Практичне заняття з профорієнтації "Знайди свій шлях" для учнів 9 - 11 класів

Про матеріал

Заняття дає можливість учням зрозуміти власні мотиви вибору професії, аналізувати шляхи досягнення власної мети,мотивує до відповідального ставлення вибору професії

Перегляд файлу

     ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ

       «ЗНАЙДИ СВІЙ ШЛЯХ»

Мета: Підвищення рівня поінформованості учнів із питань профорієнтації, розширити їхні знання про світ професій, ознайомити  з вимогами до людей відповідних спеціальностей та з умовами роботи, показати важливість та позитивні сторони «улюбленої роботи», допомогти учням визначити власні професійні інтереси, нахили.

ХІД ЗАНЯТТЯ

  1. Інформаційне повідомлення
  2. Вправа «Один день з життя"
  3. Вправа «Влучити в десятку»
  4. Анкетування «Сила мотивації»
  5. Гра «Аукціон»
  6.  Вправа «Бінго»
  7. Вправа «Ситуації»
  8. Вправа «Стара»
  9. Вправа «Куля мрій»

 

  1. Інформаційне повідомлення

Вибір майбутньої професії – тема актуальної розмови для кожного підлітка, бо це одне з найважливіших питань у житті, від якого багато в чому залежить подальша доля. Ця проблема – задача з багатьма невідомими,  що я добре вмію? Чого хочу, а що потрібно суспільству?

Сформулювати правила вибору професії дуже просто: необхідно, щоб фах відповідав, схильностям, потенціалу, здібностям людини, щоб він був потрібен суспільству.

«ХОЧУ» - інтереси і нахили, що часто визначають вибір професії. Інтерес – це прагнення до пізнання, бажання ознайомитися з певним предметом, явищем, вивчити його. Обрати професію за інтересами – означає обрати, те що подобається, приваблює.  Слід врахувати, що людина може зацікавитися і тими професіями, до яких найменш здібна, наприклад наслідуючи товаришів, вступити до одного закладу за компанію, або ж звернути увагу на модний фах. У такому випадку вибір не може бути правильним.

«МОЖУ» - здібності, індивідуально-психологічні особливості, стан здоров’я. Здібності – сукупність індивідуально-психологічних особливостей людини, які є передумовою успішного виконання певних видів діяльності. Розрізняють спеціальні та загальні здібності. Загальні здібності необхідні для широкого кола занять. До них належать працьовитість, кмітливість, уважність, цілеспрямованість. Спеціальні здібності забезпечують успіх у вузькому колі видів діяльності. До таких, наприклад, належать зорова пам'ять, розуміння людей, добре розвинена чутливість рук тощо. Основними з них є мислення, пам'ять, увага, темперамент, характер тощо.

Обираючи професію слід відповісти  не лише на запитання «Чого я хочу» і «Що я можу?», але й «Що потрібно іншим?». Правильний вибір професії  - не тільки особиста справа, тому необхідно враховуваии потреби ринку праці.

«ТРЕБА» - потреби ринку праці,  тобто професія має бути актуальною.

 

 

 

 

 

ХОЧУ – бажання, цілі, інтереси, домагання.

МОЖУ – простір здібностей, талантів, стан здоров’я.

ТРЕБА – запити ринку праці, соціально-економічні проблеми  регіону, 

                розвиток економіки суспільства.

 

 

  1. Вправа «Один день з життя…»

Мета: збагатити уявлення учнів про світ професій і їхні особливості.

Учням роздають аркуші різного кольору з назвами професій: продавець, програміст, водій, модельєр, ветеринар.

Учні групуються по 3-4 відповідно до професій. Тренер дає завдання:

Скласти розповідь про типовий робочий день людини тієї професії, яка в кожній групі. Ця розповідь має бути лише зі слів-іменників.

Наприклад, розповідь про робочий день учителя може бути такою: дзвінок – сніданок – дзвінок – урок – двієчники – запитання – відповідь – трійка – перерва – вчительська – скандал – директор – урок – відмінники – дзвінок – дім – ліжко.

 

  1. Вправа «Влучити в десятку»

Мета: формування вміння реалізовувати поставлені цілі.

Учасники пробують паперовою кулею влучити в "Десятку".

Обговорення:

Чи було застережено, що кидати кулю можно лише не рухаючись з місця?

Чи було застережено, що ні в  в якому разі не можна підходити до дошки, не можна повторювати кидок?

Чи згодні Ви з наступними   висловавами "Недостатньо мріяти, варто конкретизувати свої цілі і шукати шляхи їх досягнення. Якщо щось із задуманого не вдалося, потрібно вчитися знаходити плюси в тому, що відбулося".

 

  1. Сила мотивації .

Методика адаптована.

Інструкція: Наступна методика допоможе оцінити силу мотивації, тобто наскільки значущий для вас успіх, продумати ту чи іншу позицію по відношенню до тих чи інших цінностей. Якщо ви згодні з таким твердженням, ставте "+", якщо не згодні, ставте "-".

  1. Я дратуюся, коли помічаю, що не можу на всі 100% виконати завдання.
  2. Коли я працюю, це виглядає так, ніби я все ставлю на карту.
  3. Коли виникає проблемна ситуація, я найчастіше приймаю рішення одним з останніх.
  4. Коли в мене два дні підряд немає справи, я втрачаю спокій.
  5. У деякі дні мої успіхи нижче середніх.
  6. По відношенню до себе я більш строгий, ніж по відношенню до інших.
  7. Я більш доброзичливий, ніж інші.
  8. У процесі роботи я потребую невеликих перервах для відпочинку.
  9. Мене більше приваблює інша робота, ніж та, якою я займаюся.
  10. Осуд стимулює мене більше, ніж похвала.
  11. Я знаю, що мої друзі вважають мене діловою (тлумачним, корисним, розумним) людиною.
  12. Перешкоди роблять мої рішення більш твердими.
  13. На моєму честолюбстві легко зіграти.
  14. Коли я працюю без натхнення, це зазвичай помітно.
  15. Іноді я відкладаю те, що повинен зробити зараз.
  16. Потрібно покладатися тільки на самого себе.
  17. У житті мало речей більш важливих, ніж гроші.
  18. Я менш честолюбний, ніж інші.
  19. Наприкінці відпустки (канікул) я радію, що скоро вийду на роботу (навчання).
  20. Коли я розташований до роботи, я роблю її краще, ніж інші.
  21. Мені легше спілкуватися з людьми, які можуть наполегливо працювати.
  22. Коли у мене немає справ, я відчуваю, що мені не по собі.
  23. Мені доводиться виконувати відповідальну роботу частіше, ніж іншим.
  24. Коли мені доводиться приймати рішення, я намагаюся робити це якомога краще.
  25. Мої друзі вважають мене ледачим.
  26. Мої успіхи в якійсь мірі залежать від колег (товаришів, друзів, однокласників).
  27. Я зазвичай звертаю мало уваги на свої досягнення.
  28. Коли я працюю разом з іншими, моя робота дає великі результати, ніж робота інших.
  29. Багато чого, за що я беруся, я не доводжу до кінця.
  30. Я заздрю ​​людям, які завантажені роботою.

Підрахуйте кількість балів відповідно до ключа.

Ключ:

а) позитивні відповіді на питання: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 28. Сума =

б) негативні відповіді на питання: 5, 9, 14, 15, 18, 25, 27, 29, 30. Сума =

Складіть отримані суми відповідей а і б. Результат =

Отриманий результат характеризує рівень вашої мотивації до успіху, досягнення мети.

Від 1 до 10 балів - низька мотивація до успіху, вам треба розвивати впевненість у своїх силах, не боятися заявляти про себе і про свої бажання (дядько Михайло).

Від 11 до 16 балів - середній рівень мотивації, ви старанні і відповідальні, до наміченої мети рухаєтеся, як поїзд по рейках - чітко за розкладом, дотримуючись зупинки.

Від 17 до 20 балів - помірно високий рівень мотивації, ви точно знаєте, чого хочете від життя, ваш рух до мети схоже на розбіг, підготовку до стрибка, потім стрибок; плавне приземлення на ноги, без падіння означає, що бар'єр узятий, і ви продовжуєте розбіг, готуєтеся до наступного стрибка.

Понад 21 бали - занадто високий рівень мотивації до успіху, ви рухаєтеся до мети перескакуючи через сходинки, відштовхуючи стоять на шляху, вам треба вміти розуміти і враховувати інтереси іншого, виховувати, розвивати почуття відповідальності, поміркованості, такту і доброзичливості.

  1. Вправа « Аукціон»

Мета. Виявити, які, на думку учнів, особистісні риси необхідні для успішного оволодіння професією; побачити, яку рису вони найбільше цінують у конкретній професії.

Матеріали. Картки з написами особистісних рис, заготовлені у.о. Розпродаж на аукціоні здійснює вчитель.

На аукціон виставляються особистісні риси, записані на картках. Кожен учасник має можливість їх бачити.

Для купівлі кожен учень отримує по 20 смайликів.

Перед початком аукціону кожен обирає собі професію, яку б він хотів здобути.

Для риси, яка продається, встановлюється початкова ціна 3 смайлика.

Покупку обирають самі учасники.

Риси продаються до тих пір, поки в учасників є гроші.

Кожен учасник ділиться своїми враженнями від покупки, називає рису, яку він придбав, доводить, чому він здійснив цю покупку тощо.

Запитання для обговорення:

- Які б ще риси ви придбали б, якби у вас залишились у.о.?

- Чи не шкодуєте про витрачені кошти?

- Чи дійсно вибрана вами професія не може обійтися без даної риси?

- Чи є ця риса у вас?

- Запропонуйте риси,  які ви вважаєте по¬трібними і яких у даному списку не було.

Перелік особистісних рис :

-Організованість, акуратність, терплячість,  концентрація уваги,   відповідальність, творчість, художній смак, охайність, комунікабельність, тактовність, дисциплінованість, уважність, швидка реакція, доброта, врівноваженість, довготривала пам'ять, зібраність пунктуальність.

 

  1. Вправа «Бінго»

Мета: дати можливість учням наочно побачити свої здібності й усвідомити можливість їхньої реалізації.

Учасникам гри роздають аркуші паперу, з яких вони повинні "вирізати" руками ім’я­­. На голові записують  – професію, яку мріють здобути. Права рука – це їхні здібності, які вже є для обраної професії. Ліва рука – чого дитина має навчитися. Права нога – де вона може навчитися цієї професії. Ліва нога – де зможе працювати.

Учні розповідають про своє "Бінго".

 

  1. Вправа «Ситуації»

Поділ на групи за принципом «день-ніч». Обговорення ситуацій.

Ситуація 1.

Ми багато сперечалися з подругою, яку професію вибрати. І те начебто не підходить, і це…

Я точно знаю, куди не піду: на вчителя – не хочу псувати нерви; не піду в хімічне виробництво, тому що від роботи з хімічними препаратами можна втрати здоров’я; на фабрику не піду, бо там перетворишся на робота, виконуючи механічну й одноманітну роботу. Я хочу, щоб на моїй роботі не псувалося здоров’я, й було цікаво. Хотілося, щоб вона була пов’язана з тваринами і подорожами.

«Тоді тобі потрібно йти працювати в цирк! – вигукнула подруга й додала, - як на мене – аби лиш отримувати пристойні гроші».

Я потім довго думала. Сумніваюся, чи є в мене талант для цирку. Може подруга мала рацію, і, якщо нема покликання, треба думати про заробіток?

 - Які мотиви вибору професії у дівчат?

-  Щоб ви порадили дівчині щодо вибору професії?

Ситуація 2

 Під час зустрічі випускників між хлопцями відбулася така розмова.

 Віра – маленька худенька дівчина. Вона вже фармацевт. Слухати, як вона говорить по свою професію – одне задоволення:

  • Ліки, - говорить вона, - це дуже відповідально. Найменша помилка, і навіть страшно подумати, що може трапитися… Люди ж можуть отруїтися… Я ледве сама не постраждала, так напробувалась…

Вона сипле назвами ліків, рецептами. Хлопці сміються:

  • З тобою неможливо говорити по-людськи, усе латина, і все про ліки.
  • Так це ж моя робота, - усміхається вона.

Серед випускників – ще один майбутній медик – Алла. Вона буде стоматологом.

  • Алло, чому ти пішла в стоматологічний?
  • Марина вирішила, ну і я з нею.
  • І як, подобається?
  • Так, нічого, тільки багато, знаєте, різних непотрібних предметів. Ну, хоча б англійська. Нащо зубному лікареві потрібна англійська мова? А взагалі, я хочу перейти в стоматологічний технікум. Буду техніком.
  • З університету в технікум?  Але навіщо?
  • Набридло вчитися, та йми проходили практику в поліклініці, і я довідалася, що технік може заробити більше за лікаря.
  • порівняйте ці два підходи до вибору професії.
  •       Яка позиція відповідає вашим особистим переконанням?
  1. Вправа «Стара»

Про стареньку.

В одній з країн, неважливо в якій, жила одна старенька. Багато років вона ходила з паличкою по пляжу в розпал літнього сезону. Багато людей дивувалися і не розуміли, що вона шукає в піску, розгрібаючи його палицею. Тільки через роки дізналися, що протягом багатьох років вона ходила по пляжу з однією лише метою - вона збирала осколки битого скла, щоб дорослі і діти не поранилися.

- Чи багато досягла в житті ця бабуся?

- Як ви думаєте, яким був її шлях по сходах життя?

- Які були її життєві цінності?

 

  1. Вправа «Куля мрій»
  •    Але все-таки всі ми любимо мріяти, незважаючи ні на що, і всі ми хочемо, щоб наші мрії здійснювалися.

Психолог підкидає різнокольорові повітряні кульки і пояснює.

  •    Піймайте кожен свою кульку мрії та намалюйте або напишіть свою мрію на ній, користуючись маркерами чи фломастерами.

Давайте об’єднаємо всі кульки ваших мрій в один великий оберемок, нехай ваші побажання здійсняться.

docx
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
3349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку