Практичний порадник "Як підготувати дитину з РАС до статевого дозрівання"

Про матеріал
Як підготувати дитину з аутизмом до статевого дозрівання? Корисні поради батькам і педагогам в один з найскладніших періодів у житті дитини зі спектром аутизму. У даному матеріалі ви можете дізнатися, на які теми і як саме можна поговорити з дитиною, а також отримати зразки соціальних історій, що можуть стати у нагоді під час обговорень.
Перегляд файлу

Як підготувати дитину з аутизмом до статевого дозрівання? Корисні поради батькам в один з найскладніших періодів у житті дитини зі спектром аутизму.

Дітям з аутизмом украй складно впоратися з будь-якими змінами. При цьому зміни в їх власному тілі, пов'язані з пубертатом, можуть дуже сильно налякати дитину, якщо він або вона не розуміє, що саме відбувається. Дуже важливо ретельно інформувати дитину з аутизмом про статеве дозрівання, надаючи точні факти. Потрібно дотримуватися конкретних фактів і використовувати анатомічно вірні ілюстрації, щоб дитина засвоїв правильні назви частин тіла і їх функції. Дуже важливо, щоб дитина розуміла, що з нею відбувається, і як можна з цим впоратися. Для батьків дітей з аутизмом початок статевого дозрівання може бути дуже важким періодом.

Коли можна почати розмову?

Якщо ваша дитина з цікавістю помічає, що дорослі люди зовні відрізняються від неї, це прекрасний момент для першої бесіди. Зверніть увагу дитини на бороди у чоловіків, груди у жінок, волосся під пахвами, все це - дуже зрозумілі для дитини з РАС маркери, що відрізняють дорослого від дитини. Для дітей молодшого віку краще почати з понять «виглядає як дорослий», або «у нього доросле тіло», «У дівчинки на грудях ці випуклості, тому що вона дорослішає», «У жінки на грудях випуклості, тому що вона доросла». Також дитині може бути корисно поглянути на ваші фото в різному віці.

З плином часу ви можете давати дитині додаткову інформацію. Наприклад, коли вона стане трохи старшою, ви можете пояснити, що ці дивні опуклості у жінок називаються груди, розповісти і показати відповідні зображення, що грудьми мами годують своїх малюків. Також дитині потрібно засвоїти, що груди - це те місце, якого не можна торкатися без дозволу.

У розмовах з дітьми старшого віку можна використовувати слово «пубертат» або «статеве дозрівання». Наприклад «в період статевого дозрівання тіло дитини змінюється, тому що вона стає дорослою». Обов'язково скажіть, що ви свого часу теж пройшли через ці зміни і в них немає нічого страшного. Коли дитина буде звертати увагу на те, як змінюються її однолітки, ви зможете обговорити це, кажучи про «статеве дозрівання». Спостерігаючи за змінами в оточуючих, ваша дитина зможе усвідомити як відбувається перетворення з дитини в дорослого. Тепер їй можна розповісти, які зміни відбудуться з її тілом і чому. Підійдіть до цієї розмови дуже уважно, переконайтеся, що дитина зрозуміла, що мова йде саме про неї, так як далеко не завжди діти з РАС в змозі провести паралель між тим, що відбувається з оточуючими і подіями в їх власному житті. Тому говоріть якомога конкретніше, наприклад «коли ти почнеш ставати дорослим, у тебе під пахвами теж виросте волосся».

Ще одна важлива інформація, яку варто повідомити дитині, це те, що зміни, які відбуватимуться з її тілом, будуть характерні тільки для його статі (тобто у хлопчиків груди не виростуть, а дівчаткам не варто боятися, що у них почне рости борода).

Дітям з розладами аутистичного спектру властива підвищена тривожність. Якщо дитина не так вас зрозуміє, вона може це переживати мовчки, а ви можете про це нічого не дізнатися. Тому дуже важливо не допустити, щоб вона хибно витлумачила ваші пояснення. Наприклад, дитина може вирішити, що в період статевого дозрівання вона вся покриється волоссям, як кішка чи собака. Якщо раптом у вашої дитини виникли подібні думки і вона поділилася ними з вами, просто розкажіть, що у жінок волосся виросте тільки під пахвами і в інтимній зоні, а у чоловіків ще на грудях і на підборідді.

Багато батьків відкладають цю розмову, тому що бояться, що якщо почати її занадто рано, це налякає і збентежить дитину. Оскільки ніколи не знаєш, коли у дитини почнеться перехідний вік, багато хто просто не наважуються «завантажувати» дитини інформацією, яка може її засмутити або збентежити. Щоб не надто зволікати з початком розмови, запам'ятайте віковий діапазон, в якому у дітей зазвичай починається перехідний вік.

Статеве дозрівання відбувається у віці від 11 до 17 років, у дівчаток пубертат може початися вже в 8 років і це ніяк не залежить від рівня інтелекту або функціонування.puberty01

Уривок з соціальної історії для хлопчиків з аутизмом про зміни під час статевого дозрівання.

Якщо дитина не володіє мовою і їй важко дається розуміння абстрактних понять, не обов'язково пояснювати, чому в період статевого дозрівання її тіло змінюється. Темою ваших бесід в цей період має стати не те, чому відбуваються зміни, а те, як правильно слід реагувати, наприклад, на появу менструацій у дівчаток, або ерекції у хлопчиків.

Ознаки статевого дозрівання у хлопчиків:

- різкий «стрибок» у зрості;

- перепади настрою;

- ріст волосся на тілі;

- часті ерекції;

– вугровий висип;

- збільшення пітливості і запаху тіла;

- поява нічних полюцій;

- збільшення агресивної поведінки.

У дівчат:

- поява менструацій;

- збільшення грудей;

- вугровий висип;

- перепади настрою;

- ріст волосся на тілі;

- зміна статури;

- збільшення пітливості і запаху тіла;

- можливі проблеми з надлишковою вагою.

Чому саме варто вчити дитину з аутизмом?

Обговорюючи з дитиною питання пубертату та інтимних відносин дуже важливо дотримуватися того рівня розуміння, який доступний дитині. Використовуйте медичні, коректні терміни і анатомічно вірні ілюстрації, наскільки це можливо. Говоріть з дитиною про зміни, які пов'язані з тим, що він/вона «стає дорослим». Говоріть про відмінності між хлопчиками і дівчатками - діти з аутизмом можуть не усвідомлювати, що ці зміни по-різному відбуваються у хлопчиків і дівчаток. Якщо дитина погано розуміє мову, або є обмеження у використанні мови, дотримуйтеся самих базових тем: що є особистим, недоторканість тіла, коли потрібно говорити «ні» і правила гігієни. Використовуйте метод соціальних історій, щоб розкривати різні теми, наприклад: «Моє тіло змінюється» або «У мене почалася менструація». Спочатку дізнайтеся, що вже відомо дитині, і будуйте подальші розмови, виходячи з її потреб. Завжди враховуйте, в якій обстановці ви говорите з дитиною. Важливо, щоб це було тихе відокремлене місце без відволікаючих подразників. Використовуйте реалістичну візуальну підтримку, книги або ілюстрації, нехай ваше повідомлення буде конкретним і заснованим на фактах. Перевіряйте, чи зрозуміла вас дитина. Дитина з аутизмом може повторити слово в слово те, що ви тільки що сказали, але це не означає, що вона дійсно зрозуміла вас. Розмову варто повторювати кілька разів. Тільки так ви можете гарантувати розуміння з боку дитини або молодої людини з аутизмом. Регулярно нагадуйте дитині, що він/вона може звернутися до вас з будь-якими питаннями з приводу статевого дозрівання та інтимного життя.

Теми для обговорень.

- Поняття інтимного життя, різниця між інтимними і публічними темами.

- Частини тіла та їх функції.

- Звідки беруться діти (як зустрічається яйцеклітина і сперматозоїд і з'являється ембріон), це не те ж саме, що знання про статевий акт.

- Гігієна: як підтримувати чистоту тіла, користуватися дезодорантом і так далі.

- Менструальний цикл (для дівчаток).

- Самозахист, навички впевненої поведінки. Як сказати «ні».

- Права і обов'язки по відношенню до інших людей.

- Знання про інтимне життя. Що таке секс/статевий акт, яка поведінка є неприйнятною. - Мастурбація: що це, в яких ситуаціях вона соціально неприйнятна.

- Прийнятне вираження почуттів до іншої людини. Інтимна сфера життя.

Дуже важливо, щоб діти і молоді люди з розладами аутистичного спектру знали про те, що відноситься до інтимної сфери життя, і про те, яка поведінка на людях є неприйнятним, включаючи публічну мастурбацію і оголення. Дуже важливо, щоб дитина розуміла потреби інших членів сім'ї та людей в цілому перебувати на самоті. Члени сім'ї повинні поважати особисте життя один одного. Вони повинні заохочувати закриття дверей і обов'язковий стук у двері, перш ніж зайти. Щоб дитина з аутизмом не забували стукати, можна використовувати візуальні підказки або записки на дверях, наприклад, «ЗУПИНИСЬ! Постукай, почекай». Формат може бути будь-яким, головне, щоб він підходив дитині.

Публічний та інтимний простір.

Нижче наводиться список тем, які важливо обговорити для розуміння публічного та інтимного простору.

- Інтимний простір включає твою кімнату, коли в ній закриті двері і штори.

- Ванна або туалет із зачиненими дверима - це інтимний простір.

- Публічний простір - це будь-яке місце, де тебе можуть побачити інші люди, наприклад, це може бути кухня, клас, коридор, автобусна зупинка, магазин.

- В інтимному просторі ти можеш робити те, що не повинні бачити інші люди, наприклад, чіпати інтимні частини тіла і знімати з себе весь одяг.

- У публічному просторі можна їсти, грати, сидіти, гуляти, говорити і так далі.

- Публічні частини тіла - це такі частини тіла, які можуть бачити інші люди, наприклад, обличчя, волосся, руки, ноги.

- Інтимні частини тіла - це ті частини тіла, які прикриває нижня білизна або купальник.

- Потрібно поважати особистий простір та інтимні частини тіла інших людей. Ніколи не можна торкатися інтимних частин тіла інших людей.

- Потрібно завжди стукати, якщо двері в чиюсь кімнату зачинені.

- Завжди потрібно питати дозволу, перш ніж доторкнутися до іншої людини.

- Дитина повинна розуміти, що жодна людина не має права торкатися до її або його інтимних частин тіла без дозволу.puberty03

Уривок з соціальної історії для хлопчика з аутизмом про інтимні частини тіла.

Частини тіла.

Дуже важливо, щоб дитина з аутизмом дізналася правильні і соціально прийнятні назви для всіх частин тіла з самого раннього віку. Це дозволить дитині говорити про те, що з ним або з нею відбувається, і не буде ризику, що ставши старшою, дитина буде використовувати неприйнятні слова для позначення частин тіла. Учіть дитину назвам частин тіла з використанням ілюстрацій і візуальних підказок. Говорячи про частини тіла, дотримуйтеся простих для розуміння дитини медичних термінів і фактів. Допустима також розмова про сленг і лайку, які дитина може чути від інших людей. Дітям і підліткам з аутизмом може бути дуже цікаво дізнаватися про роботу людського тіла, описи функцій тіла можуть їх зацікавлювати і розважати. Дітей з аутизмом можуть додатково зацікавлювати наукові моделі, діаграми і описи експериментів. Коли ви інформуєте дитину про частини тіла, вона повинна розуміти, які саме частини тіла є інтимними і навіщо вони потрібні. Важливо переконатися, що дитина розуміє різницю між хлопчиками і дівчатками, звідки беруться діти. Це базова концепція того, що повинні дізнатися всі діти - як зустрічаються яйцеклітина і сперматозоїд, з'являється ембріон, як дитина розвивається в матці і з'являється на світ. Вивчаючи цю концепцію, спираючись на точні факти, використовуйте ілюстрації з книг та інших джерел. Всі діти вважають це цікавою темою і у них може бути багато питань. Відповідайте чесно, дотримуючись фактів. Існують книги для дітей будь-якого віку про те, звідки беруться діти. Поговоріть з представниками школи дитини про те, чи будуть вони викладати цю тему і як вона буде подаватися. Бажано співпрацювати зі школою, щоб додатково обговорити цю інформацію вдома.

Впевненість в собі і вміння сказати «ні».

Життєво важливо навчити дитину з аутизмом відмовлятися і говорити «ні». Дитина повинна знати, що якщо хтось поводиться з нею непристойно, потрібно сказати «ні», як можна швидше піти від цієї людини і звернутися за допомогою. Низька здатність проявляти наполегливість і впевненість, відмовлятися від неприємних дій може наражати дитину з аутизмом на ризик самих різних зловживань, від знущань в школі до сексуального насильства. Коли ви вчите дитину, які дотики до інших людей є доречними, а які ні, ви можете одночасно навчати його або її, що потрібно робити, якщо хтось знаходиться дуже близько і торкається до них без дозволу: - сказати "ні",  посунутися і якомога швидше піти, розповісти кому-небудь. Цей урок потрібно повторювати по кілька разів. Готові сценарії і соціальні історії можуть виявитися дуже корисні. Існують готові соціальні історії про «погані» і «хороші» дотики.

Самооцінка.

Дуже важливо, щоб у підлітка з аутизмом була адекватна самооцінка і позитивне уявлення про себе. Підлітки з РАС часто страждають від самотності, ізоляції та низької самооцінки, вони схильні до ризику депресії і цькування з боку однолітків. Низька самооцінка пов'язана з підвищеними фізичними, емоційними і соціальними ризиками, а також ризиком сексуальної експлуатації. Ви можете заохочувати самооцінку підлітка за допомогою:

- підтримки і заохочення в дотриманні правил особистої гігієни, охайності і вибору відповідного одягу;

- заохочення правильного харчування, достатньої кількості сну і фізичних вправ;

- заохочення інтересу, хобі або занять спортом, досягненнями, якими підліток зможе пишатися;

- надання можливостей для розвитку і досягнення майстерності в нових навичках;

- підтримки в збільшенні незалежності дитини при будь-якій зручній можливості;

- заохочення спілкування з іншими людьми, дружби;

- нагадування про минулі досягнення: робіть альбоми з фотографіями, грамотами, сертифікатами, щоб нагадувати дитині про пройдений нею шлях і досягнуті успіхи.

«Кого я можу поцілувати?»

1

18

Уривок з соціально історії для хлопчика з аутизмом про дотримання особистих меж.

Адекватне вираження почуттів.

Статеве дозрівання і поява статевого потягу можуть викликати почуття ніяковіння і суперечливості навіть у самого звичайного підлітка. У підлітків з аутизмом це ніяковіння може протікати ще важче. Дуже важливо, щоб підлітки з аутизмом вчилися висловлювати свої почуття соціально прийнятним чином. Швидше за все, спочатку вам доведеться вчити їх і допомагати:

- зрозуміти, що саме вони відчувають;

- висловити, що вони відчувають, і в яких ситуаціях;

- усвідомити, що можна зробити з цього приводу. Існують спеціальні візуальні посібники, наприклад, емоційні термометри і емоційні «вулкани», які допомагають визначити свої почуття в даний момент.

Дуже важливо, щоб підліток з аутизмом навчився правильно висловлювати свої почуття до іншої людини. Іншими словами, знав, як сказати комусь про свою симпатію, або що йому робити в разі статевого збудження. Завчасне навчання з цих питань допоможе запобігти появі небажаних ситуацій – проявів непристойних дотиків на публіці, переслідування (ходіння за кимось по п'ятах і постійне спостереження за іншою людиною), публічну мастурбацію. Моделюйте доречне вираження почуттів у себе вдома, і допомагайте підлітку з аутизмом розуміти, що ви відчуваєте у відповідь на його поведінку.

Більшість молодих людей з РАС рано чи пізно відчувають романтичний потяг. У зв'язку з виникненням романтичного інтересу хлопець або дівчина може сильно зациклитися на об'єкті своєї симпатії (як це часто буває у дітей з РАС, коли мова йде про їхні інтереси). В особистих стосунках їх очікує найбільш складне з усіх «випробувань» перехідного віку, так як їм вкрай важко вдається «зчитувати» емоції іншої людини і, відповідно, не легко зрозуміти, коли їх симпатія не взаємна. Щоб допомогти підлітку з аутизмом не потрапити в халепу, буде краще, якщо ви забезпечите його своєрідним переліком ознак, які допоможуть зрозуміти, що об'єкт романтичного інтересу не поділяє його почуттів, або навпаки, що симпатія взаємна.

Якщо ти цікавий людині, то вона:

• Ловить твій погляд.

• Уважно тебе слухає.

• Посміхається.

• Поправляє волосся.

• Сміється над твоїми жартами.

• Сама намагається завести розмову.

Якщо ти не цікавий людині, то вона:

• Дивиться в сторону.

• Відвертається.

• Намагається відійти.

• Хмуриться або виглядає незадоволеною.

• Тримає руки схрещеними.

• Не відповідає, коли ти до неї говориш.

Необхідно заздалегідь попередити підлітка про можливі варіанти реакцій людей на прояви його/її симпатії, щоб мінімізувати ризик можливих неприємних наслідків.

Через соціальну та емоційну  незрілість молоді люди з РАС часто не демонструють романтичного інтересу, хоча фізично можуть виглядати цілком зрілими. У цьому випадку важливо пояснити дитині, що він обов'язково закохається в майбутньому, просто трохи пізніше, ніж решта його однолітків. Якщо в присутності когось ваша дитина відчуває, як по шкірі біжать мурашки, якщо вона ніяк не може викинути якусь людину з голови, постійно про неї говорить, то це можна вважати вірною ознакою романтичного потягу. Навіть якщо ваша дитина ще не відчула нічого подібного, обов'язково обговоріть ознаки виникнення закоханості і потягу. Це допоможе принаймні розібратися в тому, чому інші її однолітки раптом почали поводитися так дивно. Раніше хлопчики спілкувалися переважно з хлопчиками, а дівчатка з дівчатками, і раптом все змішалося, вони стали постійно торкатися один до одного, фліртувати, намагатися всіма силами привернути до себе уваги об'єкта симпатії. Всі ці дивні дії для підлітка з РАС можуть бути справжньою загадкою, впоратися з якої без сторонньої допомоги буде абсолютно неможливо. Завдяки вашим поясненням дитина зрозуміє, що якщо двоє дражнять, щипають один одного, злегка штовхаються, і т. д. це може бути ознакою загравань, а не хуліганством, про яке потрібно скоріше розповісти вчителю.

Злість і роздратування.

Під час статевого дозрівання підліток може стати більш агресивним, частіше сперечатися, проявляти агресію і сильну дратівливість (як і всі підлітки). Дуже важливо поговорити з підлітком, як тільки він заспокоїться, і обговорити, що він відчуває. Не вступайте у сварку і не починайте сперечатися з підлітком у відповідь, стане тільки гірше. Якщо підліток вдається до реальної агресії та насильства, дуже важливо подбати про його безпеку та безпеку оточуючих. Відійдіть у безпечне місце до тих пір, поки агресивна поведінка не припиниться, не вступайте в сварку. Для регуляції емоційного стану підлітка з РАС у нагоді можуть стати наступні соціальні історії:

F:\робота за час карантину\самоосвіта\соц історії, картки\01009ps0-58fd.jpgG:\робота за час карантину\самоосвіта\соц історії, картки\Візуальний розклад для роботи з дітьми з розладами аутичного спектру 1_files\01007gsu-9799-717x932.jpg

F:\робота за час карантину\самоосвіта\соц історії, картки\Візуальний розклад для роботи з дітьми з розладами аутичного спектру 1_files\01007gsj-8cb8-717x804.jpg

Поява менструацій у дівчат.

Менструації у дівчат з аутизмом можуть бути пов'язані з великими проблемами, особливо якщо у дівчинки є інтелектуальна інвалідність, яка ускладнює розуміння даних питань. У дівчат з аутизмом менструація настає в той же час, що і у інших дівчат, незалежно від її інтелектуального і емоційного розвитку. Спеціальні соціальні історії, навчальні плани та освітні відео можуть допомогти вам поговорити з дочкою на цю тему. Коли ви говорите з дівчинкою з аутизмом про менструації, пам'ятайте про наступне:

- матеріали повинні відповідати як вікові, так і стадії розвитку дитини;

- поясніть дівчинці, що саме буде відбуватися, і що потрібно робити в цьому випадку;

- дуже важливо, щоб дівчинка не очікувала сильного болю і не боялася того, що трапиться, тому у розмові не варто робити наголос на негативних відчуттях під час менструації;

- поясніть, що це буде відбуватися з нею кожен місяць, ведіть разом з нею календар, відзначаючи в ньому дні, або інакше нагадуйте їй про це візуально;

- заздалегідь покажіть їй прокладки, потренуйтеся з нею в тому, як розкрити прокладку, як прикріпити її до білизни, і як її викинути;

- їй може стати в нагоді візуальна схема по використанню прокладок;

- поясніть дівчинці, що вона може завжди звернутися з питаннями і поговорити про менструації, але тільки зі своєю мамою або іншою близькою дорослою жінкою, і тільки наодинці, без присутності сторонніх;

- переконайтеся, що у дівчинки завжди є прокладки і чиста змінна білизна в її шкільному портфелі;

- переконайтеся, що вчитель/супроводжуючий/асистент вчителя/дитини знає, що у неї може бути менструація, і готовий підказати їй змінити прокладку або допомогти їй в туалеті в разі потреби;

- дівчаткам-підліткам з аутизмом не підходять гігієнічні тампони. Їх занадто складно правильно ввести або ж дівчина просто може за нього забути, так як його не видно, тому це може стати проблемою з точки зору гігієни і безпеки.

Особиста гігієна.

 Дитині з аутизмом потрібно пояснювати правила особистої гігієни і те, чому вони набувають особливої актуальності під час статевого дозрівання. Дитина повинна розуміти, що:

- її тіло змінюється, в тому числі, більше пітніє і сильніше виділяє запах;

- дуже важливо ретельно митися щодня, кожен день використовувати дезодорант і надягати чистий одяг;

- потрібно мити волосся і обличчя, хоча це може бути важко через сенсорні проблеми;

- потрібно чистити зуби як мінімум два рази на день;

- потрібно вчитися голитися.

Підтримка гігієнічних звичок.

Нехай підліток самостійно вибере, яке мило або гель для душу він хоче використовувати. Гіпоалергенне мило і дезодорант без запаху можуть бути вирішенням, якщо підліток погано переносить запах ароматизаторів. Спеціальні рушник і мочалка улюбленого кольору або із зображенням улюблених предметів також можуть допомогти. У разі необхідності можна придбати зубну пасту без смаку.

Для гоління найбезпечніше використовувати електричну бритву під наглядом дорослого. Враховуйте, що деякі діти з аутизмом можуть погано переносити зростання волосся і захочуть видалити все волосся на тілі, в тому числі на лобку. Використовуйте візуальний розклад або послідовність зображень для ванни, щоб нагадувати про всі обов’язкові правила гігієни, або табличку, де дитина буде відзначати кожне виконане правило. Використовуйте систему заохочення, якщо це необхідно. Соціальні історії або сценарії можуть стати дуже корисними навчальними інструментами під час статевого дозрівання.

Як допомогти дівчинці з аутизмом адаптуватися до початку менструацій?

У дівчат з розладом аутистичного спектра місячні починаються тоді ж, коли і у дівчаток з типовим розвитком. Однак дівчинці з аутизмом потрібно багато додаткової допомоги та підтримки, щоб адаптуватися до цього періоду в житті. Фізичні зміни, пов'язані із статевим дозріванням, можуть загострити сенсорні проблеми, характерні для аутизму. Крім того, дівчинці з аутизмом може бути складно зрозуміти, що таке менструація, і цей період може налякати її, викликати поведінкові проблеми і труднощі з гігієною.

Підготовка дівчинки до менструального циклу.

 Починайте говорити про менструації заздалегідь. Дуже важливо почати пояснювати дівчинці, що таке менструальний цикл, до її першої менструації. Дівчинці з особливостями розвитку може бути складно зрозуміти цю концепцію, тому важливо почати обговорювати з нею цю тему якомога раніше. Крім того, однієї розмови буде недостатньо. Потрібно буде пояснити все дівчинці як мінімум кілька разів. Найкраще почати пояснення за 1-2 роки до того, коли, за вашими оцінками, у дівчинки почнуться менструації. Це дасть їй час на те, щоб зрозуміти, що це таке, і звикнути до цієї концепції. Скористайтеся цим періодом, щоб дівчинка змогла засвоїти слова, пов'язані з менструацією, і змогла попрактикуватися у використанні гігієнічних засобів для менструації. Початок менструацій - це складний перехідний період, і він не повинен стати сюрпризом для вашої дитини. Використовуйте соціальну історію для того, щоб пояснити концепцію менструації. Ви можете підготувати соціальну історію - розповідь із зображеннями, щоб познайомити дівчинку з тим, що таке місячні, як часто вони у неї будуть, і що потрібно робити під час менструації. Приклад соціальної історії про менструацію: «Мої історія про менструацію». Сходіть в магазин за засобами гігієни. Ви можете сходити в магазин разом з дівчинкою і показати їй різні види прокладок в упаковках, можна також їх сфотографувати і роздрукувати. Ви можете вибрати одну упаковку прокладок і принести її додому. Відкрийте пачку, дозвольте дівчинці подивитися і обмацати прокладку, після цього покажіть їй, як нею користуватися. Прокладки можуть викликати сенсорні труднощі у деяких дівчаток з аутизмом. Краще заздалегідь спробувати різні типи прокладок до початку менструацій, щоб визначитися, які засоби гігієни краще підійдуть дівчинці. Навчіть дівчинку користуватися прокладками до того, як вони їй знадобляться. Можна щоб дівчинка час від часу вдівала ненадовго прокладки, щоб звикнути до цього. Навчіть дівчинку самостійно приклеювати прокладку, а також правильно її викидати (важливо пояснити, що не можна викидати прокладку в унітаз, що її потрібно загорнути в туалетний папір і викинути у відро для сміття). Це навчання може зайняти багато часу у деяких дівчаток. Складіть список кожного, навіть самого маленького кроку по використанню прокладок, і вчіть дівчинку послідовно кожному кроці. Використовуйте візуальний розклад, щоб пояснити, як користуватися прокладками. Візуальний розклад з картинок, кожна з яких відповідає певному крокові, може допомогти дівчинці запам'ятати послідовність для використання прокладок. Наприклад, зображення в розкладі можуть показувати такі кроки: зняти прокладку з нижньої білизни, загорнути прокладку в туалетний папір, викинути у відро і так далі.pad-visual

Створіть приємний ритуал або традицію, пов'язану з менструацією, для підкріплення позитивного ставлення.

У багатьох народів є спеціальний ритуал, пов'язаний з першою менструацією, який символізує, що тепер дівчинка стає жінкою. Дівчаткам з аутизмом може бути простіше адаптуватися до менструацій, якщо в їх житті теж буде якась традиція, яка зв'яже цей період місяці з чимось приємним і гарним. У цьому випадку, у дівчинки буде привід радіти настанню місячних, і це може зменшити занепокоєння і негативні почуття, пов'язані з менструацією. Наприклад, батьки можуть пояснити дівчинці, що в ті дні, коли у неї менструація, вона може: трохи пізніше лягти спати; довше грати за комп'ютером, ніж зазвичай; отримати якісь особливі ласощі, які не даються в інші дні. Вибір такої традиції залежить від уподобань конкретної дівчинки та її сім'ї. Використовуйте додаток або календар, щоб підготуватися до початку наступної менструації. У дівчаток-підлітків менструації часто бувають нерегулярними, але якщо це не так, то є багато спеціальних додатків для визначення початку менструацій, які можна встановити на телефон чи комп’ютер і можуть підказати дівчинці, коли їй очікувати місячних. Такі додатки і календар можуть допомогти дівчинці краще підготуватися.

При необхідності допоможіть дівчинці впоратися з передменструальним синдромом (ПМС).

 Поговоріть з дівчинкою або використовуйте соціальну історію про ПМС. Підготуйте варіанти того, що дівчинка може зробити, щоб відчути себе краще в цей період і включіть цей список в соціальну історію. Не забувайте про соціальний протокол, пов'язаний з менструацією. Говорити про менструації нормально, але дівчинці з аутизмом може бути складно зрозуміти, коли НЕ варто цього робити. Починайте вчити цих меж якомога раніше. Як мінімум, дівчинка повинна зрозуміти, що не варто оголошувати про свої місячні привселюдно або показувати свої засоби гігієни у публічних місцях. Поясніть дівчинці правила соціального етикету, повторюючи з нею тему «Інтимний і публічний простір».

docx
Пов’язані теми
Психологія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
26 січня 2021
Переглядів
1691
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку