Пунктуаційна помилка. Варіанти граматичного зв’язку підмета й присудка. Тире між підметом і присудком у простому реченні.

Про матеріал
Пунктуаційна помилка. Варіанти граматичного зв’язку підмета й присудка. Тире між підметом і присудком у простому реченні.
Перегляд файлу

Тема : Пунктуаційна помилка. Варіанти граматичного зв’язку підмета й присудка. Тире між підметом і присудком у простому реченні.

image


image

image


Підмет виражено сполученням числівника з іменником

imageФорми роду й числа присудка залежать від форм підмета.

Приклад: Ноги плутались у мокрій траві (підмет і присудок мають форму множини).

На їх очах маленький струмок безупинно збільшувався від дощової води (підмет і присудок мають форму чоловічого роду однини) (М. Трублаїні).

Якщо підмет виражений сполученням кількісного чи збірн ого числівника з іменником, топрисудок

q  Якщо складений підмет означає часовий відрізок (вік людини, кількість років, годин), то присудок ставиться в однині.

Приклад: Сім літ промайнуло, як день. До Нового року залишилося десять хвилин.

q  Якщо до складеного підмета входить неозначено-кількісний числівник (багато, мало, чимало, трохи тощо) або іменник із значенням кількості (десяток, сотня, третина, половина, частина, більшість тощо), то присудок переважно має форму однини й узгоджується з підметом за родами (у минулому часі).

Приклад: Після теплого літнього дощу з'явилося багато грибів. Більшість акціонерів погодилася з думкою голови наглядової ради.

q  imageЯкщо при складеному підметі стоїть означення у формі множини, то присудок теж має форму множини.

Приклад: Оті три сосни нагадували про батька.

Підмет виражено іменниками

q  Якщо підмет виражений словосполученням — іменник у Н.в. + із + іменник в Ор.в. хтось із кимось»), то присудок має форму множини.

Приклад: Гуска з кабаном їдять щось з одного корита в повній згоді (О. Довженко).

q  Якщо конструкція «хтось із кимось» поєднана з присудком в однині, то в такому реченні підмет простий.

Приклад : Гора з горою не сходиться, а людина з людиною зійдеться (Нар. творчість).

image

Якщо однорідні підмети вжито без сполучників або з єднальними сполучниками, то форма присудка залежить від його позиції стосовно підметів.

imageimageПри однорідних підметах,з'єднаних розділовими чи протиставними сполучниками, присудок завжди має форму однини.

Приклад:Іноді глибоку

тишу порушує стукіт дятла чи шерех збитої білкою кедрової шишки (О. Донченко).

Якщо підмет ужито з прикладкою, то рід присудка треба узгоджувати з родом підмета, а не прикладки.

Приклад: Музей-садиба був реконструйований за кошти меценатів.

Узгодження складеного іменного присудка

imageimageЯкщо іменна частина вказує на постійну ознаку, то вона набуває форми називного відмінка, якщо на тимчасову орудного.

Тире між підметом і присудком ставиться:

q  Якщо обидва головні члени речення виражені іменниками або кількісними числівниками у називному відмінку:

Природа — наймудріший співрозмовник, рівного їй нема (Є. Гуцало). Три рази по три дев'ять.

q  Якщо підмет і присудок або один із цих членів виражений інфінітивом: Жити Вітчизні служити. Завдання молоді вчитися.

q  Якщо присудок, виражений іменником у називному відмінку або інфінітивом, приєднується до підмета за допомогою слів це (це є), оце, то, ось, (це) значить: Коровай — то щедрість нив (М. Костін).

q  imageПри підметі, вираженому займенником для смислового та інтонаційного виділення:

Я небо. Я полотнище віків (А. Малишко). Це — мій народ (Б. Олійник).

Тире не ставиться, якщо:

q  Підмет чи присудок виражені особовим або питальним займенником: Він запеклий мисливець (Ю. Збанацький).

q  До складу присудка входять сполучники як, ніби, мов, немов, неначе: На гіллі рясному цвіт немов сніжинки (В. Сосюра).

q  imageПеред присудком, вираженим іменником, стоїть частка не: Серце не камінь.

q  Перед присудком є другорядний член речення, що відноситься до нього: Хліб усьому голова (Нар. тв.).

q  Присудок виражений прикметником або присвійним займенником:

З усіх утрат втрата часу найтяжча (Г. Сковорода).

Тире між підметом і присудком може як ставитися, так і не ставитися:

Пшениця руса. Жито темно-русе(Є. Гуцало).

imageЯ не окраїна, я не руїна, я Україна, я Україна! (Т. Домашенко).

Це справжнє чудо. Це земля(П. Перебийніс).

А тільки Дніпро там — як море (Р. Іваненко).

Тире ставиться за наявності логічно наголошеного присудка чи підмета та паузи між ними.

Визначте головні члени в реченнях

Три брати рідненькі із города із Азова утікали (Нар. творчість). 2) Вона згадала, як сама колись була молода, як їй було сімнадцять років (І. НечуйЛевицький). 3) Хотіла б я піснею стати у сюю хвилину ясну (Леся Українка). 4) Море може бути повним і невичерпним лише тоді, коли весь час до нього будуть струміти ріки (П. Тичина). 5) Культура мови — це ще й загальноприйнятий етикет (З підручника). 6) Тьохкає, аж розлягається в селі соловейко (М. Коцюбинський). 7) Обидва мовчали (В. Малик). 8) І знову «ура!» покотилося лісом (М. Стельмах). 9) Територія України є неподільною і недоторканною (Акт проголошення незалежності України). 10) Хай він стане та погляне мені в очі (А. Малишко). 11) Галя мов не чула (Панас Мирний). 12) Спомин був як блискавка (М. Рильський). 13) Темрява в садку стала густіша (М. Коцюбинський).

Запишіть речення, розкриваючи дужки.

1) Українське й німецьке учнівство (зустрітися) на фестивалі. 2) Баку ніби (помолодшати). 3) УПА (засвідчити) приклад нескореності та свободи. 4) Семеро спортсменів (дійти) до фінішу. 5) Двадцять одна особа (робити) вправу. 6) Брат із сестрою (поїхати) до Одеси. 7) Більшість одинадцятикласників нашої школи (отримати) подарунки. 8) Більшість учнів, учителів, батьків (підтримати) акцію.

Запишіть речення, вставляючи, де треба, тире.. Підкресліть підмет і присудок.

Ми світу молодість, ми правота людини, єдине серце в нас. (М. Рильський) Уже народ одна суцільна рана. (В. Симоненко) Вона моє щастя, безсмертя моє. (Д. Павличко) Чужа душа то, кажуть, темний ліс. А я скажу: не кожна, ой не кожна! Чужа душа то тихе море сліз.

(Л. Костенко) Ти вся любов. Ти чистота, довірливість благословенна. (М. Вінграновський) Століття зморшка на чолі Землі. (І. Драч) Весна це пора року, коли все розцвітає. Дніпро річка нашої історії. Запорозька Січ вольниця українського народу. Творити значить розуміти і відчувати природу. Життя як річка, мінливе і буремне. Кожна людина це історія, доля, шлях. Нива неначе море, широке і безкрає. Боротьба не доля боягузів. Мрія як вітрило корабля у буремному морі життя.

pdf
Додано
11 квітня 2023
Переглядів
1893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку