Практичне заняття № 6.
Влаштування дітей,
позбавлених батьківського піклування
І. Орієнтація, мотивація діяльності
Учитель: Сьогодні ми проводимо з вами шосте практичне заняття. За підсумками минулого уроку ми з вами дійшли висновку, що сімейне виховання дитини найбільше відповідає її інтересам. З давніх-давен функцією сім’ї було продовження роду, виховання дітей. На жаль, не всі діти в Україні живуть у сім’ях. У житті інколи трапляється так, що дитина з тих або інших причин залишається без піклування з боку батьків. Бувають такі випадки, коли дітей потрібно захищати від батьків, або одного з них.
ІІ. Цілепокладання
Учитель: на занятті ми дізнаємося з вами, як складається доля дітей, які з різних причин залишилися без батьківського піклування. Які шляхи допомоги передбачені для цієї дитини нашим законодавством. Отже, тема нашого практичного заняття «Влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування».
Завдання уроку:
Учитель: На цьому практичному занятті ми з вами маємо опрацювати правові норми, що врегульовують питання, про які згадувалося вище. Для цього ми опрацюємо тексти нормативно-правових актів, а вивчений теоретичний матеріал ми повинні закріпити розв’язанням практичних завдань. Отже, запрошую вас до співпраці.
Після цього уроку учні зможуть:
ІІІ. Цілереалізація
1) Визначити послідовність дій під час реалізації права на створення сім’ї шляхом укладання шлюбу.
А. Ознайомлення працівниками органу державної реєстрації актів цивільного стану наречених з їхніми правами та обов’язками як майбутніх подружжя і батьків та попередження про відповідальність за приховування перешкод до реєстрації шлюбу;
Б. проходження медичного обстеження нареченими;
В. Подання жінкою та чоловіком заяви про реєстрацію шлюбу до державного органу реєстрації актів цивільного стану;
Г. Реєстрація шлюбу. (Відповідь: В; А; Б; Г)
А. Реєстрація розірвання шлюбу, здійсненого за рішенням суду в державному органі реєстрації актів цивільного стану за заявою колишньої дружини або чоловіка;
Б. постановлення судом рішення про розірвання шлюбу;
В. Розгляд судом справи про розірвання шлюбу;
Г. Звернення до суду подружжя зі спільною заявою про розірвання шлюбу. (Відповідь: Г; В; Б; А)
А. шлюб, укладений з особою, яка не досягла шлюбного віку і якій не було надано право на шлюб;
Б. шлюб, укладений з особою, яка приховала свою тяжку хворобу або хворобу, небезпечну для другого з подружжя і (або) їхніх нащадків;
В. шлюб, зареєстрований з особою, яка визнана недієздатною;
Г. фіктивний шлюб.
(Відповідь: 1В; 2 Г; 3 Б; 4 А)
А. складає 50 % від прожиткового мінімуму на дитину відповідного віку;
Б. складає 25 % від доходів платника аліментів;
В. не може бути меншим 30 % за прожитковий мінімум на дитину відповідного віку;
Г. ця сума складається відповідно до заяви дитини. (Відповідь: В)
А. матері належить основна роль у вихованні дитини;
Б. права дітей залежать від того, народжені вони в шлюбі чи ні;
В. з 12 років дитина самостійно визначає, з ким з батьків проживати;
Г. батьки мають право (і зобов’язані) контролювати поведінку своїх дітей. (Відповідь: Г)
А. Обов’язок доглядати немічних батьків покладається на дитину, яка проживає в спільному з батьками будинку;
Б. Навіть якщо батьки були позбавлені батьківських прав, це не звільняє від обов’язку утримувати матір або батька;
В. Дочка або син, не беруть участь в додаткових витратах на батьків, окрім сплати аліментів;
Г. Повнолітня дочка, син зобов’язані утримувати батьків, які є непрацездатними і потребують допомоги.
Бесіда:
Учні об’єднуються в групи. Кожна група (ряд) опрацьовує матеріали, а після опрацювання коротко озвучує і презентує зміст пункту з коментарями.
Нажаль, не всі діти у світі виховуються у сім'ї. У Конвенції про права дитини визначено, що дитина, яка тимчасово або постійно позбавлена сімейного оточення, або в найвищих її інтересах не може бути залишена в такому оточенні, має право на особистий захист і допомогу з боку держави. Україна як держава, що підписала цю Конвенцію, бере на себе зобов’язання щодо влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Стаття 52 Конституції України проголошує: «Діти рівні у своїх правах незалежно від походження, а також від того, народжені вони у шлюбі чи поза ним. Будь-яке насильство над дитиною та її експлуатація переслідуються за законом. Утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, покладається на державу. Держава заохочує та підтримує благодійницьку діяльність щодо дітей». Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування».
Первинне застосування отриманих знань:
Дізнайтеся, за що і як батьки можуть бути позбавлені батьківських прав та заповніть пропуски в тексті - https://learningapps.org/watch?v=p1s327mi519
Форми влаштування дітей-сиріт і дітей,
позбавлених батьківського піклування, передбачені в Україні
2.2. У чому полягають особливості опіки та піклування
Опіка та піклування встановлюються з метою забезпечення особистих немайнових і майнових прав та інтересів малолітніх, неповнолітніх осіб, а також повнолітніх осіб, які за станом здоров’я не можуть самостійно здійснювати свої права і виконувати обов’язки.
ПРИГАДАЙТЕ! Чим відрізняється обсяг дієздатності дитини, яка не досягла 14 років, та дитини віком від 14 до 18 років?
Застосування навичок і умінь на готовому матеріалі в стандартних умовах:
Ознайомтеся з статьями 243-251 Сімейного кодексу України, та виконайте завдання https://learningapps.org/display?v=pwssgjhsa19
Фізкультпауза
2.3. Усиновлення
Усиновленням є прийняття усиновлювачем у свою сім’ю особи на правах дочки чи сина, що здійснене на підставі рішення суду. Усиновлення дитини здійснюється в її найвищих інтересах для забезпечення стабільних та гармонійних умов її життя. Ознайомтесь зі статтями 207-212 Сімейного кодексу України, перегляньте відео «Як здійснюється процедура усиновлення в Україні»
Переглянувши відео і ознайомившись з статтями Сімейного кодексу, виконайте завдання
https://learningapps.org/watch?v=portmksct19
2.4. Патронат, прийомна родина, дитячий будинок сімейного типу
Ознайомтесь з текстом «Патронат, прийомна родина, дитячий будинок сімейного типу».
Застосування узагальнених умінь у нестандартних ситуаціях
Самостійна робота: творче застосування знань, навичок і умінь, перевірка результатів роботи
За допомогою раніше набутих знань та витягу з Сімейного кодексу порівняйте всиновлення, опіку, піклування та патронат. Заповніть таблицю.
ІV. Рефлексивно-оцінюючий
Учитель: Отже, сьогодні ми опрацювали з вами частину нормативно-правових актів, які врегульовують питання шляхів влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування, розв’язали низку правових ситуацій, які допомогли вам значно краще засвоїти особливості різних видів влаштування дітей.
Учитель: Згадаємо які завдання ми ставили на початку уроку. Чи досягли ми очікуваних результатів? Що сподобалося? Що нового ви дізналися?
Опрацювати матеріал підручника.
Дякую за урок!
Практичне заняття № 6. Влаштування дітей,
позбавлених батьківського піклування
Нормативно-правові акти, які регулюють питання
влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування:
Питання до опрацювання |
Які обставини призводять до позбавлення батьківського піклування |
Опіка та піклування |
Усиновлення |
Патронат, прийомна родина, дитячий будинок сімейного типу |
Завдання для виконання (форма) |
Заповніть пропуски в тексті
|
Чи згодні ви з ствердженням?
|
Визначте відповідність |
Заповніть таблицю https://docs.google.com/document/d/16-KD2yy2VDoi9WR3guvoXp6PSrC-DaS9KOIit4QwbLU/edit |
Кількість балів |
|
|
|
|
Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника.