Правила побудови складних речень. Логічні помилки в складних реченнях

Про матеріал
Речення, що має дві чи більше частин, називається складним. Компоненти такого речення поєднані за змістом та граматично. Складне речення має дві чи більше граматичних основ.
Перегляд файлу

Тема : Правила побудови складних речень. Логічні помилки в складних реченнях.

image

imageРечення, що має дві чи більше частин, називається складним. Компоненти такого речення поєднані за змістом та граматично. Складне речення має дві чи більше граматичних основ.

Приклад: Як затихнуть громи стоголосі, Як замовкне музика й слова, Серце мови огняної просить І в душі мовчання ожива… (О. Бердник)

За типом зв'язку складні речення поділяються на:

q  сполучникові (складнопідрядні й складносурядні): Кому не мріялось, що є незнана Муза — прекрасна дівчина, привітна і струнка. Білявий день втомився і притих, і з глибини блакитного спокою прямує сонце тихою ходою до роздоріжжя вечорів смутних (П. Филипович).

q  imageбезсполучникові: Збереже празоряне насіння подих материнської весни, у прийдешнє виросте пагіння понад віковічні бур’яни… (О. Бердник)

q  з різними видами зв'язку: На гілках не було й найменшого натяку на зелене, ніякого натяку на молодий листок, і старий учитель, недбало накинувши на плечі плаща, увечері виходив у сад, торкався пальцями тоненьких гілочок яблуні, грів долонями захолоджений стовбур й, прикладаючи вухо до нього, слухав, чи пульсують живі соки, чи жебонить живий голос (Н. Бічуя).

imageimage1.Світ великий, і в ньому живе багато людей. [ ], і [ ].

2.Не всі ідеальні, однак жити як у Бога за пазухою хоче кожний. [ ], однак [ ].

3.Часом у небі пропливала біла хмара або пролітала пташина. [ ] або [ ].

Сполучники сурядності або, чи, хоч; або…або, чи…чи, хоч…хоч, то…то, не то…не то; і, й, та (в значенні і), також; і…і, ні…ні (ані…ані); а, але, та (в значенні але), проте, зате, все ж, однак. Сполучники підрядності

що, як, щоб, бо, оскільки, якби, аби, чи, коли, коли б, доки, поки, раз, ніби, наче, неначе, неначебто, немов, немовбито, нібито, хоч, так що, тому що, дарма що, через те що, завдяки тому що, у зв’язку з тим що, незважаючи на те що, як тільки, після того як, як ... то, якщо ... то, якби ... то

Сполучні слова : то, що, який, чий, котрий, скільки, як, наскільки, де, куди, звідки, коли, відколи, щойно, чому, навіщо).


image


Логічні помилки в складних реченнях

1. Для уникнення двозначності підрядна означальна частина має стояти після слова, якого стосується.

imageЗі змісту неправильно побудованого речення випливає, що чай готували згрядки, а не зм'яти.    image

2. Потрібно використовувати протиставні сполучники але (зате, проте) замість єднального і в складносурядному реченні, частини якого протиставляються за змістом.

imageМіж компонентами складного реченняпротиставнісмислові відношення (поверхня озератиха, а на днінеспокійно), тому недоцільно вживати єднальнийсполучник.

3. imageНе можна розривати частини складного речення.

конструкції.

5. Не можна порушувати граматичний зв'язок між підметом і присудком головного речення. Потрібно узгоджувати їх форми, особливо якщо підрядна частина стоїть у середині головної.

imageУ неправильному варіанті підмет перше не узгоджено з присудком реакція за відмінками.

6. Не можна використовувати підрядну частину як присудок у простому реченні.

image

Відредагуйте речення 1. Найважливіше, на чому наголосив учитель, це на необхідності дотримуватися правил. 2. Насамперед потрібно перевірити справність комп’ютера і чи його ввімкнено в розетку. 3. У газеті було опубліковано статтю про режисера, якому присудили премію, яка була започаткована кілька років тому. 4. Помилки в спілкуванні це коли порушують етикет, неправильно визначають позицію співрозмовника. 5. Учень довго не тренувався, і він не зміг узяти участь у змаганні.

Відредагуйте речення. 1. Сестра подарувала мені одяг, який старший за мене на два роки. 2. Я не сперечаюся зі своїм батьком. Оскільки його складно в чомусь переконати. 3. Я люблю долати перешкоди, бо, долаючи перешкоди, можна стати кращим. 4. Країни ЄС, Заходу підтримали Україну, яка зробила європейський вибір. 5. Стомлена Оленка за день, вирішила відпочити, і я не збирався цього робити. 6. Оленка розгорнула книжку на останній сторінці, яка любила читати. 7. Зменшення кількості помилок залежить від того, наскільки неуважно я робив вправи.

Відредагуйте речення 1. Усі, хто бажають взяти участь у конференції, повинні зареєструватися. 2.Якщо присмоктування кліща попередити не вдалося, необхідно його обережно видалити і обстежити безкоштовно на зараженість вірусом кліщового енцефаліту в бактеріологічній лабораторії. 3. Багато різних битв відбулося на землі, і всі вони доводять, що не обов’язково війною, а в межах розуму можна домовитися з будьяких питань. 4. Людський потік через наш двір перекрити навряд чи можливо. А як хочеться, щоб він був прикрасою і школи, і селища.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скорженко Марія
    Чудо дидактичний матерыал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
11 квітня 2023
Переглядів
5437
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку