Практичне заняття з елементами тренінгу «Поведінка в стресових ситуаціях»
Для учнів 5 -6 кл.
Укладач: Запорожець О. В., психолог
Мета: навчити учнів контролювати свою поведінку в стресових ситуаціях, познайомити з прийомами, методами, що допомагають зменшити почуттєву і тілесну напругу; сприяти розвитку пізнавальних інтересів; сприяти формуванню навичок емоційної і поведінкової саморегуляції.
Вправа «Знайомство»
Знайомство учасників, і навіть якщо діти знайомі – це можливість по-новому оцінити один одного. Учні сідають у коло. Психолог пояснює учням мету заняття. Учасники поділяються на пари. Ведучий дає 5 хвилин на завдання. За цей час кожен має розповісти партнерові про себе і навпаки. Після цього один підліток стає за спиною другого, кладе руки йому на плечі і знайомить з групою. Розповіді про партнерів здійснюються по колу за годинниковою стрілкою.
Учасники групи ознайомлюються з правилами групової взаємодії:
1. Участь у вправах, іграх та інших видах діяльності – добровільна.
2. Слухати товаришів потрібно мовчки, не перебивати й не коментувати.
3. Критикувати вчинок, а не людину, причому в дуже м’якій формі, бажано з конкретною порадою даному учасникові групи.
4. Говорити тільки те, що думаєш і відчуваєш сам, а не перефразовувати думки інших.
5. Не обговорювати поза групою те, що відбувається в ній.
Інформаційне повідомлення «Поняття стресу, його ознаки»
Слово стрес (від англ. – «натиск») – це сукупність захисних фізіологічних реакцій організму, які виникають у відповідь на вплив різноманітних несприятливих чинників (стресорів). Чинники, які викликають стрес, називаються стресорами.
До ознак стресу відносять:
Групова робота «Правила боротьби зі стресовою ситуацією»
Учасники виготовляють пам’ятки «Правила боротьби зі стресовою ситуацією», наприклад:
Вправа «Антистресова релаксація»
Займіть зручну позицію. Заплющить очі, дихайте спокійно і глибоко. Зробіть вдих і на 10 секунд затримайте дихання. Повільно видихайте і подумки говоріть собі: «Вдих і видих, як приплив і відплив». Повторіть цю процедуру 5-6 разів. Потім 20 секунд відпочиньте. Вольовим зусиллям скоригуйте окремі м’язи або їх групи. Скорочення утримуйте до 10 секунд. Таким чином пройдіться по всьому тілу. Слідкуйте за змінами в тілі. Повторіть процедуру тричі. Розслабтесь, ні про що не думайте. Спробуйте уявити собі відчуття розслаблення, яке проникає в усі куточки вашого тіла знизу вгору: від пальців ніг вгору через живіт, груди - до голови. Повторюйте подумки «Я заспокоююсь, мені приємно, мене ніщо не тривожить». Уявіть, як розслаблення проникає в усі частини вашого тіла. Ви відчуваєте, що напруга залишає вас: ваші плечі, шия, м’язи, обличчя розслаблені. Ви спокійні, подібні до м’якої іграшки-ляльки. Насолоджуйтесь своїми відчуттями 30 секунд.
Полічіть до десяти, подумки повторюючи, що з кожною наступною цифрою ваші м’язи все більше розслаблюються. Ваше завдання - насолоджуватися станом розслаблення. Ось настає «пробудження». Порахуйте до десяти, скажіть собі: «Коли я долічу до двадцяти, мої очі відкриються, я буду відчувати себе бадьорим». Неприємне напруження в кінцівках зникне.
Вправа «Незакінчені речення»
По черзі складіть закінчення до запропонованих речень.
Вправа «Ліпимо вареники»
Зняття емоційного напруження, створення позитивної атмосфери. Учасники стають у коло, кладуть руки одне одному на спину та пригадують рухи, які робить господиня, коли ліпить вареники. Учні пробують повторити всі разом, а потім передають один одному «гостинець».
Вправа «Почуваюся добре»
Назвіть п’ять ситуацій, що викликають відчуття «добре». Відтворіть їх у своїй уяві, запам’ятайте почуття, які при цьому виникають. Тепер уявіть, що ви кладете ці почуття в надійне місце і можете дістати їх звідти, коли забажаєте… намалюйте це місце й назвіть ці відчуття. Стисле обговорення виконання вправи.
Вправа-прощання «Компліменти»
Учні отримують написані на папірцях приємні слова, які можуть залишити собі або подарувати комусь:
Список використаних джерел