Практичне заняття. Римське право

Про матеріал
Мета: навчальна: почати ознайомлювати учнів з основними нормами римського права. розвивальна: розвивати вміння добувати інформацію з різних джерел, аналізувати та порівнювати її, вдосконалювати навички самостійної роботи; сприяти формуванню інформаційно-комунікативної, математичної компетентності; виховна: виховувати повагу до культурної спадщини минулого.
Перегляд файлу

Інтегрований курс Історія України. Всесвітня історія  6 клас     1. 05. 2023

Практичне заняття

Тема: Римське право

Мета: навчальна: почати ознайомлювати  учнів з основними нормами римського права.

           розвивальна: розвивати вміння добувати інформацію з різних джерел, аналізувати та порівнювати її, вдосконалювати навички самостійної роботи; сприяти формуванню інформаційно-комунікативної, математичної компетентності;

          виховна: виховувати повагу до культурної спадщини минулого.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма проведення: практичне заняття

Основні поняття: право, римське право, звичаєво право

Обладнення: проєктор, портрети, завдання на картах

Епіграф уроку: «Знання законів полягає не в тому, щоб пам'ятати їхні слова, а в тому, щоб осягнути їхній сенс». Цицерон

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ ( слайд 1-8)

Тема: Культура Риму: мистецтво, література, архітектура

Історичний диктант (так-ні)

1.До середини 1 ст. до н.е. римське мистецтво було дуже простим (так)

2. Головною рисою римського мистецтво було те, що воно стало містичним.(ні)

3. Найбільше в Римі цінувалося ораторське мистецтво (так)

4. Найвидатнішим оратором Давнього Риму був Солон (Ні)

5. Не мав ораторського таланту Гай Юлій Цезар (ні)

6. Видатним римським художником був Тіт Лукрецій Кар (ні)

7. Вергілій – автор поеми «Енеїда» (так)

8. Найвидатнішим римським істориком був Тіт Лівій (Так)

9. Уміння грамотно й красиво говорити, виголошувати переконливі промови це ораторське мистецтво. (так)

10. Визначними архітектурно-інженерними спорудами Давнього Риму були акведуки, дороги та мости. (так)

11. Римська література тривалий час перебувала під сильним впливом фінікійської. (ні)

12. Римляни досягли великої майстерності в архітектурі та інженерній справі. (так)

У вас на парті лежать картки самооцінювання . Оцініть будь-ласка свою роботу.

ІІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Картини- що об’єднує їх

Як часто в повсякденному житті ви маєте справу з правовими нормами?

норма права — це загальнообов’язкове, формально визначене правило поведінки загального характеру, що регулює відповідні суспільні відносини шляхом встановлення прав та обов’язків їх учасників.

Пра́во — обумовлена природою людини і суспільства система регулювання суспільних відносин, що виражає свободу особистості, та якій притаманні нормативність, формальна визначеність в офіційних джерелах і забезпеченість можливістю державного примусу.

Римське право — правова система Стародавнього Риму, що діяла в Римській державі (царського, республіканського періодів і періоду імперії) та Візантії. Розвиток римського права охоплює понад тисячу років юриспруденції, від Законів Дванадцяти таблиць

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Права людини необхідні для захисту і збереження кожного людського роду, для забезпечення того, щоб кожна особа могли вести життя, достойне людини.

V. ПРЕДСТАВЛЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

Отже, темою нашого уроку є «Римське право », а епіграфом до уроку є слова Цицерона: «Знання законів полягає не в тому, щоб
пам'ятати їхні слова, а в тому, щоб осягнути їхній сенс»

Очікувані результати слайд

Після цього уроку учні зможуть:

         пояснювати основні норми римського права.

             здобувати інформацію з різних джерел, аналізувати та порівнювати її, вдосконалювати навички самостійної роботи;

              виховувати повагу до культурної спадщини минулого.

Сьогодні на уроці ми будемо працювати за таким планом:

 

Запишіть будь-ласка в зошити .

VI. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 Варто запам’ятати!

Римське право — система загальнообов'язкових правил поведінки, встановлених Римською державою (царського, республіканського періодів і періоду імперії). Розвиток римського права охоплює понад тисячу років, від Законів дванадцяти таблиць (451-450 рр. до н. е.) до римського цивільного права імператора Юстиніана І. 529 р. н. е.

Вирішення історичної задачі

Скільки років минуло між цими подіями?

 Римське право послужило основою правових систем у континентальній Європі, а також в Ефіопії та найдавніших європейських колоніях.

Група №1

Діємо: практичні завдання слайд 12

Норми Римського права

(уривки)

  • Нікого не виправдовує незнання закону.
  • Ніхто не може бути покараний двічі за той самий злочин.
  • Ніхто не може бути суддею у власній справі.
  • Треба вислухати і протилежну сторону.
  • Під час війни закони мовчать.
  • Закон ухвалений і встановлений для всіх і заради блага всіх.
  • Благо народу — вищий закон.
  • Договори треба виконувати.

1. Які норми римського права зберегли свою актуальність сьогодні? Поясніть ці положення на прикладах із життя.

2. На вашу думку, чи будуть ці норми актуальними через 1000 років?

Перегляд відео  1:53 – 6,25   слайд 14

 

Поміркуймо! Слайд 15

Цицерон згадував, що коли він був хлопчиком, то школярі «Закони дванадцяти таблиць» учили напам'ять.

Чи варто, на вашу думку, використовувати цей приклад у сучасних школах для ознайомлення учнів із правовими нормами? Як ви розумієте висловлювання Цицерона: «Знання законів полягає не в тому, щоб пам'ятати їхні слова, а в тому, щоб осягнути їхній сенс».

Гімнастика для очей слайд 16

Група №2 Слайд 17-21

Діємо: практичні завдання

 1. Визначте, з яких груп складалося населення Риму.

 2. Що означало — бути громадянином Риму?

 3. Що таке право вето, у яких випадках і ким воно застосовувалось?

 4. За якими ознаками населення Риму отримувало права? Чи справедливим був такий розподіл? Які наслідки цього явища?

Пізнавально й цікаво слайд 22

Рабів у Давньому Римі вважали річчю, і вони не мали прав. Але в привілейованому становищі перебували раби 83 цінних професій, освічені раби, наприклад, висококваліфіковані кухарі, педагоги, ювеліри, поети, художники, юристи. Володарі цих рабів їх оберігали, оскільки вартість їхня була дуже високою.

Чим життя рабів, які перебували в привілейованому становищі, відрізнялося від становища рабів, які працювали в сільському господарстві, каменярнях, на будівництві доріг? Що спільного було в їхньому становищі?

Поміркуймо! Слайд 23

З римського права

Чи все населення Давнього Риму було рівним перед законом і могло захистити свої права?

https://uahistory.co/pidruchniki/world-and-ukraine-history-integrated-course-6-class-sshypak-2019/world-and-ukraine-history-integrated-course-6-class-sshypak-2019.files/image345.jpg

Історичне значення римського права полягае в тому, що воно протягом тривалого часу здійснювало вплив на формування та розвиток правових систем світу.

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ слайд 24

1. Система загальнообов'язкових правил поведінки, встановлених Римською державою - це:

Римські закони; Римське право; Римський заповіт; Правила життя Риму.

2. Продовжте норму Римського права "Нікого не виправдовує...":

що він голодний; скоєний злочин; незнання закону; невміння читати.

3. Римське право бере свій початок від:

цивільного права імператора Юстиніана І; правил Ромула; наказів Юлія Цезара; Законів дванадцяти таблиць.

4. Яка категорія римського суспільства не мала прав:

раби; патриції; плебеї; воєначальники.

5. Що означає право "вето":

дозвіл; заборона; примирення; відповідальність.

6. Продовжте норму Римського права "Треба вислухати і ...":

забути сказане; зробити по своєму; протилежну сторону; записати.

7. В якому році було ухвалено Закони ХІІ таблиць:

454 р. до н. е.; 453 р. до н. е.; 452 р. до н. е.; 451 р. до н. е.

8. Де, як правило, розглядали справи та злочини рабів:

суд народних трибунів; рабів не судили; міський суд; домашній суд рабовласника;

9. Щоб уникнути свавілля, за кожним римським громадянином визначалося право:

звернення до народних зборів; мати рушницю; управляти рабами; складати власні закони.

10. Чи все римське населення було рівним перед законом і могло захистити свої права:

так; ні.

11. Першими тлумачами права в Стародавньому Римі були:

цензори; декуріони; жерці-понтифіки; претори.

12. Який вислів НЕ є нормою Римського права:

"Закони виконуються з примусу"; "Ніхто не може бути покараний двічі за той самий злочин";  "Ніхто не може бути суддею у власній справі"; "Під час війни закони мовчать".

Підкреслюємо правильну відповідь

Самооцінювання

  1. ПІДСУМКИ УРОКУ слайд 25

Слід зазначити, що саме римське право стало основою всіх сучасних правових систем Західної Європи, а також багатьох неєвропейських держав. Римське право сьогодні є джерелом мислення, з якого черпають знання всі юристи. Не вивчаючи інститутів юридичної науки , які були створенні ще в Древньому Римі, неможливо сформувати юридичну думку майбутнього юриста.
Сучасна правова система України належить до романо-германських правових систем. Вивчення римського права дає нам знання про історію становлення і розвиток багатьох інститутів сучасного права, закладає основи європейської культури загалом.

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ слайд 26

Опрацювати історичні джерела ст. 157-160, дати письмові відповіді до цих джерел

  1. РЕФЛЕКСІЯ  метод мікрофон слайд 27

Учням пропонується закінчити речення:

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Було важко…

Я виконував завдання…

Тепер я можу…

Я навчився…

У мене все вийшло…

Я спробую…

Як ви вважаєте, чи досягли ми очікуваних результатів? (синій – так, червоний - ні)

docx
Додано
20 лютого
Переглядів
983
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку