Тема : Практичне заняття з елементами тренінгу « Моя постава».
Мета :
-
розглянути основні заходи профілактики порушень постави, визначити чинники, що можуть спричинити означені порушення;
-
розвивати вміння виконувати вправи для формування правильної постави;
-
виховувати розуміння важливості збереження правильної постави як запоруки міцного здоров’я.
Обладнання : ТЗН, інтерактивна дошка, плакати із матеріалами заняття, ваги напольні, портфель та ін.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотиваційний момент.
Інтерактивний прийом «Мікрофон».
-
Чого ви очікуєте від сьогоднішнього тренінгу? Яку інформацію про збереження постави вам хотілося б дізнатись?
ІІІ. Вивчення матеріалу .
Розповідь тренера.( Показ слайдів № 1і № 2).
Постава – це вміння без особливої напруги утримувати своє тіло та зберігати правильну позу в різних положеннях : сидячи, під час ходьби та ігор.
Найважливішою умовою правильної постави є нормальний розвиток хребта. Якщо положення тіла правильне, то будь-яких негативних змін у стані здоров’я людини не відбувається.
Із правильною поставою фігура людини виглядає гарною, стрункою, а хода – легкою і пружною. І навпаки, часто ми бачимо людей різного віку, фігуру і загальний вигляд яких псує сутула спина, плечі «коромислом», опущена під час ходьби голова.
Ознаки правильної постави ( слайд № 3 ) :
-
пряме положення голови;
-
однаковий рівень надпліччь, лопаток;
-
однакова довжина відстані від вуха до плечового суглоба справа та зліва;
-
рівномірно виражені фізіологічні вигини хребта.
Правильний хребет має свої природні фізіологічні вигини при огляді збоку і виглядає як знак питання. При огляді зі спини хребет має бути прямим. Навіть незначне викривлення слід розцінювати як відхилення від норми.
Ознаки правильно розвиненого хребта ( слайд № 4 ):
-
усі частини тіла розташовані симетрично щодо хребта;
-
немає поворотів таза і хребців у горизонтальній площині, вигинів хребта або розташування таза.
При функціональних порушеннях постави м’язи тулуба ослаблені, тому прийняти правильну поставу людина може лише ненадовго.
У здорових, гармонійно розвинених людей юнацька постава зберігається до глибокої старості.
Порушення постави
У підлітковому віці відбувається активний ріст кісток та м’язів . При недостатній кількості фізичних навантажень м’язи спини та пресу, що відповідають за правильну поставу, не розвиваються, і це може спричинити порушення постави.
Види порушень постави ( слайд № 5 ) :
-
сутулість – незначне викривлення верхнього відділу хребта;
-
кругла спина – значне викривлення верхнього відділу хребта;
-
кругло-увігнута спина – збільшення всіх фізіологічних вигинів хребта;
-
плоска спина – зменшення всіх фізіологічних вигинів хребта;
-
асиметрична спина - лопатки та плечі розташовані на різному рівні.
Інтерактивний прийом «Мозковий штурм».
-
Назвіть умови та ситуації, що можуть призвести до порушень постави.
Причини порушень постави ( слайд № 6 і № 7 ):
-
тривале перебування в незручному положенні;
-
робота за столом із постійно нахиленою головою;
-
сидіння на незручних меблях не за зростом;
-
недостатня освітленість робочого місця;
-
недостатня кількість фізичних навантажень ( гіподинамія);
-
слабкість м’язів, що утримують вертикальне положення хребта;
-
незручний одяг;
-
плоскостопість.
ІV. Практичні вправи та ігри.
Вправа № 1. «Завмри».
Тренер пропонує учням під час власної розповіді раптово завмерти на декілька секунд і проаналізувати, у якій позі вони сидять за партою.
-
Чи правильно ви зараз сидите за партою? У якому стані перебуває зараз ваш хребет?
Вправа № 2. «Перевір свою поставу».
-
Встаньте. Опустіть руки. Розправте плечі. Уявіть собі, що ви дерево, яке росте вгору. Ви лічите до десяти і тягнетеся вгору, напружуючи м’язи спини. Розслабте м’язи. Потім знову потягніться вгору.
-
Візьміть один зі своїх підручників і покладіть його на голову. Опустіть руки. Розправте плечі. Стійте так, щоб не впустити підручник, рахуючи до десяти. Зробіть два кроки вперед і два кроки назад, так щоб не впустити підручник.
-
Встаньте. Розведіть руки в сторони долонями донизу. Уявіть собі, що по всій довжині під рукою є опора. Зіпріться на неї, напружуючи м’язи спини. Полічіть до п’яти. Розслабте м’язи. Повторіть вправу.
-
Перевір свою поставу відомим способом : стати біля стіни, визначити , якими частинами тіла ви торкаєтеся її. Норма : потилиця, лопатки, сідниці. Литки, задня частина п’ят.
Вправа № 3. «Важкий портфель».
(Розрахунок максимальної маси портфеля).
-
Обчисліть масу портфеля за нормою: маса портфеля не має перевищувати
15 % від маси учня . Для спрощення розрахунків можна поділити свою масу тіла на 7.
-
Визначте реальну масу свого портфеля.
-
Результати занесіть до таблиці. Зробіть висновки.
Маса учня
|
|
|
Рекомендована маса портфеля
|
|
|
Реальна маса портфеля
|
|
|
Профілактика порушень постави ( слайд № 8 ) :
-
сон на жорсткому ліжку в положенні лежачи на животі або спині;
-
правильно дібраний одяг і взуття;
-
щоденна рухова активність ( прогулянки, заняття фізичними вправами, спортом);
-
правильне положення тіла під час сидіння за партою, робочим столом, у кріслі тощо;
-
контроль за рівномірним навантаженням на хребет при носінні рюкзаків, сумок, портфелів;
-
повноцінне харчування з достатнім умістом необхідних речовин – білків, вітамінів, мінеральних речовин;
-
загартовування ( холодні обтирання сприяють підвищенню тонусу м’язів).
V. Підсумки заняття. Обмін враженнями та очікуваннями.