1
Департамент освіти і науки Київської області
Відділ освіти Бородянської селищної ради
Бородянський академічний ліцей
ЗБІРНИК ПРАКТИЧНИХ РОБІТ З ГЕОГРАФІЇ
ДЛЯ 8 КЛАСУ
В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
ГЕРМАНЧУК АРТЕМ ОЛЕКСАНДРОВИЧ
Бородянка 2023
Германчук А.О. Практичні роботи з географії для 8 класу в умовах дистанційного навчання. – Бородянка, 2023. – 49 с.
Збірник містить ґрунтовну розробку 12 практичних робіт для учнів 8 класів закладів загальної середньої освіти. Роботи адаптовано як для використання в умовах очного навчання, так і під час дистанційного навчання з метою проведення навчальних занять відповідно до програми курсу.
Рекомендовано для вчителів географії загальноосвітніх навчальних закладів.
Зміст
Вступ ................................................................................................................... 4
Практична робота 1 ........................................................................................... 5
Практична робота 2............................................................................................ 9
Практична робота 3........................................................................................... 14
Практична робота 4 .......................................................................................... 17
Практична робота 5 .......................................................................................... 21
Практична робота 6 .......................................................................................... 23
Практична робота 7........................................................................................... 26
Практична робота 8........................................................................................... 30
Практична робота 9 .......................................................................................... 33
Практична робота 10 ........................................................................................ 35
Практична робота 11 ........................................................................................ 38
Практична робота 12 ........................................................................................ 41
Висновки ........................................................................................................... 46
Список використаних джерел ......................................................................... 47
Додатки ............................................................................................................. 48
Вступ
Сучасні умови навчання, спричинені пандемією коронавірусу, тривалими карантинними обмеженнями та військовим станом, спонукають до розробки інноваційних методик навчання з метою збереження послідовності вивчення матеріалу та виконання навчальної програми з предмету.
Однією з складових вивчення географії в школі є виконання учнями практичних робіт відповідно до вивчених тем, що ускладнюється у разі запровадження дистанційного навчання чи переходу навчання у змішаний режим.
Посібник містить розробку 12 практичних робіт для учнів 8 класів закладів загальної середньої освіти відповідно до діючої програми з географії (Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804).
У кожній практичній роботі представлені теоретичні та практичні завдання. Усі завдання підібрані з урахуванням розвитку ключових компетентностей, яких учні повинні набути під час вивчення географії. За правильно виконані завдання теоретичної частини та практичної учень може отримати 12 балів.
Матеріали посібника підібрано таким чином, що їх можна успішно застосовувати в умовах змішаного навчання, оскільки кожна практична робота містить посилання на інтернет-ресурси, за якими учні можуть перейти до перегляду відеороликів, інтерактивних карт, довідкових таблиць тощо. Крім того, розроблені практичні роботи за запропонованими схемами можна застосовувати й під час аудиторного навчання в закладі освіти.
ПРАКТИЧНА РОБОТА №1
Топографічна карта. Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою
Мета: розвивати вміння працювати з топографічною картою, визначати географічні та прямокутні координати, напрямки, висоти та відстань між точками за топографічною картою, навчитися описувати територію за топографічною картою.
Обладнання: фрагмент топографічної карти, олівець, циркуль, транспортир, лінійка.
Завдання
Топографічна карта – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Топографія – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
● Перейдіть за посиланням та пригадайте елементи топографічної карти, способи визначення координатів, відстаней, напрямків тощо:
https://www.youtube.com/watch?v=91d61pRjrn0&t=286s
● Перейдіть за посиланням та пригадайте способи позначення географічних об’єктів на топографічній карті:
https://www.youtube.com/watch?v=PYzXRlTVG-4
І варіант:
Точка А – гора Цегельна;
Точка Б – церква у місті Тулин;
Точка В – кам’яний кар’єр у селищі Дідове.
ІІ варіант:
Точка А – гора Русавська;
Точка Б – борошномельне підприємство у селі Волинка;
Точка В – колодязь з вітряним двигуном біля річки Гусава.
Таблиця 1
Характеристики |
Точка А |
Точка Б |
Точка В |
Назва об’єкту |
|
|
|
Умовний знак |
|
|
|
Географічні координати |
|
|
|
|
|
|
|
Прямокутні координати |
|
|
|
|
|
|
|
Абсолютна висота |
|
|
|
Перевищення точок |
|
|
|
Відстань між точками (А – Б, Б – В) : на карті в см на місцевості в м |
|
|
|
Напрями руху між точками |
|
|
|
Таблиця 2
Опис місцевості
Характеристики |
Опис |
Рельєф місцевості |
|
Водойми (річки, озера тощо) |
|
Рослинність |
|
Населені пункти (міста, селища, села) |
|
Господарські об’єкти |
|
Дороги |
|
Висновок:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПРАКТИЧНА РОБОТА №2
Україна на політичній карті Європи і світу
Мета: визначити особливості географічного положення України, зробити аналіз кордонів держави, розвивати вміння працювати з фізичною картою України, з контурною картою, визначати протяжність території за градусною сіткою, навчитися оцінювати ФГП, ЕГП та ПГП України.
Використання картосхем: політична карта Європи, фізична карта України, контурна карта України.
Завдання
Фізико-географічне положення – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Економіко-географічне положення – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Політико-географічне положення – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Державна територія – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
● Перейдіть за посиланням та пригадайте особливості географічного положення України:
https://www.youtube.com/watch?v=IM_GhIfySzE
● Україна межує із сімома державами: на сході й північному сході - з Росією, на півночі - Білоруссю, на заході - Польщею, Словаччиною й Угорщиною, на південному заході - Румунією та Молдовою. Морський кордон Україна має з Румунією і Росією. Відкрите море на півдні відділяє нашу країну від трьох інших причорноморських держав - Болгарії, Туреччини, Грузії. Загальна протяжність кордонів України становить майже 7 тис. км (80 % з них припадає на сухопутну частину). Повністю узгодженими і демаркованими є кордони із західними сусідами. А з країнами колишнього СРСР і насамперед з Росією Україна змушена демаркувати кордон в односторонньому порядку.
● Крайніми точками території України є: на заході - село Соломонове (поблизу м. Чоп Ужгородського району Закарпатської області), на сході - село Рання Зоря (колишня Червона Зірка) (Міловського району Луганської області), на півночі - урочище Петрівське (в околицях села Грем’яч Новгород-Сіверського району Чернігівської області), на півдні - мис Сарич (АР Крим). Територія України має нескладну конфігурацію і є некомпактною. Максимальна її протяжність із заходу на схід (1316 км) значно більша, ніж з півночі на південь (893 км). Крім крайніх географи визначили місцезнаходження точок, що символізують центр країни. Залежно від методики розрахунків таких центрів країни може бути декілька. Так, геометричний центр України (точка перетину середніх для неї паралелі й меридіана) розташований на околиці селища Добровеличківка Кіровоградської області. Географічним центром України вважають точку на околиці с. Мар’янівка поблизу м. Шпола Черкаської області. Її визначили як центр ваги фігури, що має форму території України. Політичним центром країни є її столиця - місто Київ. Він лежить приблизно на однаковій відстані від західних і східних околиць держави, однак зміщений далеко на північ від її центральних точок.
● Посилання на фізичну карту України:
https://drive.google.com/file/d/1tn1c_3l4AfPRqa2hMy1tNZdQDdsQ0bT7/view
Таблиця 3
Держави-сусіди України
Держава |
Протяжність кордону (км) |
В якій частині Україна межує з даною державою |
Політична та економічна оцінка кордону |
РФ |
|
|
|
Молдова |
|
|
|
Білорусь |
|
|
|
Румунія |
|
|
|
Польща |
542,4 км |
на заході |
|
Угорщина |
|
|
|
Словаччина |
|
|
|
Таблиця 4
Крайні точки та географічні центри України та Європи
Назви точок |
Категорія точок |
Положення точки в межах України |
Географічні координати |
урочище Петрівське біля с. Грем’яч |
Крайня північна точка |
Чернігівська область |
|
с. Соломонове |
|
|
|
с. Рання Зоря |
|
|
|
мис Сарич |
|
|
|
селище Добровеличівка |
Геометричний центр України |
Кіровоградська область |
|
с. Мар’янівка |
|
|
|
с. Ділове |
|
|
|
● Посилання на фізичну карту України:
https://drive.google.com/file/d/1tn1c_3l4AfPRqa2hMy1tNZdQDdsQ0bT7/view
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПРАКТИЧНА РОБОТА №3
Україна на карті годинних поясів
Розв’язування задач на визначення часу
Мета: навчитися визначати поясний та місцевий час, розвивати вміння працювати з картою годинних поясів та розв’язувати задачі на визначення часу.
Використання картосхем: карта України, карта годинних поясів світу.
Завдання
● Перейдіть за посиланням та подивіться відеоролик про міжнародну систему відліку часу:
https://www.youtube.com/watch?v=CmdKHLSsxCc
Годинні пояси – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Місцевий час – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Поясний час – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Скільки існує годинних поясів?
__________________________________________________________________
Яка різниця в часі між сусідніми поясами?
__________________________________________________________________
Як називають час нульового, першого та другого поясів?
____________________________________________________________________________________________________________________________________
● Посилання на карту годинних поясів світу :
https://new.osvitanet.com.ua/atlases/atlas_g_8/Maps/1007.jpg
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
● Посилання на карту України:
https://new.osvitanet.com.ua/atlases/atlas_g_8/Maps/1005.jpg
Котра година за місцевим часом у Дніпрі, Миколаєві та Вінниці, якщо у Сумах 14:30?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
У Чернігові місцевий час становить 10:00. Котра година в цей час у Києві, Житомирі та Львові?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
● Посилання на карту годинних поясів світу:
https://new.osvitanet.com.ua/atlases/atlas_g_8/Maps/1007.jpg
Який поясний час у Ріо-де-Жанейро, Ташкенті та Дакарі, якщо у Мехіко поясний час становить 16:00?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Користуючись картою годинних поясів світу, визначте різницю часу між Нью-Йорком та Парижем, Мадридом та Каїром, Буенос-Айрес та Пекіном.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПРАКТИЧНА РОБОТА №4
Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси
Мета: навчитися виявляти взаємозв’язки між тектонічними структурами, геологічною будовою території, формами рельфу та покладами корисних копалин в межах України, розвивати вміння працювати з тектонічною, фізичною картами України, з контурною картою.
Використання картосхем: тектонічна карта України, фізична карта України, карта мінерально-сировинних ресурсів України, контурна карта України.
Завдання
Тектонічні структури – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Рельєф – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Корисні копалини – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Платформа – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Щит – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Плита – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Область складчастості – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
● Посилання на тектонічну карту України: https://drive.google.com/file/d/1ghwU2MbKnQe-EFkMzSsfnNYMSv8k5EkC/view
● Посилання на фізичну карту України:
https://drive.google.com/file/d/1tn1c_3l4AfPRqa2hMy1tNZdQDdsQ0bT7/view
● Посилання на карту мінерально-сировинних ресурсів України:
https://drive.google.com/file/d/10ePDc29iAGNEz8rmhXaDy7yYIQ-WxWuV/view
Таблиця 5
Тектонічні структури, форми рельєфу та корисні копалини України
Тектонічні структури |
Форма рельєфу |
Корисні копалини |
Український щит |
|
|
Дніпровсько-Донецька западина |
|
|
Причорноморська западина |
|
|
Галицько-Волинська заппадина |
|
|
Волино-Подільська плита |
|
|
Донецька складчаста область |
Донецький кряж |
Кам’яне вугілля |
Воронезький кристалічний масив |
|
|
Скіфська платформа |
|
|
Складчастий пояс |
|
|
● межі тектонічних структур України;
● рівнини :
Придніпровська височина, Приазовська височина, Поліська низовина, Подільська височина, Волинська височина, Придніпровська низовина, Причорноморська низовина, Донецький кряж, Середньоруська височина, Північнокримська рівнина, Передкарпатська височина, Закарпатська низовина;
● гори :
Українські Карпати, Кримські гори;
● найбільші родовища паливних та рудних корисних копалин, нафтогазоносні регіони України, марганцеворудний, нікелеворудний та залізорудні басейни України.
- тектонічну структуру, в межах якої розташована ваша місцевість;
- форми рельєфу вашої місцевості (рівнини, гори);
- наявність генетичних форм рельєфу;
- поклади корисних копалин.
● Посилання на тектонічну карту України: https://drive.google.com/file/d/1ghwU2MbKnQe-EFkMzSsfnNYMSv8k5EkC/view
● Посилання на фізичну карту України:
https://drive.google.com/file/d/1tn1c_3l4AfPRqa2hMy1tNZdQDdsQ0bT7/view
● Посилання на карту мінарально-сировинних ресурсів України:
https://drive.google.com/file/d/10ePDc29iAGNEz8rmhXaDy7yYIQ-WxWuV/view
● Посилання на карту геоморфологічної будови України:
https://new.osvitanet.com.ua/heohrafiia/heohrafiia-8-klas/
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПРАКТИЧНА РОБОТА №5
Розв’язування задач на визначення вологості повітря за заданими показниками
Мета: розвивати вміння розв’язувати задачі на визначення вологості повітря.
Використання таблиць: таблиця «Максимальна абсолютна вологість повітря залежно від температури».
Завдання
Абсолютна вологість – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Відносна вологість – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Точка роси – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 1. Знайдіть відносну вологість повітря при температурі 0° C, якщо абсолютна вологість 3 г/м³, а за даної температури повітря стає насиченим за абсолютної вологості 5 г/м³.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 2. Визначте відносну вологість повітря, якщо відомо, що при температурі 20°С в 1м³ повітря водяної пари міститься 12 г (при даній температурі в 1м³ повітря може міститися 17 г водяної пари).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 3. Визначте абсолютну вологість повітря, якщо відносна вологість дорівнює 55%, а вологість насичення за температури +15°С становить 10 г/м³.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 4. Визначте відносну вологість повітря, якщо абсолютна вологість становить 15 г/м³, а вологість насичення – 20 г/м³.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 5. Визначити відносну вологість повітря, якщо в 1 м³ повітря міститься 15 г водяної пари, а за даної температури могло б міститися 25 г.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 6. Визначте відносну вологість повітря, якщо абсолютна вологість повітря становить 18 г/м3, а температура повітря +30°С.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПРАКТИЧНА РОБОТА №6
Встановлення особливостей клімату різних регіонів України за аналізом карт та кліматичних діаграм
Мета: розвивати вміння працювати з кліматичними картами та діаграмами, навчитися визначати типи клімату різних частин України, аналізувати особливості клімату різних міст України.
Використання картосхем та діаграм: кліматичні карти України, кліматичні діаграми.
Завдання
Клімат – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Кліматотвірні чинники – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Сонячна радіація – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Річна амплітуда температур – це
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Коеффіцієнт зволоження – це
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Клімат майже на всій території України _________________________ , а на Південному березі Криму - ______________________________________ . Протягом року над територією України панують _____________ повітряні маси: морські (з Атлантичного океану) і континентальні. Через послаблення впливу західного перенесення повітря континентальність клімату на рівнинній частині України зростає з _______________ на __________________. Середні температури січня на території України змінюються від ____ °С (у північних, східних районах і Карпатах) до -____ °С (на півдні) і ____ °С (на Південному березі Криму). Середні температура липня змінюються від ____ °С (на заході) і ____ °С (у гірських районах) до ____ °С (на півдні). Середня річна кількість опадів змінюється від ____________ мм (у гірських районах) і _______ мм (на заході) до ______ мм (на півдні України).
І варіант : Київ, Тернопіль, Ужгород
ІІ варіант : Житомир, Дніпро, Севастополь
● Посилання на кліматичну карту України:
https://new.osvitanet.com.ua/heohrafiia/heohrafiia-8-klas/
Таблиця 6
Кліматичні особливості різних міст України
Місто |
Середні показники температури |
Річна амплітуда температури |
Річна кількість опадів (мм) |
Напрям вітру |
||
січень |
липень |
січень |
липень |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
● Посилання на кліматичну карту України:
https://new.osvitanet.com.ua/heohrafiia/heohrafiia-8-klas/
Таблиця 7
Типи клімату різних регіонів України
№ діаграми |
Середні показники температури |
Річна амплітуда температури |
Річна кількість опадів (мм) |
Тип клімату |
Регіон України |
|
січень |
липень |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кліматичні діаграми
Висновок:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПРАКТИЧНА РОБОТА №7
Води суходолу і водні ресурси
Мета: вивчити поширення вод суходолу в межах України, розвивати вміння працювати з фізичною картою України, картою поверхневих вод та контурною картою.
Використання картосхем: фізична карта України, карта поверхневих вод, контурна карта України.
Завдання
Таблиця 8
Води суходолу України
Річки |
Озера |
Водосховища |
|
Головна річка |
Притоки |
||
Дніпро |
Прип’ять Десна Тетерів Рось Сула Ворскла Псел Самара Оріль Інгулець |
Шацькі озера Світязь Ялпуг Кагул Кугурлуй Сасик (Кундук) Сасик Сакське Донузлав Синевир Бребенескул Несамовите |
Київське Канівське Кременчуцьке Кам’янське Дніпровське Каховське Червонооскільське Печенізьке Ладижинське Дністровське |
Південний Буг |
Інгул Синюха |
||
Дністер |
Стрий Серет Лімниця Збруч Смотрич |
||
Сіверський Донець |
Айдар Оскіл |
||
Дунай |
Тиса Прут |
● Посилання на фізичну карту України:
https://drive.google.com/file/d/1tn1c_3l4AfPRqa2hMy1tNZdQDdsQ0bT7/view
● Посилання на карту поверхневих вод України:
https://new.osvitanet.com.ua/heohrafiia/heohrafiia-8-klas/
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
ПРАКТИЧНА РОБОТА №8
Ґрунти та ґрунтові ресурси
Мета: пригадати поняття «ґрунт» та чинники ґрунтоутворення, вивчити поширення основних типів ґрунтів в межах України, навчитися аналізувати зональні типи ґрунтів України, розвивати вміння працювати з картою ґрунтів України та контурною картою.
Використання картосхем: карта ґрунтів України, контурна карта України.
Завдання
● Перейдіть за посиланням та подивіться відеоролики про ґрунти України:
Частина 1 https://youtu.be/7iEcnLvO4BE
Частина 2 https://youtu.be/kwBYxhhDWro
Ґрунт – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Ґрунтотвірні чинники – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________
● Посилання на карту ґрунтів України:
https://drive.google.com/file/d/1X9mB38ZwPyENMaH-4VXXDJDwVtAbjpqV/view
Таблиця 9
Порівняльна характеристика зональних типів ґрунтів України
Тип ґрунту |
Умови формування |
Поширення в межах України |
Властивості |
Заходи меліорації |
Дерново-підзолисті |
|
|
|
|
Сірі лісові
|
|
|
|
|
Чорноземи опідзолені
|
|
|
|
|
Чорноземи звичайні
|
|
|
|
|
Чорноземи південні |
|
|
|
|
Каштанові |
|
|
|
|
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПРАКТИЧНА РОБОТА №9
Ландшафти України
Мета: навчитися порівнювати природні зони України за планом, розвивати вміння працювати з картою ландшафтів України та контурною картою.
Використання картосхем: карта ландшафтів України.
Завдання
Фізико-географічне районування – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ландшафт – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Природна зона – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
● Посилання на підручник:
https://shkola.in.ua/1958-heohrafiia-8-klas-boiko-2021.html
● Посилання на карту ландшафтів України:
https://geomap.land.kiev.ua/landscape.html
План характеристики природної зони
Таблиця 10
Характеристика природної зони
_____________________________
Фізико-географічне положення |
|
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини |
|
Кліматичні умови
|
|
Води суходолу
|
|
Ґрунти
|
|
Рослинний та тваринний світ
|
|
Природне районування
|
|
Природні та біосферні заповідники, національні природні парки |
|
Висновок:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
ПРАКТИЧНА РОБОТА №10
Природокористування
Мета: навчитися визначати місцезнаходження заповідників та національних парків в Україні, розвивати вміння працювати з картою природно-заповідного фонду України та контурною картою.
Використання картосхем: карта природно-заповідного фонду України, контурна карта України.
Завдання
● Перейдіть за посиланням та перегляньте презентацію «Природокористування»:
https://sway.office.com/yv5fCLddErPSSEyO
Природний заповідник – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Біосферний заповідник – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Національний природний парк – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
● «Природні заповідники України» https://pzf.land.kiev.ua/pzf1.html
● «Біосферні заповідники України» https://pzf.land.kiev.ua/pzf2.html
● «Національні природні парки України» https://pzf.land.kiev.ua/pzf3.html
● Посилання на карту природно-заповідного фонду України:
https://new.osvitanet.com.ua/heohrafiia/heohrafiia-8-klas/
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПРАКТИЧНА РОБОТА №11
Населення України та світу
Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України
Мета: навчитися обчислювати природний та механічний рух населення, аналізувати демографічні процеси у різних частинах України.
Використання таблиць: довідкові таблиці.
Завдання
Природний рух населення – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Механічний рух населення – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
● Посилання на довідкову таблицю:
https://drive.google.com/file/d/1LWhislGnnUn-z-7Baz9B4Dwio3skBmmr/view?usp=share_link
● Посилання на довідкову таблицю: https://drive.google.com/file/d/1GhMgLc1nw2OgLJzQMcEIITN1kQIrm3oC/view?usp=share_link
● Посилання на довідкову таблицю:
https://drive.google.com/file/d/1aOQOoaSWCIh4hZUGYz0OPBZ4HykVj77h/view?usp=share_link
Висновок:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 12
Населення України та світу
Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу
Мета: навчитися аналізувати статево-вікові піраміди, визначати за ними демографічну ситуацію та демографічні проблеми.
Використання діаграм: статево-вікові-піраміди.
Завдання
Охарактеризуйте статево-вікові піраміди Австрії, Афганістана, України та Сінгапура за 2014 рік, вказавши:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок
Подана розробка є відповіддю на виклики сучасності – якісну організацію освітнього процесу в умовах тривалих карантинних обмежень та переходу на дистанційну чи змішану форми навчання.
Виконання наведених завдань не лише дозволить максимально якісно продовжити вивчення географії, не втрачаючи темпу та логічності матеріалу, а й спонукає дітей до діяльності за будь-яких умов, виховує організаційні здібності, відповідальність, зосередженість та мотивацію до навчання.
Посібник стане у нагоді і молодим вчителям як підбірка матеріалів для проведення практичних робіт, що забезпечить організацію роботи та легкість перевірки виконаних робіт.
Список використаних джерел
URL: https://new.osvitanet.com.ua/heohrafiia/heohrafiia-8-klas/
URL: https://geografiamozil2.jimdofree.com
URL: https://geomap.land.kiev.ua/landscape.html
URL: https://pzf.land.kiev.ua/pzf1.html
URL: https://www.ukrstat.gov.ua/
Додаток А
Додаток Б
Максимальна абсолютна вологість повітря залежно від температури
Додаток В