1.Вшанувати пам'ять героїв Небесної сотні.
2.Прищеплювати любов до Батьківщини.
3.Розвивати в учнів почуття національної самосвідомості та громадянської активності.
4.Виховати патріотичну свідомість.
5.Розвивати бажання стати гідними громадянами України.
6.Дослідження виявів емпатії — здатності особистості співпереживати проблемам інших людей.
7.Усвідомлення цінності людського життя та тих складових частин, які впливають на нього, роблять його багатогранним, плідним і корисним.
8.Розвивати емпатію на прикладі Небесної сотні, болю втрати героїв.
Заняття з елементами тренінгу для учнів10-11 класів: «Розвиток емпатії через призму Небесної сотні»
Мета:
Обладнання: статуетка янгола, картинки ситуацій, нитка, фото Небесної сотні, фото героїв-Хмельничан, свічки.
Вправа «Знайомство»
По колу діти передають статуетку ангела і розказують про себе позитивні риси (2 хв)
Вправа «Що ти зробиш, якщо побачиш…»
Дітям пропонуються картинки з проблемними ситуаціями( стара бабуся не може перейти вулицю; голодне кошеня на вулиці; втомлений вигляд у бабусі та ін.). Діти обговорюють варіанти вчинків на побачене. (5 хв.)
Інформація:
Слово «емпатія» все частіше з’являється в лексиконі вчених і бізнес лідерів, експертів в галузі освіти і політичних активістів. Емпатія – це не просто спосіб розширити межі нашого морального всесвіту. Згідно з новими дослідженнями, це звичка, яку ми можемо розвивати, щоб поліпшити якість власного життя.
Що ж таке емпатія? Це можливість стати на місце іншого, щоб зрозуміти його почуття і думки та використовувати отримані знання під час взаємодії з цією людиною. Цим емпатія відрізняється від доброти і жалю. Емпатія не керується золотим правилом: «Стався до інших так, як хотів би, щоб ставилися до тебе». Як зауважив Джордж Бернард Шоу: «Не роби іншим того, чого бажаєш самому собі. Раптом, у них інший смак?» Емпатія – це саме те, що допоможе виявити ці смаки.
Гарна новина полягає в тому, що емпатії можна навчитися. У книзі «Емпатія: Довідник для революції (Випадковий будинок)» (Empathy: A Handbook for Revolution (Random House)), описані шість основних звичок, які «властиві емпатичній людині» ( 2хв)
Робота в групах:
. Що ж потрібно зробити, щоб навчитися емпатії? Потрібно розвивати звички.
Звичка 1: Увімкніть свій емпатичний мозок
Протягом останнього десятиліття нейрофізіологи з’ясували, що у 98% людей є здатність співпереживати. Вони також довели існування «ланцюга співпереживання» в мозку, який складається з десяти фрагментів та у разі пошкодження може знищити здатність розуміти, що відчувають інші. Про схильність людини до емпатії також свідчать сильні відносини прив’язаності в перші два роки життя.
Варто звертати особливу увагу на проблиски емпатичного мислення або дії у себе та у інших людей – це хороший спосіб почати вмикати свій емпатичний мозок.
Звичка 2: Зробіть уявний стрибок
«Високо-емпатичні люди» роблять зусилля, щоб уявити себе в ситуаціях інших людей, так само як актор, який перетворюється на особистість свого сценічного персонажа. Зробити уявний стрибок вам допоможе «емпатичне слухання». Маршалл Розенберг, психолог і засновник Ненасильницького Спілкування (NVC) зазначає наступне: «Важливою є наша здатність відчути те, що насправді відбувається всередині – унікальні почуття і потреби, які людина переживає в певний момент». «Високо-емпатичні люди» уважно слухають інших і роблять все можливе, щоб зрозуміти їх емоційний стан і потреби. Дивно, але саме це може запобігти тому, що дріб’язкове роздратування перетвориться на справжній конфлікт. Зрештою, більшість з нас просто хочуть бути почутими.
Звичка 3: Шукайте емпатичні пригоди в реальному житті
Вважаєте скелелазіння і дельтапланеризм екстремальними видами спорту? Спробуйте емпіричну емпатію, найскладнішу і потенційно найкориснішу з них усіх! «Високо-емпатичні люди» діляться свою емпатією, отримуючи безпосередній досвід з життя інших людей, реалізуючи при цьому індіанську приказку: «Пройди милю в мокасинах іншої людини, перш ніж критикувати її».
Кожен з нас може провести свій власний експеримент. Проведіть свої наступні канікули добровольцем в притулку для тварин, допомагаючи їм, відвідуй реабілітаційні центри та школи інтернати та ін. Під час планування наступної поїздки, не питайте себе: «Куди ще я можу поїхати?», натомість запитайте: «Чиє ще взуття я можу взути?»
Звичка 4: Практикуйте мистецтво комунікацій
«Високо-емпатичні люди» мають непереборну цікавість до незнайомців. Вони будуть говорити з тими, хто сидить поруч в автобусі, зберігаючи природну допитливість, яку ми всі мали в дитинстві, але яку суспільство так добре в нас знищує. Вони знаходять цікавих для себе людей, але не допитують їх. Зацікавленість розширює нашу емпатію, адже коли ми говоримо з людьми за межами нашого звичайного кола спілкування – ми знайомимось з життям і світоглядом, які сильно відрізняються від наших власних. Бесіди з незнайомцями можуть, дійсно, змінити наші припущення про людей і ми розуміємо, наскільки помилковими були поспішні судження про них, обґрунтовані їх зовнішнім виглядом або акцентом. Зацікавленість – це чудові ліки від хронічної самотності.
Звичка 5: Подорожуйте в кріслі
Якщо все це звучить для вас занадто незвично, ви завжди можете вдатися до «емпатії крісла». Йдеться про читання книг і перегляд фільмів, які переносять нас в життя інших людей, що сильно відрізняється від вашого власного. Ви ніколи не зрозумієте людину, доки не почнете дивитись на речі з її точки зору, доки не заберетесь в її шкіру і не походите в ній. Насправді, нещодавно проведені масові дослідження з нейробіології та психології доводять, що доступ до життя інших людей за допомогою книг і фільмів є одним з кращих способів навчитись співпереживати.
Звичка 6: Надихай революцію
Співчуття – це дещо більше за звичайне почуття. Емпатія може набирати масові масштаби і долати кордони суспільств. Багато з тих, хто брав участь в Русі проти нерівності (Occupy Movement) і Арабській весні (Arab Spring) керувались емпатією, співпереживаючи тим, чиї життя зруйнувала фінансова криза, або тим, хто постраждав від жорстоких дій поліції.
Одним з найкращих шляхів підвищення рівня емпатії є об’єднання з іншими задля вжиття відповідних дій з важливих для вас питань: дитяча бідність або доля майбутніх поколінь, чиє життя залежить від нашої пристрасті до високовуглеводного способу життя. Навіть участь в місцевому хорі або гра в міні-футбол – це також способи брати участь у громадській діяльності, які знищують бар’єри між людьми і сприяють розвитку більш емпатичного світу.
Тепер у вас є ідеї щодо способів підвищення рівня емпатії. Залишається тільки визначити, з ким вам треба розвивати більше емпатії, і як саме ви можете це робити? (7 хв)
Опитувальник методики «Шкала емоційного відгуку» А. Меграбяна і Н. Епштейна (5 хв)
Бланк для відповідей до методики «Шкала емоційного відгуку»
Прізвище, ім'я, по батькові_____________________ клас______ дата______
№ п/п |
Твердження |
Відповідь |
|||
Згоден (завжди) |
Скоріше згоден (часто) |
Скоріше не згоден (рідко) |
Не згоден (ніколи) |
||
1 |
Мене засмучує, коли я бачу, що незнайома людина почувається серед інших людей самотньо |
|
|
|
|
2 |
Мені неприємно, коли люди не вміють стримуватися і відкрито проявляють свої почуття |
|
|
|
|
3 |
Коли хтось поруч зі мною нервує, я теж починаю нервувати |
|
|
|
|
4 |
Я вважаю, що плакати від щастя нерозумно |
|
|
|
|
5 |
Я близько до серця приймаю проблеми своїх друзів |
|
|
|
|
6 |
Іноді пісні про кохання викликають у мене багато почуттів |
|
|
|
|
7 |
Я б сильно хвилювався (хвилювалася), якби мав (мала) повідомити людині неприємну для нього звістку |
|
|
|
|
8 |
На мій настрій сильно впливають оточуючі люди |
|
|
|
|
9 |
Мені хотілося б отримати професію, пов'язану з спілкуванням з людьми |
|
|
|
|
10 |
Мені дуже подобається спостерігати, як люди приймають подарунки |
|
|
|
|
11 |
Коли я бачу, як плаче людина, то й сам (сама) засмучуюсь |
|
|
|
|
12 |
Слухаючи деякі пісні, я часом відчуваю себе щасливою (щасливим) |
|
|
|
|
13 |
Коли я читаю книгу (роман, повість тощо), то так переживаю, ніби все, про що я читаю, відбувається насправді |
|
|
|
|
14 |
Коли я бачу, що з кимось погано поводяться, то завжди серджуся |
|
|
|
|
15 |
Я можу залишатися спокійним (спокійною), навіть якщо всі навколо хвилюються |
|
|
|
|
16 |
Мені неприємно, коли люди при перегляді кінофільму зітхають і плачуть |
|
|
|
|
17 |
Коли я приймаю рішення, ставлення інших людей до нього, як правило, ролі не грає |
|
|
|
|
18 |
Я втрачаю душевний спокій, коли оточуючі чимось пригнічені |
|
|
|
|
19 |
Я переживаю, коли бачу людей, які легко розчулюються з-за дрібниць |
|
|
|
|
20 |
Я дуже засмучуюсь, коли бачу страждання тварин |
|
|
|
|
21 |
Нерозумно переживати з приводу того, що відбувається в кіно або про що читаєш в книжці |
|
|
|
|
22 |
Я дуже засмучуюсь, коли бачу безпорадних старих людей |
|
|
|
|
23 |
Я дуже переживаю, коли дивлюся фільм |
|
|
|
|
24 |
Я можу залишитися байдужим (байдужою) до будь-якого хвилювання навколо |
|
|
|
|
25 |
Маленькі діти плачуть без причини |
|
|
|
|
Обробка результатів
Для обробки відповідей зручно скористатися Бланком підрахунку результатів. Обробка проводиться у відповідності з ключем. За кожну відповідь нараховується від 1 до 4 балів.
Бланк підрахунку результатів
Номер |
Відповідь (в балах) |
|||
Згоден (завжди) |
Скоріше згоден (часто) |
Скоріше не згоден (рідко) |
Не згоден (ніколи) |
|
1 |
4 |
3 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
3 |
4 |
3 |
4 |
3 |
2 |
1 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
6 |
4 |
3 |
2 |
1 |
7 |
4 |
3 |
2 |
1 |
8 |
4 |
3 |
2 |
1 |
9 |
4 |
3 |
2 |
1 |
10 |
4 |
3 |
2 |
1 |
11 |
4 |
3 |
2 |
1 |
12 |
4 |
3 |
2 |
1 |
13 |
4 |
3 |
2 |
1 |
14 |
4 |
3 |
2 |
1 |
15 |
1 |
2 |
3 |
4 |
16 |
1 |
2 |
3 |
4 |
17 |
1 |
2 |
3 |
4 |
18 |
4 |
3 |
2 |
1 |
19 |
4 |
3 |
2 |
1 |
20 |
4 |
3 |
2 |
1 |
21 |
1 |
2 |
3 |
4 |
22 |
4 |
3 |
2 |
1 |
23 |
4 |
3 |
2 |
1 |
24 |
1 |
2 |
3 |
4 |
25 |
1 |
2 |
3 |
4 |
∑ |
|
|
|
|
Загальна оцінка підраховується шляхом підсумовування балів. Ступінь вираженості здібності особистості до емоційного відгуку на переживання інших людей (емпатії) визначається за таблицею перерахунку «сирих» балів у стандартні оцінки шкали стенів.
Таблиця перерахунку «сирих» балів у стіни
Стіни |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Стандартний відсоток |
2,28 |
4,40 |
9,19 |
14,98 |
19,15 |
19,15 |
14,98 |
9,19 |
4,40 |
2,28 |
Чоловіки |
<=45 |
46-51 |
52-56 |
57-60 |
61-65 |
66-69 |
70-74 |
75-77 |
79-83 |
>=84 |
Жінки |
<=57 |
58-63 |
64-67 |
68-71 |
72-75 |
76-79 |
80-83 |
84-86 |
87-90 |
>=91 |
Аналіз і інтерпретація результатів
Градацію рівнів можна проводити і всередині професійної групи, якщо це якість для її представників професійно значима.
Високі показники по здатності до емпатії перебувають у зворотному зв'язку з агресивністю і схильністю до насильства; високо корелюють з покладистостью, поступливістю, готовністю прощати інших (але не себе), готовністю виконувати рутинну роботу.
Люди з високими показниками за шкалою емоційного відгуку в порівнянні з тими, у кого низькі показники частіше:
Вміння співпереживати іншим людям - цінна якість, однак при його гипертрофирофии може формуватися емоційна залежність від інших людей, хвороблива уразливість, що ускладнює ефективну соціалізацію і навіть може призводити до різних психосоматичних захворювань.
Люди з середнім (нормальним) рівнем розвитку емпатії в міжособистісних стосунках більш схильні судити про інших за вчинками, ніж довіряти своїм особистим враженням. Як правило, вони добре контролюють власні емоційні прояви, але при цьому часто не можуть прогнозувати розвиток відносин між людьми.
Люди з низьким рівнем розвитку емпатії в міжособистісних відносинах відчувають труднощі у встановленні контактів з людьми, некомфортно почувають себе у великій компанії, не розуміють емоційних проявів та вчинків, часто не знаходять взаєморозуміння з оточуючими. Вони набагато продуктивнішими при індивідуальній роботі, ніж при груповій, схильні до раціональних рішень, більше цінують інших за ділові якості і ясний розум, ніж за чуйність.
Вибір неефективних поведінкових стратегій може бути наслідком особистісних особливостей людини або свідоцтвом незнання ним діяльних форм участі в житті інших людей. Для розвитку эмпатических здібностей потрібно удосконалювати комунікативні навички, особливо вміння слухати іншого, перефразувати, відобразити і віддзеркалювати емоції. Дуже корисні тренінги асертивності, «гімнастика почуттів».
Перегляд відео про «Небесну сотню», обговорення. (5 хв.)
Кожна людина з Небесної сотні, як і ми з вами мали свою сім`ю, батьків, друзів, захоплення, свої симпатії і свої невідкладні справи. Але поклик їхньої душі саме в цей час призвав їх до боротьби за вільну, демократичну, чесну Україну. Ось вони перед вами, Герої Небесної сотні. ( показує на парту, де лежать їх фото з вказаними іменами та областю, де проживали загиблі герої).
Вправа «Карта Небесної сотні України». (8 хв)
А зараз ми з вами створимо карту «Небесної сотні» України. У вас на партах лежать фотографії загиблих героїв. Ознайомтесь з ними. А тепер за допомогою цих фото та карти України давайте створимо карту «Небесної сотні».
Діти повинні фото загиблих героїв прикріпити до області, де до загибелі проживав
кожен патріот. Таким чином учні побачать масштаби трагедії, відчують біль утрати.
Учень (2 хв)
Вони співали “Ще не вмерла…” і вмирали…
Земля тремтіла, під ногами ж – твердь…
Їм янголи обличчя прикривали…
А ті під вибухи гранат ішли на смерть…
Учень
Людина люта, хоч душа не знала гніву.
На рідній тверді полягла святій.
Герої ж не вмирають! Вірять в диво!
Адже і ти – “пахан”, належиш їй!
Вправа «Герої нашого краю» (6 хв)
Психолог:
20 лютого у День Героїв Небесної Сотні, нам усім потрібно згадати події, що сколихнули світ, змінили хід історії, усіх патріотів, які поклали свої голови за наше майбутнє.
Ангелами небесної сотні стали і наші Хмельничани!!!!!! Діти тримають у руках портрети загиблих героїв Хмельниччини і коротко розповідають про них. (розповідь)
Хай пам'ять всіх невинно убитих згуртує нас, живих, дасть нам силу та волю, мудрість і наснагу для зміцнення держави! Нехай кожен з нас запалить свічу пам'яті, яка буде даниною поваги тим, хто навічно пішов від нас, але залишився у наших серцях! Слава Україні! Героям Слава! Слава Небесній Сотні!
Діти, нехай кожен з вас торкнеться пам’яттю цього священного вогню-частинки вічного. А світло цих свічок нехай буде даниною тим, хто навічно пішов від нас, хто заради торжества справедливості жертвував собою. Вони повинні жити в нашій пам’яті!
Героям Майдану, впавшим за світле майбутнє України, присвячується хвилина мовчання.
Усі встають, схиляють голови. (Хвилина мовчання)
Гра «З’єднувальна нитка»
Діти сидять по колу, передаючи один одному клубок ниток так, щоб усі хто вже тримали клубок узялися за нитку. Передача клубка супроводжується висловленнями про те, що вони зараз відчувають, чого хочуть для себе і що можуть побажати іншим. Починає дорослий, показуючи тим самим приклад. Потім він звертається до дітей, запитуючи, чи хочуть вони що-небудь сказати. Коли клубок повернеться до ведучого, діти натягають нитку і закривають очі, уявляючи на прохання ведучого, що вони складають одне ціле, що кожний з них важливий і значущий у цьому цілому.
Ця вправа формує відчуття близькості з іншими людьми, сприяє прийняттю людьми один одного, формує почуття цінності інших та самоцінності. (3хв)