Практичний семінар з педагогами "Ефективна педагогічна взаємодія як рівень взаєморозуміння вчителя і учнів"

Про матеріал
Успіх у роботі педагога, результативність його роботи, залежить від психологічного клімату в колективі, від вміння вчителя будувати безконфліктні стосунки з учнями. Даний практични семінар психолога з педагогами має на меті активізувати досвід і знання вчителів у сфері міжособистісних стосунків, а також розвинути та вдосконалити комунікативні вміння вчителів.
Перегляд файлу

Юхно Наталія Володимирівна, практичний психолог КЗ «Золочівський ліцей №1» Золочівської селищної ради Харківської області

Практичний семінар з педагогами "Ефективна педагогічна взаємодія як рівень взаєморозуміння вчителя і учнів"

Мета : активізація досвіду і знань у сфері міжособистісних стосунків, розвиток та вдосконалення комунікативних вмінь вчителів, розвиток у колективі довіри і відкритості, чутливості, уваги до оточуючих у спільній діяльності, розвиток навичок групової взаємодії та ефективного спілкування.

                                         Хід семінару:

1.Вступне слово психолога.Успіх у роботі педагогічного колективу,

результативність його роботи, налагодженість і ефективність роботи залежить насамперед від психологічного клімату в колективі, від того, наскільки  ми знаємо один одного, наскільки підтримуємо і взаємодіємо.

Щоб створити сприятливу й творчу атмосферу в стінах навчального закладу, щоб будувати стосунки "вчитель-учень" на основі взаєморозуміння і поваги необхідне перш за все приємне і довірливе спілкування в педагогічному колективі, який є серединою, ядром, головним механізмом будь-якого навчального закладу. І тому, якими будуть стосунки і взаємодія в педагогічному колективі таким буде і рівень взаєморозуміння вчителя і учнів  вцілому.

На мою думку, семінари саме з теми спілкування, педагогічної взаємодії, безконфліктної поведінки мають надзвичайно велике значення.

Сьогодні ми з вами зібралися, щоб краще пізнати себе та своїх колег, налагодити, укріпити взаємодію в педагогічному колективі, пізнати себе і навколишній світ, змінити й удосконалити своє "Я" через спілкування, перебуваючи у неформальній обстановці. Одночасно з отриманням нової інформації  можна обговорювати незрозумілі моменти, ставити запитання, формувати навички поведінки, тобто накопичувати власний досвід. Заняття міститиме і інформаційні блоки, і практичні вправи.

 Наше життя - це суцільні контрасти, бо в ньому є світле і темне, радісне і сумне, корисне і шкідливе, гарне і погане. І кожного дня нам потрібно робити певний вибір. Зробити цей вибір допомагають нам знання, вміння, власний досвід А отримуємо все це ми в процесі спілкування з іншими людьми. Тому будемо сподіватися, що сьогоднішній семінар дасть нам змогу вдосконалити своє вміння спілкуватися і взаємодіяти з іншими людьми.

2. Знайомство.Вправа "Мій друг про мене сказав би... "

 Мета :відпрацювання вмінь короткої самопрезентації.

Хід вправи : Усі учасники сидять в колі, кожен по черзі розпочинає вислів і додає свої слова : "Мій (друг, діти, чоловік, сусід, знайомі,колеги і т,д) сказав(ла,ли) би про мене, що я….."

   3.Правила роботи групи.

     Мета:вироблення правил роботи групи для створення комфортних умов взаємодії  для всіх учасників тренінгу.

    Психолог: Для того, щоб ми могли ефективно працювати потрібно прийняти правила. Це - закони групи, яка працює протягом усього заняття.                       Учасниками пропонуються  правила роботи групи. Всі відповіді приймаються, можливі повторення. Учасники тренінгу разом приймають  правила. Наприклад:

     1. Добровільна участь у виконанні вправ  і  завдань.

2. Говориш від свого імені, про себе, свої переживання.

3.Один говорить - усі слухають.

4. Доброзичливо ставитись один до одного.

5.Обговорювати дію, а не особу.

4. Вправа "Кола соціальних зв'язків"

 Мета : усвідомлення учасниками різноманітних соціальних відносин у суспільстві  та наявності соціальної взаємозалежності між людьми.

 Психолог: Кожен з нас стосовно тих чи інших людей перебуває в певному колі. Кожен в суспільстві виконує різні соціальні ролі (сина, доньки, мами, сестри, тещі, свекрухи, вчителя, пасажира, покупця, подруги, сусідки). Тобто кожен з нас пов'язаний з іншими людьми, має на них певний вплив і відчуває їхній вплив на собі і так будується система соціальних відносин суспільства або наш суспільний дім. Кожне "коло" чи  'цеглинка" цієї будівлі міцно зв'язані між собою, тому, коли щось десь порушується (тобто виникають конфлікти, розвиваються відносини між людьми, чи якась людина змінює своє відношення до іншої людини), то споруда змінює свою конфігурацію або взагалі руйнується. Тому, від дій і поведінки кожного з нас багато чого залежить у житті людей, що нас оточують та й наше життя також. Побудуємо кожен своє коло соціальних зв’язків.

     Учасники  в центрі зображують себе і будують свої кола,позначаючи в кожному з них людей, з якими спілкуються, розміщуючи їх чи ближче,чи далі від себе, в залежності від стосунків з цими людьми.

  Потім йде колективне обговорення «кіл соціальних зв'язків» учасників, обмін враженнями: що дала їм ця вправа.

5. Вправа "Бінго"

 Мета : сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню

унікальності особистості кожної людини, продовжити знайомство учасників один з одним.

 Хід вправи : Кожному учаснику дається аркуш паперу. З нього робиться людина - фігурка "Бінго"(відривається руками, ножиці не використовуються.

Після цього кожен учасник пише на "Бінго" про свою мрію( на голові), захоплення( на лівій руці), улюблену музику(на правій руці), справу(на лівій нозі) та місце відпочинку( на правій нозі).

Потім учасники встають зі своїх місць і, підходячи один до одного, мають знайти та  записати на звороті на відповідних сторонах "Бінго" тих людей, у яких теж  такі позиції.

Після цього йде обговорення:

-У кого збіглася одна позиція ?

-У кого збіглися декілька позицій ?

-Чи є учасники, в яких збіглися всі позиції?

-Чи є учасники, у яких з однією і тією ж людиною збіглися декілька (чи всі) позиції ?

-Про що ми можемо сказати, аналізуючи цю вправу ?

- Що допомагає пізнавати один одного?

 Висновок : Так ця вправа показала, що у нас в колективі у багатьох людей спільні інтереси, захоплення, мрії. Хоч кожен з нас є унікальна особистість, яка відрізняється від усіх інших, але ж багато у нас і спільного. А пізнати один одного допомагає звичайно ж спілкування. Що й показала зараз ця проста, але цікава вправа. Лише спілкуючись і взаємодіючи один з одним ми можемо розкрити себе і пізнати інших людей. Але, щоб спілкування було ефективним та продуктивним необхідні певні якості та вміння.

6. Вправа "Якості та вміння, важливі для ефективного спілкування.''

Мета: активізувати досвід і знання педагогів у сфері міжособистісних стосунків,визначити якості та вміння, важливі для ефективного спілкування.                                 

Учасники об’єднуються в чотири групи (роза, мімоза, тюльпан, нарцис). Кожній групі пропонується самостійно скласти і записати список якостей та вмінь людини, які на їх думку, необхідні для ефективного спілкування.

Потім кожна група  по-черзі презентує свій  список, який  наклеюємо на загальний плакат "Якості та вміння, важливі для ефективного спілкування".

  7. Плакат "Формула ефективного спілкування".

    Психолог демонструє і коментує.

 

Формула ефективного спілкування

 

Слухати+ Розуміти+Взаємодіяти

 

 

 

Підводимо підсумки, спираючись на відповіді груп та плакат.

 

 

 

 

8. Колективне обговорення. Притча «Історія про рай і пекло».

                                        Історія про рай і пекло

 Якось один іудейський мудрець звернувся до Господа з проханням показати йому рай та пекло.

Господь погодився і відвів мудреця до великої кімнати, посеред якої стояв величезний казан з їжею, а навколо нього ходили і плакали голодні та нещасні люди. Вони страждали, бо не могли поїсти, хоча в руках у них були ложки. Але ручки цих ложок були дуже довгі - довші за руки.

"Так, це справді пекло",- сказав мудрець

Тоді Господь відвів мудреця до іншої кімнати, що була точнісінько такою ж,

як і перша. Посеред цієї кімнати стояв такий самий казан з їжею, а люди, що були в кімнаті, тримали точнісінько такі самі ложки. Але люди ці були ситі, щасливі і веселі.

"Так це ж рай!"- вигукнув мудрець.

Обговорення. Запитання для обговорення.

-Що відрізняло людей в одній кімнаті від тих, що були в іншій ?

-Що зробили щасливі люди і були в змозі зробити нещасні?

-Що допомогло людям у раю бути щасливими ?

  9.Плакати "Три сторони спілкування","Секрети ефективного спілкування". Демонстрація та обговорення.

 

 

ТРИ СТОРОНИ СПІЛКУВАННЯ:

Комунікативна (обмін інформацією між людьми)

Інтерактивна  (організація взаємодії між людьми)

Перцептивна (процес сприйняття один одного при спілкуванні та встановлення на цій основі порозуміння між ними)

 

 

Секрети ефективного спілкування

Говори так,щоб тебе чули.

Слухай так,щоб зрозуміти про що йдеться.

Створюй умови для того,щоб ситуація навколо процесу спілкування сприяла комунікації.

 

 

 

10.Інформаційне повідомлення "Толерантна людина"

Поняття толерантності вперше почали вживати у XVIII столітті. У своєму "Трактаті про віротерпимість" видатний французький письменник і філософ Вольтер писав : "Безумством є переконання, що всі люди мають однаково думати про певні предмети".

Розуміння толерантності не однакове в різних культурах, тому що залежить від історичного досвіду народів. У англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту сприймати іншу особистість, у французів - як свободу іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. У китайців бути толерантним означає великодушно й щиросердо ставитись до інших. В арабському світі толерантність - це вміння вибачати, терпимість, співчутливість, а персидському - ще й здатність до примирення.

У наш час толерантність розуміють як повагу і визнання рівності, відмову від домінування та примусу, визнання права інших на власні думки та погляди. Отже, толерантність перш за все має на меті прийняти інших такими, якими вони є, і взаємодіяти з ними на основі згоди.

Поділ людей на толерантних  і нетолерантних є досить умовним. Кожна людина в своєму житті здійснює як толерантні, так і нетолерантні вчинки. Але здатність поводитися толерантно може стати особистісною рисою, а відтак - забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть у всіх бідах звинувачувати інших. Вони не перекладають власної відповідальності на інших. Толерантна людина не ділить світ на два кольори: чорний та білий. Вона не акцентує на розбіжностях між "своїми" та "чужими", а тому готова вислухати й зрозуміти інші точки зору.

Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами - особлива риса толерантної людини. У того, хто здатний до цього, менша потреба домінувати та зверхньо ставитися до інших.

Отже, толерантна особистість знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позивним і доброзичливим ставленням до інших.

11.Робота в парах. Асоціативний ряд на слово "толератність".

Робота в парах : підібрати слова-характеристики на кожну букву  слова «толерантність» по вертикалі. Обговорення.

12.Розминка - руханка "Австрійський дощ"

Мета : забезпечення психологічного розвантаження учасників.

Учасники стають у коло.

Інструкція : чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте послухаємо разом, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене,я передам наступні. Слідкуйте уважно.

-В Австралії піднявся вітер ( ведучий тре долоні)

-Починає накрапувати дощ (клацає пальцями)

-Дощ посилюється (почергове плескання долонями по грудях або по плечах)

-Починається справжня злива(плескання по стегнах)

-А ось і град – справжня буря( тупіт ногами)

-Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах)

-Дощ стихає ( плескання долонями по плечах або грудях)

-Рідкі краплі дощу падають на землю (клацання пальцями)

-Чути тихий шелест вітру (потирання долонь)

-Виглянуло сонце (руки догори, встали на носочки)

-Посміхнімося тим,хто поруч!

  13.Плакат і коментар до нього "Стереотипні окуляри"

 

 

Коментарі до плакату

Уявімо діалог цих двох людей. Мабуть, він звучатиме приблизно так:

А: - Це шість.

Б: - Це дев'ять.

А: - Та ні, це шістка.

Б: - Яка це шістка, коли це дев'ятка.

 А: - Це найсправжнісінька шістка.

 Б: - Ти щось плутаєш. Це справжня дев'ятка.

А: - Ти що, не при своєму розумі? Дивишся і не бачиш!

Б: - Та ні, це тобі треба лікуватися!

Учасники обговорюють дану ситуацію.

 Підведення підсумків:тобто небажання зрозуміти іншого, впевненість, що ваша думка єдино правильна, невміння зняти свої «стереотипні окуляри» - найкоротший шлях до непорозуміння, а часто й до виникнення конфлікту.

Отже, якщо ви прагнете продуктивного спілкування, необхідно поводитися так, аби не ображати партнера, поважати точку зору іншого та його особистість, незалежно від соціального статусу, національності, індивідуальних особливостей, уподобань тощо. Таке спілкування називається толерантним.

14.  Робота в групах (три групи). Вправа «Згода, незгода, оцінка».

Мета: закріпити теоретичний матеріал про толерантність, ефективне спілкування.

Кожна група отримує завдання: скласти перелік слів та виразів, за допомогою яких можна висловити: 1.згоду, 2. незгоду, 3. оцінку дій або вчинків іншого.

Потім обговорення, виділення головного, наголошення на тих виразах, які можна використати при толерантному спілкуванні.

   15.Вправа   "Вербальні   і   невербальні    етюди"

 Мета:вдосконалити   навички   і  вміння    вербального  і  невербального    спілкування. 

    Психолог:А  зараз  пропоную   групам  завдання, які   дадуть   змогу   вдосконалити  свої  навички   і  вміння    вербального  і  невербального    спілкування. 

Завдання групам :

1.Зірочка:

Вимовте слова відомої пісні: "Я - Лисичка, я - сестричка, не сиджу без діла..." як бабуся, що розповідає малечі казку.

2.Сердечко:

Вимовте фразу "Іди сюди" з різними відтінками:

знервовано,

радісно,

зітхаючи.

3.Зоря:

Вимовте фразу "Зацвіла в долині червона калина" як мати (батько), яка (який) повчає дитину за провину.

4.Краплинка:

Вимовте слова відомої пісні: "Я - Лисичка, я - сестричка, не сиджу без діла...?" як учитель, що пояснює новий матеріал

5.Зайчик:

Вимовте фразу "Зацвіла в долині червона калина" як людина, головуюча на важливому зібранні, яка відкриває -засідання.

6.Хмаринка:

Створити невербальний етюд:зобразити молодих людей на вечірці. Використати рухові, мімічні і зорові засоби.

7.Місяць:

Створіть невербальний етюд:зобразити учнів, які пишуть контрольну роботу.

Використати рухові, мімічні зорові засоби.

8.Троянда:

Створіть невербальний етюд :зобразити першокласників (в зоопарку на екскурсії)

Використати рухові, мімічні, зорові засоби.

9.Пташка:

Сядьте  на стілець, як старець.

10.Фіалка:

Сядьте на стілець, як суперзірка естради.

11.Сонечко:

Вимовте слова відомої пісні "Я - Лисичка, я - сестричка, не сиджу без діла..." як людина, що повідомляє таємничий план.

12.Квіточка:

Сядьте на стілець, як пацієнт у стоматолога

16.Рефлексія "Сонечко".

Мета: отримати зворотній звязок від учасників тренінгу,обмінятися враженнями, думками.

Питання для обговорення:

-    що було цінного і корисного для вас,

-    в якій мірі задоволені ваші очікування,

-     ваші загальні враження,

-    які почуття переживали,

-   що заважало, що допомагало,

-   які почуття викликали оточуючі,

-    що давалося легко, що важко. .

17. Заключне слово, Притча "Все залежить від тебе"

Колись давно у древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин (знатний вельможа). Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум...

Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з'явився ченець-мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до  мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі!? Але виду про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця : "Я візьму в руки метелика, сховаю його в долонях і запитаю, що в мене в руках - живе чи мертве. І якщо ченець скаже, що живе - я роздушу метелика, а якщо мертве - я випущу його..."

 І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, всім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав у долонях метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав : "Скажи-но мені, що я тримаю в руках - живе чи мертве?" Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів : "УСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!" Збентежений мандарин випустив метелика з рук. І той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Учасники обговорюють притчу.

Психолог підводить підсумки: Отже, лише від кожного з нас залежить: чи буде взаємодія з іншими живою, яскравою, плідною, чи навпаки.

І мені хочеться побажати всім, щоб спілкування - одна із сфер діяльності людини та один із компонентів психологічної компетентності педагога, без якого неможливе повноцінне життя і розвиток особистості, приносили вам лише насолоду, щастя і приємні відчуття.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Скакун Галина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Толчинська Любов Василівна
    ВЕЛИКА ПОДЯКА АВТОРОВІ ЗА ЦІКАВИЙ ТА АКТУАЛЬНИЙ МАТЕРІАЛ.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
30 березня 2020
Переглядів
2037
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку