Арт-педагогічне заняття "Чарівний світ метелика"

Про матеріал
Ця гра — про світ дитини й ті ресурси, які допоможуть знайти крила і плинути назустріч життю.
Перегляд файлу

Чарівний світ метелика

Арт-педагогіка

Психологічне діагностично-розвивальне заняття з учнями 1 класу НУШ

Методичні рекомендації

«Арт-терапія, забезпечуючи динамічну і гармонійну взаємодію між дитиною, продуктом її творчості та дорослим (психологом, педагогом, вихователем), не лише здійснює терапевтичний чи корекційний вплив на психофізичний стан дитини, а й реалізує основні функції освіти: виховну, розвивальну, діагностичну, корекційну, соціалізуючу тощо. Тому деякі науковці виокремлюють новий напрямок арт-терапії – арт-педагогіку як інноваційну здоров’язбережувальну технологію особистісно орієнтованого навчання та виховання.

Арт-педагогіка, на думку О. Деркач, передбачає роботу з особистістю дитини шляхом організації живого конструктивного союзу з дорослим у культуро-творчому просторі. Вона реалізує такі завдання:

розвиток емоційно-вольової сфери та креативності;

психогігієну; формування позитивної «Я-концепції» на основі самопізнання та самоприйняття;

забезпечення соціокультурної адаптації;

 гармонізацію особистісного розвитку в контексті тріади «природа –я – соціум» .

Зазвичай, будь-які тренінгові заняття психотерапевтичного характеру проводяться педагогом у різновіковій групі дітей до 15 осіб, проте з метою більш глибокого вивчення внутрішнього світу своїх вихованців і формування злагодженого дитячого колективу вихователь (класний керівник) може проводити їх з усім класом.

З метою організації арт-терапевтичного простору рекомендується створення двох робочих зон. У першій зоні, як зазначає Л. Лєбєдєва, мають міститися особисті робочі місця школярів для індивідуальної творчості, а у другій – слід залишити простір, у якому можна було б легко пересуватися, рухатися чи навіть танцювати.

Арт-терапевтичні заняття містять дві складові частини. Перша – невербальна, творча, неструктурована, у якій основним видом діяльності є сам процес творчості. Друга частина – вербальна інтерпретація створених зображень, асоціацій, емоцій і почуттів, що виникали в процесі роботи.

Структура арт-терапевтичного заняття складається з таких етапів:

  1. Налаштування на роботу («розігрів»)
  2. Активізація різних чуттєвих сфер (зорової, слухової, смакової, нюхової, тактильної, кінетичної) й актуалізація візуальних, аудіальних і кінестетичних образів (як варіант – застосування елементів медитації у поєднанні з музичним супроводом).
  3. Індивідуальна творча робота.
  4.  Етап вербалізації.
  5.  Заключний етап – рефлексивний аналіз.

Ураховуючи, що метою заняття є досягнення певного терапевтичного ефекту, Л. Лебедева зазначає, що педагогам варто відмовитися від багатьох традиційних прийомів роботи:

 недопустимі команди, накази, вимоги та примуси;

дитина сама може вибирати для себе ті види та зміст роботи, зображувальні матеріали та власний темп, які їй підходять;

 учень може відмовитися від виконання деяких завдань, вербалізації своїх почуттів і переживань, колективного обговорення тощо;

дитина може лише спостерігати за роботою товариша або займатися чим-небудь за бажанням;

 заборонена оцінка суджень, критика та покарання.

Зазначимо, що використання арт-педагогічних методик завжди має спонтанний характер, а наявність художніх талантів чи спеціальної підготовки не має значення. Важливим є сам творчий акт та особливості внутрішнього світу творця, що виявляються внаслідок його втілення.

 (Джерело:   «Використання технології арт-терапії в корекційно-виховній роботі» Середа І.В., Збишко Є.А.  журнал КОРЕКЦІЙНА ПЕДАГОГІКА 66 Випуск 10. Т. 1. 2019. Посилання

http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/10/part_1/14.pdf

 

Чарівний світ метелика

Хід заняття

Психолог. Наша гра — про світ дитини й ті ресурси, які допоможуть  знайти крила і плинути назустріч життю.
Вправа 1
Уявіть собі, що кожний з вас - маленька лялечка. Уявили? А тепер давайте подивимось, що відбувається з личинкою метелика.
«Лялечка» не чує, вона не може сприймати музику, звуки природи, спів птиць, людську мову. В очах «лялечки» темно, вона не може бачити красу оточуючого світу. Вона не в змозі розповісти по те, що відчуває, як провела свій день, чому здивувалась. У неї немає крил, вона не може доторкнутися, відчути. У неї немає ніжок і вона не може рухатись, грати, мандрувати.
Психолог. А зараз поступово лялечка перетворюється в гусенічку. Що вам хочеться звільнити в першу чергу? (Ця вправа є діагностичною – з її допомогою можна виявити найбільш важливі канали сприйняття учня).
Вправа 2
Наразі, ви були маленькими личинками, але прийшов час, і ви стали однією великою гусінню. (учасники становляться паровозиком, рухаються друг за другом,долаючи перешкоди). Коли гусенічка зустрічалася з небезпекою, вона скручувалась в клубочок и ставала сильною та впевненою (учасники встають в тісний кружок). І прийшов час, коли у неї з явилось спочатку праве крильце (крило  почуттів та емоцій, інтуїції), потому -  ліве крило — розуму, і вона в змахнула ними, здобувши гармонію, и полетіла (учасники тріпотять  руками-крилами). Так вона перетворилась в метелика. Попереду в неї важкий політ, вітер буде тріпати її крильця,, але він не зверне зі свого шляху.
Вправа 3
Техніка візуалізації
Психолог. (включає музику). Розслабтесь, сядьте зручно, закрийте очі.
Прийшла пора, наш метелик виріс, незважаючи на труднощі. Для своїх близьких він став самим красивим, самим легким. І самим мудрим. Придивитесь уважно, який він: великий чи маленький, якого кольору, де мешкає.
Вправа 4
Арт-терапія (Учасники малюють.)
«Чарівний метелик» - створення монотипії
1 етап . Беремо аркуш щільного паперу і в центрі наносимо на нього краплю фарби улюбленого кольору
2 етап. Складаємо аркуш навпіл
3 етап. За допомогою чарівного заклинання розкриваємо аркуш. Даємо йому висохнути. Беремо гель «Блиск» і наносимо малюнок очей, голови, тіла, лапок уявного метелика.
Чарівний метелик готовий.
Вправа 5
Психолог. (включає музику).  Існує таке повір я, що метелик на своїх легких чарівних крильцях доносить наші бажання до неба, щоб вони обов'язково здійснились.
Закрийте очі  і загадайте своє бажання. Не відкриваючи очей протягніть руку.
Кладемо на руку учасникам кольорових метеликів (діагностична  вправа -  положення  долоні символізує довіру чи недовіру).
Відкрийте очі. Світ не чорний і не білий, він такий, яким ви його бачите.  Все в ваших руках. Нехай ці метелики залишаться вам на згадку про нашу зустріч.
Рефлексія.

doc
Додано
26 січня 2021
Переглядів
1893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку