Практичне заняття «Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва»

Про матеріал
Практичне заняття «Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва»
Перегляд файлу

 

Неполоковецький ЗЗСО І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Військове мистецтво,

традиції та побут українського козацтва»

(практичне заняття)

/Відкритий урок в рамках проведення тижня вчителів історії/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чернівчан К.Ю.,

вчитель історії

«спеціаліст ІІ категорії»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 листопада 2022 р.

 

 

 

Практичне заняття №2: Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва.

Мета: закріпити знання про причини виникнення українського козацтва та особливості військово-політичної організації Запорізької Січі та його значення; визначити особливості військового мистецтва українського козацького війська, вчити учнів описувати характерні риси козацьких традицій і побуту;    розвивати вміння учнів самостійно досліджувати історичні джерела, виділяти необхідну інформацію, аналізувати, систематизувати та узагальнювати її для пошуку відповідей на поставлене запитання;  виховувати повагу та гордість до історичного минулого нашого народу.

Обладнання: підручник, атлас з історії України, мультимедійна презентація,відеоматеріали, підготовлені учителем до практичного заняття, роздатковий практичний листок.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.                                                                      

Очікувані результати:

Учень/ учениця: на основі аналізу різноманітних історичних джерел оцінює особливості військового мистецтва  українського  козацького війська; аналізує різноманітні історичні джерела;

описує побут, військове мистецтво, традиції та звичаї козаків.

                                                          Хід уроку.

І. Організація навчальної діяльності.  Вчитель нагадує особливості і правила роботи, яких необхідно дотримуватись на практичному занятті.                                        

ІІ. Актуалізація опорних знань. 

Тестування

1. Що означає слово «козак»?

А. Переселенець.        Б. Бідняк.          В. Вершник, вільна людина.

 2.Що таке січ?

 А.Бойове мистецтво із застосуванням шабель

  Б.Місце, де зберігалася зброя

  В.Укріплена фортеця козаків на Дніпрі, яку будували зі стовбурів дерев

3.Першу козацьку фортецю збудували на острові…

А. Зміїному.            Б. Мала Хортиця.     В. Велика Хортиця.

4.Як називали козаків, які перебували на державній службі?

А. Найманці.       Б. Реєстрові козаки.        В. Характерники.

5.Скільки упродовж усієї історії доби Козаччини існувало Запорозьких Січей?  

А.6               Б.5                  В.8

6.Що таке клейноди?

А)символи військової та цивільної влади у козаків

 Б) символи влади у Речі Посполитій

 В)елементи одягу козаків.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Робота з епіграфом. (слайд 1)

Епіграф до уроку:         Так ось вона, Січ! Ось воно те гніздо, звідкіля 

                                        вилітають усі ті горді, як орли, і дужі, як леви.

                                        Ось звідки розливається козацька воля по всій 

                                        Україні.                                                        М.В. Гоголь

 

Завдання:прочитайте епіграф. Поясніть, як ви розумієте зміст слів Миколи Гоголя.(Відповіді учнів).

Вчитель. Українське козацьке військо було і є взірцем лицарських чеснот захисника і героїчної любові до Батьківщини.

ІV. Проведення практичного заняття.

План роботи.

  1. Зовнішність та основні риси характеру козаків.

- робота із візуальним джерелом (слайд  - зовнішній вигляд козаків) - словесний опис козаків вчителем та учнями

Спочатку учні переглядають зображення козака і його аналізують. Потім Федорова Н. Зачитує інформацію.

Козаки за внутрішніми якостями та за зовнішніми ознаками були повним відображенням свого народу, свого часу, вони відповідали всім ознакам справжніх патріотів своєї Батьківщини. Вони були здебільшого середнього росту, сильні, хоробрі, міцні, плечисті, від степового повітря і літньої спеки були смаглявими. З постриженою головою на якій був тільки чуб (оселедець), з довгими вусами на верхній губі, вічно тримаючи люльку в зубах, погляд завжди був похмурим, зустрічаючи сторонніх спочатку непривітно, неохоче відповідаючи на питання, згодом лагіднішав, веселішав. Постать козаків завжди надихала мужністю, неповторним гумором, молодецтвом.

Характеристика козака. Добродушність, щедрість, безкорисливість, щира дружба, висока любов до свободи – були характерними рисами наших козаків, вони краще воліли люту смерть, ніж ганебне рабство.

Вчитель. Про характер козаків краще всього розповість український  народ через фольклор, а саме через прислів’я і приказки. Але перед тим, як розпочати їх аналізувати, давайте зробимо у своїх практичних листках невеличку так звану «розминку» і виконаємо завдання 1-2.

Звернення учнів до роботи в практичному листку

Завдання 1-2 виконують самостійно протягом 1,5-2 хвилин.

Далі спочатку працюємо класом над поясненням прислів’їв на слайдах 4-5.  а потім учні самостійно у своїх листках на слайдом 6.

Усі разом усно (слайд )

- Козак дружбу знає: в біді коня не покидає

- Козаку зібратись- тільки підпоясатись

- Коли всім народом дмухнути, то ураган буде

 - Наш Луг – Батько, а Січ – Мати – от де треба помирати.

- Не той козак, що за водою пливе, а той, що проти води.

- У козака життя коротке, а слава вічна

Самостійно у практичних листках (слайд )

З’єднайте частини прислів’їв

1)Де байрак,

А)Січ.

2)Що козаку треба?

Б)козацька їда.

3)Терпи, козаче,

В)слава козача.

4)Хліб та вода

Г)там і козак.

5)Хто любить піч, тому ворог

Д)отаманом будеш.

6)Життя собаче, зате

 Е)Степу, хліба й неба.

 

2.  Військова майстерність козаків

З давніх-давен нашому народові приходилося відстоювати права на свободу і вільне існування, адже наша земля завжди була щедрим і багатим краєм, на який зазіхали і сусіди. І тому козаки присвятили усе своє життя боротьбі за волю своєї рідної країни; боронили рідний народ і свою землю, прагнули свободи, незалежності і утворення власної самостійної держави.

Учні працюють із джерелом

Основні види військового мистецтва козаків: Піхота, Кіннота, Рухомий табір, Артилерія, Саперна справа, Морські походи. У запорожців був оригінальний тришеренговий бойовий порядок

шикування козацької піхоти. Перша шеренга стріляла, друга після першого пострілу подавала їй заряджені третьою шеренгою рушниці. Завдяки злагодженій роботі козаків у шеренгах мушкетний вогонь був щільним і безперервним. Часто саме від нього залежав результат битви: ворожа кіннота, зазнаючи чималих втрат, відступала, тоді бойову ініціативу перебирала козацька кіннота, яка переслідувала втікачів і підтримувала нову атаку піхоти. Крім піхоти козаки мали і кінноту, яка вела наступ так званою лавою: шикувалася півколом, атакуючи противника з флангів, з фронту і з тилу одночасно. Найоригінальнішим  й  найпопулярнішим  серед  козаків  був  бойовий  порядок,  що  називався 
табором. Такий  порядок  застосовувався  в  обороні  та  наступі.  Він  будувався  з  возів,  сріплених 

ланцюгами  у  кілька  рядів  та  влаштованих  чотирикутником,  півмісяцем  або  овалом. 

Козацька флотилія складалася з малопомітних та швидкохідних човнів, так званих чайок, маневреність яких дозволяла козакам швидко наздоганяти супротивника й атакувати його, таким чином оминаючи перший етап морського бою – артилерійську дуель.

Артилерії на Січі було небагато, тому вона цінувалася на вагу золота і навіть належала до військової скарбниці. Звичайна кількість гармат не перевищувала 20-30, серед яких більшість складали гармати малих калібрів («фальконети»). Вони встановлювалися на возах і козачих суднах, грали велику роль в наземних і морських битвах.

На зброєнні у козаків були шаблі, короткі списи, стріли і вогнепальна зброя - мушкети, пістолі, самопали, рушниці. Кожен козак повинен був мати сокиру, косу, лопату, шнури для будівництва укріплень і перешкод

Козацька розвідка. 1)Козацький сигнальний маяк — так звана фігура, що являла собою піраміду з просмолених бочок. Вона була обов’язковою спорудою на кожному сторожовому пості. 2)При виявленні татар або іншої небезпеки спостерігачі оповіщали населення про небезпеку, а козацькі війська вирушали назустріч противнику.

Учні дають відповіді на запитання у  роздаткових практичних листках

1. Основні види військового мистецтва козаків?

2. На озброєнні у козаків були:

3. Що вам відомо про бойовий порядок козаків - табір?

3. Традиції та побут козаків.

Робота з підручником (коментоване читання та виконання завдань до них)

Опрацювавши документи підручника с. 107 учні виписують у практичний листок назви ремесел, у яких козаки були вправними.

V. Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.

  •                   Створення Сенкану «Козак»
  •                   C:\Users\Dima\Desktop\slide_40.jpg
  •                   Збір практичних листків з подальшою їхньої перевіркою для оцінювання

VІ. Домашнє завдання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кирюша Олексій Володимирович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 грудня 2022
Переглядів
4197
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку