1
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УРАЇНИ
ДАШИНСЬКА ФІЛІЯ ХОРОШІВСЬКОГО ЛІЦЕЮ №1 ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Готуємось до ДПА
з математики в 9 класі
Практичний порадник з алгебри
Схвалено на засіданні методичного об’єднання вчителів математики Хорошівського ліцею №1 Житомирської області
Дашинка
2020
Автор:
Андросович Інна Костянтинівна, учитель математики Дашинської філії Хорошівського ліцею №1, учитель вищої категорії.
Укладач:
Андросович Алла Вікторівна
Рецензент:
Мельник Катерина Миколаївна, учитель математики Хорошівського ліцею №2, учитель вищої категорії
Схвалено на засіданні методичного об’єднання вчителів математики, фізики, інформатики (протокол №3 від 19.12.2019)
Андросович І. К. Готуємось до ДПА з математики в 9 класі. Практичний порадник з алгебри. – Дашинка: 2020. – 64 с.
У довіднику узагальнено і систематизовано теоретичний матеріал з курсу математики 5 – 6 класи. та алгебри 7 – 9 кл. До кожного теоретичного розділу подані задачі різного рівня складності з розв’язаннями. Це допоможе учню побачити застосування теоретичного матеріалу. Вдосконалити уміння та навички допоможуть тренувальні вправи, до яких дано відповіді.
Довідник може бути використаний вчителем математики на уроках повторення у 9 кл., також буде корисний учням у підготовці до ДПА.
Зміст
|
Вступ………………………………………………... |
5 |
1. |
Основи математики………………………………… |
6 |
1.1 |
Класифікація чисел………………………………… |
6 |
1.2 |
Подільність чисел…………………………………... |
7 |
1.3 |
Модуль дійсного числа…………………………...... |
9 |
1.4 |
Звичайні дроби……………………………………... |
9 |
1.5 |
Пропорція…………………………………………… |
10 |
1.6 |
Відсотки…………………………………………….. |
10 |
2. |
Многочлен………………………………………….. |
12 |
2.1 |
Дії з многочленами………………………………… |
12 |
2.2 |
Формули скороченого множення………………..... |
14 |
2.3 |
Способи розкладання многочленів на множники |
16 |
3 |
Дробово-раціональні вирази………………………. |
18 |
3.1 |
Дії з раціональними дробами……………………… |
18 |
4 |
Степінь з цілим показником. Властивості степеня……………………………………………… |
25 |
5 |
Функції…………………………………………….. |
25 |
5.1 |
Поняття функції………………………………….. |
25 |
5.2 |
Деякі елементарні функції. Квадратична функція і її властивості…………………………....................... |
27 |
6 |
Рівняння…………………………………………….. |
31 |
6.1 |
Лінійні рівняння……………………………………. |
31 |
6.2 |
Квадратні рівняння………………………………… |
33 |
6.3 |
Дробово-раціональні рівняння…………………...... |
37 |
7 |
Системи рівнянь і способи їх розв’язання………... |
40 |
8 |
Квадратний корінь та його властивості…………... |
47 |
9 |
Нерівності і їх системи…………………………….. |
51 |
9.1 |
Нерівності. Властивості нерівностей……………... |
51 |
9.2 |
Числові проміжки…………………………………... |
52 |
9.3 |
Нерівності ІІ степеня………………………………. |
52 |
9.4 |
Системи нерівностей із однією змінною…………. |
57 |
10 |
Прогресії……………………………………………. |
60 |
10.1 |
Арифметична прогресія……………………………. |
60 |
10.2 |
Геометрична прогресія…………………………….. |
62 |
|
Список використаних джерел……………………... |
64 |
Вступ
Процес підготовки до ДПА сприяє підвищенню якості освіти і запобігає зниженню рівня успішності учня.
Основними складовими готовності учнів до ДПА є знання фактичного матеріалу з основних тем і розділів шкільного курсу з математики, сформованість основних знань, умінь, навичок.
Готувати учнів до ДПА потрібно під час навчального процесу. Бажано вносити зміст уроків у 9 кл. елементи повторення теоретичного і практичного матеріалу.
Пропонований посібник має на меті допомогти вчителеві ефективно організувати повторення навчального матеріалу, а учням удосконалити уміння і навички перед здачею ДПА.
|
Означення |
Приклад |
Дійсні числа, позначаються R |
Натуральні числа – це числа, які використовуються для лічби предметів. N – позначення множини натуральних чисел |
1; 2; 3; ….. 9; 10; 11; 12;… |
Цілі числа – це натуральні числа, їм протилежні і число 0. Z – позначення цілих чисел |
… -3; -2;-1; 0; 1; 2; 3 … |
|
Раціональні числа – це числа, які можна подати у вигляді , де нескінченних періодичних десяткових дробів. Q – позначається множина раціональних чисел |
|
|
Ірраціональні числа – це числа, які не можна подати у вигляді : це нескінченні неперіодичні десяткові дроби. |
|
Означення |
Приклади |
Дільником числа називається таке число, на яке ділиться дане число.
НСД чисел називається найбільше число, на яке ділиться кожне з даних чисел.
Алгоритм знаходження НСД:
|
8 дільник 16, тому що 168
НСД (44;132)
44=11 132= НСД (44;132)=
|
Кратним числа називається таке число, яке ділиться на дане число.
НСК називається найменше число, яке ділиться на кожне з даних чисел.
Алгоритм знаходження НСК:
|
45 кратне 5, тому що 455
НСК(95;114) 95=5∙19 114=2∙3∙19
НСК(95;114)=2∙3∙19∙5==570
|
Ознаки подільності
Число ділиться на |
2 |
Якщо закінчується парною цифрою (0;2;4;6;8) |
5 |
Якщо закінчується 0 або 5 |
|
10 |
Якщо закінчується нулем |
|
3 |
Якщо сума цифр, з яких складається число, ділиться на 3 |
|
9 |
Якщо сума цифр, з яких складається число, ділиться на 9 |
|
4 |
Якщо число, складене з двох останніх цифр, ділиться на 4 |
|
8 |
Якщо число, складене з трьох останніх цифр, ділиться на 8 |
|
25 |
Якщо число, складене з двох останніх цифр, ділиться на 25 |
Означення |
Приклад |
|
|3,2|=3,2 |-7|=7 |0|=0 |
Геометрична інтерпретація модуля
│ ← |a| → │
a 0 x
Правила |
Приклади |
Основна властивість дробу |
|
Значення дробу не зміниться, якщо чисельник і знаменник дробу помножити на одне й те ж саме число (вираз), відмінне від 0 |
; |
Скоротити дріб – означає поділити чисельник і знаменник дробу на спільний дільник |
; |
Додавання і віднімання дробів |
|
|
|
Множення дробів |
|
|
|
Ділення дробів |
|
|
|
Правила |
Приклади |
Пропорція – це рівність двох відношень |
15÷3=35÷7 |
Основна властивість пропорції: Добуток крайніх членів пропорції дорівнює добутку середніх її членів |
15∙7=3∙35 |
Відсоток – це одна сота частина. 1%=
Знаходження відсотків від числа: p% від числа a дорівнює .
Приклад. 18% від числа 75 дорівнює
Знаходження числа за його відсотком: якщо p% числа дорівнює b, то це число дорівнює .
Приклад. Знайти число 20% якого дорівнює 25.
Знаходження відсоткового відношення: число a становить від числа b.
Приклад. Скільки відсотків становить 18 від 72?
Збільшення на p відсотків: якщо число a збільшити на p%, то одержимо число .
Приклад. Якщо число 125 збільшити на 40%, то одержимо 125∙(1+0,4)=125∙1,4=175
Многочлен – це сума одночленів.
2.1.Дії з многочленами
Означення |
Приклади |
Додавання і віднімання многочленів |
|
При додаванні і відніманні многочленів користуються правилами розкриття дужок. |
(7х2 – 5х + 3) + (3х2 – 5) = 7х2 – 5х + + 3 + 3х2 – 5 = =10х2 – 5х – 2; (7х2 – 5х + 3) - (3х2 – 5) = 7х2 – 5х + + 3 - 3х2 + 5 = =4х2 – 5х + 8 |
Множення одночлена на многочлен |
|
Щоб помножити одночлен на многочлен, потрібно одночлен помножити на кожний член многочлена й одержані добутки додати. |
3а2(2аb + 4b3) = = 6a3b + 12a2b3 |
Множення многочлена на многочлен |
|
Щоб помножити многочлен на многочлен, потрібно кожен член одного многочлена помножити на кожний член іншого многочлена й одержані добутки додати. |
(3x2 – 1)(2x + 5) = 6x3 + 15x2 –
|
Розв’язуємо разом
Розв’язання.
Доведення. Для доведення зручно спростити як ліву, так і праву частини рівності та порівняти результат.
Тотожними перетвореннями ліву й праву частини рівності звели до одного й того самого вигляду , тому дана рівність є тотожністю.
Розв’язання.
Тренувальні вправи
Відповідь.
Відповідь.
Відповідь. -15
Відповідь. -6
Відповідь. 0
Формула |
Приклад |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Розв’язуємо разом
Розв’язання.
Розв’язання.
Розв’язання.
Розв’язання.
Тренувальні вправи
Відповідь.
Відповідь.
Bідповідь.
Bідповідь. -1,6
Відповідь. 2
на множники
Спосіб |
Приклад |
Винесення спільного множника за дужки |
|
Спосіб групування |
|
Використання формул скороченого множення |
|
Застосування кількох способів розкладання на множники |
|
Розв’язуємо разом
Розв’язання.
Розв’язання.
Розв’язання.
Розв’язання.
Тренувальні вправи
Bідповідь. (
Bідповідь.
Bідповідь. 3(
Bідповідь.
Bідповідь.
Bідповідь.
Відповідь. Найменше значення виразу дорівнює 4 при
Алгоритм |
Приклад |
Скорочення дробів |
|
Розкласти на множники чисельник і знаменник дробу. |
|
Знайти спільний множник чисельника і знаменника. |
|
Поділити чисельник і знаменник дробу на спільний множник. |
скоротимо на і одержимо |
Додавання і віднімання дробів |
|
При додаванні (відніманні) дробів з різними знаменниками треба:
|
|
Множення дробів |
|
, , |
|
Ділення дробів |
|
, , , |
|
Розв’язуємо разом
За формулою , де – корені квадратного тричлена розкладемо чисельник на множники
,
=
;
;
Тренувальні вправи
Відповідь. Значення виразу дорівнює 0. Отже, не залежить від значення а.
Означення |
Приклади |
Степеня з натуральним показником
|
|
Степеня с цілим показником. Якщо , то
|
|
Властивості |
|
|
; |
|
; |
|
; |
|
;
|
|
;
|
Розв’язуємо разом
Розв’язання. Так як при множенні степенів з однаковими основами показники додаються, то
.
Розв’язання.
Розв’язання.
Розв’язання.
Розв’язання.
Розв’язання.
Розв’язання.
Тренувальні вправи
Bідповідь.
5.1 Поняття функції
Функцією називається залежність змінної від змінної , при якій кожному значенню відповідає єдине значення .
Область визначення функції –ті значення, яких може приймати змінна (аргумент).
Множина значень функції ті значення, яких може приймати змінна .
x - аргумент y – значення функції
– область визначення функції – множина значень
Розв’язуємо разом
Розв’язання. Область визначення складається з чисел, при яких . Знайдемо, при яких знаменник не перетворить в 0.
– всі дійсні числа, крім 0 і 3.
Розв’язання. Дана функція визначена, якщо підкореневій вираз додатний, тобто
Розв’язання. Область значень функції – це ті значення, яких може набувати змінна . . Отже, .
Тренувальні вправи
Bідповідь. всі числа, крім -2 і 2
Bідповідь. всі дійсні числа
Bідповідь.
Bідповідь.
Bідповідь. - всі числа, крім 3
Bідповідь.
Bідповідь.
5.2. Деякі елементарні функції. Властивості квадратичної функції
Властивості квадратичної функції:
де
– вітки направлені вгору
– вітки направлені вниз
– не існує
-
– не існує
Розв’язуємо разом
Розв’язання. Оскільки пряма проходить через точки A(4;1) і B(-6;-4), то їх координати задовольняють рівняння прямої. Підставимо в рівняння замість абсцису кожної точки, а замість – ординату кожної точки і складемо систему рівнянь маємо:
Розв’яжемо її.
і ?
Розв’язання. Абсциса точки перетину функцій і є коренем рівняння .
Розв’яжемо одержане рівняння:
Розв’язання. Точка перетину графіка функції з віссю абсцис належить цій осі, отже, її ордината дорівнює нулю. Тому для пошуку точки достатньо у формулу, якою задано функцію, підставити значення і розв’язати одержане рівняння.
(200;0) – точка перетину з віссю x
Точка перетину графіка з віссю ординат належить цій осі, отже, абсциса такої точки має дорівнювати нулю. Тому для знаходження точки достатньо у формулу, якою задано функцію, підставити значення , та виконати обчислення.
(0;-40) – точка перетину з віссю у.
Розв’язання. Нулі функції – це значення , при яких . Маємо рівняння
звідси
Розв’язання. Оскільки при будь-якому значенні , то , тобто не існує значення при яких то . Отже, функція не має нулів.
Тренувальні вправи
Відповідь. (0;0) (8;0)
Відповідь. (4,5;0)
Відповідь. 25
Відповідь. Зростає, якщо . Спадає, якщо
Відповідь.
Bідповідь.
Лінійне рівняння – це рівняння, що має вигляд , де числа, – змінна.
Розв’язання багатьох рівнянь є зведенням цих рівнянь до лінійних шляхом рівносильних перетворень за властивостями рівнянь.
Алгоритм |
Приклад |
|
|
Розв’язуємо разом
Розв’язання.
Розв’язків немає.
Розв’язання.
- будь-яке число
Розв’язання. /∙6
Тренувальні вправи
Bідповідь.
Відповідь.
Bідповідь.
Bідповідь. 3
Bідповідь. 6
Відповідь. -2,5
Означення |
Приклад |
Рівняння виду |
|
Неповні квадратні рівняння |
|
Якщо в квадратному рівнянні хоч один з коефіцієнтів дорівнює 0, то дане рівняння називається неповним |
|
Розв’язання неповних квадратних рівнянь |
|
Один розв’язок |
|
Спосіб розв’язання: розкласти на множники способом винесення спільного множника за дужки. Два розв’язки. |
|
, якщо коренів немає, якщо |
коренів немає |
Для розв’язання квадратного рівняння знаходимо дискримінант - |
|
|
|
|
|
Дійсних коренів немає
|
|
Якщо , то квадратне рівняння називається зведеним. У загальному вигляді прийнято записувати так:
|
|
Якщо корені зведеного рівняння, то
|
|
Розв’язуємо разом
Розв’язання. Формула розкладання на множники квадратного тричлена:
де - корені квадратного тричлена
Розв’язання.
Розв’язання. Розкладемо чисельник на множники.
, тоді
Знайти площу прямокутника, якщо сума його двох непаралельних сторін дорівнює 14см, а діагональ дорівнює 10см.
Розв’язання.
прямокутний, тому складемо рівняння застосувавши теорему Піфагора
.
А B
D C
Розв’яжемо його.
/÷2
Отже, , або
.
Тренувальні вправи
Відповідь. 0,2
Відповідь. 3;
Відповідь. 7; -4
Відповідь.
Відповідь.
Відповідь.
Відповідь.
Відповідь.
Bідповідь.
Bідповідь.
Означення |
Приклад |
Раціональне рівняння, що містить дробовий вираз, називають дробово-раціональним рівнянням |
|
Алгоритм розв’язання |
|
|
Відповідь: 2 |
Розв’язуємо разом
Розв’язання. Позначимо км/год – швидкість пішохода, тоді км/год швидкість велосипедиста. год – час руху пішохода, год – час руху велосипедиста.
Складаємо і розв’язуємо рівняння
– умову задачі не задовольняє. Отже, швидкість пішохода 6 км/год
Відповідь. 6 км/год
Тренувальні вправи
Bідповідь. -2
Bідповідь. 2,5
Bідповідь. -1
Bідповідь. 1,5
Bідповідь. 9
Відповідь. 18 км/год.
і способи їх розв’язання
Означення |
Приклад |
Системою рівнянь називають два або декілька рівнянь, у яких потрібно знайти всі спільні розв’язки. |
|
Способи розв’язання систем |
|
Спосіб підстановки
|
5x+3+6x=-19 11x=-19-3 11x=-22 x=-2 y=-1-2∙(-2)=3 Відповідь (-2; 3)
|
Спосіб додавання Спосіб додавання застосовують якщо коефіцієнти при одній із змінних - протилежні числах.
|
-16y=48 y=-3
5x-3∙3=1 5x=10 x=2
Відповідь: (2;-3)
|
Спосіб заміни змінних
|
Відповідь: (4; 2) (-4; -2) |
Розв’язуємо разом
З рівняння I степеню виражаємо змінну x через y і підставляємо у II рівняння
3y2 – 2y2 – y – 2 = 0
y2 – y – 2=0
x1 = 2 ∙ 2+ 1 = 5
x2 = 2 ∙ (-1)+ 1 = -1
Відповідь. (5; 2) (-1; -1)
Розв’язання. Позначаємо
Розв’яжемо одержане рівняння з одним невідомим.
Тоді повертаємося до введеного позначення.
(3;2)
(-1;-3)
Відповідь. (3;2) (-1;-3)
Двоє робітників можуть виконати завдання, працюючи разом, за 2 дні. За скільки днів може виконати це завдання кожний робітник, працюючи самостійно, якщо одному з них для виконання завдання треба на 3 дні менше, ніж іншому для виконання завдання?
Розв’язання.
Позначимо, що за днів може виконати завдання І робітник, працюючи окремо, за днів – ІІ робітник. Тоді І робітник за один день виконає частину завдання, ІІ - . Працюючи разом вони за один день виконають завдання.
Складемо рівняння .
(днів) – час, необхідний для виконання
завдання І робітником
(днів) - час, необхідний для виконання
завдання ІІ робітником
Складаємо друге рівняння .
Система:
Розв’язуємо її.
Розв’яжемо рівняння з одним невідомим.
Знайдемо відповідні значення .
(3;6) (-12;)
Розв’язок (-12;) умову задачі не задовольняє. Тому за 3 дні може виконати завдання І робітник, працюючи окремо, за 6 днів – другий.
Відповідь. 3 дні, 6 днів.
Тренувальні вправи
1.2 Відповідь. (-12;3)
1.3 Відповідь. (-1;-8) (5;4)
1.4 Відповідь. (2;4) (-14;20)
1.5 Відповідь. (3;4) (4;2)
1.6 Відповідь. (1;4) (4;1)
1.7 Відповідь. (-2;-1) (5;) (-5;-) (2;1)
Із села А в село В, відстань між якими дорівнює 24 км, виїхав перший велосипедист. Через 15 хвилин після цього із села В в село А виїхав другий велосипедист. Вони зустрілися через 1 год після виїзду першого велосипедиста. Знайдіть швидкість кожного велосипедиста, якщо перший з них проїжджає за 2 години на 6 км менше, ніж другий за 3 години.
Відповідь. 15 км/год, 12 км/год
Арифметичним квадратним коренем з числа називають невід’ємне число, квадрат якого дорівнює . Вираз має зміст якщо .
Властивості |
Приклади |
|
|
|
|
|
|
|
= |
|
|
, якщо |
= |
Розв’язуємо разом
1.1
Розв’язання.
Розв’язання.
Розв’язання. , оскільки
Розв’язання.
Розв’язання.
Розв’язання.
Тренувальні вправи
Відповідь. ()
Відповідь. ()
Відповідь. 9
Відповідь. -5
Відповідь.
Відповідь. 2
Відповідь.
Відповідь.
Відповідь.
Відповідь.
Відповідь.
Означення |
Приклад |
– такі вирази називаються нерівностями |
9 < 12, -3 > -7, 8 ≥ 8 |
Властивості |
|
Якщо , то |
5 > 3; 3 > 2, то 5 > 2 |
Якщо , то |
9 > 8, то 8 < 9 |
Якщо , то
|
9 > 11, то 9+2 > 11+2 |
Якщо , то Якщо , то |
8 > 5, то 8∙2 > 5∙2 7 > 4, то 7∙(-2) < 4∙(-2) |
Якщо , то |
(3 > 2) і (6 > 5), то 9 >7 |
Якщо , , то |
8 > 5, то |
Якщо , то |
, то |
Запис за допомогою нерівності |
Геометрична інтерпретація |
Позначення |
Нерівності другого степеня з однією змінною – це нерівності, що мають вигляд або
Розв’язування нерівностей ІІ степеня з однією змінною можна розглядати як знаходження проміжків, на яких відповідна квадратна функція набуває додатних або від’ємних (недодатних або невід’ємних) значень.
При розв’язанні нерівностей використовують властивості нерівностей.
Розв’язуємо разом
Розв’язання.
Розв’язання. Помножимо обидві частини нерівності на 36 – найменший спільний знаменник дробів.
Розв’язання.
Оскільки чисельник дробу 5 > 0, то нерівність правильна при .
(2; ∞)
Розв’язання.
1;1,5)
Розв’язання.
або
Розв’язання. Зведемо дану нерівність до виду
Розглянемо функцію .
Область визначення функції , Графіком функції є парабола, вітки якої напрямлені вгору. Знайдемо корені рівняння.
абсциси точок перетину параболи з віссю x
+ - + x
-4 6
Розв’язання. Для знаходження області визначення розв’яжемо нерівність
вітки параболи напрямлені вгору
+ - + x
3
Тренувальні вправи
Bідповідь.
Bідповідь. (-∞; 3,5)
Bідповідь. [0,5; 2]
Bідповідь.
Bідповідь. (4; ∞)
Bідповідь. 0
Відповідь. (-12;12)
Bідповідь.
Означення |
Приклади |
Якщо необхідно знайти спільні розв’язки двох чи більше нерівностей з однією змінною, це означає, що треба розв’язати систему двох чи більше нерівностей з однією змінною. |
|
Розв’язуємо разом
Розв’язання.
Розв’язання.
Цілі числа з проміжку це 0; 1; 2; 3; 4; 5; 6 – сім чисел.
Розв’язання цієї системи звести до розв’язання сукупності двох систем.
Розв’язків немає
Розв’язання. Область визначення знайдемо, розв’язавши систему:
Тренувальні вправи
Bідповідь.
Bідповідь. (2; 24)
Bідповідь.
Bідповідь.
10.1. Арифметична прогресія
Означення |
Послідовність , кожен член якої, починаючи з другого, дорівнює попередньому, доданому до одного і того самого числа d. d – різниця арифметичної прогресії. Наприклад: 3; 5; 7; 9; … d = 2 |
Властивість |
|
Формула n-го члена |
|
Формула суми n перших членів |
|
Розв’язуємо разом
Розв’язання. – дана арифметична прогресія.
Знайдемо d.
d=12,4-11,8=0,6.
Оскільки , а за умовою , то одержимо рівняння.
20,8=11,8+0,6(n-1), розв’язавши його, знайдемо, що n=16.
Розв’язання. – арифметична пргресія
d=26-30=-4. Відомо, що , то
, , тобто розв’язати нерівність.
Отже, останній додатний член має номер n, який менший за 8,5; n – натуральне число, то n=8. Тому всіх додатних членів 8.
Розв’язання.
Тренувальні вправи
Bідповідь. 5
Bідповідь. -4
Bідповідь. 36
Відповідь. 40
10.2. Геометрична прогресія
Означення |
Послідовність відмінних від нуля чисел, кожен з яких, починаючи з другого дорівнює попередньому, помноженому на одне й те ж саме число, яке називається знаменником геометричної прогресії |
Властивість |
|
Формула n-го члена |
|
Формула суми n перших членів |
|
Розв’язуємо разом
Розв’язання.
Розв’язання.
Розв’язання. , .
Тренувальні вправи
Відповідь. 25.
Bідповідь.
Відповідь. 4, 16
Відповідь. 32.
Список використаних джерел