливай пожежу водою, доки вона ще маленька. Якщо пожежа почалася на підлозі, то можна кинути мокрого рушника, щоб накрити полум’я і не дати йому поширитися. Однак трапляється, що вогонь розгоряється і починає перекидатися з одного предмета на інший. Тоді обов’язково телефонуйте за номером…..?
7. Об’єднання у групи «У разі пожежі телефонуй!».
Практичне заняття творчого характеру.
Оформити телефони, за якими можна подзвонити рятувальній службі.
(Презентація роботи кожної групи).
9. Зворотній зв'язок. Висновок роблять учні разом із вчителем.
10. Прощання.
IV Підсумок.
1. Гра «Так чи ні!»
- Можна гратися із сірниками?(НІ)
- Вимкни телевізор і вкладайся спати.(ТАК)
- Рятувальну службу викликай за номером 02!(НІ)
- Не можна сушити білизну над газом.(ТАК)
- Увімкни електроприлади і йди до школи.(НІ)
- Сірники дітям – не іграшка.(ТАК)
- Ялинку прикрасимо бенгальськими вогнями?(НІ)
- Під час пожежі заховаюсь під ліжко.(НІ)