РОЗРОБКА УРОКУ ДЛЯ 6 КЛАСУ
ПРЕДМЕТ «ДОСЛІДЖУЄМО ІСТОРІЮ І СУСПІЛЬСТВО»
Практичне заняття: «В пошуках скарбів Стародавнього Сходу»
Мета: ознайомити учнів зі здобутками культури Стародавнього Сходу, розвивати вміння готувати учнівський проєкт і представляти його результати; розвивати вміння самостійно здобувати нові знання, опрацьовуючи додаткові джерела інформації; розвивати естетичні уявлення учнів, аналізувати внесок давніх цивілізацій в скарбницю світової культури
Тип уроку: урок-екскурсія
Обладнання: підручник, атлас, стінна карта «Давній Схід», ілюстровані матеріали, відео-презентація, костюми
Ключові компетентності: компетентність у галузі суспільних наук, інноваційність, інформаційно-комунікаційна, навчання впродовж життя, соціальна та громадянська, вільне володіння державною мовою, математична компетентність, культурна компетентності.
Хід уроку
1. Оргмомент
Учитель оголошує тему і форми роботи, правила роботи в групах. Учні - дослідники культурних досягнень Стародавнього Сходу.
Вступне слово
Сьогодні ми відправляємось в уявну подорож - екскурсію до Стародавнього Сходу. Що ж це за країни і де вони знаходились?
Вправа « ДЕШИФРАТОР»
Розшифруйте назви країн:
ПЕТИГЕ -ЄГИПЕТ
ТАЙКИ- КИТАЙ
ЛОНИВАВ- ВАВИЛОН
ДІНІЯ- ІНДІЯ
Щоб дізнатись де вони зараз знаходяться, на допомогу нам приходить історична карта та гугл-карта.
Досліди! ( Робота з гугл-картою та атласами)
Завдання – знайти ці країни на сучасній карті і визначити відстань до них. (Відповіді учнів : сучасні країни Єгипет, Ірак, Індія , Китай)
II. Актуалізація опорних знань і вмінь. Мотивація теми
Бесіда :
Коли існували давні цивілізації? Скільки тисячоліть тому назад це було? Чому потрібно вивчати та зберігати пам’ятки Давніх цивілізацій?
Відео-гра – «Подорож країнами Стародавнього Сходу» (10 хв)
III. Представлення учнівських проєктів
Країни: Давній Єгипет, Межиріччя-Вавилон, Давня Індія, Давній Китай
Екскурсія починається з гугл-карти.
Після презентації кожного проєкту учні задають 3-4 питання по своїй темі
Проєкт 1 групи «Давній Єгипет»
Головна пам’ятка давньоєгипетської архітектури — піраміди. Їх вціліло 180. Найдавніша — ступінчата піраміда Джосера. А найвищими є піраміди фараонів Хеопса, Хефрена і Мікеріна, зведені майже 3 тисяч років тому. Висота піраміди Хеопса 138 м. Цікаво, що розташування пірамід співпадає із розташуванням зірок на небі. Для створення каркасу піраміди використовували велетенські блоки вагою понад 2 тонни кожен. Їх заготовляли в кам’яних кар’єрах і на човнах відвозили в долину. Ззовні піраміду щільно обкладали білосніжними плитами. Усередині піраміди було ціле сплетіння кімнат з потаємними ходами. Саркофаг із забальзамованим тілом фараона (мумією) містився в поховальній кімнаті. Поруч клали коштовності, одяг, принесених у жертву рабів і тварин.
• Також у Єгипті збереглося багато давніх храмів. Найбільш відомими є величні храми Амона-Ра в Карнаці і Луксорі. Від Луксора до Карнаку було прокладено знамениту алею сфінксів завдовжки 2 км. Протягом півтори тисячі років храм у Карнаку був головною святинею єгипетської держави. Розміри храму становлять близько 40-ка гектарів. Центральною частиною Карнакського комплексу є храм Амона-Ра з величезною колонною залою.
• Звичне слово «папір» походить від давньоєгипетського «папірус» — назви нільського очерету, з якого єгиптяни виготовляли поверхню для письма.
• Вислів «почати з червоного рядка» (з абзацу) має давньогоєгипетське походження, бо єгиптяни червоним кольором позначали в документах початок нового розділу. Основний текст вони зазвичай писали чорним.
• Винаходи єгиптян :
• У єгиптян були відмінні знання з математики. Найбільш ранні записи про геометрію походять з Єгипту. Вони використовували мотузки, щоб обчислити площу земель. Єгиптяни розробили ефективні способи множення і ділення, а також операцій з дробами.
• Медичні записи, хірургічні інструменти, папірус, алфавіт, перуки, гра-боулінг, зубна паста, скло, макіяж
Проєкт 2 групи «Месопотамія-Вавилон», сучасна країна Ірак
• У жителів-шумерів існували школи – «будинки табличок», де учні навчалися письма, лічбі, читання, астрономії, географії, музики співів, медицини та релігійних ритуалів.
• Шумери знали 4 математичні дії, вміли знаходити квадратний та кубічний корені, обчислювали площу.
• Встановили, що рік складається з 356 діб, і поділили його на 12 місяців.
• Мали єдину систему мір і ваги.
Висячі сади Семіраміди — одне з давніх семи чудес світу. За стародавніми джерелами, розташовувались у Вавилоні. Їх назву пов'язують із легендарною царицею Семірамідою, для якої вони були збудовані. Їх було зруйновано внаслідок землетрусу після І ст. до н. е.
Вавилонська вежа — зикурат на честь бога Мардука, зведений на правому березі р. Евфрат. Ступінчаста вежа мала сім різнокольорових щаблів, кожний із яких було присвячено певній планеті. Була релігійним храмом, обсерваторією, меморіалом. Точний часу спорудження невідомий. Про вежу відомо з археологічних розкопок, опису та давніх зображень.
Проєкт 3 групи «Давня Індія », сучасна країна Індія
Індія — загадкова і казкова країна. Цікава її історія , культура та релігія, яка веде початок з давніх часів і продовжується зараз. Танці, свята, традиції, йога відомі в усьому світі.
Мохенджо-Даро і Хараппа — найдавніші міста Індії.
Археологів вразило, наскільки продуманими і геометрично вивіреними були параметри споруд і житлових кварталів. Майже всі будівлі Мохенджо-Даро зведені з червоної обпаленої цегли.
Окремі будинки мали два або три поверхи. Ретельно продумані системи каналізації та водопроводів. Існували громадські вбиральні. У 1980 році Мохенджо-Даро було занесене до світової спадщини ЮНЕСКО.
Санскрит — стародавня літературна мова сформувалася в Давній Індії, але використовується й досі. Належить до індоєвропейської сім'ї мов. Санскрит був та залишається мовою вчених, священників та культури
Веди — священні тексти Індії, складені тисячі років тому в Стародавній Індії Мовою Вед є санскрит. За віруваннями індусів створення Вед приписується Брахмі.
Гра «чотири роди військ» – так називались шахи. Спочатку шахи були грою для чотирьох з такою ж кількістю наборів фігур.
Буддизм, варни, сучасні цифри, гральний кубик, шахи - це все культура Давньої Індії.
ФІЗКУЛЬТ-ХВИЛИНКА ( ПІД МУЗИКУ ІНДІЇ)
Проєкт 4 групи - «Давній Китай», країна Китай
Технологія виробництва паперу прибула до Європи знаменитим Великим Шовковим шляхом.
Технологію виготовлення шовку тримали у великій таємниці. Гусениць шовкопряда під страхом смертної кари заборонялося вивозити з країни.
Технологія виробництва порцеляни була суворо засекречена і за її розголошення можна було розпрощатися із життям. Кераміку обпалювали в довгих «печах дракона» без доступу кисню при температурі понад 1000 °C.
У X столітті був розроблений порох. Він вважався добрим дезінфікуючим засобом при лікуванні виразок і ран під час епідемій, а також його використовували для труїння шкідливих комах. Запускаючи феєрверки на Новий рік, відганяли злих духів від оселі на цілий рік. Відомим філософом в Китаї був Конфуцій. Його вислови відомі у всьому світі.
Пропоную ознайомитись з ними:
«Не роби іншому того, чого не бажаєш собі»
«Три речі ніколи не повертаються назад – час, слово, можливість. Тому: не втрачай часу, вибирай слова, не упускай можливість»
«Виберіть собі роботу до душі, і вам не доведеться працювати жодного дня у своєму житті»
IV. Закріплення знань
Метод «ДВА КОНВЕРТИ»
В одному конверті - назва країни, а в іншому - досягнення культури країни. Завдання : поєднати інформацію та країну і знайти пару.
Перевірка - на слайді презентації.
Хронологічні задачі
(1750 + 2023=3773 р. тому)
2.Яке це тисячоліття ? - 4 тис.
V. Рефлексія
Що вам сподобалось на уроці? Що б ви хотіли дізнатись ще ? Що не зрозуміли?
VI. Підбиття підсумків роботи (виставлення оцінок)
Бесіда
1.Які пам’ятки культури Давнього Сходу зберіглись до наших часів?
2.Якими винаходами користуємось ми в сучасному світі?
3. Що свідчить про високий рівень культури народів стародавнього Сходу?
VІI. Домашнє завдання
1. «Відвідайте» пам’ятки давніх цивілізацій за допомогою інтернет-застосунка «Google Maps». У режимі «Перегляд вулиць 360°» проведіть віртуальну екскурсію для друзів — опишіть пам’ятку.
2. Творче завдання - створити комікс використовуючи малюнки-піктограми, якими раніше писали люди на тему «Навчання в школі в стародавні часи»