Практичне заняття. Замок. Рицарські традиції. Життя селян

Про матеріал
Всесвітня історія 7 клас. Практичне заняття. Замок. Рицарські традиції. Життя селян
Перегляд файлу

 

 

Тема: Практичне заняття. Замок. Рицарські традиції. Життя селян

Мета: :

  • визначити особливості  життя середньовічних лицарів та селян, як основних верств населення середньовічної Європи;
  •  розвивати в учнів уміння працювати з документами та візуальними джерелами, аналітично та творчо мислити;
  •  виховувати в учнів толерантне ставлення до людей різного матеріального та суспільного становища, а також бережливого ставлення до історичної спадщини людства

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.

Форма проведення: практичне заняття.

Обладнання: підручник (Бонь  О.І., Іванюк О.Л. Всесвітня історія. Підручник  для 7 класу.- «Літера ЛТД », 2015) , мультимедія , атлас , дидактичні матеріали .

Очікувані результати:

Учень/учениця:

  • характеризує  життя лицарів і селян; описує феодальний замок,
  • застосовує i пояснює на прикладах поняття та терміни за темою;
  • самостійно аналізує  свою роботу на уроці, давши відповіді на конкретні запитання.

Хід уроку

І. Організація навчальної діяльності

ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок

Вчитель. Для успішної роботи на сьогоднішньому уроці спочатку нам потрібно привести в порядок той багаж знань, який ми вже маємо за плечима. Отож, давайте всі разом трішечки пригадаємо навчальний матеріал і відповімо на запитання.

Фронтальне опитування

1.Що таке соціальний стан?

2. Скільки соціальних станів було в середньовіччі? Назвіть їх.

3. Що таке феод?

4. Хто міг його отримати і за що?

5. Хто такий феодал?

6. Поясніть правило «Васал мого васала не мій васал»

7. Який із соціальних станів жив найгірше? Чому?

8. Поясніть вислів «Немає землі без пана»

Вчитель. Молодці гарно відповідаєте на запитання і добре володієте матеріалом. А тепер побачимо як ви вмієте застосовувати ці знання на практиці і на цій основі засвоювати новий матеріал.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя ( Учитель повідомляє тему та завдання уроку)

Спочатку завітаємо до середньовічного замку і опишем, що ми там побачили.

Потім попрацюємо з документами та і дізнаємось про окремі аспекти рицарських традицій. Ну і, насамкінець, зануримось повсякденні турботи і життя селян

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

                                                                 План

 1.   Замок феодала.  

 2.Рицарські традиції

 3.     Життя селян.

Вчитель. І так перше питання нашого плану «Замок феодала.  »

 

1.Середньовічний замок

Використовуючи текст підручника ( ст.86) та ілюстрації, обговоріть у парах, яким був зовнішній вигляд замків. Поміркуйте, чому з часом замки перетворилися на міцні оборонні споруди.

 

Робота з відеопрезентацією

Гра «Подорож в минуле»

Вчитель. А зараз ми перенесемось у минуле. Кожен з нас стане середньовічним жителем, але ж ми знаємо, що люди в середньовіччі були різними за своїм матеріальним  і суспільним становищем. Тому кожен ряд в класі матиме свою роль.

1 ряд – селянин;

2 ряд – торговець;

3 ряд – монах;

4 ряд – лицар;

5 ряд – злодій;

6 ряд – король.

 

Вам потрібно буде за заданим планом на основі переглянутої презентації  та тексту підручника, а також знань, які ви отримали на попередніх уроках скласти розповідь про відвідування середньовічного замку. План має ось такий вигляд:

  1. Я  - (роль)
  2. З якою метою я прийшов до замку?
  3. Де розташовувався цей замок?
  4. З яких частин складався замок?
  5. Чим в цей час міг займатися власник замку?
  6. Кого я там зустрів?
  7. Про що ми говорили з мешканцями замку?
  8. Що в ньому мені найбільше сподобалось?
  9. А що зовсім не сподобалось?
  10. Яке значення мав середньовічний замок для тогочасних жителів?

 

Вчитель. І так вмощуємось зручніше, - дивимось якомога уважніше, і не забуваємо  про поставлене завдання.

Робота з відео презентацією.

Після виконання завдання учні вибірково зачитують свої роботи.

Робота з термінами:

Замок – укріплене житло, фортеця феодала за часів середньовіччя.

Донжон – головна вежа замку.

.Випереджаюче завдання.

Краєзнавчий матеріал  - Хотинська фортеця (додаток 1)

 

     2.Рицарські традиції

Вчитель. Ви отримали на парти роздатковий матеріал із вміщеними туди документами. Нам потрібно поетапно  опрацювати ці документи та ілюстрації, і  скласти  1-2 запитання до кожного з них,  а потім задати ці запитання своїм однокласникам.

Робота з документами (додаток 2)

Диференційоване завдання – підручник ст.88-90

Презентація учнями роботи з документами та підручником.  Оцінювання.

Робота над формуванням понять:

Лицар – воїн-феодал, який ніс військову службу для свого сеньйора.

Кодекс честі – зведені правила поведінки, які офіційно має дотримуватись середньовічний лицар.

Лицарський турнір - це військове змагання рицарів у силі та вправності.

Гербвідмітній знак  роду феодала.

Девіз - короткий вислів, що пояснював зміст герба.

 

Вчитель. Отож, ви вже  знаєте які чесноти були притаманні лицарям, чим вони займалися, як одягалися.

Вчитель. Турнір - це військове змагання рицарів у силі та вправності.

...Буйні, зарозумілі феодали вважали себе людьми «благородними» (тобто з хорошого роду), ставили себе вище від простого народу. Вони чванилися старовинністю своїх родів i кількістю знаменитих предків. Кожний феодал мав свій герб — відмітній знак його роду i девіз — короткий вислів, що пояснював смисл герба. У ті часи вважали, що благородні від народження xopo6pi й великодушні...Зараз ми обєднаємось у дві команди і позмагаємося у рицарському турнірі. Оберіть капітана – сеньйора.

Гра «Турнір»

1 завдання . Придумати назви команди і девіз.

2 завдання. Намалювати герб.

3 завдання. «Влучний постріл» ( по черзі стріляє кожен раз різний учень команди, на якого вказує сеньйор)

1. Назвіть сім рицарських мистецтв які цінувалися в середньовіччі?( їзда верхи,

стрільба з лука,соколине полювання, плавання,кулачний бій, гра в шахи, складання віршів)

2.З якої мови до нас прийшло слово рицар ?(німецьке, прийшло через польську)

З.У якому столітті зводилися перші замки (Х ст.) ?

 У чому сенс життя рицаря? Як приймали до рицарів?( ст..89)

  1. Яка головна причина зведення замків ?(захисту)
  1. Яка фортеця зведена на території краю ? ( Хотинська фортеця)
  2. Хто міг дозволити собі будівництво та утримання замків? (заможні феодали і королі)
  3. Яку зброю використовували під час рицарського турніру ? ( спис і щит)
  4.          Основна замкова оборонна споруда?(донжон)

4 завдання. Бій сеньйорів. Скласти якомога більше слів із букв слова - роздробленість

5 завдання. «Слово за словом» Представники кожної з команд по черзі називають слова, які стосуються певної теми. Якщо команда не може відповісти, то хід переходить до наступної команди. 

Наприклад: Церква — священик — монастир — собор — монах — єпископ — ченці — віруючі — католицтво — ...

Підсумки турніру.

  1. Життя селян

Робота в групах( додаток 3).

Опрацювавши тексти підручника складіть схеми,

таблиці

Учитель підбиває підсумки і оцінює відповіді учнів.

ІV. Систематизація та узагальнення знань та умінь учнів.

Вправа «Рефлексія»

Закінчіть речення

  • На уроці мені було цікаво…
  • На уроці я навчився (лася)…

 

V. Домашнє завдання

 

Намалювати герб своєї родини і девіз до нього, учні з високим і достатнім рівнем знань напишуть міні-твір (8-10 речень) «Один день з життя селянина чи лицаря»

 

                                Дидактичні матеріали до уроку

Картка учня

П.І__________________________________________

Клас__________________________________________

 

Додаток 1.

Хотинська фортеця - прекрасний зразок середньовічного оборонного зодчества України, один з найбільш значних пам'ятників архітектури Буковини. Побудована в XIII в. за наказом князя Данила Галицького на місці ранньослов'янських укріплень. Замок (цитадель) складається з чотирьох оборонних веж, палацу коменданта, офіцерських казарм, церкви з фрагментами розпису XVI в. Довгий час Хотинська фортеця була форпостом Галицько-Волинського князівства, важливим оборонним пунктом Придністров'я. У XVI в. її зміцнює молдавський король Стефан III. У 1621 р. під Хотином об'єднані польсько-українські загони під командуванням гетьмана Я. Ходкевича розбили 150-тисячну турецьку армію, яка вважалася непереможною. Вирішальну роль у Хотинській битві зіграло 40-тисячне козацьке військо гетьмана П. Сагайдачного. Однак Хотин залишився під владою турків, які у XVIII ст. за допомогою французьких інженерів звели поряд з замком Нову фортецю з земляними ровами, бастіонами і чотирма воротами. Усередині міг розміститися 20-тисячний гарнізон.

Після приєднання Бессарабії до Російської імперії в XIX в. фортеця була відновлена, замкова мечеть перетворена в гарнізонну церкву Олександра Невського, а мечеть на території Нової фортеці стала церквою Св. Миколая. Після Кримської війни Хотинська фортеця як військовий об'єкт втратила значення, однак непогано збереглася. Її значні стіни служили декораціями в таких відомих кінофільмах, як "Захар Беркут", "Балада про доблесного лицаря Айвенго", "Дартаньян і три мушкетери", "Стріли Робін Гуда", "Тарас Бульба".

 

Опис : https://4.bp.blogspot.com/-LkLVE4qvG88/Vj-Lh2PXoYI/AAAAAAAAAUE/Kjv204U9YCY/s320/DSC_0333.JPG

 

 

Додаток 2.

Робота з документами 

Документ 1 «З праці сучасних українських істориків В.О.Балуха та В.П.Коцура»

«Німецьке слово «рицар» (лицар) спочатку означало «вершник» і через польську мову воно ввійшло до української. Так називали вояка-феодала, який ніс військову службу для свого сеньйора, зазвичай кінну. Пізніше, в ХІ-ХІІ ст., термін «рицар» набув ширшого значення.

 Він став синонімом знатності і шляхетності…

Рицар мав боротися за християнську віру, оберігати слабшого, дотримувати слова, бути вірним своєму сеньйору, вміти постояти за себе.»

 

Документ 2 «З пісні про Роланда»

«Бо за сеньйора всяк васал повинен

Терпіти біль і спеку, рани й холод,

Віддати кров свою, саме життя із тілом.

А ворогів рубати без упину.

Ніхто щоб не ославив у піснях нас!»

 

 

Документ 3 Із праці українського історика ХХ століття І.П. Крипякевича

«Це відбувалось дуже святочно. Кандидат перебував ніч на молитві, а потім одягався в білий і червоний               одяг на знак того, що готовий жертвувати кров за віру. Після богослужіння один із старших лицарів ударяв його тричі в рам’я зі словами: “Вибиваю тебе на лицаря в ім’я Бога, Св.Михаїла, Св.Георгія”. У Франції був звичай, що молодий лицар вскакував на коня, об’їздив навколо подвір’я й списом ударяв манекен…»

Документ 4 за книгою Гері Хаггардо «Прекрасна Маргарита»

       «За герольдами (знавцями гербів)  в золотому одязі через головний вхід на арену виїхав маркіз Морелла в супроводі почту. Під ним був чудовий вороний кінь, і сам він у чорних обладунках. На його червоному щиті був герб із зображенням орла з короною, що свідчило про звання, і гордий девіз «Те, що я беру, я знищую». Маркіз зупинив свого коня в центрі арени, підняв його на диби і змусив зробити коло на задніх ногах. Натовп вітав маркіза вигуками.

       Знову пролунали труби, і верхи на білому коні, у білому одязі, виїхав високий і суворий сер Пітер Брум. На його щиті був зображений золотий, спрямований донизу сокіл, і девіз: «За любов і честь». Він також зробив коло, при цьому він підняв свого списа на знак вітання. Цього разу натовп мовчав – рицар був іноземець.

Додаток  3

Робота в групах

Завдання 1 групі. На основі тексту й ілюстрацій порівняйте інтерєр житла селянина і феодала ( підручник ст.92)

Інтерєр житла селянина

Інтерєр житла  феодала

 

 

 

 

Завдання 2 групі. Визначне основні вдосконалення у транспорті в епоху середньовіччя ( підручник ст.93)

 

                         Транспорт

Основні вдосконалення

 

 

 

Завдання 3 групі. Порівняйте озброєння ополченця і рицаря ( підручник ст.94)

 

Озброєння ополченця

 

 

 

Озброєння рицаря

 

 

 

Завдання 4 групі. Опишіть середньовічне вбрання. Назвіть основні елементи ( підручник ст.96)

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 5 групі. Опишіть  життя заможної і знатної людини. Які страви зазвичай були на її столі  ( підручник ст.97)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтернет-ресурси:

 

https://www.youtube.com/watch?v=-GDcHCBSbIE – замок +

 

https://www.youtube.com/watch?v=gEjOxfxNKwM  -  історик про середньовіччя укр.мова

https://www.youtube.com/watch?v=0Pke9bOiTz8 – рицарський турнір рос.мова

 

 

 

 

doc
Додано
4 жовтня 2019
Переглядів
19656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку