Права дитини
Мета: продовжувати формувати уявлення про права дитини та життєві навички пов’язані з умінням жити в колективі;
викликати бажання знати свої права; сприяти розумінню учнями важливості прав дитини для розвитку особистості; розвивати самостійність та образне мисленя; виховувати позитивне ставлення до себе та усвідомлення своєї значущості для оточуючих.
Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Результати навчання. Наприкінці уроку учні:
• знатимуть про «Декларацію прав дитини»;
• знатимуть і розумітимуть деякі свої права;
• вмітимуть аналізувати ситуації, що стосується порушення прав дитини;
• вмітимуть обгрунтовувати свою думку щодо прав дитини.
Матеріали та обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, диск «Урок 12» (аудіо із м/ф «Крокодил Гена та Чебурашка», презентація «Права дитини», пам’ятка-закладка).
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи.
Створення позитивного психоемоційного мікроклімату.
1. Привітання. Ось і дзвоник продзвенів, До уроку запросив.
Сядьте, діти зручно, гарно,
Й пісня литиметься славно.
Презентація «Права дитини» (диск «Урок 12»).
Слайд 1.
2. Караоке «Чарівний вагон». Чарівний вагон біжить, хитається, Швидкий потяг набирає хід. Подорож вже наша починається, Раді ми зустріти тут усіх.
Приспів.Стрічкою, стрічкою шлях для нас стелиться, Бути у безпеці хочемо завжди. Кожному, кожному в кращеє віриться, Про права дитини хочем знати ми.
Щоб міцним здоров’я зберегти своє Про права, дитино, не забудь.
Мама, тато, рідні та учитель є.
Допомоги попроси кого-небудь.
Приспів.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Слайд 2.
Сьогодні, діти, ми помандруємо в країну «Дитячих прав». Скажіть, будь ласка, як ви думаєте, чи є такий документ, у якому записані такі права і перелічено такі умови, за яких усі діти Землі були б щасливими?
Отже, наша мандрівка починається і ми обов’язково довідаємося про назву документу і про ваші дитячі права. Навчимося аналізувати ситуації, захищати права казкових героїв та свої права, адже тема уроку «Права дитини».
IIІ. Основна частина.
1. Зупинка «Чарівна скринька».
- У мене в руках чарівна скринька, у якій знаходиться найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити? Але поки що не розповідайте, що ви там побачили (відкривається чарівна скринька, діти заглядають у скриньку із дзеркалом, посміхаються; потім вчитель показує всім дітям).
- Ви побачили в чарівній скриньці себе. Людина – найцінніший скарб. Кожен з вас особистість і саме такої людини, як ви, більше немає і не буде на цій Землі.
2. Зупинка «Декларація прав дитини».
- Кожен з вас постарається висловити свою думку при обговоренні.
Учитель читає уривок з оповідання А. Усачова «Пригоди Маленького Чоловічка».
… В одному маленькому місті жив Маленький Чоловічок. Великі люди його не помічали. Вони могли його штовхнути й не вибачитися. Одного разу Маленький Чоловічок знайшов у своїй бібліотеці маленьку книжку, яка називалася «Декларація прав дитини» (слайд 3). У ній йшлося про те, що всі повинні знати свої права і ставитися один до одного з повагою.
Книжка дуже сподобалася Маленькому Чоловічкові. Але в кого він не запитував, ніхто в місті не чув про права людини.
- Великі люди, на диво, безграмотні, - подумав Маленький чоловічок. – Це треба виправити.
І якось він вийшов на центральну площу міста з великим плакатом у руках.
Слайд 4.
Усі люди народжуються вільними і рівними.
Усі мають однакові гідність і права.
Усі наділені розумом і мають ставитися один до одного, як брати й сестри.
Швидко навколо плаката зібралися городяни.
- Що тут написано? – здивовано питали вони один в одного. Хоча Маленький Чоловічок написав усе дуже великими буквами. - Це слова з «Декларації прав дитини», - пояснив їм Маленький чоловічок. – Вона написана для того, щоб усі люди знали.
- Дурниця якась написана, - заявив один Товстий Громадянин. – Люди не можуть народжуватися рівними. Я, наприклад, коли народився, важив 4 кг 500 г, а мій сусід – усього 3 кг 100 г, а ви…
- Слухайте! – сказав Маленький Чоловічок. – Народжуватися рівними – не значить народжуватися одного зросту й ваги. Чи однаково сильними й красивими. Народжуватися рівними, значить народжуватися людьми. Маленькими й голими. Адже ніхто не з’являвся на світ Міністром з портфелем чи Генералом в погонах. - Добре, - сказав Товстий Громадянин. – Але чому я повинен
ставитися до всіх, як до братів і сестер? Я в сім’ї єдина дитина, і ніяких братів і сестер у мене зроду не було.
- У мене їх теж не було, - зітхнув Маленьких Чоловічок. Але …
(Діти дають версії відповідей, обговорюють.)
3. Зупинка «Права дитини».
Наша держава дбає про дітей, але і в нашій країні є випадки, коли порушуються права дитини. Є ще багато проблем і, можливо, частину їх зможете вирішити ви, коли станете дорослими. Але на даний час ваше завдання – знати й розуміти свої права.
Варто запам’ятати!
Усі діти мають рівні права на:
- життя;
- ім’я та громадянство;
- навчання і повноцінний розвиток;
- любов і турботу;
- захист і медичну допомогу.
4. Зупинка «Право на ім’я та громадянство».
Розгляньте малюнки з казок і дайте відповідь на запитання.
- Як називається казка та хто її написав?
- Хто у цій казці захищає права, а хто їх порушує?
- Яке право порушено або захищено?
Кожна дитина має право на особисте ім’я і на те, щоб бути громадянином якої-небудь країни.
- Громадянином якої країни ви є?
- Які імена найпоширеніші в Україні?
- Які ви знаєте іноземні імена?
- Чому не можна вигадувати образливі прізвиська іншим дітям?
Слайд 5.
«У зарослях лопуха в одній старій садибі мама-качка вивела каченят, але останнє пташеня виглядало жахливо і не було схоже на інших. Мешканці пташиного двору відразу незлюбили гидке каченя, через що постійно нападали на нього.» ( Ганс Крістіан Андерсен «Гидке каченя». Порушено право на ім’я та громадянство). Варто запам’ятати! Образливі прізвиська порушують права дитини!
5. Зупинка «Право на навчання та повноцінний розвиток».
Кожна дитина має право безкоштовно вчитися і повноцінно розвиватися.
- Який твій улюблений шкільний предмет?
- Що ти робиш для свого розвитку у вільний від навчання час?
Слайд 6.
- « А лічити ти вмієш?
- Умію, до п’яти.
- А скільки буде два по два, знаєш?
- Ні-і-і.
- Ти що, ніколи не навчався у школі?
- Ні».
Обговорення за змістом казки Олексія Толстого «Золотий ключик або Пригоди Буратіно».
- Хто дав Буратіно ім’я, купив йому абетку і відправив його до школи?
- Хто хотів спалити Буратіно в печі?
- Хто намагався його обдурити і обікрасти?
- Хто подарував йому золотого ключика?
- Хто у цій казці захищає права дитини, а хто порушує?
(Освіта має бути доступною для всіх дітей. У казці йдеться про право на навчання та повноцінний розвиток).
Варто запам’ятати! Учитися – не тільки право, а й обов’язок!
6. Зупинка «Право на любов і турботу».
Кожна дитина має право на любов, турботу і захист з боку батьків. Коли у неї немає сім’ї – на турботу і захист з боку держави.
Слайд 7.
«Мені дуже холодно в зимовому лісі. Допоможіть знайти квіти.» (Українська народна казка «Дванадцять місяців». Порушено право на любов і турботу).
7. Зупинка «Право на захист і медичну допомогу».
Кожна дитина має право жити без страху. У державі є люди, які зобов’язані це право забезпечити. Якщо дитина потрапила у небезпеку чи захворіла, вона має право на порятунок і отримання медичної допомоги в першу чергу.
Слайд 8. Він звірят усіх лікує, Від холери їх рятує.
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить.
(Корній Чуковський «Лікар Айболить» – дотримано право на медичне обслуговування).
Варто запам’ятати!
- Батьки є найкращими захисниками своїх дітей.
- Учителі, вихователі, лікарі, міліціонери, рятувальники дбають про захист прав дітей.
- Твій обов’язок – поважати права інших людей.
8. Зупинка «Право на життя».
Слайд 9.
Хто утік від баби з дідом – Не міг сидіти на вікні. Зустрів в лісі різних звірів І кожному співав пісні? А хитру лисицю зустрів І себе занапастив?
(Українська народна казка «Колобок». Порушенно право на життя.
Лісові звірі хотіли з’їсти Колобка).
Пригадайте казки, у яких порушується право на життя («Вовк і семеро козенят», «Котик і півник», «Івасик-Телесик», Гуси-Лебеді», «Червона шапочка» та інші).
Учитель читає вірш Н. Красоткіна.
Найвища в світі цінність - жити!
Йти вдаль по вранішній росі,
Сміятись, плакати, любити, І дивуватися красі.
Яке це щастя в світі жити!
І відчувати смак життя.
Співати, мріяти, радіти, Й летіти в світле майбуття.
Яке це щастя - в світі жити!
Питання для обговорення.
- Яка найвища у світі цінність?
- Як людина має ставитися до свого життя?
- Життя інших людей?
ІV. Заключна частина.
1. Зупинка кінцева «Спіймай право».
Повторили всі права,
Тепер у нас буде гра,
Якщо право є в законі – Дружно плеснемо в долоні. А якщо його нема – буде в класі тишина.
Учитель зачитує твердження, а учні реагують на них.
- Усі діти мають право на любов і турботу.
- Кожна дитина має право їсти шкідливу їжу.
- Кожна дитина може вживати погані слова, коли вона того хоче.
- Усі діти мають право на ім’я та громадянство.
- Усі діти мають право їсти руками і діставати до стелі ногами.
- Діти мають право на навчання і повноцінний розвиток.
- Жодна дитина не повинна бути скривджена і принижена.
- Діти можуть робити все, що хочуть.
- Діти мають право на захист і медичну допомогу.
- Усі діти мають право на життя. Швидко спливають хвилини - От і прощатись пора. Я на прощання вам зичу Знати свої права!
Учитель дарує дітям пам’ятку «Права дитини» у вигляді закладки до книги (диск «Урок 12», картинка 1).
2. Караоке «Чарівний вагон».
Слайд 10.
Чарівний вагон біжить, хитається, Швидкий потяг набирає хід. Подорож вже наша завершається, Прикро залишати тут усіх.
Приспів.Стрічкою, стрічкою шлях для нас стелиться Бути у безпеці хочемо завжди. Кожному, кожному в кращеє віриться, Про права дитини хочем знати ми.
Щоб міцним здоров’я зберегти своє Про права, дитино, не забудь.
Мама, тато, рідні та учитель є.
Допомоги попроси кого-небудь.