Правила милозвучності (чергування у – в, і – й, з – із – зі).

Про матеріал
Матеріал розрахований на вивчення або ж на повторення теми при підготовці до визначення рівня знань за ГР . Матеріал містить прості елементи самооцінювання і рефлексії учнів з теми.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Милозвучність української мови. Основні випадки чергування у-в, і – й, з – із – зі

Номер слайду 2

Милозвучність  – це здатність мови до мелодійного, гармонійного звучання. Евфонія (милозвучність) – це  уникання складного для вимови нагромадження звуків. Говорити милозвучно — невід’ємна ознака української мови. Прагнення говорити милозвучно позначається не тільки у вимові, а й на письмі. Саме дотримання законів милозвучності зумовило чергування у–в Поняття про милозвучність

Номер слайду 3

Звуки міняють значення слів, Треба, щоб їх розрізняти ти вмів. Вправа - завдання, що виконав ти. Управу на когось можна знайти. Цінне досягнення в чомусь – це вклад, Спосіб життя називають уклад. Небажаних зустрічей ти уникаєш. У слова вчителя, вдумавшись – вникаєш. І не міняєм в і у у словах, Щоб збереглася їх сила жива: Влада, вказівка, урок, установа, Внутрішній, вплив, узбережжя, умова. Вдалий, взуття, упаковка, удар, Вдячний, взаємний, узгіря, удав. Вдумайся в значення кожного слова – Стане у тебе багатшою мова!

Номер слайду 4

На початку речення перед голосним: В озері тепла вода Між двома голосними: упадає в очі, гостювали в Ольги. Після голосного перед приголосним, крім в, ф, льв, тв, св, сф, кв, хв: вирушати в дорогу. Після розділового знака перед голосним (, : - …). Мабуть, в озері є риба. Після в перед голосним: відпочивав в Одесі. На початку речення перед приголосним: У лісі пахне хвоєю. Між двома приголосними: Привітай учителя. Після голосного перед в, ф, льв, тв, св, сф, кв, хв: відвідала у квітні, побували у Львові. Після розділового знака перед приголосним (, : - …). Може, у когось є? Чергування у-в У пишемо В пишемо

Номер слайду 5

Засоби милозвучності української мови Українська мова вирізняється з-поміж багатьох мов світу своєю евфонічністю, або милозвучністю. Цю ознаку української мови помітив видатний учений Іван Срезневський. Ще в XIX столітті він відзначав, що українська мова – “це мова поетична, музикальна, живописна”. Мелодійністю української мови захоплювались Лев Толстой, Антон Чехов, Володимир Самійленко, Амвросій Метлинський та інші. Нині мелодійне українське слово чарує всіх, хто слухає або читає його. Досягається це насамперед милозвучністю української мови.(слайд, запис у зошити) Українськумовувважаютьоднією з наймилозвучніших у світі. Саме такими булипідсумкиВсесвітніхконкурсівмов, яківідбувалися в Парижі. Двічіукраїнській мові надано третє місце після французької та італійської (1928 р.) і після французької та перськоїмовифарсі(1934 р.). Позиційні чергування у-в, і-й, з-із-зі зумовлені саме правилами милозвучності мови, тому їх правильне вживання є необхідним для української мови. Правила милозвучності української мови. 1.Звуки в словах та реченнях організовуються так, щоб їх було легко вимовляти і щоб вони були розбірливі для того, хто слухає.

Номер слайду 6

Завжди і Завжди й Після будь-якого розділового знака: Вітер війнув, і облетіло листя. Між приголосними звуками: Ось і прийшла весна. Між голосними звуками: срібло й олово. Початок речення. І летіли знов іскри ясні (О. Олесь). Після голосного звука перед приголосним: розуміє й пояснює. Зіставлення понять: зима і літо. Перед звуком [й] та буквами я, ю, є, ї: Воля іяснії сни. ЧЕРГУВАННЯ СПОЛУЧНИКІВ І — Й

Номер слайду 7

Світлофор Після сигналу учитель з’ясовує: Що зрозуміли? Що не зрозуміли? ЗАВДАННЯ: ПРОСИГНАЛІЗУЙТЕ – Покажіть смайликим відповідного кольору світлофора своє розуміння теми зеленого кольору - розуміння жовтим - неповне розуміння червоним - нерозуміння матеріалу

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Робота з друкованим зошитом Завдання 152 ст.83

Номер слайду 10

Впишіть на місці пропуску потрібний прийменник у — в Увійшов у_ приміщення, бути у формі, кинути у воду, грати у шахи, піти _ поле, побувати _ Одесі, навчався _ Львові, живу _ Фастові.

Номер слайду 11

Зверни увагу!!! У деяких словах чергування у- в неможливе, бо слово починає втрачати або змінювати лексичне значення. Вправа - управа, вдача - удача, вступ - уступ; Урал, Угорщина, університет і т.д. Чергування у-в

Номер слайду 12

Удень (і, й) вночі, місяць (і,й) зорі, річки (і, й) озера, каштани (і, й) осокори, орел (і, й) сокіл, верх (і, й) низ, Марія (і,й) Йосип, любов (і, й) ненависть, синтаксис (і,й) пунктуація, Петро (й, і) (й=е)Євген, фонетика (і, й) орфографія

Номер слайду 13

Відповіді Удень і вночі, місяць і зорі, річки й озера, каштани й осокори, орел і сокіл, верх і низ, Марія і Йосип, любов і ненависть, синтаксис і пунктуація, Петро і Євген, фонетика й орфографія

Номер слайду 14

«Чарівна торбинка» Виконав Виконав з допомогою Буду старатися

Номер слайду 15

Вибери префікс (з, зі) штовхнути, (з, зі) рвати, (з,зі) граність, (з,зі) стригати, (з.зі) гнутий, (з, зі) скочити, (з, зі) берегти, (з, зі) молотити, (з,зі) мастити, (з, зі) стрибнути, (з, зі) щулений, (з,зі) долати

Номер слайду 16

Відповіді (з, зі) штовхнути, (з, зі) рвати, (з,зі) граність, (з,зі) стригати, (з.зі) гнутий, (з, зі) скочити, (з, зі) берегти, (з, зі) молотити, (з,зі) мастити, (з, зі) стрибнути, (з, зі) щулений, (з,зі) долати

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

1. У власних назвах: Угорщина, В'єтнам, Врубель. 2. У словах іншомовного походження: універмаг, університет. 3. У словах, що вживаються тільки з у або з в: уран, вступ, врода.

Номер слайду 20

Випишіть у дві колонки слова: а) у яких можливе чергування [у] з [в]; б) у яких не можливе це чергування. Україна, влада, урожай, вклад, учитель, вправа, враження, увечері, увага, уже, взимку, Улас, Владислав, учень.

Номер слайду 21

[у] з [в] [у] з [в] Україна урожай учитель увечері уже взимку Улас Влада вклад вправа враження увага Владислав учень

Номер слайду 22

Після ознайомлення учитель опитує учнів кожної пари: Що саме Ви не зрозуміли? У чому відчуваєте невпевненість? Що Ви зрозуміли і можете пояснити? Сигнали рукою Учні можуть показувати сигнали, що позначають розуміння або нерозуміння матеріалу.

Номер слайду 23

Папуга, клітка Сидіти, капуста Розквітнути, ранок Писати, зошит Допомога, учитель Танцювати, двоє Один одному, усмішка

Номер слайду 24

Спишіть текст, розкриваючи дужки Лесин ясен (В, у) (У, В)країні збереглося немало дерев-старожилів. Одне з них — (у, в) Луцьку. Це ясен (у, в) три обхвати. Йому 200 років. Цей ясен — (в, у)люблене дерево Лесі (В, У)країнки. Воно охороняється законом.

Номер слайду 25

За підручником або Письмово виконуємо завдання на уроці за слайдами №: 31, 34,35,36,37,39,44, Д.З.: сл.46,48 - по три слова, 49(тести 2 пит.) - повністю. Домашнє завдання

Номер слайду 26

https://naurok.com.ua/prezentaciya-milozvuchnist-ukra-nsko-movi-cherguvannya-u-v-405192.html https://ukr-mova.in.ua/library/orfografiya/cherguvannya-u-i-v https://ukr-mova.in.ua/library/orfografiya/cherguvannya-i-y-ta https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-ukra-nsko-movi-v-5-klasi-osnovni-vipadki-cherguvannya-u-v-i-y-z-zi-iz-pravila-milozvuchnosti-trenuvalni-vpravi-280510.html Джерела:

ppt
Додано
3 січня
Переглядів
28
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку