Урок "Формування здоров’язбережувальної компетентності – шлях до здорового способу життя"

Про матеріал
Конспект уроку-проєкту з основ здоров'я на тему "Формування здоров’язбережувальної компетентності – шлях до здорового способу життя"
Перегляд файлу

 

    «Щоб бути здоровим, потрібні власні зусилля, постійні та значні. Замінити їх не можна нічим.»

М.М. Амосов (слайд 1)

Урок-проект

«Формування здоров’язбережувальної компетентності шлях до здорового способу життя»

Мета: розвиток ключових компетентностей учнів, а саме: (слайд 2)

  1.               Уміння вчитися упродовж життя, розвивати свідоме ставлення до здорового способу життя, уміння підтримувати його впродовж усього життя;
  2.               Основні компетентності у  природничих науках і технологіях: формувати в учнів уміння застосувати знання в реальних життєвих умовах, для розв’язку практичних завдань та здатності визначати й обґрунтовувати власну життєву позицію.
  3.               Соціальна та громадська: налаштувати учнів на готовність, здатність та потребу жити за загальнолюдськими законами, виховувати почуття відповідальності за своє здоров’я та здоров’я оточуючих, працювати у команді.
  4.               Екологічна грамотність і здорове життя: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між станом природничого довкілля і здоров’ям, добробутом і безпекою.

Методи, застосовані на уроці:

  •            пошуковий;
  •            проблемно-узагальнюючий;
  •            творчий.

Форми роботи: (слайд 3)

  •            індивідуальна;
  •            групова;
  •            колективна.                                                                 

 

 

Засоби:

  •            флаєри;
  •            ТЗН;
  •            мультимедійний проектор;
  •            презентація проекту.

Структура уроку (слайд 4)

I. Організаційна частина.

II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності:

Вступне слово вчителя. Сьогодні у нас незвичайний урок, і це не дивно, бо саме цей предмет вимагає нестандартних форм і неординарних дій, тому давайте влаштуємося зручніше і не забуваємо про підтримання постави.

В останні часи приділяють багато часу темам «Здоров’я» і «Здоровий спосіб життя». Мабуть, недарма. То, як ви думаєте, яка тема нашого уроку?

(Учень: Здоров’я та здоровий спосіб життя.)

Вчитель: Тема нашого уроку «Формування здоров’язбережувальної компетентності  ̶  шлях до здорового способу життя».

Давайте визначимо мету уроку:

Учні:

  •            Формувати поняття про здоровий спосіб життя.
  •            Формувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.
  •            Сприяти набуттю досвіду і життєвих установок на здоровий спосіб життя й безпечну поведінку.
  •            Розвивати свідоме ставлення до здорового способу життя, уміння підтримувати його впродовж усього життя.

Вчитель: Усі ми знаємо, що здоров’я легше втратити, ніж придбати. Отже, пригадаємо, що таке здоров’я?

Учень: Це стан фізичного, психічного, духовного і соціального благополуччя, високої працездатності й соціальної активності.(слайд 5)

Вчитель: Зверніть увагу на дошку  ̶  це квітка, яка може змінювати своє забарвлення, форму, розміри залежно від впливу на неї різних чинників. Колективна робота – модель «Квітка здоров’я» (слайд 6). Учні прикріплюють пелюстки і пояснюють, що означає кожна пелюстка, а серцевиною квітки є здоров’я.

Таким чином ви створили модель «Квітка здоров’я», де прописані основні закони здоров’я.

Вчитель: Прошу прокоментувати, чому саме ви обрали ці закони, саме так вирішили?

Учні розповідають кожен про свою пелюстку, що вона означає.

Вчитель: Який висновок зробимо?

Учень: З пелюсток утворилась Квітка. Це і є модель, яку ми назвали «Квітка здоров’я». Ми чітко усвідомили, що повинні не порушувати цих законів, тому що вони є основними вимогами життя.

Вчитель: Так, здоров’я людини залежить від багатьох чинників. Пригадайте яких, будь ласка?

Учні:

  • природних;
  • штучних;
  • впливу діяльності людини.

Чинники здоров’я (слайд 7)

Природне середовище:

  1.               Сонячна активність.
  2.               Зміна атмосферного тиску.
  3.               Зміна температури, вологості повітря.

Головні умови, що впливають на здоров’я (слайд 8)

  1.               Якість життя.
  2.               Рівень життя.
  3.               Стиль життя.
  4.               Тривалість, наповненість життя.

Висновок. Здоров’я є найдорожчим скарбом, оскільки саме воно дає нам високу працездатність, успішність у навчанні та житті. Є багато прислів’їв, які підтверджують цю думку. Хто допоможе?

Прислів’я.

У здоровому тілі – здоровий дух!!!

Здоров’я народубагатство країни!!!(слайд 9)

Чинники, пов’язані з діяльністю людини: (слайд 10)

  1.              Забруднення отруйними речовинами води, повітря, ґрунтів, продуктів харчування.
  2.              Постійна нервова напруга.
  3.              Негативний вплив на здоров’я ЗМІ.
  4.              Спадковість.

Вчитель: Два поняття, що тісно пов’язані між собою «Здоров’я» й «Здоровий спосіб життя». Пригадайте, що таке здоровий спосіб життя?

Учень: Це те, що і як робить людина упродовж свого життя для збереження, зміцнення, відновлення та примноження здоров’я.(слайд 11)

Вчитель: Що є складовими здорового способу життя, зверніть увагу на дошку.(слайд 12)

 

Чинники ризику, що пов’язані зі способом життя:(слайд13)

  1.     Куріння, вживання алкоголю, наркотиків.
  2.     Нераціональне харчування.
  3.     Нехтування режимом дня, особистою гігієною.
  4.     Недостатня фізична активність.
  5.     Низький рівень культури.
  6.     Негативне ставлення до близьких людей, агресивність.
  7.     Гіподинамія (слайд14)

 

Гіподинамія – це зниження рухової активності

Вчитель: Який висновок зробимо?

Учень: Людина, яка дотримується здорового способу життя, спроможна реалізувати свої задатки і здібності, досягти поставленої мети. Тому серед багатьох цінностей завжди пріоритетом було здоров’я.

Учень: Бути здоровим хоче кожний, але не кожному це вдається. Не всі розуміють, що усьому треба вчитися. У школі ми отримуємо лише інформацію про корисні навички, а розвивати і вдосконалювати треба їх упродовж усього життя. Для цього кожен створює власний спосіб життя, свою індивідуальну систему поведінки і набуває необхідних для цього життєвих навичок.

Наслідки необачливого ставлення щодо здоров’я ми спостерігаємо кожного дня на наших учнях, тому саме і обрали проектну форму уроку.

Вчитель: Я хочу запросити бажаючих учнів розповісти й ознайомити наших гостей з тим, як готувались до уроку-проекту «Формування здоров’язбережувальної компетентності  ̶  шлях до здорового способу життя».

Релаксаційна пауза (зміна виду діяльності)

Фізкультурна хвилинка.

Виконання вправ під музичний супровід.(слайд 15)

 

Тема проекту: «Здоровий спосіб життя: твій вибір – твоє майбутнє» (слайд 16)

Мета: (слайд 17)

  •            Формувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.
  •            Сприяти набуттю досвіду, життєвих установок на здоровий спосіб життя, уміння підтримувати його впродовж усього життя.
  •            Формувати навички дослідницько-наукової діяльності на основі спільної праці.

Актуальність:(слайд 18)

Проблема здорового способу життя й зміцнення здоров’я є однією з найактуальніших, тому даний дослідницько-пошуковий проект присвячується саме цій проблемі.

Пріоритетним  питанням залишається підвищення навчальних досягнень школярів з основ здоров’я.

Проект сприяє формуванню креативної здоров’язбережувальної компетентності учнів, створює оптимальні умови для самореалізації та розкриття творчого потенціалу.

Орієнтовні напрямки реалізації проекту: (слайд 19)

Об’єднати учнів у групи, враховуючи їхні завдання та інтереси:

  1.               Група «Дослідники»: (слайд 20)
  •                   провести моніторинг стану здоров’я учнів школи за три останні роки (2016-2019 рр.) та визначити найпоширеніші захворювання. Таблиця №1-1А;
  •                   дослідити оздоровлення дітей у літку 2016-2019 рр.. Таблиця №2;
  •                   провести моніторинг щодо захворюваності вчителів

(2016-2019 рр.). Таблиця №3;

  •                   аналіз і рекомендації подати групі «Порадники».
  1.               Група «Юні спортсмени»: (слайд 21)
  •                   Проаналізувати і провести моніторинг складу учнів у групах із фізичного виховання. Скласти таблицю №4;
  •                   скласти таблицю №5 щодо відвідування учнями спортивних секцій, клубів, майданчиків, провести моніторинг;
  •                   визначити види травм під час навчання й на перервах (таблиця №6,7, 8, 9);
  •                   аналіз і пропозиції подати групі «Порадники».
  1.               Група «Психологи»: (слайд 22)
  •                   Провести анкетування для учнів 7-х класів, 8-А, 10 класів «Рівень інформованості учнівської молоді з формування навичок здорового способу життя». Таблиця 10, 11, 12.
  1.               Група «Порадники» (слайд 23)
  •                   Підготувати рекомендації щодо здорового способу життя.

Очікувані результати:(слайд 24)

  •                   Залучення учнів до дослідницько-аналітичної роботи творчих проектів, робота в групах сприятиме збереженню здоров’я, безпеці, розвитку і життєвому успіху.
  •                   Формування здоров’язбережувальної компетентності  ̶  шляху до здорового способу життя, навичок самостійної роботи з додатковими джерелами інформації з запровадженням сучасних підходів у навчальний процес, які є результатом навчання.

Методи реалізації проекту: (слайд 25)

1. Чітке планування заходів, спрямованих на ефективний результат.

2. Глибоке вивчення проблеми здоров’я серед підлітків 7 – 10 кл.

3. Діагностування, анкетування, моніторинг, індивідуальні бесіди      учасників проект.

4. Аналіз результативності виявлених змін серед школярів щодо свого здоров’я та здоров’я оточуючих.

Етапи реалізації проекту: (слайд 26)

  1.               Підготовчий етап: (слайд 27)
  •                   Уроки з основ здоров’я, фізичної культури.
  •                   Тематичні години, години спілкування, позакласні заходи.
  •                   Розучування комплексу вправ ранкової гімнастики.
  •                   Заучування фізкультурних хвилинок.
  •                   Пропаганда здорового способу життя через ЗМІ шкільного парламенту.
  1.               Основний етап: (слайд 28)

Презентація проекту

гр. «Дослідники»

гр. «Юні спортсмени»

гр. «Психологи»

гр. «Порадники»

 

3. Підсумки та узагальнення: (слайд 29)

- Організувати роботу клубу «Діалог» для підлітків.

- Видати шкільну газету «Твоє здоров’я у твоїх руках», «Здоров’я очима дітей».

- Виготовлення мультимедійної презентації приготовлених матеріалів.

Учасники проекту: учні 7А, 7Б; 8А; 10 класів ЗОШ №11 м. Коростеня. (слайд30)

Тип проекту: дослідницько-науковий, груповий (слайд 31)

IІI. Основна частина уроку (слайд 32)

Презентація проекту «Здоровий спосіб життя: твій вибір – твоє майбутнє»

I. Презентація результатів роботи групи «Дослідники» (слайд 33)

  1.               Таблиця №1, 1А (хвороби учнів за період 2016-2019 рр. і кількість учнів 4 – 7 кл. 2016 – 2019 рр.). (слайди 34-35)
  2.               Таблиця №2 (аналіз оздоровлення дітей влітку). (слайд 36)
  3.               Таблиця №3 (моніторинг стану здоров’я вчителів). (слайд 37)

Побажання від групи «Дослідники»

«Існує тисячі хвороб, але здоров’я – єдине!» - Карл Берне.(Слайд38)

 Кожна людина має 9 лікарів, даних природою: (слайд 39)

  •                   Сонячне світло.
  •                   Свіже повітря.
  •                   Чиста вода.
  •                   Незабруднені ґрунти.
  •                   Природна їжа.
  •                   Фізичні вправи.
  •                   Відпочинок.
  •                   Правильна постава.
  •                   Розум.

II. Презентація результатів роботи групи «Юні спортсмени»: (слайд 40)

  1.               Таблиця №4 (групи фізичного виховання) (слайд 41)
  2.               Таблиця №5 (участь учнів у спортивних секціях, клубах за місцем проживання) (слайд 42)
  3.               Таблиця№6 (травми, які отримали учні на уроках за 2016 рік) (слайд 43)
  4.               Таблиця №7  (травми, які отримали учні на уроках за 2016 рік) (слайд 44)
  5.               Таблиця №8 (травми, які отримали учні за 2017 рік) (слайд 45)
  6.               Таблиця №9  (кількість травм, які отримали учні під час перерв) (слайд 46)

Побажання від групи «Юні спортсмени» (Слайд 47)

Будьте сильні, здорові – це найбільша радість у світі! Усім, усім – міцного здоров’я!!!

III. Презентація результатів роботи групи «Психологи». (слайд 48)

Предмет дослідження: (слайд 49)

Рівень інформованості учнів 7-А, 7-Б, 8-А, 10 класів про здоровий спосіб життя.

Мета: (слайд 50)

Визначити рівень знань учнів з питань формування здорового способу життя.

Завдання дослідження: (слайд 51)

- анкетування та його моніторинг;

- проведення психолого-профілактичного тренінгу «Здоровий спосіб життя: твій вибір-твоє майбутнє. Профілактика вживання наркотичних речовин.»

Результати дослідження (слайд 52)

7-Аклас

Всього учнів – 24

Брало участь – 20,

з  них: дівчат – 9,

хлопців – 11.

7-Б клас (слайд 53)

Всього учнів – 22

Брало участь – 22,

з них: дівчат – 9,

хлопців – 13.

8-А клас (слайд 54)

Всього учнів – 23

Брало участь – 22,

з них: дівчат – 12,

хлопців – 10.

10 клас (слайд 55)

Всього учнів – 25

Брало участь – 23,

з них: дівчат – 11,

хлопців – 12.

Цільова група – 87 учнів (респондентів).

Таблиця № 10 (слайд 56)

92% учнів інформовані щодо формування здорового способу життя;

8% - не інформовані.

Таблиця №11 (слайд 57)

60% учнів дотримуються складових здорового способу життя;

40% - не завжди.

 Таблиця12. Кількість учнів, яі мають шкідливі звички. (слайд 58)

80% - не мають;

12% - палять;

8% - вживають алкоголь не систематично.

Висновок. Побажання від групи «Психологи». (слайд 59)

Хто здоровий – той сміється,

Все йому в житті дається.

Він долає всі вершини –

Це ж чудово для людини!

Усмішок! Гарного настрою!

ІV. Презентація результатів роботи групи «Порадники» (слайд 60)

Група презентує вірш «Пам’ятка учню»

Проаналізувавши пропозиції, що надали нам 3 групи: «Дослідники», «Юні спортсмени», «Психологи» - ми прислухались до їхніх побажань, але, на нашу думку, внесли деякі правки та коректування і доводимо ці поради щодо формування, збереження і зміцнення здоров’я кожного учня у школі й дотримання здорового способу життя.

 Рекомендації групи «Порадники» щодо здорового способу життя: (слайд 61)

  •            Своєчасно, якісно та раціонально харчуватися.
  •            Загартовуватися (регулярно виконувати процедури загартовування за допомогою води, повітря, сонячних ванн).
  •            Регулярно виконувати фізичні вправи (робити ранкову гімнастику, відвідувати спортивні секції,більше ходити й бігати).
  •            Дотримуватися режиму навчання та відпочинку (активно відпочивати під час рухливих ігор на свіжому повітрі, їзди на велосипеді, екскурсій на природі, що сприятиме підвищенню успішності в школі і здоровому сну).
  •            Додержуватися правил особистої гігієни, стежити за чистотою свого одягу.
  •            Активно виробляти у себе корисні звички й викорінювати шкідливі.
  •            Розумно поєднувати фізичне навантаження з розумовою працею.
  •            Доброзичливо ставитися до людей, які вас оточують. Це забезпечить вам хороший настрій й добре ставлення до себе.
  •            Більше всміхатися,більше позитивних емоцій в школі, на вулиці та вдома.
  •            Любіть і цінуйте себе. Налаштовуйтесь прожити довге, здорове й щасливе життя.

Побажання від групи «Порадники» (слайд 62)

«Здоров’я – це нічого, а без здоров’я все – ніщо» - Сократ.

Посміхніться один одному й будьте здорові!!!

IV. Підсумки й узагальнення уроку:

Сьогодні ми з вами провели нестандартний урок-проект, тему якого ви обирали самостійно. Хочу відмітити, що майже всі учні класу готувались до цього уроку. Ви підняли дуже необхідну і в той же час актуальну тему, пов’язану із здоров’ям і формуванням здорового способу життя. Ви розкрили багато цінних і потрібних питань, які стануть у пригоді щодо вирішення проблем здорового способу життя.

Сподіваюсь, що тренінг, який провели працівники психологічного центру відділу освіти буде вам корисним щодо вирішення проблем, пов’язаних із здоров’ям, а також допоміг розібратися у питаннях, що вас хвилювали.

Я вам всім щиро вдячна за дослідження, що проводила кожна група, активність на уроці, глибокі  знання, які ви показали під час своїх виступів (коментування оцінок, отриманих учнями).

Давньогрецький філософ Демокрит писав :  «Люди моляться богам, просять у них здоров’я й не знають того, що здоров’я залежить від них самих». Ваше здоров’я значною мірою залежить від вас, адже без здоров’я не може бути повноцінного життя. Це одна з головних умов досягнення успіху у житті.

Свідоме і відповідальне ставлення до здоров’я має стати нормою життя та поведінки для кожного з нас.

Побажання учням (слайд 63)

Намагайтеся, щоб знання про здоровий спосіб життя стали вашими переконаннями, щоб бажання дбати про своє здоров’я стало повсякденною корисною звичкою.

Зміцнюйте своє здоров’я, виховуйте силу волі і радійте кожній дрібниці.

Будьте здорові!!!

V. Рефлексія:

Оберіть «Смайл уроку» серед запропонованих. Поясніть свій вибір.

 

VІ. Домашнє завдання: (слайд 64)

  1.               Намалювати «Дерево життя»:
  •                   на зелених листочках запишіть дії, що зміцнюють ваше здоров’я, впливають позитивно на організм;
  •                   на жовтих – дії, що послабляють здоров’я, впливають на організм негативно;
  •                   на коренях – успадковані від батьків;
  •                   на стовбурі – найважливіші в житті дії, над якими потрібно працювати.
  1.               Написати твір-роздум на тему: «Здоров’я очима дітей» або «Я вибрав здоровий спосіб життя».

VІІ. Висновок: (слайд 65)

Давньогрецький філософ Платон говорив, що «здоров’я – не все , але без здоров’я – ніщо»

Тому бажаю вам міцного здоров’я і довголіття.

А згадуючи слова відомого німецького філософа Артура Шопенгауера : «Здоров’я так переважає всі інші блага життя, що істинно здоровий жебрак щасливіший за хворого короля», хочеться побажати : Будьте всі здорові!!!

І пам’ятайте: Найбільше щастя у житті – здоров’я!!!

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Долтікова Анжела
    Дуже корисно. Урок цікавий і пізнавальний. Дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2020
Переглядів
3489
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку