Тема: Практичне заняття. «Українська революція : загальноукраїнський і регіональний виміри»
Мета уроку:
Навчальна
Розвиваюча
Виховна
Методична
- активізувати навчально-пізнавальну та самостійну діяльність учнів шляхом використанням методів та прийомів технології розвитку критичного мислення
Тип уроку : практичне заняття
Прийоми уроку : Технології розвитку критичного мислення:
«Асоціація»
«ЗХД»(Знаємо, хочемо дізнатись, дізнались)
«Ревізія прогалин»
«Три речення»
«За-проти»
«Мікрофон»
«Опорні слова»
Методи викладання : словесні ,наочні ,практичні
Матеріально-технічне оснащення :ПК,проектор,екран ,мобільні телефони
Хід уроку
Розминка
(Замінює організаційний момент, створює сприятливий мікроклімат, активізує спілкування).
Вступне слово викладача:
Сьогодні на уроці ми будемо працювати разом і я розраховую на вашу підтримку і допомогу. Кожному з вас я хочу побажати, щоб на уроці ви були Усміхнені Спокійні Прогресивні І Хоробрі
Виклик
Учні отримують бланки таблиць «ЗХД». Протягом уроку учні заповнюють колонки таблиці у відповідності до етапу уроку.
ІІ Актуалізація знань
Метод Асоціація
Викладач запрошує учнів висловитися, які асоціації в них викликає слово “Революція». Названі слова-асоціації він записує на дошці й просить учнів поміркувати над ними. Далі ставить учням запитання:
Який результат революцій?
Для виконання завдань учні використовують ссилки посилання в папці «Наш край» на робочому столі комп’ютера або використовують QR-коди.
Перевірка домашнього завдання
Виконання тестових завдань «Українська революція»
Виконання вправи «Новоукраїнщина - Еллада степова» на сайті learninqapps.org.
Викладач: Історія нашої країни розпочинається з історії твого роду, твоєї сім’ї,т вого міста .
«У своїй хаті своя правда, і сила, і воля - слова Т.Г.Шевченка
Що означають для вас ці слова?
Перегляд Відео Елисаветград» https://www.youtube.com/watch?v=ZGFldA1Hd78
Сьогодні на уроці ми розглянемо історичні події, що відбувались в нашому краї, зрозуміємо і оцінимо час, у якому жили наші рідні та близькі Адже, вони писали нашу історію своїми жертвами і кров’ю, поклали початок державотворчим процесам століття. Тому ми повинні знати труднощі і помилки, що спричинили катастрофу української державності 1917-1921 рр.і зберігати надбання поколінь - Українську державу ХХІ століття.
Мотивація навчальної діяльності
Проблемне питання : Чи був інший шлях розвитку в нашому краї під час історичних подій цього періоду?
Слайд 1
Осмислення
Викладач пропонує заповнити колонку «Знаю» в таблиці «ЗХД».Учні записують асоціації ,історичні відомості ,припущення.Після обговорення учні самі формулюють цілі уроку(хочемо дізнатись) використовуючи прийом «Ревізія прогалин»
Тому метою уроку є : вивчення адміністративно-територіального устрою нашого краю у 1914-1921рр., особливості соціально-економічного та політичного розвитку в зазначений період .
План вивчення теми:
1.Перебування регіону у складі Російської імперії
2.Вплив війни на житті регіону
3.Генерал Самсонов
4.Українська революція і наш регіон
1.Перебування регіону у складі Російської імперії
Викладач : перед вами карта Херсонської губернії, чому саме Херсонської ?
Слайд 2
Запитання при роботі з картою
1.Покажіть на карті населений пункт в якому ми мешкаємо.На території якого району ,області він розташований?
2.На території якого історико-етнічного регіону він розташований ?
3.Яку роль він відігравав на початку Першої світової війн?
4.Він пребував на арені бойових дій чи перебував у запіллі фронту?
5.Чи відомі вам учасники та жертви Першої світової війн в нашому краї?
2.Вплив війни на житті регіону
Викладач: Пропоную здійснити екскурсію в той час за допомогою Державного архіву Кіровоградської області переглянувши онлайн-виставку документів «Війна в житті єлисаветградської громади» і проаналізуємо ці джерела за допомогою прийому «Три речення».Дайте характеристику документу в трьох реченнях.
http://dakiro.kr-admin.gov.ua/v/2014-07-04/exh.php
Питання:
-Які висновки ми можемо зробити з цих джерел?
-Про які суспільні явища ,повязані з першою світовою війною ,ви дізнались з цих джерел?Наведіть цитати на підтвердження свої міркувань.
-Які наслідки мала Перша світова для селян?
Викладач: Перша світова війна 1914-1918рр. ще більше загострила соціально-економічні суперечності на селі ,довела селян до крайньої межі злиднів і страждань
Восени 1914 року через недостатню кількість робочих рук .більша части врожаю зосталась в полі .Тільки в одній херсонській губернії на військові потреби було забрано 250тисяч коней .375тисяч великої рогатої худоби.
У Єлисаветградському повіті на 1914 рік нараховувалось 1431536 десятин орної землі .яка стояла в бур’янах ,тому що селяни в основному були призвані на фронт.
Багато наших земляків покритих славою героїчних подвигів,на грудяху них були високі солдатські нагороди тодішнього часу –Хрест Георгія Побідоносця.
У Новоукраїнському районі : Болдурат Гаврило-4 нагороди,Маржинцев Павло-4 нагороди,Стратонов Василь- 4 нагороди, Мокряк Марко- 3 нагороди,Сизоненко Георгій – 3,Лизогуб Кирило-1.Жорновий Сидір-1.Покалічені війною повернулись додому учасники цієї війни –Бойко Григорій,Ляшенко Іларіон,Клименко Яків,Петренко Максим,Тоток Костя ,Тюртюбек Афанасій та багато інших.
3.Генерал Самсонов
Повязана з нашим краєм ще одна видатна і знаменита постать ,яку нажаль в світі знають краще ніж на Батьківщині-це генерал Олександр Васильович Самсонов
Проблемне запитання : Поразка, яка спасла Антанту чи «Самсонівська катастрофа» (інфографіка)
Прийом «За-проти»
4.Українська революція
Уривок з фільму «Весілля в малинівці»
https://www.youtube.com/watch?v=BRsF0jd5Ow8
Прийом Мікрофон
Питання до учнів :Які висновки ми можемо зробити з цього фрагменту?
Викладач :Як у краплі води відбивається хімічний склад всього моря,океану,так і в історії окремого регіону ,громади ,села відображається історія держави ,особливо в її переломних періодах.
Пропоную переглянути онлайн-виставку «Національно-визвольна революція у Єлисаветграді: факти, події, особистості»
http://dakiro.kr-admin.gov.ua/v/2013-08-14/exh.php
Метод опорних слів .Учні виписують ті слова (словосполучення),які є ключовим і переказують зміст тексту опорними словами.
Щодо нашого рідного міста Новоукраїнка.На початку 1917 року в Новоукраїнці проживало 17 тисяч жителів.Перша світова війна і злигодні повязані з нею.пропаганда революційних партій привели до росту радикальних настроїв у більшої частини населення.
Одержавши звістку про перемогу Лютневої буржуазно – демократичної революції в Петрограді, трудящі містечка й революційні солдати ешелону, який проходив через залізничну станцію, роззброїли стражників, заарештували трьох з них. “Для попередження безпорядків” сюди був направлений взвод солдатів 8-го запасного кавалерійського полку, але в усій країні і в Новоукраїнці невідворотно наближались криваві події і лихоліття революції і громадянської війни, в ході якої найкривавіші з відомих в історії краю боїв відбулися в 1919 році. Це запеклі битви між махновцями і офіцерськими полками Денікіна. Напевне, кожна з протиборствуючи сторін мала своїх героїв, але із зрозумілих причин історія зберегла імена тих, які відстоювали Радянську владу: це Марко Мокряк (один з перших похованих біля Кремлівської стіни); Ваня Демченко та інші. Жорстока логіка громадянської війни зводила наших земляків вдалині від Новоукраїнки у непримиренному протиборстві – так вогнем батареї Марка Мокряка, колишнього батрака, на станції Конотоп був підірваний бронепоїзд денікінців, яким командував офіцер Великовський – поміщик з Новоукраїнки. Великовського червоні взяли в полон і розстріляли. На світанку 28 грудня 1920 р. на Новоукраїнку напав тритисячний загін Махна. Були розгромлені радянські установи, вбито 50 чоловік, серед них вожак новоукраїнських комсомольців Ваня Демченко.
Не лише в Новоукраїнці ,а й в навколишніх селах точилась боротьба.Особливої уваги заслуговує історія села Глодос.Пропоную вам презентацію про «Глодоських демократів Василя Недайкашу та Фотія Мелешко – свободолюбивих нащадків козаків .які мали високий рівень національної свідомості.
Презентація учня.
Рефлексія
Учні заповнюють третю колонку таблиці «ЗнаюХочу дізнатисьДізнався»
Учні дають відповідь на проблемне питання : Чи був інший шлях розвитку в нашому краї під час історичних подій цього періоду?
Учні виконують вправу «Знайди пару»
Сhttps://learningapps.org/display?v=pv3g3z8ac18
Метод моніторингу
Учні продовжують речення:
- Сьогодні я дізнався…
- Було цікаво…
- було складно…
- я зрозумів що…
-я навчився…
- я зміг…
Обґрунтування та повідомлення оцінок
Повідомлення домашнього завдання
- Опрацювати конспект уроку
- Дайте відповідь на питання ,яку б з політичних сил ви підтримали?
- Підготуйте розповідь або презентацію про земляка – діяча культури тієї
доби.