Семінар-тренінг для батьків «Особливості процесу адаптації учнів при переході з початкової школи в п’ятий клас. Психологічний супровід та підтримка дитини в родині»

Про матеріал
Адаптація учнів 5-го класу до нових умов навчання - одна з найважливіших проблем в освітньому процесі. Надзвичайно важливим є психологічне супроводження цього процесу, причому організованому у тісній взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу: педагогів, батьків, учнів. У даній розробці представлено тренінгове заняття з батьками 5-тикласників, що проводилося з метою підвищення психологічної грамотності батьків щодо особливостей адаптаційного процесу 5-тикласників.
Перегляд файлу

Юхно Наталія Володимирівна, практичний психолог КЗ «Золочівський ліцей №1» Золочівської селищної ради Харківської області

Психолог  на батьківських зборах

Семінар-тренінг для батьків

« Особливості процесу адаптації учнів при переході з початкової школи в п’ятий клас. Психологічний супровід та підтримка дитини в родині».

Мета:

  • розширити знання батьків про психологічні проблеми учнів під час переходу до основної школи;
  • активізувати батьків до взаємодії з вчителями-предметниками, класним керівником, практичним психологом;
  • озброїти батьків знаннями про психологічні особливості учнів молодшого підліткового віку;
  • сприяти усвідомленню батьками умов ефективного спілкування з дітьми під час об’єктивних змін в організації навчально-виховного процесу;
  • з’ясувати родинні цінності кожної конкретної сім’ї та усвідомити характер стосунків батьків із дітьми.

 

Хід семінару-тренінгу:

 

1. Відкриття:

Психолог вітає учасників. Він оголошує тему, мету семінару-тренінгу і ознайомлює учасників з програмою семінару-тренінгу.

2. Вправа «Знайомство»

Мета:

  • познайомити учасників між собою;
  • сформувати довірливі стосунки між учасниками.

Психолог пропонує всім учасникам по черзі повідомити своє ім’я, та назвати спільне з дитиною захоплення або справу, в якій батьки найліпше взаємодіють з дитиною. Першим розпочинає виконувати вправу той учасник, який виявив бажання, а далі по колу, передаючи один одному м’ячик. Психолог стежить за тим, щоб усі учасники висловилися, за потреби ставить їм додаткові запитання.

3. Вправа «Дерево очікувань»

Мета:

  • визначити очікування учасників від роботи на семінарі-тренінгу.

Психолог повідомляє учасникам, що кожен з них має з’ясувати свої очікування від роботи на семінарі-тренінгу. Визначені очікування учасники мають записати на стікерах у вигляді листочків дерев. Потім записи прикріплюють на віти дерева, зображеного на плакаті. Відтак обговорюють очікування кожного з учасників.

Варіанти очікувань учасників:

  • отримати інформацію про зміни в організації навчально-виховного процесу в п’ятому класі;
  • розширити свої знання про психологічні особливості учнів молодшого підліткового віку;
  • обмінятися досвідом розв’язання проблемних ситуацій під час взаємодії з дітьми;
  • перебувати в комфортній атмосфері.

 

         Психолог підводить підсумок і мотивує батьків до роботи,

повідомляючи,що вони  дізнаються про психологічні особливості учнів молодшого підліткового віку, труднощі, з якими вони стикаються під час переходу з початкової школи до основної; батьки оцінять стосунки зі своєю дитиною, поміркують, що означає поважати особистість дитини, розуміти її проблеми і надавати їй допомогу.

 

         Після виконання вправи учасники мають визначити прийняті для всіх правила роботи в групі.

4. Вправа «Правила»

Мета:

  • довести до відома учасників, що вони мають прийняти загальні правила участі в семінарі-тренінгу;
  • роз’яснити, що визначені правила дадуть змогу ефективно співпрацювати всім учасникам і досягти поставленої мети.

Психолог пропонує учасникам за одну хвилину написати на стікерах три правила, що, на їхню думку, найліпше сприятимуть результативній роботі групи. Відтак учасники об’єднуються в пари і визначають правила, яких погоджуються дотримуватися під час роботи в групі.

Потім учасники об’єднуються по четверо, по восьмеро і виконують те саме завдання, що й у парах. Кожна група пропонує розроблені правила. Психолог з’ясовує, чи всім зрозумілі правила, за потреби роз’яснює їх, погоджує з групою і записує на плакаті.  Записаний перелік правил розміщує в класі на видному місці.

5. Інформаційне повідомлення «Психологічні особливості молодшого підліткового віку»

Мета:

  • розширити знання батьків про психологічні особливості розвитку учнів молодшого підліткового віку.

Діти, що прийшли до 5 класу, вступили в період отроцтва. Це початок складного віку, що зветься перехідним. Це період між дитинством і ранньою юністю (від 10 до 15 років): молодший підлітковий вік – 10-12 років і старший підлітковий вік – 13-15 років.

Цінність цього періоду розвитку дитини полягає в тому, що саме в цьому віці відбувається становлення нового рівня самосвідомості. Відбуваються зміни в фізичному і психічному розвитку дитини.

Саме в цьому віці починається етап фізичної зрілості: зростання, збільшення фізичної сили, приплив енергії. В цей час відбувається окостеніння хребта, грудної клітки. Також починається етап статевого дозрівання, з’являються симпатії до осіб протилежної статі.

Психологічні зміни, які відбуваються саме в цей період, помітно впливають на процес формування людини. Основною особливістю дітей підліткового віку є те, що починає формуватися почуття дорослості. Діти прагнуть проявити свою незалежність, висловити свою думку, відстояти свою позицію. Це закономірне прагнення до самоствердження.

Ще однією особливістю є категоричність у сприйнятті дійсності. З’являється почуття загострення справедливості до оцінок, до вчинків, до дружби, до спілкування. Психолог Ковальов сказав: «Світ підлітка розфарбований у два кольори: чорний і білий».

Велике значення в підлітковому віці має процес спілкування. Причому спілкуватись з дорослими вони хочуть на рівних, щоб до їхньої думки прислухались, їхні побажання враховували. Більш  свідомо підходять підлітки до вибору друзів, товаришують, спираючись на спільні інтереси, на схожість характерів, на вчинки, можливо, навіть, на соціальний статус.

В дитячому колективі кожний прагне зайняти своє місце, прагне до поваги й авторитету серед однокласників.

В цьому віці починає формуватись самооцінка та оцінювання інших. Діти здатні розуміти й аналізувати свою поведінку, вчинки.

А також підлітковий вік – це час початку формування цінних орієнтирів. І звичайно дітям дуже важко зорієнтуватись, бо окрім батьків, вчителів ще й діє інформаційний потік, який дуже впливає на свідомість дітей. Тому тут, завдання перед батьками й вчителями: сформувати у дітей ті цінності, які б нам хотілося побачити в майбутньому.

6. Вправа «Зміни в шкільному житті п’ятикласників»

Мета:

  •                 з’ясувати,які  зміни відбулися в навчально-виховному процесі, визначити труднощі, з якими діти стикаються під час переходу з початкової школи до основної.

Батьки працюють в групах, виділяючи зміни, які вони побачили в навчально-виховному процесі. Потім група презентує свої відповіді, а психолог аналізує і підводить підсумок.

Зміни в шкільному житті п’ятикласників: 

- підвищився рівень вимог до інтелектуального і особистісного розвитку учнів;

- на зміну першій вчительці прийшов класний керівник;

- розширилося коло вчителів-предметників;

- збільшився обсяг і кількість навчальних предметів;

- збільшення навчального навантаження на уроках та при приготуванні домашнього завдання;

- відбувся перехід на кабінетну систему навчання;

- утворення нового колективу;

- зміна соціального статусу;

- збільшення самостійних форм роботи, які вимагають пізнавальної активності.

7. Інформаційне повідомлення «Процес адаптації п’ятикласників до нових умов навчання. Поради батькам п’ятикласників».

Мета:

  • ознайомити батьків з особливостями адаптаційного процесу учнів 5 класу.

У цей період для дітей характерні, зазвичай, низька організованість, неуважність і недисциплінованість на уроках, зниження інтересу до навчання і його результатів, зниження самооцінки, високий рівень тривожності. Все це закономірно, так як триває період адаптації п’ятикласників до нових умов навчання.

Адаптація – пристосування учнів до систематичного  організованого навчання в школі, що характеризується повноцінною соціалізацією, гарантійним розвитком учнів, успішністю в навчанні.

Період адаптації у кожної дитини триває по-різному. Хтось звикає і приймає нові умови режим, вимоги дуже швидко (один-два тижня), а комусь можливо недостатньо і півроку.

Тому, саме зараз велика відповідальність покладається на батьків, щоб період адаптації до 5 класу пройшов безболісно й успішно.

Саме зараз вам необхідно оточити дітей увагою й турботою. Допоможіть дітям, підтримайте їх, налаштуйте на успішне навчання, поясніть, що це закономірні труднощі, але разом ви все переймаєтесь, переживаєте. Але дуже важливо «не перегнути палку», не слід забувати й про формування самоосвітніх навичок роботи.

Тому не очікуйте одразу високих результатів, не порівнюйте успіхи своєї дитини з іншими, а тільки її власні результати вчора, сьогодні, завтра.

Всиляйте в дитину впевненість у своїх силах; налаштовуйте на старанність, наполегливість; пояснюйте, що тільки працею можна досягти високих результатів.

Кожного дня цікавитися справами дитини в школі; хваліть, підбадьорюйте, радьте.

Дуже тактовно робіть зауваження та повчайте.

Тримайте постійний зв'язок з вчителями, контролюйте все, але непомітно для дитини.

Важливо виконувати режим дня, мати здоровий сон, правильне харчування. Тому, шановні батьки, постійно стежте за цим, бо це важливі моменти для здоров’я людини. Хочу особливо звернути увагу на:

- перегляд ТБ (дані анкетування, зменшується можливість живого спілкування з дитиною, до 45 хв.);

- сон (повноцінний – триває 9-10 годин для 5-класника; організм знижує активність після 21.00);

- активний відпочинок на свіжому повітрі (не менше 2-3 годин на день);

- приготування домашнього завдання (норма до 2 годин, дуже важливо, щоб після школи перепочили 2 години, а потім за домашнє завдання, але  не пізно ввечері);

- ранкова зарядка (бо переважно сидячий спосіб життя)+фізкультура (переодягтись);

- харчування (обов’язково снідати! (зранку купують сухарики, …), в школі-обідати).

Тижнева  динаміка працездатності:

- понеділок – призвичаювання;

- вівторок, середа – найвища працездатність;

- четвер – починається спад;

- п’ятниця – низька працездатність.

Працездатність найвища з 8.00-12.00 ранкова, з 17.00-19.00 вечірня.

Складати  портфель з вечора! – контролюйте.

Головне те, що необхідно оточити дитину турботою і підтримкою.

Психолог роздає «Пам’ятки» батькам, де зазначені поради батькам п’ятикласників.

8. Вправа «Родина»

Мета:

- назвати родинні цінності;

- усвідомити зазначення родинних цінностей для членів сім’ї.

Психолог пропонує учасникам продовжити асоціативний ряд до слова «родина», дописавши слова на кожну літеру в довільному порядку.

Батьки об’єднуються в п’ять груп, потім кожна група презентує свою відповідь.

Літера

Асоціації учасників

Р

Радість, …

О

Одруження,…

Д

Дитина, …

И

Іграшка,…

Н

Нащадок,…

А

Активність,…

Підбиваючи підсумки виконаної вправи, психолог узагальнює асоціативний ряд: «Отже, для нас родина – це… Основним для кожної родини є продовження свого роду, народження і виховання дітей».

9. Діагностична робота з батьками.

Тест для батьків «Чи маєте Ви підхід до дітей?»

1. Ви заходите у свій під’їзд, де не горить лампочка, темно. Трирічна донька хапає Вас за руку: «Ой, як страшно!». Як Ви відреагуєте:

а) зізнаєтесь, що і Вам страшно;

б) поясните: «Бачиш, он на третьому поверсі світло. Варто нам лише пройти перші сходинки»;

в) скажете: «Темрява завжди лякає, бо невідомо, що і хто там. Але ми ж знаємо свій під’їзд. Якщо тут заховався хтось злий і чужий, ми гукнемо сусідів вони нам допоможуть»

2. Дитина хоче погратися з Вашою біжутерією. Звичайно, вона може порвати гарне намисто, зламати кліпси. Ви:

а) попросите не чіпати прикрас;

б) сховаєте їх подалі;

в) купите яскравий папір і зробите разом з дитиною іграшкову біжутерію.

3. Дитина вже ходить до школи, а все одно весь час хникає. Це Вас дратує. Тому Ви:

а) наказуєте заспокоїтися;

б) терпляче пояснюєте, що так роблять лише малюки;

в) кажете: «Якщо хочеш бути почутою, розмовляй нормально».

4. Малі діти – малий клопіт. А дитина підросла і захотіла пофарбувати волосся, «щоб із червоними пасмочками». Ваші дії:

а) забороните;

б) поясните: «Це ж несмак і взагалі негарно»;

в) запропонуєте зробити це фарбою, що за наступного миття голови змивається.

5. Щоб Ви подарували на день народження 10-річному синові:

а) хороший одяг;

б) нові диски;

в) квиток на футбол?

6. Ви їдете тролейбусом і раптом помічаєте, що дитина на руках сусідки не зводить з Вас очей. Тоді Ви:

а) відвертаєтесь і дивитесь у вікно;

б) починаєте розмовляти з молодою мамою, роблячи компліменти дитині;

в) заграєте з малюком.

Обробка результатів:

За відповідь «А» поставте собі – 3 бали, за «Б» - 6 балів, за «В» - 9 балів.

Характеристика підходу до дітей

До 30 балів. Ви  замало уваги приділяєте дітям і погано розумієте їх.

Від 31 до 40 балів. Ваша  любов сліпа і часом нерозумна. Додавши до неї трохи більше здорового глузду матимете кращі результати.

Понад 40 балів. Ви ще незабули свого дитинства й чудово розумієте нинішніх дітей. Батьківство це саме для Вас.

10. Вправа «Умови ефективного виховання»

  •                 Сприяти усвідомленню учасниками семінару-тренінгу умов ефективного виховання.

Психолог об’єднує учасників у чотири групи. Потім пропонує продовжити речення: «Ефективне виховання у сім’ї та школі залежить від таких умов…»

  Після того як лідер з кожної групи озвучить свій варіант, психолог узагальнює інформацію.

Умови ефективного виховання:

- мікроклімат здорових стосунків між усіма членами родини, колективу учнів і педагогів;

- авторитет і позитивний приклад батьків та педагогів;

- достатній рівень педагогічної культури батьків і педагогів;

- усвідомлення учасниками виховного процесу відповідальності перед суспільством за виховання учнів.

11. Вправа «Чарівна скринька»

Мета:

  •                 Підбити підсумки семінару-тренінгу;
  •                 Відчути зворотний зв’язок із батьками;
  •                 Подякувати учасникам за співпрацю.

Кожному учаснику психолог дає кружечок, який символізує «скарб» знань і умінь, отриманих упродовж семінару- тренінгу і пропонує кожному з батьків за три хвилини написати про здобуті «скарби». Він просить прокоментувати, чи збулися очікування, визначені на початку семінару-тренінгу, чим був корисний даний семінар, що нового почули чи визначили для себе. Психолог  дякує батькам та пропонує їм висловити своє враження від заняття.

Учасники по черзі кладуть «скарби» у скриньку (прикріплюють кружечки на плакат із зображенням скриньки), коментуючи написане на кружечках. Потім психолог просить батьків підійти одне до одного і подякувати за спілкування та співпрацю.

 

 

docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
919
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку