Правила купівлі, обробки й зберігання харчових продуктів

Про матеріал
Урок із застосуванням STEM-технології, ІКТ та технології розвитку критичного мислення . Урок засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

                                                                                     Пулишій Наталія Іванівна                            

Урок у 6 класі

Тема. Правила купівлі, обробки і зберігання харчових продуктів.

Мета: ознайомлення учнів із правилами купівлі, обробки і зберігання харчових продуктів,  вироблення в них умінь аналізувати якість  продуктів харчування; формування цілісного сприйняття світу  на прикладі міжпредметних зв’язків,   розвиток    критичного  мислення, соціальних, інформаційних,  комунікативних, здоров’язбережувальних  компетентностей;  виховання  доброзичливості, товариськості, переконань щодо важливості  дотримання екологічного і безпечного стилю життя.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Інновації: STEM-технологія, ІКТ, технологія розвитку критичного мислення.

Обладнання та матеріали: ноутбук, проектор, підключення до мережі Інтернет або вільний доступ до WI-FI,  набори харчових продуктів,  картки з інструкціями для роботи в групах, картки з додатковою інформацією, набори для виконання завдань.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Вправа «Важливо .. !..?» ( 2 хв.)
  • Чи насправді такою важливою є тема уроку?
  • Пропоную спільно визначити, як саме і в яких сферах життя знання

правил купівлі, обробки і зберігання харчових продуктів може стати в нагоді.

( На дошці або плакаті намальована таблиця. Учні повинні поставити «+» або   «-» навпроти кожної сфери. Можна залишити вільні стовпчики, щоб вони запропонували свої варіанти, які не передбачив учитель.)

Покращення

(зміцнення) здоров’я

Економія коштів

Свідомий член родини

Збереження

екології

Саморозвиток 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вправа «Працюємо на випередження» (до 5 хв.)

Представлення групою учнів опрацьованої  інформації у вигляді кругових діаграм. Коментує інформацію групи  медсестра освітнього закладу.

( Група (3-4) або пара учнів , які захоплюються інформатикою, отримала  випереджувальне завдання: підготувати комп’ютерні кругові діаграми «Статистика   харчових  отруєнь» . Бажано запропонувати дітям QR код для перегляду статті .                                                                                                                                                           

1 діаграма. За інформацією 5-річної давнини, більше 2 мільйонів людей у світі щороку помирають внаслідок харчових отруєнь. Із них більше 75% - діти до 14 років. Приблизна динаміка збільшення кількості захворювань становить 10-12% щорічно.

2 діаграма. 90% усіх токсикоінфекцій відбуваються з вини самої людини.

3 діаграма. Перше місце серед продуктів, що можуть викликати  харчове отруєння, займають молочні та м'ясні продукти. Друге місце займають риба та яйця (сальмонельоз). Третє місце у списку провокуючих отруєння продуктів належить фруктам та крупнолистовим овочам.

  • Сьогодні на уроці я пропоную вам побути у ролі  акторів. Мова йде

про один дуже відомий фільм,  який,  я впевнена,  всі ви бачили. Головним його героєм є Кевін Маккалістер. І це фільм - «Сам  удома». Що було для Кевіна головним у фільмі? (вижити, захистити будинок тощо). Ви будете головними героями нового  фільму  -  «Сам удома. Космач» (додається назва населеного пункту, де знаходиться школа). Тому й умови, в яких ви опинитеся, будуть трохи іншими. Дуже важливо уважно прочитати завдання, яке отримаєте, ознайомитися із усіма підказками, які допоможуть добре справитися з ним (завданням).

Ваше основне завдання (як головного героя фільму) – вижити, не померти з голоду.

  1. Вправа-інструкція «За новим сценарієм»
  • Який  розвиток подій можливий,  якщо ви раптом надовго залишитеся

вдома самі, а їсти хочеться і  треба?  ( купити продукти в магазині; пошукати їх вдома і щось приготувати; поїсти в родичів або сусідів). Отож, ви і будете працювати відповідно до таких реалій.

ІІІ. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу.

  1. Об’єднання в групи. Ознайомлення зі «сценарієм фільму» 

Працюють 3 групи учнів. Кожна має своє завдання , інструкції для його

виконання та  підказки.

  1. Робота в групах (до 8 хв.)

І група.

Ваша ситуація. Ви маєте певну суму грошей (наприклад – 200 грн)  і можете дозволити собі купити продукти харчування в магазині.

Ваше завдання. «Закупити» продукти харчування на …( вказати період часу). Майте на увазі, що грошей на лікування ускладнень від вживання неякісних продуктів у вас немає!! Тому намагайтеся вибрати найякісніші продукти.

Підказки: підручник (параграф «Правила купівлі, обробки та зберігання харчових продуктів»)

(Пропонований набір продуктів: пачка макаронів, гречка( в поліетиленовому пакеті), масло фасоване, молоко пастеризоване, лоточок яєць, овочі і фрукти  (сезонні, на вибір учителя),  печиво фасоване і нефасоване, чіпси, цукерки тощо.

ІІ група

Ваша ситуація. Ви знайшли вдома пачку масла, декілька яєць та ковбасу. Що можна було б приготувати з цього? Але чи безпечно їсти ці продукти?

Ваше завдання. Перевірити якість знайдених продуктів харчування.

Підказки:  картки з додатковою інформацією: Лайфхаки «Як перевірити якість ковбаси»,  « Перевіряємо яйця на свіжість»,  «Як перевірити чи якісне вершкове масло». (Додаток 1)

Набір для виконання завдання: ковбаса, йод, спирт, 3-5 яєць, 2-4 склянки з водою, ложки, 2  зразки масла ( різних виробників;  назву можна не вказувати), серветки.

ІІІ група

Ваша ситуація. У вас небагато шансів померти з голоду,  бо ваші родичі і сусіди дізналися, що ви залишилися вдома самі,  і принесли  вам  багато їжі.

Ваше завдання.  Визначити, як зберегти принесену вам їжу; що з’їсти в першу чергу; що потребує певної обробки. «Розкласти» готові страви чи продукти харчування по тих засобах упакування, які найкраще для цього підходять.

Підказки: картки з додатковою інформацією «Правила обробки та зберігання харчових продуктів»  (Додаток 3) та QR-код, за ким учні знайдуть інформацію про технології зберігання продуктів харчування ,  матеріал параграфу у підручнику.

Набір для виконання завдання: перелік страв та продуктів на окремих листках    (борщ, варена картопля, котлети свинні, салат овочевий зі сметаною, бутерброди з ковбасою,  смажена риба, шматочок торта, печені пиріжки, какао тощо), фольга, пергамент, плівка харчова, поліетиленовий пакет, пластиковий контейнер, банка скляна, паперовий пакет, тетрапак (від соку, молока), зіп-пакет, воскова серветка. 

ІУ. Узагальнення і систематизація знань.

1.Представлення групами  результатів  діяльності.  Вправа

«Кінопроби» ( 20 хв.)

(І група представляє всьому класу набір продуктів, які вони «купили», акцентуючи увагу на критеріях, на які слід орієнтуватися при покупці харчових продуктів.

ІІ група звітує про результати проведених дослідів та пропонує учням класу повторити дослід з визначення  свіжості яйця. Учні проводять дослід в парах або трійках (залежно від кількості учнів у класі) за інструкцією (під керівництвом)  ІІ-ої групи. Можна використати для досліду ті яйця, які «купила» І група або ж попросити принести декілька яєць з дому. Доцільно запропонувати всім учням вдома  перевірити на якість ковбасу або вершкове масло. 

ІІІ група ознайомлює зі способами обробки та зберігання харчових продуктів, аналізує доцільність використання окремих засобів та способів  зберігання стосовно конкретних продуктів.)   

 

У. Підсумки уроку  (5 хв.).

  1. Вправа «Діаграма»

(Підведення підсумків відбувається за допомогою додатку Mentimeter, що використовується для створення презентацій зі зворотним зв'язком у режимі реального часу. Код для учнів – 572158  (за посиланням https://www.menti.com/) або QR-код.

Запитання 1. Чи вважаєте, що всі виконали завдання, яке стояло перед вами?

А) Так, всі справилися із завданнями повністю.

Б) Частково. Деякі не вирішили завдання до кінця.

В) Ні. Окремі завдання не вирішені зовсім.

Запитання 2. Із запропонованих варіантів виберіть один.

А) Я дізнався дещо нове впродовж уроку і збагатив свої знання і вміння з теми.

Б) Нічого нового на уроці не почув і не навчився.

  • Чи  корисним  буде  вам   у житті вивчений  матеріал? (повернутися

 до таблиці, яку заповнили на початку уроку. (Вправа «Важливо...!..?)

  1. Вправа «Лист побажання»
  • Напишіть  мені  лист (хто бажає), в  якому  вкажіть  те, що  вам  не

сподобалося під час уроку, що, можливо,  не зрозуміли до кінця, що було некомфортним , що б запропонували змінити тощо. 

  1. «Особливе завдання» від учителя
  • Під час виступу третьої команди ви вперше почули про воскові

серветки як  новітній, і головне – екологічний,  засіб для зберігання продуктів. Так, вони практично й екологічно вигідні, і саме тому, ціна їх   є порівняно високою. Для прикладу: серветка розміром 20*20см коштує від 35 гривень, а 75*75см – від 75 грн. Але її не так уже й складно зробити вдома власними руками. Тому я пропоную вам спробувати свої сили. Бажаючим я дам роздруковані інструкції або інтернет-посилання на сайти, де їх можна знайти. Йдіть у ногу з часом – бережіть своє здоров’я та екологію. 

 

                                                                                                          

 

ДОДАТОК 2

 

 

Правила обробки та зберігання харчових продуктів

 

  1. Систематично забезпечувати чистоту у місцях приготування їжі. Не стільки важлива краса на кухні, скільки її чистота. Мити потрібно усі столові прибори, посуд, частіше міняти кухонні рушники та губки.
  2. Дотримуватись у домашніх умовах правил зберігання продуктів.
  3. Без вагань викидати навіть злегка зіпсовану їжу. Не допускати її повторної переробки.
  4. Дотримуватись правил термічної обробки продуктів — молоко кип'ятити, яйця варити або смажити, так само м'ясо та рибу.
  5. Зберігати приготовлену  їжу не більше 1,5-2 годин у відкритому вигляді при кімнатній температурі.
  6. Зберігати напівфабрикати, сирі продукти окремо від готових страв, бажано у закритому вигляді.
  7. Овочі, фрукти, ягоди повинні піддаватись обробки водою. Якщо консистенція продукту дозволяє, краще ошпарити його кип'ятком.
  8. Продукти варто зберігати відповідним способом — у закритому вигляді, у холоді, замороженими, засушеними, засоленими тощо.
  9. Готові продукти повинні зберігатись окремо від сирих.
  10. Практично усі продукти потрібно піддавати тепловій обробці — смаженню, варінню, запіканню.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                             ДОДАТОК 1

                      Лайфхак « Перевіряємо  яйця на свіжість»

Така перевірка займе буквально 2 хвилини. Перед вживанням в їжу перевірте яйця на свіжість в домашніх умовах. Для цього знадобиться холодна вода і ємність. Підійде для такої мети скляна банка.

Опускаємо яйце у воду і спостерігаємо за реакцією:

  1. лежить на дні – свіже;
  2. плаває посередині – полежало декілька днів;
  3. кінчиком визирає з води – непридатне для їжі або тухле.

Ви, напевно, вже зрозуміли, чим вище воно піднімається від дна банки, тим його якість гірша.

Також,  якщо варене яйце важко чиститься – це говорить про свіжість. Якщо шкаралупа  відділяється від яйця  легко – воно 2-х тижневої давності.

Як перевірити, тухле яйце чи ні? Візьміть в руку яйце і злегка потрясіть. Послухайте звуки, які доносяться  зсередини. Тухле  -  голосно  бовтається. Свіжіше не видає ніяких звуків.

 

 

Як перевірити якість ковбаси в домашніх умовах

 

   У ковбаси  оболонка повинна бути сухою, без слизу і, тим більше, без цвілі. У розрізаній ковбасі  зріз повинен бути соковитий, без сірих плям.  Щоб їх замаскувати, ковбасу можуть підфарбувати фуксином. Наріжте ковбасу і капніть декілька крапель  горілки. Від фуксину краплі алкоголю стають  червоним.

Чи є в ковбасі крохмаль? Допоможе визначити це йод. Капніть на шматочок ковбаси 2-3  краплі йоду. Якщо продукт почав синіти  - це ознака наявності крохмалю.  

 

                     Як перевірити якість вершкового масла    
   1. Покладіть масло в морозилку. Якщо масло зроблене з вершків,  то воно через годину повинно затвердіти, а при спробі відрізати від нього шматочок воно буде відламуватися. Масло, що містить  рослинні жири, наприклад пальмову, рапсову, соняшникову олію,  буде легко різатися.
   2. Покладіть шматочок масла на нагріту сковороду. Натуральне вершкове масло розтане й створить пінку, що приємно пахне. Масло-підробка або спред просто розтопиться  без запаху або з неприємним запахом. 
   3. Налийте в прозору склянку або в пів літрову банку гарячу воду, потім додайте у воду одну ложку придбаного в магазині вершкового масла. Розмішайте масло у воді до повного розчинення. 
Якщо масло повністю розчинилося у воді й вода набула білого  відтінку - вершкове масло якісне й не містить рослинних жирів.
Якщо ж після того, як ви розмішали масло у воді, на стінки й на дно склянки (банки) випав осад - масло не якісне. Воно містить рослинні білки й жири. 
 Якісне вершкове масло повністю розчиняється у воді й не утворює осаду!

 

                                                             

 

docx
Додано
19 березня 2021
Переглядів
2193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку