Практичне заняття з елементами тренінгу «Поведінка в стресових ситуаціях» для учнів 5 - 6 кл.

Про матеріал
Практичне заняття допоможе учням навчитися контролювати свою поведінку в стресових ситуаціях, розвивати пізнавальні інтереси; формувати навички емоційної і поведінкової саморегуляції.
Перегляд файлу

Практичне заняття з елементами тренінгу «Поведінка в стресових ситуаціях»

Для учнів 5 -6 кл.

Укладач: Запорожець О. В., психолог

Мета: навчити учнів контролювати свою поведінку в стресових ситуаціях, познайомити з прийомами, методами, що допомагають зменшити почуттєву і тілесну напругу; сприяти розвитку пізнавальних інтересів; сприяти формуванню навичок емоційної і поведінкової саморегуляції.

Вправа «Знайомство»

Знайомство учасників, і навіть якщо діти знайомі – це можливість по-новому оцінити один одного. Учні сідають у коло. Психолог пояснює учням мету заняття. Учасники поділяються на пари. Ведучий дає 5 хвилин на завдання. За цей час кожен має розповісти партнерові про себе і навпаки. Після цього один підліток стає за спиною дру­гого, кладе руки йому на плечі і знайомить з групою. Розповіді про партнерів здійснюють­ся по колу за годинниковою стрілкою.

Учасники групи ознайомлюються з правилами групової взаємодії:

1. Участь у вправах, іграх та інших видах діяльності – добровільна.

2. Слухати товаришів потрібно мовчки, не перебивати й не коментувати.

3. Критикувати вчинок, а не людину, причому в дуже м’якій формі, бажано з конкретною порадою даному учасникові групи.

4. Говорити тільки те, що думаєш і відчуваєш сам, а не перефразовувати думки інших.

5. Не обговорювати поза групою те,  що відбувається в ній.

 

Інформаційне повідомлення  «Поняття стресу, його ознаки»

Слово стрес (від англ. – «натиск») – це сукупність захисних фізіологічних реакцій організму, які виникають у відповідь на вплив різноманітних несприятливих чинників (стресорів). Чинники, які викликають стрес, називаються стресорами.

До ознак стресу відносять:


  •    Емоційну напруженість;
  •    Страх;
  •    Тривогу;
  •    Підвищення тиску;
  •    Пришвидшення серцебиття;
  •    Тремтіння тіла або його кінцівок;
  •    Неможливість висловитися;
  •    М’язове напруження.

 

Групова робота «Правила боротьби зі стресовою ситуацією»

Учасники виготовляють пам’ятки «Правила боротьби зі стресовою ситуацією», наприклад:

  •    Не панікуйте, не будьте безпорадними. Немає нічого гіршого, ніж опустити руки і змиритися. Намагайтеся бути активними в будь-яких ситуаціях, що спричиняють стрес.
  •    Вам необхідно зрозуміти, що зміни, зокрема й негативні, - невід’ємна частина життя.
  •    Пам’ятайте, що зі стресовими ситуаціями найкраще впораються ті, хто володіє методами релаксації.
  •    Активний, здоровий спосіб життя сприяє створенню в організмі захисного фону проти стресу.
  •    Послабити негативний вплив стресу допомагають близькі люди (надійне оточення), які забезпечують моральну підтримку і додають вам упевненості.

 


Вправа «Антистресова релаксація»

Займіть зручну позицію. Заплющить очі, дихайте спокійно і глибоко. Зробіть вдих і на 10 секунд затримайте дихання. Повільно видихайте і подумки говоріть собі: «Вдих і видих, як приплив і відплив». Повторіть цю процедуру 5-6 разів. Потім 20 секунд відпочиньте. Вольовим зусиллям скоригуйте окремі м’язи або їх групи. Скорочення утримуйте до 10 секунд. Таким чином пройдіться по всьому тілу. Слідкуйте за змінами в тілі. Повторіть процедуру тричі. Розслабтесь, ні про що не думайте. Спробуйте уявити собі відчуття розслаблення, яке проникає в усі куточки вашого тіла знизу вгору: від пальців ніг вгору через живіт, груди - до голови. Повторюйте подумки «Я заспокоююсь, мені приємно, мене ніщо не тривожить». Уявіть, як розслаблення проникає в усі частини вашого тіла. Ви відчуваєте, що напруга залишає вас: ваші плечі, шия, м’язи, обличчя розслаблені. Ви спокійні, подібні до м’якої іграшки-ляльки. Насолоджуйтесь своїми відчуттями 30 секунд.

Полічіть до десяти, подумки повторюючи, що з кожною наступною цифрою ваші м’язи все більше розслаблюються. Ваше завдання - насолоджуватися станом розслаблення. Ось настає «пробудження». Порахуйте до десяти, скажіть собі: «Коли я долічу до двадцяти, мої очі відкриються, я буду відчувати себе бадьорим». Неприємне напруження в кінцівках зникне.

Вправа «Незакінчені речення»

 По черзі складіть закінчення до запропонованих речень.


  •    «Я немов пташка, тому що…»
  •    «Я перетворююся на тигра, коли…»
  •    «Я можу бути вітерцем, тому що…»
  •    «Я немов мураха, коли…»
  •    «Я – склянка води…»
  •    «Я відчуваю, що я шматочок льоду, який тане…»
  •    «Я прекрасна квітка…»
  •    «Я відчуваю, що я скеля…»
  •    «Я зараз лампочка…»
  •    «Я – стежка…»
  •    «Я немов риба…»
  •    «Я - цікава книжка…»
  •    «Я пісенька…»
  •    «Я відчуваю, що я – ціла гривня…»
  •    «Я – миша…»
  •    «Я немов літера О…»
  •    «Я макаронина…»
  •    «Я – світлячок…»
  •    «Я відчуваю, що я – смачний сніданок…»

Вправа «Ліпимо вареники»

Зняття  емоційного напруження, створення позитивної атмосфери. Учасники стають у коло, кладуть руки одне одному на спину та пригадують рухи, які робить господиня, коли ліпить вареники. Учні пробують повторити всі разом, а потім передають один одному «гостинець».

Вправа «Почуваюся  добре»

Назвіть п’ять ситуацій, що викликають відчуття «добре». Відтворіть їх у своїй уяві, запам’ятайте почуття, які при цьому виникають. Тепер уявіть, що ви кладете ці почуття в надійне місце і можете дістати їх звідти, коли забажаєте… намалюйте це місце й назвіть ці відчуття. Стисле обговорення виконання вправи.

Вправа-прощання «Компліменти»

Учні отримують написані на папірцях приємні слова, які можуть залишити собі або подарувати комусь:


  1. Ти – весела людина.
  2. У тебе добрі очі.
  3. У тебе дуже гарна усмішка.
  4. З тобою дуже весело.
  5. Ти добра і чуйна людина.
  6. Ти сміливий.
  7. З тобою дуже цікаво.

 

Список використаних джерел

  1. Васелович М. І. Програма корекційних занять  «Запобігання та обмеження проявів агресивної поведінки молодших підлітків». - Електронний ресурс: http://oblosvita.com
  2. Черес О. Ф. «Соціально-перетворювальна програма формування емоційної сфери та міжособистісного спілкування, розвитку здібностей до самопізнання і саморегуляції». - Збірник корекційних програм з профілактики девіантної поведінки учнів професійно-технічних навчальних закладів /Укладач: Сиско Н. М. – Хмельницький, НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області, 2014. – 473 с. МОН
  3. Програма курсу корекційних занять зі зниження агресії у дітей. //  «Психолог» № 30-32, серпень,  2008, ст. 17-29.  

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
14 червня 2019
Переглядів
1207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку