Практичні роботи з географії для 8 класу

Про матеріал
Збірник містить ґрунтовну розробку 12 практичних робіт для учнів 8 класів закладів загальної середньої освіти. Роботи адаптовано як для використання в умовах очного навчання, так і під час дистанційного навчання з метою проведення навчальних занять відповідно до програми курсу. Рекомендовано для вчителів географії загальноосвітніх навчальних закладів.
Перегляд файлу

1

 

Департамент освіти і науки Київської області

Відділ освіти Бородянської селищної ради

Бородянський академічний ліцей

 

 

 

 

 

 

ЗБІРНИК ПРАКТИЧНИХ РОБІТ З ГЕОГРАФІЇ

ДЛЯ 8 КЛАСУ

В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

 

 

 

ГЕРМАНЧУК АРТЕМ ОЛЕКСАНДРОВИЧ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бородянка 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

Германчук А.О. Практичні роботи з географії для 8 класу в умовах дистанційного навчання. – Бородянка, 2023. – 49 с.

Збірник містить ґрунтовну розробку 12 практичних робіт для учнів 8 класів закладів загальної середньої освіти. Роботи адаптовано як для використання в умовах очного навчання, так і під час дистанційного навчання з метою проведення навчальних занять відповідно до програми курсу.

Рекомендовано для вчителів географії загальноосвітніх навчальних закладів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

Вступ ................................................................................................................... 4

Практична робота 1 ........................................................................................... 5

Практична робота 2............................................................................................ 9

Практична робота 3........................................................................................... 14

Практична робота 4 .......................................................................................... 17

Практична робота 5 .......................................................................................... 21

Практична робота 6 .......................................................................................... 23

Практична робота 7........................................................................................... 26

Практична робота 8........................................................................................... 30

Практична робота 9 .......................................................................................... 33

Практична робота 10 ........................................................................................ 35

Практична робота 11 ........................................................................................ 38

Практична робота 12 ........................................................................................ 41

Висновки ........................................................................................................... 46

Список використаних джерел ......................................................................... 47

Додатки ............................................................................................................. 48

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Сучасні умови навчання, спричинені пандемією коронавірусу, тривалими карантинними обмеженнями та військовим станом, спонукають до розробки інноваційних методик навчання з метою збереження послідовності вивчення матеріалу та виконання навчальної програми з предмету.

Однією з складових вивчення географії в школі є виконання учнями практичних робіт відповідно до вивчених тем, що ускладнюється у разі запровадження дистанційного навчання чи переходу навчання у змішаний режим.

Посібник містить розробку 12 практичних робіт для учнів 8 класів закладів загальної середньої освіти відповідно до діючої програми з географії (Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804).

У кожній практичній роботі представлені теоретичні та практичні завдання. Усі завдання підібрані з урахуванням розвитку ключових компетентностей, яких учні повинні набути під час вивчення географії. За правильно виконані завдання теоретичної частини та практичної учень може отримати 12 балів.

Матеріали посібника підібрано таким чином, що їх можна успішно застосовувати в умовах змішаного навчання, оскільки кожна практична робота містить посилання на інтернет-ресурси, за якими учні можуть перейти до перегляду відеороликів, інтерактивних карт, довідкових таблиць тощо. Крім того, розроблені практичні роботи за запропонованими схемами можна застосовувати й під час аудиторного навчання в закладі освіти.

 

 

 

 

 

ПРАКТИЧНА РОБОТА №1

Топографічна карта. Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою

Мета: розвивати вміння працювати з топографічною картою, визначати географічні та прямокутні координати, напрямки, висоти та відстань між точками за топографічною картою, навчитися описувати територію за топографічною картою.

Обладнання: фрагмент топографічної карти, олівець, циркуль, транспортир, лінійка.

Завдання

  1. Запишіть визначення понять:

Топографічна карта – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Топографія – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  Перейдіть за посиланням та пригадайте елементи топографічної карти, способи визначення координатів, відстаней, напрямків тощо:

 https://www.youtube.com/watch?v=91d61pRjrn0&t=286s

 

  1.               Визначте географічні (широту та довготу) та прямокутні координати заданих точок, їх абсолютні висоти, перевищення точок. Виміряйте відстані на карті між точками та розрахуйте відстані між точками на місцевості за допомогою масштабу. Дані занесіть до Таблиці 1.

 

 

 

 

 

● Перейдіть за посиланням та пригадайте способи позначення географічних об’єктів на топографічній карті:

https://www.youtube.com/watch?v=PYzXRlTVG-4

І варіант:

Точка А – гора Цегельна;

Точка Б – церква у місті Тулин;

Точка В – кам’яний кар’єр у селищі Дідове.

ІІ варіант:

Точка А – гора Русавська;

Точка Б – борошномельне підприємство у селі Волинка;

Точка В – колодязь з вітряним двигуном біля річки Гусава.

Таблиця 1

Характеристики

Точка А

Точка Б

Точка В

Назва об’єкту

 

 

 

Умовний знак

 

 

 

Географічні координати

 

 

 

 

 

 

Прямокутні координати

 

 

 

 

 

 

Абсолютна висота

 

 

 

Перевищення точок

 

 

 

Відстань між точками (А – Б, Б – В) :

на карті в см

на місцевості в м

 

 

 

Напрями руху між точками

 

 

 

 

  1. Користуючись фрагментом топографічної карти та умовними знаками (див. Додаток А) опишіть дану місцевіть, вказавши особливості рельєфу, водойми, рослинність території, наявність населених пунктів, господарських об’єктів, дороги. Дані занесіть до Таблиці 2.

Таблиця 2

Опис місцевості

Характеристики

Опис

Рельєф місцевості

 

Водойми (річки, озера тощо)

 

Рослинність

 

Населені пункти (міста, селища, села)

 

Господарські об’єкти

 

Дороги

 

 

  1. З’ясуйте, яке значення мають топографічні карти.

Висновок:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ПРАКТИЧНА РОБОТА №2

Україна на політичній карті Європи і світу

Мета: визначити особливості географічного положення України, зробити аналіз кордонів держави, розвивати вміння працювати з фізичною картою України, з контурною картою, визначати протяжність території за градусною сіткою, навчитися оцінювати ФГП, ЕГП та ПГП України.

Використання картосхем: політична карта Європи, фізична карта України, контурна карта України.

 

Завдання

  1.               Запишіть визначення понять:

Фізико-географічне положення – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Економіко-географічне положення – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Політико-географічне положення – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Державна територія – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  Перейдіть за посиланням та пригадайте особливості географічного положення України:

https://www.youtube.com/watch?v=IM_GhIfySzE

 

  1.               Прочитайте текст. Позначте на контурній карті : державний кордон України (червоним кольором), крайні точки України, географічний центр України та географічний центр Європи. Визначте, з якими державами межує Україна та позначте їх на контурній карті.

 

Україна межує із сімома державами: на сході й північному сході - з Росією, на півночі - Білоруссю, на заході - Польщею, Словаччиною й Угорщиною, на південному заході - Румунією та Молдовою. Морський кордон Україна має з Румунією і Росією. Відкрите море на півдні відділяє нашу країну від трьох інших причорноморських держав - Болгарії, Туреччини, Грузії. Загальна протяжність кордонів України становить майже 7 тис. км (80 % з них припадає на сухопутну частину). Повністю узгодженими і демаркованими є кордони із західними сусідами. А з країнами колишнього СРСР і насамперед з Росією Україна змушена демаркувати кордон в односторонньому порядку.

 

● Крайніми точками території України є: на заході - село Соломонове (поблизу м. Чоп Ужгородського району Закарпатської області), на сході - село Рання Зоря (колишня Червона Зірка) (Міловського району Луганської області), на півночі - урочище Петрівське (в околицях села Грем’яч Новгород-Сіверського району Чернігівської області), на півдні - мис Сарич (АР Крим). Територія України має нескладну конфігурацію і є некомпактною. Максимальна її протяжність із заходу на схід (1316 км) значно більша, ніж з півночі на південь (893 км). Крім крайніх географи визначили місцезнаходження точок, що символізують центр країни. Залежно від методики розрахунків таких центрів країни може бути декілька. Так, геометричний центр України (точка перетину середніх для неї паралелі й меридіана) розташований на околиці селища Добровеличківка Кіровоградської області. Географічним центром України вважають точку на околиці с. Мар’янівка поблизу м. Шпола Черкаської області. Її визначили як центр ваги фігури, що має форму території України. Політичним центром країни є її столиця - місто Київ. Він лежить приблизно на однаковій відстані від західних і східних околиць держави, однак зміщений далеко на північ від її центральних точок.

 

Посилання на фізичну карту України:

https://drive.google.com/file/d/1tn1c_3l4AfPRqa2hMy1tNZdQDdsQ0bT7/view

  1. Користуючись текстовим матеріалом, визначте протяжність кордону України з державами-сусідами. З’ясуйте, в якій частині Україна межує з кожною з цих держав. Дайте власну політичну та економчну оцінку кордону. Дані занесіть до Таблиці 3.

Таблиця 3

Держави-сусіди України

Держава

Протяжність кордону (км)

В якій частині Україна межує з даною державою

Політична та економічна оцінка кордону

РФ

 

 

 

Молдова

 

 

 

Білорусь

 

 

 

Румунія

 

 

 

Польща

542,4 км

на заході

 

Угорщина

 

 

 

Словаччина

 

 

 

 

  1. Визначте положення крайніх точок та географічних центрів в межах України та їх географічні координати. Дані занесіть до Таблиці 4.

 

Таблиця 4

Крайні точки та географічні центри України та Європи

Назви точок

Категорія точок

Положення точки в межах України

Географічні координати

урочище Петрівське біля с. Грем’яч

Крайня північна точка

Чернігівська область

 

с. Соломонове

 

 

 

с. Рання Зоря

 

 

 

мис Сарич

 

 

 

селище Добровеличівка

Геометричний центр України

Кіровоградська область

 

с. Мар’янівка

 

 

 

с. Ділове

 

 

 

  1. Визначте протяжність України у градусах та кілометрах із заходу на схід та з півночі на південь, користуючись градусною сіткою та власними даними Таблиці 4 (географічні координати).

Посилання на фізичну карту України:

https://drive.google.com/file/d/1tn1c_3l4AfPRqa2hMy1tNZdQDdsQ0bT7/view

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Висновок:

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

ПРАКТИЧНА РОБОТА №3

Україна на карті годинних поясів

Розв’язування задач на визначення часу

Мета: навчитися визначати поясний та місцевий час, розвивати вміння працювати з картою годинних поясів та розв’язувати задачі на визначення часу.

Використання картосхем: карта України, карта годинних поясів світу.

 

Завдання

Перейдіть за посиланням та подивіться відеоролик про міжнародну систему відліку часу:

https://www.youtube.com/watch?v=CmdKHLSsxCc

  1. Запишіть визначення понять:

Годинні пояси – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Місцевий час – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Поясний час – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Дайте відповіді на запитання.

Скільки існує годинних поясів?

__________________________________________________________________

Яка різниця в часі між сусідніми поясами?

__________________________________________________________________

Як називають час нульового, першого та другого поясів?

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1.               Користуючись картою годинних поясів, визначіть, в якому годинному поясі розташована Україна. Які ще держави, крім України, знаходяться в цьому поясі?

Посилання на карту годинних поясів світу :

https://new.osvitanet.com.ua/atlases/atlas_g_8/Maps/1007.jpg

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1.               Розв’яжіть задачі на визначення місцевого та поясного часу.

Посилання на карту України:

https://new.osvitanet.com.ua/atlases/atlas_g_8/Maps/1005.jpg

Котра година за місцевим часом у Дніпрі, Миколаєві та Вінниці, якщо у Сумах 14:30?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

У Чернігові місцевий час становить 10:00. Котра година в цей час у Києві, Житомирі та Львові?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Посилання на карту годинних поясів світу:

https://new.osvitanet.com.ua/atlases/atlas_g_8/Maps/1007.jpg

Який поясний час у Ріо-де-Жанейро, Ташкенті та Дакарі, якщо у Мехіко поясний час становить 16:00?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Користуючись картою годинних поясів світу, визначте різницю часу між Нью-Йорком та Парижем, Мадридом та Каїром, Буенос-Айрес та Пекіном.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Висновок:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

ПРАКТИЧНА РОБОТА №4

Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси

Мета: навчитися виявляти взаємозв’язки між тектонічними структурами, геологічною будовою території, формами рельфу та покладами корисних копалин в межах України, розвивати вміння працювати з тектонічною, фізичною картами України, з контурною картою.

Використання картосхем: тектонічна карта України, фізична карта України, карта мінерально-сировинних ресурсів України, контурна карта України.

 

Завдання

  1.               Запишіть визначення понять:

Тектонічні структури – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Рельєф – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Корисні копалини – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Платформа – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Щит – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Плита – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Область складчастості – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1.               Користуючись матеріалом підручника, тектонічною, фізичною картами України та картою мінерально-сировинних ресурсів України, визначіть тектонічні структури в межах України, форми рельєфу, які приурочені до тектонічних структур, та поклади корисних копалин. Дані занесіть до Таблиці 5.

 

Посилання на тектонічну карту України: https://drive.google.com/file/d/1ghwU2MbKnQe-EFkMzSsfnNYMSv8k5EkC/view

Посилання на фізичну карту України:

https://drive.google.com/file/d/1tn1c_3l4AfPRqa2hMy1tNZdQDdsQ0bT7/view

Посилання на карту мінерально-сировинних ресурсів України:

https://drive.google.com/file/d/10ePDc29iAGNEz8rmhXaDy7yYIQ-WxWuV/view

Таблиця 5

Тектонічні структури, форми рельєфу та корисні копалини України

Тектонічні структури

Форма рельєфу

Корисні копалини

Український щит

 

 

Дніпровсько-Донецька западина

 

 

Причорноморська западина

 

 

Галицько-Волинська заппадина

 

 

Волино-Подільська плита

 

 

Донецька складчаста область

Донецький кряж

Кам’яне вугілля

Воронезький кристалічний масив

 

 

Скіфська платформа

 

 

Складчастий пояс

 

 

 

  1.               Позначте на контурній карті:

  межі тектонічних структур України;

  рівнини :

Придніпровська височина, Приазовська височина, Поліська низовина, Подільська височина, Волинська височина, Придніпровська низовина, Причорноморська низовина, Донецький кряж, Середньоруська височина, Північнокримська рівнина, Передкарпатська височина, Закарпатська низовина;

● гори :

Українські Карпати, Кримські гори;

● найбільші родовища паливних та рудних корисних копалин, нафтогазоносні регіони України, марганцеворудний, нікелеворудний та залізорудні басейни України.

 

  1.               Користуючись тематичними картами, визначіть:

- тектонічну структуру, в межах якої розташована ваша місцевість;

- форми рельєфу вашої місцевості (рівнини, гори);

- наявність генетичних форм рельєфу;

- поклади корисних копалин.

Посилання на тектонічну карту України: https://drive.google.com/file/d/1ghwU2MbKnQe-EFkMzSsfnNYMSv8k5EkC/view

Посилання на фізичну карту України:

https://drive.google.com/file/d/1tn1c_3l4AfPRqa2hMy1tNZdQDdsQ0bT7/view

Посилання на карту мінарально-сировинних ресурсів України:

https://drive.google.com/file/d/10ePDc29iAGNEz8rmhXaDy7yYIQ-WxWuV/view

Посилання на карту геоморфологічної будови України:

https://new.osvitanet.com.ua/heohrafiia/heohrafiia-8-klas/

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Висновок:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ПРАКТИЧНА РОБОТА №5

Розв’язування задач на визначення вологості повітря за заданими показниками

Мета: розвивати вміння розв’язувати задачі на визначення вологості повітря.

Використання таблиць: таблиця «Максимальна абсолютна вологість повітря залежно від температури».

 

Завдання

  1.               Запишіть визначення понять:

Абсолютна вологість – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Відносна вологість – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Точка роси – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1.               Розв’яжіть задачі, користуючись показниками довідкової таблиці (див. Додаток Б).

Задача 1. Знайдіть відносну вологість повітря при температурі 0° C, якщо абсолютна вологість 3 г/м³, а за даної температури повітря стає насиченим за абсолютної вологості   5 г/м³.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Задача 2. Визначте відносну вологість повітря, якщо відомо, що при температурі 20°С в 1м³ повітря водяної пари міститься 12 г (при даній температурі в 1м³ повітря може міститися 17 г водяної пари).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 


            Задача 3. Визначте абсолютну вологість повітря, якщо відносна вологість дорівнює 55%, а вологість насичення за температури +15°С становить 10 г/м³.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


           Задача 4. Визначте відносну  вологість повітря, якщо абсолютна вологість становить 15 г/м³, а вологість насичення – 20 г/м³.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Задача 5. Визначити відносну вологість повітря, якщо в 1 м³ повітря міститься 15 г водяної пари, а за даної температури могло б міститися 25 г.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Задача 6. Визначте відносну вологість повітря, якщо абсолютна вологість повітря становить 18 г/м3, а температура повітря +30°С. 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Висновок:

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ПРАКТИЧНА РОБОТА №6

Встановлення особливостей клімату різних регіонів України за аналізом карт та кліматичних діаграм

Мета: розвивати вміння працювати з кліматичними картами та діаграмами, навчитися визначати типи клімату різних частин України, аналізувати особливості клімату різних міст України.

Використання картосхем та діаграм: кліматичні карти України, кліматичні діаграми.

 

Завдання

  1.               Запишіть визначення понять:

Клімат – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Кліматотвірні чинники – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Сонячна радіація – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Річна амплітуда температур – це

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Коеффіцієнт зволоження – це

____________________________________________________________________________________________________________________________________

  1.               Доповніть речення.

Клімат майже на всій території України _________________________ , а на Південному березі Криму - ______________________________________ . Протягом року над територією України панують _____________ повітряні маси: морські (з Атлантичного океану) і континентальні. Через послаблення впливу західного перенесення повітря континентальність клімату на рівнинній частині України зростає з _______________ на __________________. Середні температури січня на території України змінюються від ____ °С (у північних, східних районах і Карпатах) до -____ °С (на півдні) і ____ °С (на Південному березі Криму). Середні температура липня змінюються від ____ °С (на заході) і ____ °С (у гірських районах) до ____ °С (на півдні). Середня річна кількість опадів змінюється від ____________ мм (у гірських районах) і _______ мм (на заході) до ______ мм (на півдні України).

 

  1. Користуючись картою України, проаналізуйте кліматичні особливості різних міст України. Дані занесіть до Таблиці 6.

І варіант : Київ, Тернопіль, Ужгород

ІІ варіант : Житомир, Дніпро, Севастополь

 

Посилання на кліматичну карту України:

https://new.osvitanet.com.ua/heohrafiia/heohrafiia-8-klas/

Таблиця 6

Кліматичні особливості різних міст України

Місто

Середні показники температури

Річна амплітуда температури

Річна кількість опадів (мм)

Напрям вітру

січень

липень

січень

липень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. За допомогою кліматичних діаграм, визначіть кліматичні особливості та типи клімату різних регіонів України. Дані занесіть до Таблиці 7.

Посилання на кліматичну карту України:

https://new.osvitanet.com.ua/heohrafiia/heohrafiia-8-klas/

Таблиця 7

Типи клімату різних регіонів України

№ діаграми

Середні показники температури

Річна амплітуда температури

Річна кількість опадів (мм)

Тип клімату

Регіон України

січень

липень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кліматичні діаграми

 

Висновок:

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ПРАКТИЧНА РОБОТА №7

Води суходолу і водні ресурси

Мета: вивчити поширення вод суходолу в межах України, розвивати вміння працювати з фізичною картою України, картою поверхневих вод та контурною картою.

Використання картосхем: фізична карта України, карта поверхневих вод, контурна карта України.

 

Завдання

  1. Користуючись фізичною картою України та картою поверхевих вод, позначити на контурній карті України межі річкових басейнів та об’єкти вод суходолу (див. Таблицю 8)

Таблиця 8

Води суходолу України

Річки

Озера

Водосховища

Головна річка

Притоки

Дніпро

Прип’ять

Десна

Тетерів

Рось

Сула

Ворскла

Псел

Самара

Оріль

Інгулець

Шацькі озера

Світязь

Ялпуг

Кагул

Кугурлуй

Сасик (Кундук)

Сасик

Сакське

Донузлав

Синевир

Бребенескул

Несамовите

Київське

Канівське

Кременчуцьке

Кам’янське

Дніпровське

Каховське

Червонооскільське

Печенізьке

Ладижинське

Дністровське

Південний Буг

Інгул

Синюха

Дністер

Стрий

Серет

Лімниця

Збруч

Смотрич

Сіверський Донець

Айдар

Оскіл

Дунай

Тиса

Прут

 

 

Посилання на фізичну карту України:

https://drive.google.com/file/d/1tn1c_3l4AfPRqa2hMy1tNZdQDdsQ0bT7/view

Посилання на карту поверхневих вод України:

https://new.osvitanet.com.ua/heohrafiia/heohrafiia-8-klas/

 

  1. Користуючись матеріалом підручника та фізичною картою України, випишіть лимани та канали України та позначте їх на контурній карті.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Охарактеризуйте забезпеченість України водними ресурсами. Які водойми поширені у вашій місцевості?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Висновок:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

 

ПРАКТИЧНА РОБОТА №8

Ґрунти та ґрунтові ресурси

Мета: пригадати поняття «ґрунт» та чинники ґрунтоутворення, вивчити поширення основних типів ґрунтів в межах України, навчитися аналізувати зональні типи ґрунтів України, розвивати вміння працювати з картою ґрунтів України та контурною картою.

Використання картосхем: карта ґрунтів України, контурна карта України.

 

Завдання

Перейдіть за посиланням та подивіться відеоролики про ґрунти України:

Частина 1 https://youtu.be/7iEcnLvO4BE

Частина 2 https://youtu.be/kwBYxhhDWro

 

  1.               Запишіть визначення понять:

Ґрунт – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Ґрунтотвірні чинники – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Користуючись Додатком В та картою ґрунтів України, порівняйте ґрунти різних типів, що поширені на території України. Дані занесіть до Таблиці 9.

 

Посилання на карту ґрунтів України:

https://drive.google.com/file/d/1X9mB38ZwPyENMaH-4VXXDJDwVtAbjpqV/view

Таблиця 9

Порівняльна характеристика зональних типів ґрунтів України

Тип ґрунту

Умови формування

Поширення в межах України

Властивості

Заходи меліорації

Дерново-підзолисті

 

 

 

 

 

Сірі лісові

 

 

 

 

 

 

Чорноземи опідзолені

 

 

 

 

 

 

Чорноземи звичайні

 

 

 

 

 

 

Чорноземи південні

 

 

 

 

 

Каштанові

 

 

 

 

 

  1. Позначте на контурній карті межі основних типів ґрунтів України.
  2. Користуючись картою ґрунтів України, визначте, які зональні та азональні типи ґрунтів поширені у вашій місцевості.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Висновок:

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ПРАКТИЧНА РОБОТА №9

Ландшафти України

Мета: навчитися порівнювати природні зони України за планом, розвивати вміння працювати з картою ландшафтів України та контурною картою.

Використання картосхем: карта ландшафтів України.

 

Завдання

  1.               Запишіть визначення понять:

Фізико-географічне районування – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ландшафт – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Природна зона – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1.               Користуючись текстом підручника та картою ландшафтів України, зробити характеристику однієї природної зони України за вибором. Дані занесіть до Таблиці 10.

 

Посилання на підручник:

https://shkola.in.ua/1958-heohrafiia-8-klas-boiko-2021.html

Посилання на карту ландшафтів України:

https://geomap.land.kiev.ua/landscape.html

 

План характеристики природної зони

  1. Фізико-географічне положення
  2. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини
  3. Кліматичні умови
  4. Води суходолу
  5. Ґрунти
  6. Рослинний та тваринний світ
  7. Природне районування
  8. Природні та біосферні заповідники, національні природні парки

 

 

Таблиця 10

Характеристика природної зони

 _____________________________

Фізико-географічне положення

 

Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини

 

Кліматичні умови

 

 

Води суходолу

 

 

Ґрунти

 

 

Рослинний та тваринний світ

 

 

Природне районування

 

 

Природні та біосферні заповідники, національні природні парки

 

 

Висновок:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

ПРАКТИЧНА РОБОТА №10

Природокористування

Мета: навчитися визначати місцезнаходження заповідників та національних парків в Україні, розвивати вміння працювати з картою природно-заповідного фонду України та контурною картою.

Використання картосхем: карта природно-заповідного фонду України, контурна карта України.

 

Завдання

● Перейдіть за посиланням та перегляньте презентацію «Природокористування»:

https://sway.office.com/yv5fCLddErPSSEyO

 

  1.               Запишіть визначення понять:

Природний заповідник – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Біосферний заповідник – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Національний природний парк – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1.               Ознайомтеся з переліком та місцезнаходженням природних та біосферних заповідників, і національних парків України. Позначте на контурній карті заповідники та національні парки України, площа яких більше 10 000 га.

  «Природні заповідники України»  https://pzf.land.kiev.ua/pzf1.html

  «Біосферні заповідники України»  https://pzf.land.kiev.ua/pzf2.html

● «Національні природні парки України» https://pzf.land.kiev.ua/pzf3.html

  Посилання на карту природно-заповідного фонду України:

https://new.osvitanet.com.ua/heohrafiia/heohrafiia-8-klas/

 

 

 

 

  1. Визначте, які національні парки та заповідники розташовані у вашому регіоні. Охарактеризуйте один з них.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Висновок:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ПРАКТИЧНА РОБОТА №11

Населення України та світу

Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України

Мета: навчитися обчислювати природний та механічний рух населення, аналізувати демографічні процеси у різних частинах України.

Використання таблиць: довідкові таблиці.

 

Завдання

  1.               Запишіть визначення понять:

Природний рух населення – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Механічний рух населення – це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1.               Користуючись статистичними даними довідкової таблиці, визначити чисельність населення всіх областей України. Дані занести до Таблиці 11.

  Посилання на довідкову таблицю:

https://drive.google.com/file/d/1LWhislGnnUn-z-7Baz9B4Dwio3skBmmr/view?usp=share_link

 

  1.               Користуючись статистичними даними довідкової таблиці, визначити показники народжуваності та смертності всіх областей України та розрахувати природний приріст населення за цими показниками. Дані занести до Таблиці 11.

  Посилання на довідкову таблицю: https://drive.google.com/file/d/1GhMgLc1nw2OgLJzQMcEIITN1kQIrm3oC/view?usp=share_link

 

  1.               Користуючись статистичними даними довідкової таблиці, визначити прибулих (іммігрантів) та вибулих (емігрантів) громадян всіх областей України та розрахувати механічний рух населення за цими показниками. Дані занести до Таблиці 11.

● Посилання на довідкову таблицю:

https://drive.google.com/file/d/1aOQOoaSWCIh4hZUGYz0OPBZ4HykVj77h/view?usp=share_link

 

Висновок:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

 

 

 

 

ПРАКТИЧНА РОБОТА № 12

Населення України та світу

Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу

Мета: навчитися аналізувати статево-вікові піраміди, визначати за ними демографічну ситуацію та демографічні проблеми.

Використання діаграм: статево-вікові-піраміди.

 

Завдання

Охарактеризуйте статево-вікові піраміди Австрії, Афганістана, України та Сінгапура за 2014 рік, вказавши:

  •      тип статево-вікової діаграми кожної країни;
  •      тривалість життя;
  •      співвідношення частки працездатного чоловічого та жіночого; населення, дітей та людей похилого віку;
  •      проблеми у статево-віковій структурі;
  •      майбутню демографічну ситуацію.

 

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Висновок :

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок

Подана розробка є відповіддю на виклики сучасності – якісну організацію освітнього процесу в умовах тривалих карантинних обмежень та переходу на дистанційну чи змішану форми навчання.

Виконання наведених завдань не лише дозволить максимально якісно продовжити вивчення географії, не втрачаючи темпу та логічності матеріалу, а й спонукає дітей до діяльності за будь-яких умов, виховує організаційні здібності, відповідальність, зосередженість та мотивацію до навчання.

Посібник стане у нагоді і молодим вчителям як підбірка матеріалів для проведення практичних робіт, що забезпечить організацію роботи та легкість перевірки виконаних робіт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія. 8 клас. Практикум з курсу «Україна у світі: природа, населення». Кам’янець-Подільський: Абетка, 2020. 48 с.
  2. Бойко В.М., Дітчук І.Л., Заставецька Л.Б., Географія. 8 клас. Підручник для закладів загальної середньої освіти. Київ: Перун, 2021. 296 с.
  3. Інтерактивний атлас України. Географія. 8 клас.

     URL: https://new.osvitanet.com.ua/heohrafiia/heohrafiia-8-klas/

  1. Інтерактивні карти з географії.

          URL: https://geografiamozil2.jimdofree.com

  1. Інтерактивні карти України.

          URL: https://geomap.land.kiev.ua/landscape.html

  1. Природно-заповідний фонд України.

          URL: https://pzf.land.kiev.ua/pzf1.html

  1. Державна служба статистики України. Демографічна та соціальна статистика / Населення та міграція.

          URL: https://www.ukrstat.gov.ua/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

 

 

Додаток Б

Максимальна абсолютна вологість повітря залежно від температури

 

 

 

 

Додаток В

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 9
Оцінки та відгуки
  1. Голобородько Наталя Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Волошенюк Лівія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Петрушко Любов Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Гут Ліра Петрівна
    Дякую за змістовний і корисний збірник робіт!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Алдабаєва Лілія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Колесник Алла Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Варфоломєєва Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Решетняк Юлія Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Мунтян Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 6 відгуків
docx
Додано
9 травня 2023
Переглядів
29710
Оцінка розробки
5.0 (9 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку