Практикум для учнів «Конфлікт у учнівському середовищі»

Про матеріал
Розробка практичного заняття для учнів на тему "Конфлікт у учнівському середовищі" буде корисною для використання у роботі соціального педагога, практичного психолога, класних керівників, педагогів-організаторів, заступників директора з виховної роботи.
Перегляд файлу

Практикум для учнів  

«Конфлікт у учнівському середовищі»

 

Конфлікти — це норма життя.
          Якщо у вашому житті немає конфліктів,
перевірте, чи є у вас пульс.
                                                            Чарлз  Ліксон

 

Практичний психолог. Доброго дня. Ми раді вітати вас на нашому занятті-тренінгу. Перед тим, як розпочати роботу, хочу запропонувати вам виконати завдання. Вам необхідно по черзі назвати своє ім'я та закінчити фразу: «Якби я був (була) твариною, то був би (була б) … ». Давайте ми розпочнемо.

Правила роботи


  • Конфіденційність
  • Активність
  • Відвертість
  • Відповідальність
  • Тут і зараз
  • Ввічливість
  • Доброзичливість
  • Недопустимість особистісних оцінок
  • Комунікабельність
  • «Стоп»
  • Довіра

Щоб позитивно розпочати роботу, давайте похвалимо себе та згадаємо ті хороші риси характеру, які роблять вас  хорошим другом. Напишіть їх на стікері та приклейте на плакат (плакат скриньки + ключики)

Соціальний педагог. Щодня ти спілкуєшся з людьми, які тебе оточують, – рідними, друзями, однокласниками, знайомими і незнайомими. Усі вони різні, з несхожими характерами: одні – спокійні, інші – «спалахують», наче сірники. У деяких ситуаціях люди не можуть про щось домовитися, сперечаються, сваряться. Тоді говорять, що виник конфлікт. Конфлікти часто відбуваються через непорозуміння, різні погляди на розв’язання проблеми, розбіжності думок, інтересів тощо. Поведінка у конфлікті різниться і залежить від причини конфлікту, виховання, культури людини, особливостей характеру, вміння контролювати свої емоції. Так, всі ми – різні. Скільки людей – стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими так, щоб уникати конфлікту.

Практичний психолог. Конфлікти існували завжди, а перші спроби їх пояснити відносяться до глибокої давнини.  Древні філософи вважали, що сам по собі конфлікт не поганий і не хороший, він існує всюди незалежно від думок людей про нього. Весь світ повний суперечностей, з ними неминуче пов'язане наше життя. Недарма говорять:  «Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс». Скажіть, будь ласка, як ви розумієте цей вислів? (Відповіді підлітків).

Соціальний педагог. Що ви собі уявляєте, коли чуєте слово «конф­лікт»? Спробуйте охарактеризувати це слово, підбираючи під кожну літеру асоціацію.

Приклад

К крик

О обурення

Н негатив

Ф фронт

Л лайка

І ігнорування

К криза

Т – тиранія/тривога

Зверніть увагу,  що майже/всі слова – негативні, тобто конфлікт сприймається лише як погана, безвихідна ситуація. А потрібно шукати вихід, бачити хороше, розглядати конфлікт і як можливість почати нове, з'ясувати причину невдач, спосіб домовитися. Тому наступне завдання розписати по буквах те ж слово, але шукаючи позитив.

К - креатив

О - оптимізм

Н - новина

Ф - фундамент

Л - любов

І - ідея

К - красномовство

Т – толерантність

Обговорення.

– То, що таке конфлікт на вашу думку?

– Як виникають конфлікти? Чому?

– Хто винен у виникненні конфліктних ситуацій?

– Чи доводилося вам потрапляти у конфліктні ситуації?

Сьогодні ми поговоримо про конфлікти та причини їх виникнення. Між ким і чому вони виникають? Будемо вчитися попереджати конфлікти.

Практичний психолог.  І так, перейдемо до самого поняття конфлікт.  Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів, поглядів, прагнень; серйозна розбіжність, гостра суперечка, що приводить до протистояння або боротьби.

 Для виникнення конфлікту необхідний ряд чинників: наявність проблеми, суперечки, конфліктна ситуація.

Виберіть з наведених тверджень ті, з якими ви згодні. Під час конфлікту більшість людей:

  • сперечаються;
  • намагаються зрозуміти один одного;
  • допомагають один одному;
  • кричать один на одного;
  • співпрацюють;
  • уважно слухають один одного;
  • підозрюють один одного;
  • намагаються перемогти;
  • посміхаються;
  • б’ються;
  • змагаються один з одним;
  • звинувачують один одного;
  • ображаються один на одного;
  • намагаються закінчити розмову. 

Слово «конфлікт» викликає у більшості людей відверто негативні почуття і думки. Ми часто усвідомлюємо, що конфлікт – це погано, бо маємо досвід з телепередач та фільмів, з прикладу дорослих тощо. Водночас – конфлікти – невід’ємна частина нашого життя. Варто зрозуміти, що конфлікт – це нормально. Всі люди різні, і відмінності сприймати дуже важко. Конфлікт є проявом незгоди між двома чи кількома людьми або ідеями. Він означає насамперед взаємодію, діалог. Сторони конфлікту завжди впливають одна на одну, дії однієї сторони викликають відповідь словами або діями іншої сторони. Тому конфлікти і поділяються на два види:

конструктивний (творчий), коли учасники конфлікту не ображають один одного, використову­ють розумні аргументи, не розривають сто­сунків та конфліктна ситуація приносить користь.

деструктивний (руйнівний), коли одна із сторін принижує іншу та вдається до некоректних методів боротьби, та в результаті має погані наслідки.

Вправа «Розкрий кулак».

Розділіться на пари. Один учень стискає кулак, завдання іншого – зробити так, щоб кулак розкрився. Тепер поміняйтеся ролями.

(Вчитель не коментує дій учнів. Він обирає собі пару для виконання цієї вправи. Дитина стискає кулак. Вчитель їй тихенько каже: « Розкрий кулак, це потрібно, щоб ми з тобою перемогли.» як правило, діти погоджуються на таку пропозицію.)

Кожен з вас обрав свою тактику дій. Хтось робив це силою, хтось лестощами, хтось хитрістю, а хтось домовлявся. На прикладі вправи ми можемо побачити, які види конфлікту є.

Отже позитивними сторонами конфлікту (конструктивними)є: 

  • розв’язання проблеми, що породила суперечності й викликала зіткнення;
  • досягнення розуміння й довіри;
  • зміцнення партнерських стосунків і співробітництва;
  • допомагає «випустити пар», розрядити обстановку;
  • підвищення рівня соціалізації людини, розвитку її як особистості;
  • сприяння адаптації людини в колективі.

Негативними сторонами конфлікту (деструктивними) є:

  • невдоволеність людей спільною справою;
  • відхід від вирішення назрілих проблем;
  • наростання ворожості в міжособистісних і міжгрупових відносинах;
  • послаблення згуртованості колективу;
  • використання насильницьких методів;
  • розчарування у своїх можливостях і здібностях;
  • виникнення почуття невпевненості в собі, втрата мотивації.

Соціальний педагог. У конфлікті виділяють п’ять стадій розвитку:

1. Виникнення конфліктної ситуації. Виникає проблема, відбувається зіткнення інтересів;

2. Усвідомлення конфлікту. Один з учасників недоброзичливо ставиться до іншого, він уникає спілкування;

3. Протистояння. Один з учасників відкрито заявляє про свою точку зору, виявляє власні емоції. Інший у відповідь захищається або нападає;

4. Ескалація конфлікту. Сторони відкрито заявляють про свої позиції і висувають претензії одна одній. На цій стадії не завжди усвідомлюють причину конфлікту. Зростає емоційне напруження. Учасники конфлікту ображають одне одного.

5. 3авершення конфлікту. У разі конструктивного розв'язання сторони досягають компромісу й задоволені результатом. Іноді конфлікт згасає, тому що сторони втрачають інтерес до проблеми або один з учасників відсторонюється від її розв'язання. Такий конфлікт залишається нерозв'язаним. Якщо сторони збережуть почуття образи, то  в майбутньому конфлікт спалахне з новою силою.

Давайте розглянемо ситуацію та спробуємо визначити стадії розвитку конфліктної ситуації.

Василько та Олег разом сидять за партою. Протягом усього уроку Олег заважав Василькові, і ось, за місяць до закінчення навчання вчитель зробив Василькові через нього зауваження. Василько ображений, тому в грубій формі нагримав на Олега, на що Олег також відповів образами. Хлопці посварилися та сіли за різними партами.

Обговорення:

 - Що стало причиною виникнення конфлікту?

 - Коли відбулося усвідомлення конфлікту?

 - Чи було протистояння?

 - Що стало ескалацією конфлікту?

 - Як завершився конфлікт?

Отже, конфлікти виникають через суперечність інтересів і поглядів людей. Головне завдання навчитися не допускати ескалації конфлікту, розв'язувати непорозуміння на стадії їх усвідомлення. Розвивати навички ефективного спілкування, ставитися толерантно до смаків і поглядів людей.

Практичний психолог.  Хочу попросити допомогти мені двох учнів. Перед вами порожній стілець і є дві людини які хочуть на нього сісти. Як ви вважаєте, це конфлікт чи ні? Сядьте, будь ласка, на стілець.

– Як можна розв’язати цей конфлікт? (Вислуховуємо відповіді, але не коментуємо.)

– Як зачасту розв’язуються подібні конфлікти?

– Як ймовірніше всього вирішиться конфлікт, якщо одним з учасників буде людина похилого віку, а іншим підліток? (З позиції норм, правил, традицій. Молодший має поступитись.)

– Як ймовірніше всього вирішиться конфлікт, якщо учасники будуть ровесниками, але одному необхідно зав’язати шнурівку на взутті? (З позиції інтересу, кому важливіше сісти в даний момент, або з позиції сили.)

Соціальний педагог.  Щоб вирішити конфліктну ситуацію різні люди обирають різну стратегію. Це залежить від характеру людини, її стилю життя та виховання. Дослідники виділяють п’ять стилів поведінки при вирішення конфліктів. 

1.Черепаха (втеча). Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб обминати конфлікти. Вони тримаються подалі як від спірних питань, через які виникає конфлікт, так і від людей, до яких він причетний. Вони почувають себе безпомічними. Вони переконані, що легше втекти (фізично та психологічно) від конфлікту, а ніж зіткнутися з ним.

2. Акула (примус). Акули намагаються силоміць примусити опонента прийняти потрібне їм вирішення конфлікту. Вони будь-якою ціною готові добитися своїх цілей. Потреби інших людей їх не турбують. Вони хочуть бути переможцями. Поразка викликає почуття безсилля і невдачі. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи або загрожуючи їм з позиції сили.

3.Плюшевий ведмедик (згладжування). Для ведмедиків – стосунки з оточуючими важливіші за власні цілі. Ведмедики хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що краще уникнути конфлікту заради гармонії. Вони бояться завдавати болю, образити, псувати стосунки під час конфлікту.

4. Лисиця (компроміс). Лисиці невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з іншими людьми. Вони завжди шукають компромісу. Заради досягнення цілей лисиці готові поступитися частиною своїх переконань, але вимагатимуть того ж і від опонента. Вони шукають такого рішення конфлікту, коли б обидві сторони мали вигоду – «золоту середину.

5. Сова (конфронтація). Сови дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони розглядають конфлікти як проблему, яку потрібно розв’язувати, і шукають таке рішення, яке б задовольнило як їхні цілі, так і цілі опонента. Вони сприймають конфлікти як можливість покращити стосунки між людьми. Сови не заспокоюються доти, доки напруга не спаде і негативні емоції не будуть повністю зняті.

Давайте спробуємо вирішити ситуацію відповідно до переглянутих стилів поведінки.  Ваше завдання – за зображеннями на картках назвати цей стиль. За допомогою підказки на дошці змоделюйте вирішення ситуації відповідно до кожного стилю розв’язання конфлікту. 

Ситуація:  Ти зайшов до класу, а за твоєю партою сидить інший учень.

Додаток:

Стиль Черепаха — втекти від конфлікту.

Стиль Ведмедик — відмовитися від власних інтересів заради іншого.

Стиль Акула – перемогти будь-якою ціною

Стиль Лисиця – виграти можна лише тоді, коли обоє чимось пожертвують

Стиль Сова – у виграші мають бути обоє.

Практичний психолог. Навчитися мирно вирішувати конфлікти – нелегка справа. Не кожен здатен зупинитися чи поступитися, заради того, щоб не  погіршувати становище. Пропоную вам переглянути мультфільм. 

Обговорення:

  • Хто ж зміг перебратися на інший берег?
  • Що їм  допомогло уникнути конфлікту?
  • Які висновки ми можемо зробити, спостерігаючи за поведінкою героїв цього мультфільму?

Я хочу запропонувати вам гру. Для цього вам потрібно розділитися на дві групи. Перед вами на парті лежить апельсин. Кожній групі буде видано завдання, виконайте його. На виконання завдання у вас буде дві хвилини. Почали.  

Завдання 1 групі (Вам потрібен апельсин, щоб зробити з нього апельсиновий сік)

Завдання 2 групі (Вам потрібен апельсин, щоб отримати цедру для апельсинового кексу)

Обговорення:

  • Чи отримала ваша група те, що хотіла, до закінчення двох  хвилин?
  • Яка була мета вашої групи?
  • Який підсумок апельсинового конфлікту?
  • Що ви зробили, щоб досягти цього результату?
  • Чому для вирішення конфліктів так важливо спілкуватися?
  • Чи завжди сторони конфлікту спілкуються один з одним? Чому так або чому ні?
  • Чи завжди при конфлікті люди хочуть одного й того ж?
  • Ви коли-небудь стикалися з подібними ситуаціями? Який був результат?

Соціальний педагог. Для того, щоб у житті було якнайменше конфліктних ситуацій необхідно навчитися вчасно зупинятися. Під час конфлікту людина перебуває у стані емоційного збудження. Які ж емоції супроводжують конфлікт? (негативні: гнів, злість, роздратування, розчарування). 

Учені виявили, що жодна конфліктна ситуація не проходить для організму безслідно. 

Пропоную провести експеримент із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуймо, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно некерована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випускати з неї повітря маленькими порціями

Що відбувається з нею? (Вона потихеньку здувається.)

А що відбувається з повітрям усередині неї? (Повітря поволі виходить.)

Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо також навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих, хто перебуває поряд. А також не забувайте говорити один одному добрі слова.

Практичний психолог. Ви переконались, що часом конфлікт виникає з дрібниць (штовхнули, кинули репліку тощо). Це відбувається, як у ліфті. Уявіть, що ви натиснули кнопку ліфта потрібного поверху і він рушив з місця. Поруч є  кнопка, яку можна натиснути – і він зупиниться. Так і в конфлікті. Все можна зупинити, якщо дотримуватися певних рекомендацій. Давайте разом складемо пам’ятку, якою можна буде скористатися при конфліктній ситуації. 

  • Якщо виник конфлікт, не поспішай, подумай, чого справді ти хочеш. Можливо, насправді, важливіше не довести свою правоту, а зберегти добрі стосунки.
  • Не гнівайся, посміхнись, доброзичливо звернися до опонента з пропозицією спокійно розібратися в ситуації, що склалася.
  • Намагайся не реагувати на його агресивність: стримуй свої емоції.
  • Спрямовуй партнера говорити конкретно (називати лише факти) без негативних емоцій.
  • Завжди дотримуйся впевненої позиції, але не переходь на критику.
  • Перепроси, коли ти в чомусь не правий, запропонуй варіант взаємної згоди.    
  • Пам'ятайте: кожна людини – така ж яскрава унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є.

Соціальний педагог. Щоб не конфліктувати треба постійно  самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру. Подумайте хвилинку, яка риса вашого характеру може призвести, або призводить до конфлікту. Я пропоную зробити сьогодні перший крок в напрямку позитивних змін: напишіть на папері рису характеру, якої б ви хотіли позбутися. Підійдіть до кошика для сміття, зіжмакайте папірець і викиньте його. Щоразу, коли виникатиме конфліктна ситуація, пам’ятайте, що з вами залишаються ваші позитивні риси характеру, а ви стали кращими і мудрішими і можете впоратися з цим мирно. 

Практичний психолог. Для того, щоб підсумувати наше заняття продовжте речення: «Якщо у моєму житті виникне конфліктна ситуація, то я …»                                                                                                                                                             

«Уміння попереджувати та розв’язувати конфлікти допоможе мені....»

Соціальний педагог. Шановні учні! На цій оптимістичній ноті дозвольте оголосити про завершення нашого заняття. Спасибі гостям за увагу, а вам за плідну працю. Я сподіваюся, що у всіх конфліктних ситуаціях, які будуть зустрічатися у вас на життєвому шляху ви, будете використовувати знання, отримані сьогодні. Пам’ятайте! «Той, хто вміє впоратись з конфліктами шляхом їх визнання та регуляції, бере під свій контроль ритм історії...»             

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Устрицький Назарій Ігорович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кудревич Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
1412
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку