Практичні заняття з формування та посилення інтересу до навчання у молодших школярів.
Існує безліч способів підвищення мотивації в навчальному процесі у школярів. Цікавим був досвід вчительки французької мови - Сесіли ЛЕШАС, яка провела зі своїми учнями "відкритий урок традицій".
За допомогою цього методу я намагалася підвищити інтерес до навчання у 3А класі під час стажування вшколі.
Узгодивши з класним керівником свої дії, на столі вчителя, ми розмістили гарний зошит на видному місці. Великий, красивий і яскраво написано на обкладинці: «Зошит Честі». У верхній частині кожної сторінки - ім'я дитини. У зошиті стільки сторінок, скільки дітей. Протягом дня я та інші вчителі записують успіхи дітей на відповідних сторінках. Це може бути вдала відповідь, цікава робота, правильно і швидко вирішена проблема, допомога в якійсь справі - будь-який крок вперед з боку учня. Не обов'язково писати про всіх і кожен кожен день. Спочатку я сама вирішила, кого відзначити в почесному зошиті. Поступово клас втягнувся в обговорення принципів ведення зошита, щоб все було чесно і по заслугах, щоб з'явилася справжня причина для гордості. Ось приклад:
9 листопада - вітаю, Кирило, ви добре виконали домашнє завдання.
10 листопада - Саша, ти так старався на уроці.
13 листопада - Діана Браво! Ви чудово очистили клас.
Як тільки дитина збирає 10 записів в зошиті, він отримує право вибрати подарунок з великої коробки сюрпризів, що стоїть в кутку класної кімнати. Потім, схопивши Блокнот Пошани, щасливчик йде прямо в кабінет директора. Найголовніший начальник відкладає всі справи, уважно вивчає записи, тисне руку чудовому учневі, вимовлює всілякі приємні слова і підписує сторінку своєю ручкою. (Узгодження з директором було найважчою частиною схеми. ) Після цього можна зробити ксерокопію цієї сторінки і дати батькам поставити в рамку вдома, повісити в кімнаті, або поставити на робочий стіл, щоб ще раз похвалити малюка і пам'ятати, що він вміє не тільки капризувати, але і працювати всерйоз.
Існує багато варіантів такої системи. Іноді, коли мені набридає зошит, я починаю заохочувати дітей жетонами. Учні їх збирають. В кінці тижня відкривається веселий магазин, де можна придбати всілякі іграшки, блокноти, наклейки, солодощі на жетонах (і тільки на них) - все, про що мріє малюк і на що вистачило моєї фантазії (а також сума, виділена батьківським комітетом).
У моєму класі є ще одна гра, яка підтримує інтерес дітей до навчання, зокрема до вивчення іноземної мови. Попереджаю вас: для таких ігор потрібно отримати попередню згоду батьків. Здивований? Дозвольте мені пояснити. Це гра «інтересу» - за гроші або за цукерки, кому це подобається. По-перше, ми вибираємо 4-5 капітанів, не назавжди, на тиждень. Вони збирають команди, рівні за кількістю учасників. Капітан складає список своєї команди і ставить його на стіл перед ним. Команда намагається сісти поруч з капітаном на уроці англійської (іноземної) мови. Всі бачать листок. Якщо хтось в команді говорить не англійською мовою в класі, капітан малює чорний хрест навпроти свого імені. В кінці тижня настає розплата - за кожен хрест потрібно заплатити по одному су (або по одній цукерці).
Капітан збирає штраф і віддає його вчителю, у якого є спеціальна шафка - банк. В кінці місяця клас вирішує, на що витратити зібрані гроші, а з цукерками легко влаштувати веселе чаювання. Але ми забули про тих чудових хлопців, які не отримали жодного хреста через або вроджену лаконічність, або відмінне знання іноземної мови. Вони оплачуються самим майстром-учителем, і не одним, а двома су (або двома солодощами). Це радість заставити наставника розплптитися. Ми спробуємо! У нас багато традицій. Діти люблять традиції так само, як і сюрпризи. Кожен навчальний день закінчується певною грою. По понеділках ми завжди граємо в лото, у вівторок - у дворі або в тренажерному залі, в залежності від погоди, в середу дивимося мультфільм і т. д. З якими би труднощами не зіткнулися в класі, малюк повернеться додому в гарному настрої і буде знати, що завтра, незважаючи ні на що, радість, гра, веселощі чекають його в школі. Вранці по дорозі на роботу я бачу багато дітей, які ідуть до школи. Деякі ледве йдуть, голова опущена, хода перетасовується. А інші весело стрибають, впевнено і жваво ходять туди, де друзі, ігри, сюрпризи, можливість проявити себе і, звичайно ж, нові дивовижні відкриття в класі ».
Навіть Ян Коменський закликав зробити роботу школяра джерелом душевного задоволення і духовної радості. Кожен прогресивно налаштований вчитель вважає за необхідне, щоб дитина відчувала: навчання - це радість, а не тільки обов'язок, навчання можна робити з ентузіазмом, а не поза обов'язком.
Справа не в тому, щоб вводити в навчання зовнішнє розважальне, хоча це дуже необхідно. Необхідно шукати мотив радості в самому процесі навчання. Підтримати інтерес дитини до навчання допоможуть яскраві наочні засоби, включення в процес навчання гри. Вчити, грати, - ніхто не буде оскаржувати цю заповідь. Добре відомо, що у молодших школярів переважає творче мислення. Образи понять візуальні, але ясність, як відомо, є одним з основоположних принципів дидактики.
Висновок.
Вкрай необхідне формування мотивів вже в початкових класах, які надають подальшому вихованню дитини значущого значення, в світлі чого його власна освітня діяльність стала б для нього життєво важливою метою, а не тільки засобом досягнення інших цілей (наприклад, престижних або виконання вимог батьків і т. д. ), без чого подальше виховання учня може бути просто неможливим. Немає надії, що такі мотиви виникнуть самі по собі.
Інтерес - це форма прояву пізнавальної потреби, яка забезпечує орієнтацію індивіда на усвідомлення цілей діяльності і тим самим сприяє орієнтації, ознайомлюванню з новими фактами, більш повному і глибокому відображенню реальності.
Зміст кожного уроку, кожна тема повинні бути глибоко мотивовані, але не шляхом створення короткострокових інтересів (наприклад, за допомогою зовнішніх розваг, які лише зрідка можуть служити передумовою збудження і виховання глибоких пізнавальних інтересів) або посилання на практичне значення в майбутньому житті (хоча це іноді не слід упускати), а головним чином тим, що цей зміст повинен бути спрямований на вирішення проблем науково-теоретичного пізнання явищ і об'єктів навколишнього світу, оволодіти методами такого пізнання.
Слід підкреслити роль проблемно-розвиваючих методів навчання у формуванні мотивів навчання.
Різні форми колективної діяльності учнів у класі відіграють значну роль у формуванні мотивації викладання.
Тільки та інформація, яка так чи інакше співзвучна його потребам, піддається емоційній (оціночній) і психічній (раціональній) обробці. В результаті дитина отримує імпульс до подальших дій.
Тому дуже важливо, щоб вчитель знав потреби своїх учнів, форму цих потреб в даний час, майбутні потреби, які можуть виникнути у дітей.
Завершуючи розмову, хочу наголосити, що робота з дітьми молодшого шкільного віку повинна виходити з принципу «не нашкодь» і бути спрямована на збереження здоров'я, емоційного благополуччя і розвиток індивідуальності кожної дитини.
Список використаних джерел
1. Бітянова М. "Мотивація та профанація" "Шкільний психолог No 2, 2000 р.
2. Бітянова М. "Привид мотивації", "Шкільний психолог" No 45, 1999.
3. Давидов В. В. "Проблеми розвитку навчання: досвід теоретичних та експериментальних психологічних досліджень" - М: Педагогіка, 1986 - 240-а.
4. Зак А. З. "Розвиток розумових здібностей молодших школярів" - М: Просвещение 1994 г.
5. Максимов Л. К. З деяких питань вивчення мотивації вчень молодшого школяра . - Волгоград, 1976. С. 53-60.
6. Матюхіна М. В. , Іванова Т. Ф. "Мотивація досягнень і наполегливості молодших школярів" / http://psychology. net. ru
7. Матюхіна М. В. , Сабліна Т. А. Деякі аспекти розвитку мотивації досягнень у молодшому шкільному віці / Психолого-педагогічні питання підготовки та виховання дошкільнят та молодших школярів / ВДПУ. - Волгоград, 1992. С. 62-73.
8. Мухіна В. С. "Дитяча психологія" - М: Просвещение, 1985 г.
9. Обухова Л. Ф. "Дитяча психологія: теорія, факти, проблеми, - М: Тривола, 1995
10. Психологічна допомога дошкільнику. Книга для батьків і вихователів Н. Яковлєва
11. Сабліна Т. А. Мотивація досягнень у молодшому шкільному віці: Автореф. Дис. : Канд. психол. науков. - Ростов н/д, 1993.
12. Талізіна Н. Ф. Педагогічна психологія. М. , 1998.
13. Формування освітньої діяльності школярів. Під редакцією В. В. Давидова та ін. M. , 1982.
14. Гекхаузен Г. Мотивація і діяльність: Т. 1,2; Провулок. с нем. / Под червоний. B. M. Величковський. — М. : Педагогіка, 1986.
15. Ельконін Д. B. Вибрані психологічні роботи. М. , 1989