Правила техніки безпеки на уроках фізичної культури

Про матеріал
Для вчителів фізичної культури -правила техніки безпеки для вчителів фізкультури
Перегляд файлу

 

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова ПК

 ______________

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Директор ЗОШ І-ІІІ ступенів

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів

________________

 

Наказ по школі від ________ № ___

 

ПЕРВИННИЙ IНСТРУКТАЖ № 5/1

З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ДЛЯ УЧНІВ ШКІЛ ПІД ЧАС ЗАНЯТТЯ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ

 

1. Загальні положення:

1.1. Правила безпеки під час занять з фізичної культури та спорту поширюються на всіх учасників навчально-виховного процесу під час організації та проведення занять з фізичної культури та спорту (на уроках, у гуртках фізичної культури, спортивних секціях, групах загальної фізичної підготовки).

1.2. Ці міри безпеки є обов’язковими для виконання керівниками, медичними працівниками, вчителями фізичної культури та особами, які проводять фізкультурно-масову, спортивну, оздоровчу роботу під час навчання та відпочинку в навчальних закладах та оздоровчих таборах тощо, а також усіх учнів навчального закладу.

1.3. Заняття з фізичної культури та спорту у навчальних закладах проводяться відповідно до програми з фізичної культури, затвердженої МОН України. Уроки, заняття в гуртках, секціях повинні проводитися тільки вчителями фізичної культури або особами, які мають належну освіту та кваліфікацію.

1.4. Дозвіл на введення в експлуатацію спортивних споруд та проведення занять з фізкультури і спорту під час прийому навчального закладу до нового навчального року дає комісія, створена відповідно до рішення виконкому райради.

1.5. Переобладнання спортивних споруд та встановлення додаткового обладнання дозволяється тільки за узгодженням з представниками райради, районного управління освіти, пожежного нагляду та районної санепідемстанції.

1.6. Для занять з фізкультури та спорту допускаються учні, які пройшли медичний огляд і не мають протипоказань щодо стану здоров’я.

1.7. Висновок про стан здоров’я медперсонал доводить до відома вчителя фізкультури або особи, яка проводить заняття з фізкультури та спорту. На підставі цих даних учні розподіляються для занять фізкультурою на основну, підготовчу та спеціальну групи.

1.8. Під час проведення занять з фізкультури та спорту як на уроках, так і в позаурочний час учні навчальних закладів користуються спеціальним спортивним одягом (спортивний костюм) та спортивним взуттям, що визначаються правилами проведення змагань з окремих видів спорту. Проводити заняття без спортивного одягу і спортивного взуття не дозволяється.

1.9. У спортивних залах має бути аптечка (на відкритих спортивних майданчиках – переносна аптечка) з набором медикаментів, перев’язувальних засобів для надання першої долікарської допомоги у разі травм та пошкоджень.

1.10. Під час проведення спортивних змагань у навчальному закладі забезпечувати медичне обслуговування.

1.11. Кількість місць у спортивному залі під час проведення занять встановлюється із розрахунку 2,8 м2 на одного учня. Заповнювати зал понад встановлену норму не дозволяється.

1.12. Підлоги спортивних залів має бути пружними, без щілин і заструпів, мати рівну, горизонтальну і неслизьку поверхню.

1.13. Поверхня підлоги не повинна деформуватися від миття і до початку занять має бути сухою і чистою.

1.14. Приміщення горища спортзалу потрібно утримувати в чистоті і замикати на замок. Ключі від горища зберігати в певному місці. На горищі не дозволяється влаштовувати склади спортивного інвентарю та навчального обладнання.

1.15. Рубильники електромережі мають бути встановлені поза спортзалом. На всіх розетках мають бути зроблені написи про величину напруги та встановлені запобіжні заглушки.

1.16. Температура в роздягальнях для дітей має бути не нижче за 18-20 °С; у спортивних залах не нижче за 15 °С і у душових – 25 °С.

1.17. У спортивному залі на відповідному місці має бути розміщений план евакуації на випадок пожежі.

1.18. Забороняється забивати наглухо і захаращувати двері запасних виходів із спортзалу.

1.19. У кожному спортзалі має бути не менше двох пінних або порошкових вогнегасників.

2. Вимоги безпеки перед початком занять:

2.1. Роздягальні спортзалів мають бути відкриті за 10 хв до занять.

2.2. Черговий по класу приймає роздягальню і відповідає за чистоту і порядок у роздягальні.

2.3. Вхід учнів у спортзал до початку занять забороняється.

2.4. У роздягальні не штовхатися, усі речі розміщувати так, щоб вони не становили загрозу здоров’ю учнів.

2.5. Учні 1-4-х класів роздягаються у своїх класах і в спортзал заводяться вчителем фізкультури.

 

 

 

 

3. Вимоги безпеки під час проведення занять:

3.1. Загальні вимоги:

• Суворо дотримуватись вимог техніки безпеки на уроках фізкультури.

• Проводити заняття у спортзалі разом з учителем чи його заступником.

• На уроці фізкультури учні повинні бути одягнені тільки у спортивну форму, нігті коротко обрізані, волосся підібране.

• Взуття має бути з гумовою підошвою.

• У місцях стрибків необхідно мати гімнастичні мати.

• Не виконувати вправи на приладах без страхування.

• Не стояти поблизу гімнастичного приладу під час виконання учнем вправ.

• При виконанні вправ поточним методом слідувати з інтервалом.

• При виконанні стрибків приземлення має бути м’яким з поступовим присіданням.

• Не виконувати вправи, маючи вологі долоні.

• Після занять потрібно мити руки з милом.

• Бути уважним при виконанні вправ, переходах від приладу до приладу.

• Перед виконанням вправ на приладах перевірити закручення гвинтів.

• Спортивна форма завжди має бути чистою.

• Взуття має відповідати розміру, що носить учень.

• При поганому самопочутті, потертостях, пошкодженнях, запамороченнях, болях в серці, печінці, шлунково-кишкових розладах терміново звертатись до викладача.

Не дозволяється:

• Заходити в спортивний зал без спортивною взуття.

• Вживати жувальну гумку на уроці.

• Носити на уроках фізкультури ланцюжки, обручки та годинники.

• Штовхати у спину учня, який біжить попереду.

• Підсідати під гравця, який вистрибує.

• Робити підніжки, чіплятися за форму.

• Переносити важкі прилади без дозволу вчителя.

• Змінювати висоту приладів без дозволу вчителя.

• Переходити від приладу до приладу без дозволу вчителя.

 

3.2. Під час занять з гімнастики:

• Гімнастичні прилади не повинні мати у складальних одиницях і з’єднаннях люфтів, коливань, прогинів. Деталі скріплень мають бути надійно закручені.

• Робоча поверхня перекладини, брусів має бути гладенькою. Пластини для скріплення гаків розтяжок мають бути щільно прикручені до підлоги і заглиблені врівень з пологою.

• Гімнастичні мати мають впритул укладатися навколо гімнастичного приладу так, щоб вони перекривали площу зіскоку та можливого зриву або падіння.

• Гімнастичний місток має бути побитий гумою, щоб запобігти ковзанню під час відштовхування.

До занять гімнастикою допускаються учні, які пройшли медогляд та інструктаж з техніки безпеки.

 

Можливість отримання травм під час виконання вправ:

• на несправних приладах;

• без належної страховки;

• без застосування гімнастичних матів;

• на забруднених спортивних приладах, а також під час виконання вправ на приладах із вологими долонями.

 

Вимоги безпеки до початку занять:

• спортивне взуття має бути з неслизькою підошвою;

• протерти жердину перекладини сухою ганчіркою і зачистити наждачним папером;

• перевірити надійність кріплення перекладини, коня і козла, стопорних гвинтів на брусах;

• у необхідних місцях приготувати гімнастичні мати. Поверхня матів має бути рівною.

 

Під час проведення занять:

• не виконувати вправ на приладах без дозволу вчителя або його помічника, а також без страховки;

• враховувати інструкції щодо приземлення під час виконання стрибків через прилади;

• не стояти близько до учня, який виконує вправу на приладі;

• не виконувати вправи з вологими долонями;

• під час виконання вправ поточним методом слідкувати за опти-мальністю інтервалів між учнями (з метою запобігання зіткнень).

 

Дії у разі непередбачених обставин:

• у разі появи в учня больових відчуттів у суглобах рук, почервоніння або потертості шкіри на долонях і поганого самопочуття припинити заняття і сповістити про це викладача;

• у разі виникнення пожежі у спортзалі негайно припинити заняття і вивести учнів із залу, сповістити про пожежу адміністрацію і відповідальні органи, а самому вчителю безпосередньо почати ліквідацію пожежі;

• якщо учень отримав травму, треба негайно надати йому першу медичну допомогу, сповістити про нещасний випадок адміністрацію навчального закладу і батьків, і, у разі необхідності, відвезти потерпілого до лікарні.

 

Вимоги безпеки після закінчення занять:

• прибрати спортивний інвентар у місце його зберігання;

• протерти жердину сухою ганчіркою і зачистити наждачним папером;

• ретельно вимити руки і обличчя з милом.

 

3.3. Під час занять з легкої атлетики:

• бігові доріжки мають бути спеціально обладнані, не мати бугрів, ям, слизького грунту, бігова доріжка має продовжуватись не менш як на 15-20 м за лінію фінішу;

• ями для стрибків у довжину мають бути заповнені піском, розпушеним на глибину 20-40 см. Пісок має бути чистим, розрівняним. Перед кожним стрибком пісок слід розрихлювати і вирівнювати;

• метання спортивних приладів має проводитися з дотриманням мір безпеки, які унеможливлюють попадання приладів за межі майданчика. Довжина секторів для приземлення спортивних приладів має бути не менш як 60 м.

 

До занять допускаються учні, які пройшли медогляд та інструктаж з техніки безпеки.

 

Можливе отримання травм під час занять:

• падіння на слизькому грунті або твердому покритті;

• знаходження учня в зоні метання у момент кидка;

• виконання вправ без розминки.

 

Вимоги безпеки до початку занять:

• одягнути спортивний костюм і взуття;

• ретельно підготувати пісок у стрибковій ямі, перевірити у ній відсутність сторонніх предметів;

• протерти ганчіркою прилади для метання.

 

Під час занять враховують, що:

 

• бігова доріжка має продовжуватись не менш як на 15-20 м за лінію фінішу;

• можливі зіткнення команд, пов’язані з несподіваною зупинкою учнів;

• стрибки не слід виконувати на вологому слизькому ґрунті, приземлюватись на руки під час стрибку;

• у зоні метання не повинно бути учнів під час виконання кидка;

• обов’язковим є подання команди на право виконати метання-приладу;

• не треба стояти з правого боку від учня, який виконує метання;

• підбирати прилади із зони метання без дозволу вчителя забороняється;

• передавати прилади для метання кидком забороняється;

• не залишати на місцях занять граблі та лопати;

• перед метанням подивитися, чи немає людей у напрямку кидка.

 

Дії у разі непередбачених обставин:

• у разі поганого самопочуття учень повинен припинити заняття;

• якщо учень отримав травму, треба негайно надати йому першу медичну допомогу, сповістити про нещасний випадок адміністрацію навчального закладу і батьків, і, у разі необхідності, відвезти потерпілого до лікарні.

 

3.4. Під час проведення занять зі спортивних ігор (футбол, баскетбол, гандбол):

 

• Спортивні майданчики повинні мати покриття із рівною і неслизькою поверхнею, яка не має механічних включень, що призводять до травмувань.

• Майданчики не можна обгороджувати канавами і влаштовувати дерев’яні або цегляні бровки. Не менш ніж на 2 м від майданчика не має бути дерев, стовпів, парканів та інших предметів, що можуть спричинити травму.

• Під час занять, тренувань і змагань учні мають виконувати вказівки вчителя, тренера, судді, дотримуватись встановлених правил і послідовність занять, поступово додавати навантаження на м’язи з метою запобігання травмувань.

• Перед початком гри слід відпрацювати техніку ударів і ловлення м’яча, правильну стійку і падіння під час приймання м’яча, персональний захист.

• Одяг учнів, які займаються спортивними іграми, має бути легким, не утруднювати рухів, взуття у гравців – гандболістів, баскетболістів – на гнучкій підошві, у футболістів – на жорсткій підошві.

• Гравцям не слід носити на собі будь-які предмети, небезпечні для себе та інших гравців.

• Учням, які грають у футбол, слід мати індивідуальні захисні засоби: захисні щитки під гетри, воротарям – рукавички.

• На майданчику для гри в гандбол мати безпечну зону в 1 м уздовж бокових ліній і не менш як 2 м за лицьовими лініями.

• Кільця для гри у баскетбол слід закріпляти на висоті 3,05 м від підлоги спортзалу.

4. Вимоги безпеки після закінчення занять:

4.1. При підведенні підсумків підкреслити виконання учнями мір безпеки при проведенні занять.

4.2. Зайти у роздягальню, одягтися і, з дозволу вчителя, вийти зі спортзалу.

4.3. Під нас одягання бути охайним, не штовхатись.

4.4. Черговий  класу прибирає роздягальню і передає  вчителю фізичного виховання.

4.5. Кожному учню після занять у спортзалі необхідно ретельно вимити руки та обличчя з милом.

4.6. Після 3 та 4 уроків необхідно зробити вологе прибирання підлоги спортзалу та матів.

5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях:

5.1. У разі появи в учня больових відчуттів, поганому самопочутті – припинити заняття і сповістити про це вчителя.

5.2. Якщо учень зазнав травми, треба негайно надати йому першу медичну допомогу, сповістити про нещасний випадок адміністрацію навчального закладу і батьків і, у разі необхідності, відвести потерпілого до лікарні.

5.3. У разі виникнення пожежі у спортзалі негайно припинити заняття, вивести учнів із залу, сповістити про пожежу адміністрацію і відповідальні органи, а самому вчителю безпосередньо почати ліквідацію пожежі.

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова ПК

 ______________

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Директор ЗОШ І-ІІІ ступенів

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів

________________

 

Наказ по школі від ________ № ___

 

 

ІНСТРУКЦІЯ  № 5/2

З БЕЗПЕЧНОЇ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ СПОРТИВНО-МАСОВИХ ЗАХОДІВ

 

  1. Загальні положення.

Вiдповiдальний за проведення спортивно-масових заходів (спортивних змагань, свят, конкурсів) дотримується гiгiєнiчних норм i вимог з охорони праці, пожежної та електробезпеки.

 

Заступник директора i вiдповiдальний за електро i пожежну безпеку проводять інструктаж із вiдповiдальними за проведення спортивно — масового заходу, черговими вчителями, класними керівниками, класоводами, а ті, в свою чергу, з учнями про заходи пожежної безпеки i правила евакуації дітей з приміщень у разі пожежі та правила поведінки учнів у залі та на спортивному майданчику.

 

У примiщеннi основних спортивних споруд (спортивний зал, тренажерний зал, басейн, тир) на видному мiсцi повинні бути вивiшенi правила поведінки та техніки безпеки, план евакуації учнів на випадок пожежі або стихійного лиха.

 

На час проведення спортивно-масових заходів необхідно обов’язково організувати чергування членів добровільної пожежної дружини закладу, а приміщення забезпечити необхідною кiлькiстю первинних засобів пожежегасіння. Використовувати засоби пожежегасіння для господарських та інших потреб, не пов’язаних із пожежегасінням, категорично заборонено.

 

Приміщення, в яких проводяться спортивно-масові заходи, повинні мати не менше як два виходи назовні. Відстань від найвiддаленiшої точки підлоги до дверей евакуаційного виходу не повинна перевищувати 27 метрів. Двері, призначені для евакуації, повинні відчинятися у напрямку виходу з приміщення. Спортивне обладнання майданчиків повинно бути надійно закріплене i вiдповiдати вимогам безпеки.

Кiлькiсть місць у спортивному залі під час проведення спортивно-масових заходів та змагань треба встановлювати з розрахунку 0,7-1м на одного учня.

Заповнювати зал понад установлену норму забороняється. Коридори, проходи i виходи з будівель, призначених для евакуації людей, повинні бути вільними. Двері з приміщень під час проведення спортивно масових заходів забороняється замикати на замок або запори, які важко відмикаються.

Біля кожних дверей повинен невідлучно перебувати черговий з числа педагогів або учнів старших класів.

 

  1. Вимоги безпеки перед початком проведення спортивно-масових заходів:

Вiдповiдальний за проведення спортивно-масових заходів перед початком їхнього проведення повинен ретельно оглянути спортивні майданчики, приміщення, запасні виходи, особисто переконатись в їх готовності на випадок пожежі та в забезпеченні приміщення первинними засобами пожежегасіння, перевірити справність електроапаратури, задіяної на масових заходах, надiйностi спортивного обладнання.

 

  1. Вимоги безпеки під час проведення спортивно-масових заходів:

Під час проведення спортивно-масових заходів, повинні невідлучно знаходитись класний керівник чи класовод. Вони зобов’язані стежити за точним виконанням техніки безпеки під час проведення заходів. Необхідна також обов’язкова присутність медичного працівника для надання у разі потреби першої медичної допомоги.

 

  1. Вимоги безпеки після закінчення спортивно-масових заходів:

Вимкнути з електромережі електроапаратуру, класоводи i класні керівники організовано виводять школярів із приміщень. Вимкнути освітлення i замкнути приміщення на ключ.

 

  1. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

У разі пожежі керівник заходу зобов’язаний:

а) негайно повідомити про пожежу у найближчу пожежну частину за телефоном 101, дати сигнал тривоги для місцевої добровільної пожежної частини;

б) вжити всіх можливих заходів щодо евакуації з приміщень дітей (дітей молодшого віку евакуювати в першу чергу). Евакуацію дітей треба починати із приміщень, яким загрожує небезпека її поширення;

в) направити евакуйованих дітей у безпечне місце (будівлю);

г) негайно погасити пожежу своїми силами й наявними в установи засобами пожежегасіння;

д) для зустрiчi викликаної пожежної частини або дружини треба виділити особу, яка повинна чітко проінформувати начальника частини, що прибула, про те, чи всі діти евакуйовані з будiвлi, яка горить або задимлена, i в яких приміщеннях ще с люди.

У разі необхiдностi надати першу медичну допомогу потерпілим i викликати швидку медичну допомогу за телефоном – 103.

 

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова ПК

 ______________

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Директор ЗОШ І-ІІІ ступенів

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів

________________

 

Наказ по школі від ________ № ___

 

IНСТРУКЦIЯ № 5/3

З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ (ПЕРВИННОГО ІНСТРУКТАЖУ) ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ РУХЛИВИМИ ТА СПОРТИВНИМИ ІГРАМИ

 

  1. Загальні положення

Вiдкритi спортивні майданчики повинні бути розмiщенi в спортивній зоні на вiдстанi не менш як 25м від навчальних корпусів.

 

Майданчики для рухливих та спортивних ігор повинні бути встановлених розмiрiв, які визначаються правилами змагань з різних видів спорту.

 

  1. Вимоги безпеки до спортивного залу під час занять:

 

- місце в спортивному залі встановлюється з розрахунку 2.8м2 на одного учня;

 

- підлоги повинні бути пружними, без щілин i застругів, мати рівну, горизонтальну i неслизьку поверхню, не деформуватися від миття i до початку занять мають бути сухими;

 

- стіни повинні бути рівними, гладенькими, пофарбованими в свiтлi тони на всю висоту панелей фарбами, стійкими проти ударів м’яча i давати змогу робити вологе прибирання;

 

- стеля залу повинна мати фарбування, що не обсипається;

 

- на вікнах i на світильниках слід установлювати захисну огорожу від ударів м’яча;

 

- освiтленiсть має вiдповiдати вимогам СНиП ІІ-4-79 «Естественное и искусственное освещение» та СП1567-76 «Санитарные правила устройства и содержания мест занятий по физической культуре и спорту»;

- коефiцiєнт природної освiтленостi спортивних залів повинен бути не нижчий за 1,5.

3. Вимоги безпеки перед початком занять:

Переодягніться у спортивну форму. Вивчить та постійно виконуйте інструкцію з ТБ під час занять рухливими та спортивними іграми. На учнях не повинно бути всіляких прикрас (сережок, перснів, ланцюжків таке інше). Нiгтi на руках повинні бути коротко пiдстриженi. Волосся, якщо довге, прибирається в косу чи пучок.

 

  1. Вимоги безпеки під час занять:

 

Дотримуйтесь дистанції під час виконання загально розвиваючих та спеціальних вправ. Будьте уважними під час рухливих або спортивних ігор i не порушуйте правила. Дотримуйтесь дисципліни i порядку на уроці: не штовхайтесь, не вибігайте різко на майданчик без дозволу вчителя. Не кидайте на майданчик зайвий м’яч під час учбової чи двосторонньої гри. Про всiлякi непорозуміння під час спортивних чи рухливих ігор капітани команд або лідери підгруп повинні негайно доповісти вчителю, який розв’яже будь-яке непорозуміння.

 

  1. Вимоги безпеки після закінчення занять:

 

Після занять ретельно вимийте руки з милом. Якщо під час занять з’явилась біль у руках, почервоніння шкіри або натерті місця на долонях, припиніть заняття i зверніться за порадою до вчителя, лікаря, медичної сестри.

 

Зберіть зі спортивного майданчика непотрібний спортінвентар у складські приміщення, виведіть учнів зі спортивного майданчика або залу до роздягальні (класу).

 

  1. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях:

 

У разі отримання травми вчитель повинен надати першу медичну допомогу та звернутись до лікаря.

 

У разі отримання важких травм викликати швидку медичну допомогу за телефоном — 103.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова ПК

 ______________

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Директор ЗОШ І-ІІІ ступенів №

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів

________________

 

Наказ по школі від ________ № ___

 

IНСТРУКЦIЯ № 5/4

З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

(ПЕРВИННОГО ІНСТРУКТАЖУ) ДЛЯ УЧНІВ З ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ ЛЕГКОЮ АТЛЕТИКОЮ ТА КРОСОВОЮ ПІДГОТОВКОЮ

 

  1. Загальні положення

 

Вiдкритi спортивні майданчики повинні бути розмiщенi в спортивній зоні на відстані не менш як 10м від навчальних корпусів

 

Спортивна зона пришкільної ділянки повинна мати огорожу за периметром заввишки 0,5- 0,8м дозволяється як огорожу використовувати рослини з неотруйними, неколючими i не запиленими плодами.

 

Майданчики не можна огороджувати канавами, влаштовувати дерев’яні або цегляні бровки. Не менше ніж на 2 метри від майданчика не повинно бути дерев, стовпів, парканів та інших предметів, що можуть спричинити травму.

 

Бiговi доріжки повинні бути спеціально обладнані. Доріжка повинна продовжуватися не менше 15м після фiнiшу.

 

Ями для стрибків повинні бути наповнені піском, розпушеним на глибину 20-40см. Пісок повинен бути чистим i розрівняним.

 

Місця, призначені для метання спортивних снарядів, розміщуються на такій мiсцевостi, яка добре проглядається на значній вiдстанi від громадських місць (тротуарів, доріг).

 

Під час сильного вітру, низької температури i підвищеної вологості треба збільшувати час, відведений на розминку перед виконанням легкоатлетичних вправ.

 

Взуття учнів має бути на пiдошвi, що виключає ковзання, щільно облягає ногу.

 

Під час проведення занять з метання не дозволяється перебувати в зоні кидка, перетинати цю зону. Забороняється виконувати довiльнi кидання, залишати без нагляду спортивний інвентар для поштовхів i метання, зокрема інвентар, який не використовується в цей момент на уроці.

 

Зберігати i переносити інвентар можна тільки в спеціальних укладках.

 

  1. Вимоги безпеки перед початком занять:

 

Ретельно розпушуйте пісок у ямі для стрибків у довжину i висоту. Перед початком метання гранати, м’яча подивіться, чи немає людей у напрямку метання. Граблі після розпушування піску покладіть збоку зубцями вниз. Перед стрибками покладіть під п’яти гумові прокладки. Перед метанням м’яча, гранати у мокру погоду витирайте їх ганчіркою.

 

  1. Вимоги безпеки під час занять:

 

Під час групового старту на короткі дистанції бiжiть тільки своєю доріжкою. Не допускайте різких «стопорячих» зупинок. Ретельно розпушуйте пісок у ямі мiсцi приземлення. Не приземляйтеся на руки. Не подавайте м’яч, гранату кидком.

 

Будьте особливо уважними, виконуючи вправи з метання. Не стійте під час групових занять праворуч від метальника, не ходіть за знаряддям без дозволу вчителя.

 

  1. Вимоги безпеки після закінчення занять:

 

Після занять ретельно вимийте руки з милом. Якщо під час занять з’явилась біль у руках, почервоніння шкіри або натерті місця на долонях, припиніть заняття i зверніться за порадою до вчителя, лікаря, медичної сестри.

 Забрати зі спортивного майданчика непотрібний спортінвентар, граблі, лопати у складські приміщення, вивести школярів зі спортивного майданчика до роздягальні (класу).

  1. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях:

 

У разі отримання травми, погіршення самопочуття учень повинен негайно повідомити вчителя.

У разі отримання травми вчитель повинен надати першу медичну допомогу та звернутись до лікаря.

У разі отримання важких травм викликати швидку медичну допомогу за телефоном – 103.

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова ПК

 ______________

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Директор ЗОШ І-ІІІ ступенів №

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів

________________

 

Наказ по школі від ________ № ___

 

IНСТРУКЦIЯ № 5/5

З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

(ПЕРВИННОГО ІНСТРУКТАЖУ) ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ ГІМНАСТИКОЮ

 

  1. Загальні положення.

 

Уроки фізкультури необхідно проводити в добре провітрюваних спортивних залах. Зал повинен бути підготовленим до уроку вiдповiдно до завдань, вимог навчальної програми.

 

Займатись на гімнастичних приладах дозволяється лише в присутності вчителя. Під час розучування i виконання найскладніших гімнастичних вправ на гімнастичних приладах необхідно застосовувати вiдповiдно методи i способи страхування залежно від підготовки учнів, висоти знарядь.

 

Усі спортивні прилади та обладнання, в закритих або відкритих місцях проведення занять, повинні бути цілком справними i надійно закріпленими.

 

Надiйнiсть встановлення й результати випробувань інвентарю i обладнання мають бути зафiксованi в спеціальному журналі.

 

Гiмнастичнi прилади не повинні мати у складальних одиницях i з’єднаннях люфтів, коливань, прогинів. Жердини брусів треба ремонтувати по всій довжині. Якщо виявиться тріщина, жердину необхідно замінити.

 

Гриф перекладини перед виконанням вправ i після їхнього закінчення необхідно протирати сухою ганчіркою i зачищати шкуркою.

 

Пластини для кріплення гаків розтяжок повинні бути щільно пригвинченими до підлоги i зрiвнянi у рівень з підлогою.

 

Колода гімнастична не повинна мати тріщин i задирок на брусі, помітного викривлення.

 

Гiмнастичнi мати повинні бути укладені впритул навколо гімнастичного знаряддя так, щоб вони перекривали площу гімнастичного зіскоку або передбачуваного зриву й падіння.

 

Розмістити обладнання треба так, щоб навколо кожного гімнастичного знаряддя була безпечна зона.

 

Не виконуйте вправ на знаряддях із вологими долонями, якщо на них с свiжi мозолі, а також на забруднених знаряддях.

 

Не переносьте i не перевозьте важких гімнастичних знарядь без використання спеціальних вiзкiв i пристроїв.

 

Проводити заняття із застосуванням несправного обладнання або спортінвентарю, без спортивного одягу забороняється.

 

  1. Вимоги безпеки перед початком занять:

 

Перевірити надiйнiсть кріплення гімнастичних знарядь. Пояснити учням, де можуть бути зриви i що потрібно зробити у разі невдалого виконання вправи.

 

Пояснити i показати техніку виконання вправ, правильність вибору місця для страхування. Врахувати iндивiдуальнi особливості учнів під час iндивiдуального чи групового страхування.

 

  1. Вимоги безпеки під час занять:

 

Стежити за дотриманням учнями вимог техніки безпеки під час виконання гімнастичних вправ. дотримуватись принципу доступності i послідовності навчання.

 

Вибирати правильні способи i прийоми страхування та допомоги, враховуючи характер вправ, рівень фізичної і технічної пiдготовленостi учня.

 

Під час занять у гімнастичному залі треба використовувати магнезію або каніфоль, які зберігаються у спеціальних укладках або ящиках без розпилювання.

 

Під час виконання вправ потоком (один за одним) витримуйте достатні інтервали.

 

Виконуючи стрибки i зіскоки зі спортивних знарядь, приземляйтесь м’яко, на носки, пружинясто присідаючи.

 

Не виконуйте без страхування складні елементи i вправи.

 

Пам’ятайте, що під час виконання вправ на гімнастичних знаряддях безпека багато в чому залежить від їхньої справності.

 

Під час занять на паралельних брусах ширину жердин установлюйте залежно від iндивiдуальних даних учня. Ширина повинна приблизно дорівнювати довжині передпліччя.

 

Пiдiймаючи або опускаючи жердини брусів, тримайтесь за жердину, а не за її металеву опору. Щоразу перед виконанням вправи перевіряйте, чи закрiпленi стопорні гвинти.

 

  1. Вимоги безпеки після закінчення занять:

 

Перевірити самопочуття учнів. Прибрати спортивні прилади.

 

Вивести організовано дітей зі спортивного залу, провітрити приміщення. Після занять ретельно вимийте руки з милом. Якщо з’явилась біль у руках, почервоніння шкіри або натерті місця (водяні пухирі) на долонях, зверніться за порадою й допомогою до вчителя, лікаря, медичної сестри.

 

  1. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях:

 

У разі отримання травми, погіршення самопочуття негайно повідомити вчителя. Надати потерпілому першу медичну допомогу, повідомити шкільного лікаря (медсестру), а у разі необхiдностi викликати швидку медичну допомогу за телефоном – 03. У випадку пожежі — викликати службу з надзвичайних ситуацій за телефоном – 01.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова ПК

 ______________

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Директор ЗОШ І-ІІІ ступенів №

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів

________________

 

Наказ по школі від ________ № ___

 

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ УЧНІВ У СПОРТИВНОМУ

ЗАЛІ ТА НА СПОРТИВНИХ МАЙДАНЧИКАХ

 

1.Усi учні зобов’язані пройти медичний огляд:

1.1. На пiдставi даних про стан здоров’я i фізичний розвиток учнів розподіляють для занять фізичними вправами на медичні групи: а) основну; б) підготовчу; в) спеціальну.

1.2. Учнів, які не пройшли медичного огляду, до уроків фізичної культури не допускають.

1.3. Учні, тимчасово звiльненi від занять, зобов’язані бути присутніми на уроках фізичної культури. При цьому допускається залучення їх учителем до підготовки занять. Тимчасове звільнення від занять фізичними вправами допускається з дозволу медичного персоналу школи.

1.4.Пiсля перенесення хвороб учнем необхідно взяти дозвіл на вiдвiдування уроків фізичної культури у лікаря.

 

  1.               Без дозволу вчителя учням забороняється заходити i перебувати в спортивному залі:

2.1. Учні заходять до спортивного залу, виходять на спортивний майданчик у спортивному взутті та спортивній формі, вiдповiдно до пори року i погодних умов. Заходити до спортивного залу у брудному взутті — забороняється.

2.2. Після дзвінка на урок по команді вчителя учні шикуються в спортивному залі, на спортмайданчику.

2.3. Без дозволу вчителя учням забороняється користуватися спортінвентарем.

2.4. Учням забороняється виконувати вправи на спортивних знаряддях без присутності та страхування вчителя, а також маючи на собі різного роду прикраси. Не дозволяється приносити речі, які не потрiбнi на уроці або заважають його проведенню.

2.5. Учні зобов’язані берегти шкільне спортивне обладнання та спортінвентар, не псувати його, не смітити, не приносити харчові продукти у спортзал.

 

2.6. В отвори на бокових щитах для тепло вентиляції спортивного залу не просовувати пальці.

2.7. Під час виконання вправ на спортивних знаряддях учні зобов’язані бути дисциплінованими, уважними, чітко виконувати вказівки вчителя.

2.8. Без команди вчителя не переходити від одного знаряддя до іншого.

2.9. Під час виконання вправ потоком необхідно дотримуватися дистанції, не штовхатися, не зупинятися, не ставити пiднiжок.

2.10. Під час проведення занять з метання не дозволяється перебувати в зоні кидка, не перетинати зону кидка. Не можна повертатися спиною до напрямку польоту об’єкта метання. Забороняється виконувати метання без дозволу i відому вчителя.

2.11. Під час виконання вправ на спортивних знаряддях необхідно перебувати на безпечній вiдстанi від місця виконання, не заважати один одному, дотримуватись правил техніки безпеки та санiтарно-гiгiєнiчних вимог.

2.12. Забороняється користуватися несправним спортивним інвентарем та обладнанням.

2.13. Учні повинні правильно виконувати i страхувати один одного під час виконання фізичних вправ та елементів.

2.14.Учні зобов’язані підтримувати чистоту та порядок у спортзалі, роздягальнях, на спортмайданчику.

 

3. Учні зобов’язані попередити вчителя:

1) про наявність документів щодо звільнення після хвороби;

2) про погане самопочуття;

3) про несправність спортивного обладнання;

4) про травмування під час уроку.

 

4. У разі отримання травми попередити вчителя, надати медичну допомогу, якщо необхідно викликати швидку допомогу за телефоном 103, а у випадку пожежі — викликати пожежну службу за телефоном 101.

 

  1. Після закінчення уроку учні прибирають робоче місце, переодягаються й організовано виходять зі спортивного залу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова ПК

 ______________

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Директор ЗОШ І-ІІІ ступенів №

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів

________________

 

Наказ по школі від ________ № ___

 

ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ

СТАРШОГО ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

 

 І. Загальні положення

 1.1. Дана посадова інструкція розроблена на. підставі тарифно-кваліфікаційної характеристики вчителя фізичної культури, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 31.08.95 р. № 463/1268 за погодженням з Міністерством праці та Міністерством юстиції України, а також відповідно до вимог Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчаль­но-виховного процесу в установах і закладах освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 01.08.2001 р. № 563, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.11.2001 р. за № 969/6160 від 20 листопада 2001 р.

 1.2. Старший учитель фізичної культури призначається і звільняється з посади Управлінням освіти за поданням директора школи.

 1.3. Старший учитель фізичної культури повинен мати вищу освіту та стаж педагогічної роботи не менше 5 років.

1.4. У своїй діяльності старший учитель фізичної культури керується Конституцією України і законами України, указами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України, органів управління освіти всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, а також статутом і локальними правовими актами школи (в тому числі Правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора школи, даною посадовою Інструкцією), трудовою угодою, контрактом.

 1.5. Старший учитель фізичної культури дотримується у роботі положень Конвенції про права дитини.

 1.6. Старший учитель фізичної культури зобов'язаний:

   дбати про особисту безпеку і здоров'я, а також про безпеку і здоров'я оточуючих людей і учнів під час навчально-виховного проце­су, виконання будь-яких робіт-чи під час перебування на території закладу освіти:

   знати і виконувати вимога нормативно-правових актів з охорони праці, правила поводження з машинами, механізмами, спортобладнанням, устаткуванням та іншими засобами виробництва, уміти користуватися засобами колективного та індивідуального захисту; .

    проходити у встановленому законодавством порядку попередні та періодичні медичні огляди.

 Старший учитель несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

 

 ІІ. Завдання та обов'язки

 Основними завданнями та обов'язками діяльності старшого вчителя фізичної культури є:

 2.1. Проведення на високому методичному і науковому рівні навчання учнів відповідно до програм та методик фізичної культури.

 2.2. Визначення завдання та змісту занять з урахуванням .віку, підготовленості, індивідуальних, психофізіологічних особливостей учнів.

 2.3. Надання допомоги учням, учителям в оволодінні навичками і технікою виконання вправ.

 2.4.Забезпечення проведення навчально-виховного процесу, що регламентується чинними законодавчими та нормативно-правовими ' актами з охорони праці, контрольза дотриманням здорових і безпечних умов проведення уроків та фізкультурно-оздоровчихзаходів. Не допускати до проведення навчальних занять або робіт учасників навчально-виховного процесу без передбаченого спецодягу, спецвзуття та інших засобів, індивідуального захисту, організовувати вивчення учнями правил і норм з охорони праці.

 2.5.Організація на високому рівні проведення навчальних, .факультативних і позаурочних занять з фізичної культури.

 2.6.Здійснення керівництва роботою вчителів фізичної культури кафедри.

 2.7.Спільно Із заступником директора з навчально-виховної роботи та педагогом-організатором організація позакласної фізкультурно-оздоровчої і спортивно-масової роботи в школі, із залученням максимальноїкількості учнів до фізкультурних гуртків, груп загальної фізичноїпідготовки (ЗФП), секцій за видами. спорту і туризму.

 2.8.Надання, організаційної і методичної допомоги вихователям груп продовженого дня в проведенні занять з фізичної культури.

 2.9. Координація роботи осередку і спортивної спілки учнівської молоді, а також підготовка громадських інструкторів і суддів з числа учнів та залучення їх до проведення фізкультурно-оздоровчих заходів у школі й за місцем проживання.

 2.10.Організація внутрішньо шкільних змагань і фізкультурних свят за програмою дитячих спортивних ігор «Старти надій».

 2.11.Контроль, облік успішності тавідвідування занять учнями,

 2.12.Удосконалення навчально-виховної роботи, впровадження ефективних форм, методів і засобів фізичного виховання.

 2.13.Спільно з адміністрацією та лікарем школи забезпечення контролю за станом здоров'я і фізичної підготовки учнів протягом усього періоду навчання.

 2.14.Спільно з педагогом-організатором у період канікул організація спортивно-масових заходів.

 2.15.Спільно здиректором школи і головою профспілкового комітету здійснення контролю за станом експлуатації спортивних споруд і приміщень, за збереженням і правильним використанням спортивної форми, інвентаря та обладнання, за раціональним використанням асигнувань, виділених на зміцнення матеріально-спортивної бази навчального закладу.

 2.16. Допомога установам охорони І здоров'я в організації проведення І медичного обстеження і тестування учнів з фізкультури.

 2.17. Складання звітів за встановленою формою.

 12.18. Удосконалення педагогічної | майстерності і фахового рівня.

 2.19. Дотримання етичних норм поведінки в школі, побуті, громадських місцях, які відповідаютьсуспільному статусу педагога.

 2.20. Розміщеннята встановленняспортивного обладнання відповідно до правил і норм техніки безпеки і виробничої санітарії.

 2.21.Розроблення та перегляд один раз на три роки інструкції з охорони праці, виробничої санітарії, протипожежної безпеки та один раз на п'ять років інструкції з безпеки під час проведення занять у спортивних залах, спортивних майданчиках і здійснення нагляду за їх дотриманням.

 2.22.Систематичне проведення інструктажів з учнями з охорони праці та безпеки життєдіяльності під час навчальних занять з обо­в'язковою реєстрацією в класному журналі та «Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці для учнів».

 2.23.Спільно  з  адміністрацією і профспілковим комітетом проведення  ретельної  перевірки та своєчасного розслідування і облік нещасних випадків серед учнів під час уроків фізкультури та при проведенні спортивно-масових заходів.

 Вживання заходів щодо усунення причин, що призвели до нещасного випадку.

 2.24.Проведення профілактичної роботи щодо запобігання травматизму серед учнів під час навчально-виховного процесу, а також щодо вимог особистої безпеки в побуті.

 2.25.Допущення у визначеному порядку на заняття представників дирекції школи.

 2.26.Заміна на уроках тимчасово відсутніх вчителів згідно з розпорядженням заступника директора з навчально-виховної роботи.

 2.27.Участь у роботі педагогічної ради школи і нарадах, які проводяться дирекцією школи, а також участь у розробленні окремого розділу з охорони праці, колективного договору (угоди) між дирекцією та профспілковою організацією.

 2.28.Чергування в школі згідноз графіком чергувань на перервах між заняттями, а також за 20 хв. до початку і протягом 20 хв. після закінчення занять.

 

 

Ш. Права

 Старший учитель фізичної культури має право:

 3.1.Брати участь в управлінні школою в порядку, визначеному статутом шкоди.

 3.2.Захищати професійну честь  і гідність.

 3.3.Знайомитись зі скаргами та іншими документами, що містять  оцінку його діяльності, давати свої  пояснення.

 3.4.Захищати свої інтереси самостійно або через представника,

 в тому числі адвоката, у випадку дисциплінарного чи службового розслідування, пов'язаного з порушенням педагогом норм про­фесійної етики.

 3.5.На конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування за винятком випадків, передбачених законом,

 3.6.Вільно вибирати і використовувати методи навчання й виховання, навчальні посібники і матеріали, підручники, методи оцінювання знань і таїнь, що не суперечать інструктивно-методичним і нормативним документам МОН України.

 3.7.Підвищувати свою кваліфікацію.

 3.8. Атестуватися добровільно на відповідну кваліфікаційну категорію і отримати її у випадку успішного проходження атестації.

 3.9.Давати учням під час занять і перерв обов'язкові розпорядження, які стосуються організації занять і дотримання дисципліни, притягувати учнів до дисциплінарної відповідальності у випадку і в порядку, визначених Статутом і Правилами про нагородження учнів школи та стягнення.

IV. Відповідальність

 4.1.У встановленому законодавством України порядку старший учитель фізичної культури несе відповідальність за:

  - реалізацію не в повному обсязі освітньої програми згідно з навчальним планом і графіком навчального процесу;

  - збереження життя і здоров'я учнів під час навчально-виховного процесу;

  - порушення прав і свобод учнів.

 4.2.За безпечний стан робочих місць, обладнання, спортінвентарі, за дотримання правил і норм техніки безпеки, охорони життя і здоров'я учнів, складання і перегляд один раз на три роки інструкційз охорони праці, виробничої санітарії, протипожежної та електробезпеки, і один раз на п'ять років інструкцій з безпеки, систематичне проведення вступного, первинного, позапланового та цільового інструктажів з учнями і відповідне їх оформлення у «Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці для учнів та класних журналах.

 4.3.За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку школи, законних розпоряджень директора шкоди та інших нормативних актів, посадових обов'язків, встановлених даною Інструкцією, старший учитель фізичної культури несе дисциплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.

 4.4.За використання, в тому числі, одноразове, методів виховання, пов'язаних з фізичним чи психічним насиллям над особистістю учня, а також здійснення іншого аморального вчинку, старший учитель фізичної культури  може бути звільнений з посади згідно з трудовим законодавством і Законом України «Про освіту». Звільнення за подібний вчинок не є мірою дисциплінарної відповідальності.

 4.5.За нанесені школі чи учасникам навчально-виховного процесу збитки у зв'язку з виконанням (невиконанням)своїх посадових обов'язків, старший, учитель фізичної культури несе матеріальну відповідальність У порядку і в межах, визначених трудовим і цивільним законодавством.

V. Повинен знати

 Старший вчитель фізичної культури повинен знати:

 5.1. Нормативні документи з питань безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного пронесу.

 5.2.Правила внутрішнього трудового розпорядку шкоди.

 5.3.Правила безпечної експлуатації спортобладнання, правила пожежної та електробезпеки, надання першої медичної допомоги.

 5.4.Правила виробничої санітарії та гігієни праці.

 5.5. Правила користування засобами пожежегасіння та індивідуального захисту.

 5.6. Шляхиевакуації на випадок екстремальних ситуацій.

 5.7.Учительські функції:

 • зміст програм, підручників, учнівських посібників;

 • сучасні методики навчання фізичної культури;

 • найновіші дослідження теоретичних основ, досягнень науки, пов'язаних з викладанням фізичної культури;

 • основну ї додаткову літературу, першоджерела з фізичної культури;

 • форми і методи вдосконалення педагогічної майстерності, узагальнення педагогічного досвіду.

 5.8.Норми оцінювання знань, умінь і навичок учнів, затверджених МОН України,

 5.9. Вимоги до ведення шкільної документації.

 5.10.Основні методи навчання, їх класифікацію.

 5.11.Зміст і засоби оптимізації процесу навчання.

 5.12.Психологічні основи диференційованого навчання.

 5.13.Сутність уроку як основної форми процесу навчання і виховання.

 5.14.Підходи до вибору форм, засобів і методів навчання з урахуванням конкретних умов.

 5.15.Основи формування системності знань учнів. '

 5.16. Особливості функціонування учнівського колективу як засобу

 . виховання школярів.

 5.17.Педагогічні основи учнівського самоврядування в школі.

 5.18.Методику підготовки, проведення й аналізу виховних заходів та і роботу з батьками.

 

VI. Кваліфікаційні вимоги

 6.1.Старший учитель фізичної культури проводить вступний, первинний, цільовий та позаплановий інструктажі учнів з охорони праці під час занять з обов'язковою реєстрацією у Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці для учнів та класних журналах.

 6.2.Перед початком занять проводить інструктаж з учнями з правил техніки безпеки.

 6.3.Старший учитель фізичної культури повинен уважно оглянути місце проведення занять, переконатися у справності спортоблад­нання, надійності його встановлення та закріплення, відповідно до санітарно-гігієнічних вимог до місць проведення занять.

 6.4.Під час занять старший учитель фізичної культури повинен навчити

 учнів безпечних прийомів виконання фізичних вправ і стежити за дотриманням учнями вимог безпеки, при цьому суворо дотримуватись принципів доступності й послідовності навчання, в необхідних випадках забезпечувати страхування.

 6.5. За результатами медичних оглядів знати фізичну підготовленість і функціональні можливості кожного учня. Якщо в учня з'являються ознаки втоми, або якщо він скаржиться на слабкість чи погане самопочуття, негайно відсилати його до лікаря.

 6.6. Розробляє і періодично переглядає один раз на три роки інструкції з охорони праці і подає їх на затвердження директору.

 6.7.Постійно підвищує педагогічну майстерність і фаховий рівень.

 6.8.Раз на 5 років проходить навчання на курсах підвищення кваліфікації з предмета і раз на 3 роки  з питань безпеки життєдіяльності з наступною атестацією.

VII. Взаємовідносини

 Старший учитель фізичної культури:

 7.1. Працює згідно з тарифікація-і ним навантаженням, розкладом {уроків, графіком позакласної роботи, затвердженими директором школи на початку навчального року.

 7.2. Планує заходи з фізичної культури на навчальний рік, навчальний семестр і затверджує їх у директора шкапи.,

 7.3. Отримує від дирекції школи матеріали нормативно-правового характеру, знайомиться з відповідними документами.

 7.4.Систематично обмінюється інформацією з питань, які входять до його компетенції, з дирекцією школи та педагогічними працівниками.

 7.5.Проводить уроки згідно з розкладом, замінює у встановленому порядку тимчасово відсутніх учителів тієї ж спеціальності на умовах погодинної оплати і згідно з тарифікацією(в залежності від тривалості заміни).

 7.6.Дотримуєтьсяправил внутрішнього трудового розпорядку, щодо організації робочого часу і його використання в навчальному закладі.

 7.7.У період канікул, які не збігаються з відпусткою, залучається дирекцією шкоди до педагогічної, методичної чи організаційної роботи в межах часу, який не перевищує навчальне навантаження до початку канікул.

 

 

 

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова ПК

 ______________

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Директор ЗОШ І-ІІІ ступенів №

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів

________________

 

Наказ по школі від ________ № ___

 

ІНСТРУКЦІЯ № 5/

З ОХОРОНИ ПРАЦІ

ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ ЛИЖНОЮ ПІДГОТОВКОЮ (КОВЗАНАМИ)

І. Загальні положення

1.1. Одяг для занять на лижах (ковзанах) повинен бути легким, теплим, не заважати рухам.

1.2. Лижний інвентар треба підбирати відповідно до зросто-масових даних учнів і підганяти індивідуально.

1.3. Палки повинні бути легкими, міцними й зручними, мати петлі для захвату руками, вістря для упору й обмежувальне кільце; поверхня лиж не повинна мати перекосів і бічних викривлень, тріщин, задирок і відколів, ковзна поверхня має бути просмолена і змащена спеціальною маззю відповідно до погодніх умов.

1.4. Уроки потрібно проводити в тиху погоду або при слабкому вітрі, при температурі не нижчій за – 20°С.

1.5. Якщо великий мороз, необхідно доручати учням стежити один за одним і повідомляти вчителя про перші ознаки обмороження.

1.6. Місце проведення занять з лижної підготовки – профіль схилів, рельєф місцевості, дистанцію та умови проведення треба ретельно вибирати відповідно до вікових особливостей і фізичної підготовки учнів.

1.7. Навчальний майданчик для початкового навчання катання на лижах повинен бути захищений від вітру, мати ухил не більше як 15 градусів.

1.8. Розмір майданчика вибирати з таким розрахунком, щоб постійна дистанція між лижниками була не менше ніж 10 м.

1.9. Навчальний і тренувальний схил повинен мати ущільнений сніг без будь-яких схованих під ним пеньків дерев, каміння, глибоких ям і вибоїн, що утворюють трампліни. Схил не повинен мати обледенінь та оголених ділянок землі.

1.10. Катки із штучним льодовим покриттям повинні мати товщину льоду не меншу ніж 15 см. Ухил повинен бути не більше як 1 градус. Товщина льоду на природній водоймі, обладнаній для навчання катання на ковзанах, повинна бути не менша за 25 см.

1.11. Катки й ковзанярські доріжки повинні мати рівну поверхню, без тріщин і вибоїв. Усі пошкодження поверхні льоду, що виникають, негайно огороджують. На катках і ковзанярських доріжках на одного учня має припадати не менше як 8 м2 площі.

1.12. При проведенні занять мати з собою похідну аптечку першої допомоги.

ІІ. Вимоги безпеки перед початком занять

2.1. Одержавши інвентар, перевірте його справність і підганяйте кріплення лиж до черевиків у приміщенні школи. Перед заняттям з лижної підготовки або ковзанярського спорту при морозі, нижчому – 10°С або сильному вітрі одягніть труси або плавки. Якщо їх немає, закладіть у брюки складений трикутником папір; дівчаткам необхідно одягти бюстгальтери або закрити ділянку грудей папером; надягніть шерстяні шкарпетки; вуха закрийте шапкою чи навушниками, на руки обов’язково надіньте рукавиці.

2.2. Підбирайте взуття за розміром ноги і стежте, щоб воно було сухим. Одягайте сухі шкарпетки, пальці ніг (під час сильних морозів) обгортайте газетним папером.

2.3. Систематично точіть ковзани і стежте за міцністю кріплення їх до черевиків. Не катайтесь без рукавиць.

2.4. Перед кожним уроком учитель перевіряє стан лижні або траси.

2.5. Кріплення лиж до взуття повинно бути міцним та надійним, зручним у користуванні.

2.6. Перед виходом з школи до місця занять вчитель повинен пояснити правила переміщення з лижами в умовах, які можуть бути на шляху переміщення — рух у строю з лижами і т.д. Під час переміщення до місця занять і назад повинні бути спеціально призначені учні, які очолюють і замикають колону. Групу учнів дозволяється водити з лижами тільки по тротуару або лівому узбіччі дороги не більше ніж у два ряди. Попереду й позаду колони повинні бути супроводжуючі. Вони повинні мати червоні прапорці.

ІІІ. Вимоги безпеки під час проведення занять

3.1. Стежте за товаришами і в разі появи ознак обмороження (побіління шкіри, втрати чутливості відкритих частин тіла, вух, носа, щік) негайно розтирайте поверхню тіла поряд з обмороженим місцем до почервоніння, після чого злегка розтирайте безпосередньо обморожене місце.

3.2. Щоб уникнути потертостей, не ходіть на лижах, не катайтеся на ковзанах у тісному або вільному взутті. Відчувши біль, послабте лижні кріплення, розшнуруйте черевики і, отримавши дозвіл учителя, спокійно йдіть до школи. Якщо під час занять ви з якихось причин зійшли з дистанції, обов’язково попередьте вчителя (особисто або через товариша). Якщо учень втомився або погіршилось у нього самопочуття, його треба відправити в школу тільки в супроводі дорослого або старшого товариша.

3.3. Спускатися з гір треба тільки з дозволу, відповідно черги та за сигналом вчителя. Між лижниками, які спускаються, необхідно додержуватись таких інтервалів часу, які виключають будь-яку можливість наїзду лижників один на одного.

3.4. Заходити на каток, розміщений на природній водоймі, можна тільки по прокладених стежках. Забороняється збиратися на льоду великими групами. Під час руху по ковзанярській доріжці забороняється різко зупинятися, а також відпочивати, стоячи на біговій доріжці.

3.5. Під час навчання на льоду новачків потрібно страхувати кожного, хто виконує самостійний рух, використовуючи для цього бар’єри, поручні, жердини.

3.6. Забороняється кататися на катках і ковзанярських доріжках одночасно на бігових і звичайних ковзанах.

3.7. Слухайте уважно пояснення вчителя, витримуйте інтервал під час руху на лижах на дистанції 3-4 м, під час спусків не менше як на 30 м. Під час спусків не виставляйте лижні палки вперед, не зупиняйтесь біля підніжжя гори, пам’ятайте, що за вами їде товариш.

3.8. Стрибати з лижного трампліна можна тільки після спеціальної підготовки на стрибкових лижах.

3.9. На катках загального користування, щоб уникнути зіткнень, катайтеся тільки проти руху стрілки годинника, не перебувайте на льоду без ковзанів.

3.10. Під час сильного морозу відкриті частини обличчя змащуйте жиром.

3.11. Не заходьте на лід природних водойм далеко від берега.

Забороняється:

- підходити до ополонок, кататися біля них на ковзанах;

- ходити одиночно по льоду, а також збиратися на льоду великими групами;

- з’їжджати на лижах з крутих берегів прямо на лід.

IV. Вимоги безпеки після закінчення занять

4.1. Перевірити самопочуття учнів. Очистити лижі (ковзани) від снігу, льоду і здати вчителю. Очистити одяг і взуття, вимити руки та обличчя з милом.

V. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

5.1. Якщо учень втомився, погіршилось самопочуття, вийшло з ладу спорядження – відправити в школу в супроводі дорослого чи старшого товариша.

5.2. При отриманні травми, надати учневі першу медичну допомогу.

5.3. У випадку одержання важкої травми, викликати швидку медичну допомогу за номером 103.

5.4. У випадку, коли тріснув лід, і учень попав у воду, потрібно:

- зосередитись і кликати на допомогу;

- спробувати спертись грудьми на лід і просуватись до берега, поки не досягнуто безпечного місця.

5.5. Надання допомоги здійснювати за допомогою підручних засобів (лиж, лижних палиць, ременів, шарфів, дощок, мотузок).

5.6. До місця пролому не підходити, а наближатися до нього лежачи, повзком, щоб уникнути ризику провалитися під кригу.

5.7. Підручні засоби штовхайте поперед себе і подавайте потерпілому за три-п’ять метрів від провалу. Потім тягніть потерпілого на берег чи на міцну кригу.

5.8. Доставте потерпілого у приміщення (школу), переодягніть, зігрійте, дайте гарячого чаю, покажіть лікарю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова ПК

 ______________

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Директор ЗОШ І-ІІІ ступенів

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів

________________

 

Наказ по школі від ________ № ___

 

ІНСТРУКЦІЯ № 5/6

З ОХОРОНИ ПРАЦІ

ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ ПЛАВАННЯМ

 

І. Загальні положення

1.1. Вимоги щодо організації безпечного плавання учнів у відкритих водоймах.

1.2. Купання учнів дозволяється організовувати тільки в спеціально відведених місцях, які обмежені сигнальними буями або прапорцями, в присутності медичного працівника, тренера, інструктора, вчителя.

1.3. Організацію купання і безпосередній контроль за його проведенням здійснює фахівець, призначений керівником навчального закладу, який повинен бути на березі перед заходженням учнів у воду, під час купання, при виході з неї, і контролювати наявність купальників.

1.4. Під час купання потрібно мати рятувальні засоби (човен, мотузку, круги й предмети, що їх замінюють).

1.5. Для тих, хто не вміє плавати, купання організовують у спеціально огороджених місцях, глибиною не більше 1,2 м.

Забороняється:

- купатися у водоймах, не рекомендованих санепідстанцією через небезпеку виникнення інфекційних захворювань;

- купатися без відповідного дозволу керівників навчальних закладів у необладнаних місцях у години, не передбачені розкладом, режимом дня;

- використовувати рятувальні засоби, спорядження для підводного плавання для сторонніх цілей;

- запливати за обмежувальні знаки місць, відведених для купання, підпливати до моторних, парусних суден, веслових човнів, барж тощо;

-  вилізати на технічні й попереджувальні знаки, буйки та інші споруди;

  •          стрибати у воду із споруд, не пристосованих для цього.                            Допуск учнів у воду проводиться в присутності фахівця, призначеного керівником навчального закладу згідно розкладу. Будь-яка заміна одного вчителя іншим дозволяється тільки з дозволу директора школи. Заняття з навчання плаванням проводять тренери, вчителі з відповідною фаховою освітою. Учителі фізичної культури в цьому випадку стають безпосередніми помічниками тренерів, виконують різні організаційні функції і беруть участь у самому процесі навчання.

1.6. Проводити заняття в природних водоймах дозволяється тільки в місцях, спеціально відведених і обладнаних з цією метою, які відповідають санітарним вимогам. Місця купання (навчання плавання) дітей, їх обладнання повинні бути підготовленими до занять.

1.7. Вибираючи місце для навчання в природних водоймах, треба керуватися вказівками, що викладені в Рекомендаціях щодо навчання учнів плавання, затверджених Головним управлінням шкіл Міністерства освіти України:

- природне дно водойми в місці, виділеному для купання, або дно купальні, обладнаного на природній водоймі, повинні бути рівними;

- глибина води в них має бути не більшою ніж 1,2 м;

- швидкість течії (руху) води – не більше за 0,3 м/с;

- дно природної водойми повинно бути піщаним і очищеним від каміння, водоростей, металевих та інших предметів, що є небезпечними для дітей;

- місця купання повинні бути огороджені;

- під час проведення занять потрібно мати рятувальні засоби (рятувальні круги, мотузки, жердини, у необхідних випадках рятувальні човни тощо).

1.8. Якщо не створені умови, необхідні для проведення занять з плавання, вчитель повинен вжити заходів щодо їх усунення, а в разі неможливості їх виконання – відмінити заняття.

Правила поведінки на воді:

- Купання слід проводити у безвітряну сонячну погоду, коли вода добре прогрілася.

- Купатися можна лише у спеціально відведених для цього місцях: на пляжах, водних станціях або у безпечних, перевірених місцях.

- Перебувати у воді не більше 10-15 хв.

- Забороняється купатися у річках із швидкою течією, вирами, біля мостів.

- Забороняється стрибати у воду в незнайомому місці, глибина якого невідома.

- Забороняється купатися поодинці.

- Забороняється плавати з використанням надувних матраців, автомобільних камер, дошок.

- Забороняються пустощі на воді.

- Забороняється запливати за межі місць купання, підпливати до пароплавів, катерів чи човнів, що рухаються.

- Забороняється штовхати будь-кого у воду, особливо несподівано.

- Забороняється заходити у воду вище пояса тим, хто не вміє плавати.

- При погіршенні метеоумов (гроза, буря, дощ) припинити купання і вийти з води.

- Під час грози забороняється перебувати поблизу води.

- Не рекомендується купатись відразу після вживання їжі.

ІІ. Вимоги безпеки перед початком плавання

2.1. Входьте у воду швидко і під час купання не стійте без руху. Відчувши холод по тілу,  швидко вийдіть з води і повідомте про це вчителя (керівника).

2.2. Не купайтеся відразу після приймання їжі і великого фізичного навантаження (гри в футбол, боротьби, бігу тощо). Перерва між прийманням їжі й купанням повинна бути не менше 45-50 хв.

2.3. При вушних захворюваннях, особливо при пошкодженні барабанної перетинки, не стрибайте у воду головою вниз.

2.4. Після перенесення захворювання середнього вуха вкладайте у вухо під час купання вату, змащену вазеліном. Не купайтеся під час фізичної недуги і при підвищеній температурі.

ІІІ. Вимоги безпеки під час плавання

3.1. Не купайтеся більше як 30 хв., якщо вода холодна, достатньо 5-6 хв. У жаркі сонячні дні купайтеся в плавальній шапочці або зав’язуйте голову білою хусткою.

3.2. Не залишайтеся під час пірнання довго під водою. Відчувши втому, спокійно пливіть до берега.

Забороняється:

- Входити у воду без дозволу чергового і керівника. Входити у воду розігрітим (спітнілим).

- Запливати за встановлені знаки огорожі водного басейну, відведеного для купання. Купатися при великій хвилі.

- Стрибати з вишки, якщо поблизу від неї перебувають інші плавці. Штовхати товариша з берега, з вишки у воду.

IV. Вимоги безпеки після закінчення плавання

4.1. У холодну погоду після купання, щоб зігрітися, виконайте кілька легких гімнастичних вправ. Вийшовши з води, обітріться насухо і одразу ж одягніться.

4.2. Відчувши слабкість або недугу після купання, плавання, зверніться до лікаря.

V. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

5.1. У разі судоми не занурюйтесь у воду, намагайтеся триматися на воді і кличте на допомогу.

5.2. Якщо потрапите у вир, не лякайтесь, вдихніть побільше повітря у легені і занурюйтесь у воду, зробіть ривок у бік за течією і випливайте на поверхню.

5.3. При наданні допомоги потопаючому, не підпливайте до нього спереду, а допоможіть йому, буксируючи до берега.

5.4. При отриманні травми, вчитель повинен надати першу медичну допомогу; при важких травмах – викликати швидку медичну допомогу по телефону 03.

5.5. При утопленні необхідно діяти так: потерпілого якнайшвидше витягти з води на берег. Якщо потерпілий в свідомості, то необхідно зняти з нього мокрий одяг, витерти насухо, одягнути в сухий одяг, зігріти: дати випити гарячий чай. При критичному стані необхідно провести всі заходи щодо його оживлення.

1. Покласти потерпілого животом на коліно того, хто рятує і надавити на спину для витікання води із дихальних шляхів. Дітей перевертають головою до низу, різко відводять нижню щелепу, щоб розкрити ротову порожнину для відтоку води.

2. Двома пальцями обгорнутими носовою хустиною швидко очищають рот від мулу і водоростей. Негайно починають виконувати вправи для штучного дихання. Кращий спосіб – «з рота в ніс».

3. Для цього потерпілого кладуть на спину, голову максимально вивертають назад, підклавши під шию руку. Другу руку кладуть на лобну ділянку голови. У такому положенні язик не заважає проходженню повітря.

4. Якщо вдихати через «ніс-рот», потрібно прикрити рот, щоб повітря не виходило через нього назад.

5. Вдихання робиться протягом 5-6 с, це відповідає 10-12 вдиханням на хвилину.

6. Під час видихання використовується марлева чи інші прокладки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова ПК

 ______________

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Директор ЗОШ І-ІІІ ступенів №

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів

________________

 

Наказ по школі від ________ № ___

 

ПРАВИЛА НАДАННЯ ПЕРШОЇ ДОПОМОГИ

ПРИ ОДЕРЖАННІ ТРАВМ

 

Наслідки нещасних випадків залежать від того, наскільки швидко і кваліфіковано надано потерпілому першу медичну (долікарську) допомогу. Затримка долікарської допомоги або неправильне (невміле) її надання може призвести до серйозних ускладнень у лікуванні, інвалідності та навіть до смерті потерпілого. Не можна відмовлятися від надання допомоги потерпілому та вважати його мертвим тільки за відсутністю таких ознак життя, як дихання та пульс.

Схема послідовності дій при наданні першої долікарської допомоги.

1. Вивести потерпілого з оточення, де стався нещасний випадок.

2. Надати потерпілому найбільш зручне положення, що забезпечує спокій.

3. Визначити вид травми (перелом, поранення, опік тощо).

4. Визначити загальний стан потерпілого, встановити, чи не порушені функції життєво важливих органів.

5. Розпочати проведення необхідних заходів:

- зупинити кровотечу;

- зафіксувати місце перелому;

- надати реанімаційних заходів (оживлення): штучне дихання, зовнішній масаж серця;

- обробити ушкоджені частини тіла.

6. Одночасно з наданням долікарської допомоги необхідно викликати швидку допомогу, послати за працівником навчального закладу, підготувати транспорт для відправки потерпілого до найближчої медичної установи.

7. Повідомити керівників установи про те, що трапилось.

 

 

 

 

 

 

 

Медична аптечка, її склад, призначення, правила    користування

 

№ з/п

Найменування медичних засобів і медикаментів

Призначення

Кількість

 

Індивідуальний перев’язочний антисептичний пакет

Для накладання пов’язок

3 шт.

 

Бинти

Те саме

3 шт.

 

Вата (в пакетах)

Те саме

2 шт.

 

Джгут

Для зупинки кровотечі

1 шт.

 

Настоянка йоду

Для обробки ран, поранень на шкірі

1 фл. або 10 ампул

 

Нашатирний спирт

Застосувати при втраті свідомості,  накапати на вату 2-3 краплі і піднести до носа потерпілого

1 флакон

або 10 ампул

 

Розчин (2-4%)

борної кислоти

Для промивання очей, для примочок на очі, при їх опіках електродугою, для полоскання рота, при опіках лужними сполуками

1 флакон 250 мл

 

Вазелін

Для обробки шкіри при опіках 1 ступеня

1 тюб.

 

Валідол

Застосувати при серцевому болі по одній таблетці під язик до повного розсмоктування

1 тюб.

 

Комплекс заходів, що передбачають надання допомоги на місці події, включає не тільки навчання правилам поведінки, але і відповідне матеріальне забезпечення, до якого належать і аптечки першої допомоги. Аптечки повинні знаходитись у місцях найбільшого скупчення людей і на травмонебезпечних ділянках.

У спортзалі аптечку кладуть до спеціальної шафи. Під час роботи на спортмайданчику аптечку тримають у сумці або місці, зручному для перенесення. Стан і укомплектованість аптечки необхідно обов’язково перевіряти, звертаючи увагу на термін зберігання ліків. В аптечці завжди повинні бути засоби для надання першої допомоги при дрібних пораненнях: розчин йоду, борна кислота, марганцево-кислий калій, перев’язочний матеріал.

 

 

 

Правила користування індивідуальним перев’язочним пакетом:

1. Розгортаючи пакет, необхідно слідкувати, щоб не торкатись тієї сторони, яка буде накладена на рану.

2. Якщо рана одна, то слід накласти дві подушечки, якщо ран дві – по одній на рану, потім перебинтувати.

3. Щоб пов’язка не зсунулася, потрібно закріпити зовнішній кінець бинта шпилькою.

4. Після відкриття пакет необхідно відразу використати, тому що він швидко втрачає стерильність.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова ПК

 ______________

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Директор ЗОШ І-ІІІ ступенів №

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів

________________

 

Наказ по школі від ________ № ___

 

ПЕРША ДОПОМОГА ПРИ ЗАПОРОШУВАННІ ОЧЕЙ,

ПОРАНЕННЯХ, ВИВИХАХ, ПЕРЕЛОМАХ

 

  1. В умовах проведення уроків на відкритому повітрі очі можуть бути запорошені пилом, шматочками каміння тощо. Настає сильне подразнення, біль, різь, сльозотеча і почервоніння очей. Неприпустимо намагатися самостійно видалити стороннє тіло з ока. Необхідно накласти м’яку пов’язку і негайно відправити потерпілого до лікарні або викликати медичного працівника.
  2. Поранення – це ушкодження з порушенням цілісності шкіри або слизової оболонки. Неприпустимо торкатися до рани руками, промивати її водою, засипати порошком тощо. Забруднену шкіру навколо рани протирають стерильною ватою, марлею, бинтом або тампоном з перев’язочного пакету. Навкруги рану змащують настоянкою йоду або «зеленкою» (попадаючи до рани, вони викликають опік і затримують заживання). У разі відсутності медикаментів можна використовувати спирт, горілку, одеколон. Після обробки рану вкривають стерильною салфеткою або марлею, поверх кладуть вату та бинтують. Якщо під рукою немає стерильного матеріалу, використовують чисту м’яку тканину, носовички, чистий одяг тощо. В такому випадку на ділянку тканини, що буде безпосередньо прилягати до рани, необхідно накапати кілька краплин йоду, але сильно змащувати не можна - йод може спричинити опік.
  3. При підозрі на вивих обмежитися створенням спокою: на нижню кінцівку накласти шину, а верхню підвісити хустинкою на шию і якомога швидше доставити потерпілого до медичної установи. Виправлення вивиху потребує спеціальних знань, тому не слід намагатися зробити це самостійно.
  4. Переломи можуть бути відкритими і закритими. При закритому переломі шкіра без ушкоджень, рана відсутня. Ознака перелому – різкий біль під час спроби руху ушкодженою кінцівкою. Перша допомога – забезпечити спокій та нерухомість місця перелому. При наданні допомоги не треба намагатись встановити, є чи немає перелому: мацати місце ушкодження, примушувати потерпілого рухати, піднімати або згинати кінцівку. Такі дії можуть різко підсилити біль, спричинити до зміщення і ушкодження м’яких тканин. Для забезпечення нерухомості зламаної кінцівки застосовують спеціальні дротяні або фанерні (дерев’яні) шини. Шина повинна бути накладена так, щоб були надійно іммобілізовані два сусідні з місцем ушкодження суглоби (вище і нижче), а якщо перелом плеча або стегна, то три суглоби. Накладають шину поверх одягу, кладуть під неї що-небудь м’яке – вату, шарф, рушник. Накладену шину необхідно прикріпити до кінцівки бинтом, рушником, ременем. Як шину можна використати дошку, палицю, лижу тощо. Таку імпровізовану шину необхідно покласти з двох протилежних сторін уздовж ушкодженої кінцівки і обгорнути бинтом. Шина повинна бути накладена так, щоб центр її знаходився на рівні, а кінці накладалися на сусідні суглоби по обидві сторони перелому. Фіксація відкритого перелому вимагає дотримання додаткових умов: не можна накладати шину на місце відкритого перелому, а слід прибинтовувати її поверх одягу (взуття) і, крім того, підкласти під неї що-небудь м’яке, попередньо зупинивши кровотечу.
  5. Особливо небезпечні травми хребта. В таких випадках необхідно обережно, не піднімаючи потерпілого, підсунути під його спину дошку, щит, лист фанери, двері тощо. Якщо під руками немає нічого твердого, то в крайньому випадку можна транспортувати потерпілого у звичайних м’яких ношах обличчям донизу.
  6. При переломі ребер необхідно міцно забинтувати груди або стягнути їх рушником під час видиху. При ушкодженні тазу необхідно обережно стягнути його широким рушником, шматком тканини, покласти потерпілого на тверді ноші (щит, широку дошку), надавши йому позу «жаби».
  7. У разі травми голови необхідно покласти потерпілого, зробити йому на голову охолоджуючий компрес. Для запобігання удушення потерпілого у несвідомому стані від западання язика або блювотних мас його кладуть на бік або на спину, при цьому голова має бути повернутою в бік. Потрібно швидко і обережно очистити рот, висунувши вперед нижню щелепу, витягти язика. При першій можливості потерпілого треба негайно транспортувати до лікувального закладу у супроводі особи, яка вміє надавати допомогу для оживлення. Транспортують потерпілого на спині з трохи піднятою на подушці головою.
  8. При переломі нижньої щелепи накладають пов’язку, що забезпечує її нерухомість. Для цього беруть дві хустинки, з яких одну проводять під підборіддя та зв’язують на тім’ї, а другою охоплюють підборіддя спереду і зав’язують на потилиці.

 

 

 

 

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова ПК

 ______________

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Директор ЗОШ І-ІІІ ступенів №

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів

________________

 

Наказ по школі від ________ № ___

 

ПРАВИЛА НАДАННЯ ПЕРШОЇ ДОПОМОГИ ЩОДО

ПРИПИНЕННЯ КРОВОТЕЧІ З РАНИ, НОСА,

ВУХА, ЛЕГЕНЬ, СТРАВОХОДУ

 

Навіть відносно неглибокі поранення можуть супроводжуватись кровотечею: капілярною, артеріальною, венозною.

  1. Якщо ушкоджена артерія - колір крові яскраво-червоний, кров б’є фонтанчиком. Артеріальна кровотеча найбільш небезпечна, допомогу потерпілому треба надавати негайно. При капілярній кровотечі кров виділяється краплями, венозна кров має темно-червоне забарвлення. Артеріальну кровотечу зупиняють за допомогою здавлюючої пов’язки. При кровотечі з великої артерії для зупинки крові до ділянки рани притискують артерію пальцем вище місця поранення, а потім накладають здавлюючу пов’язку. При кровотечі із стегнової артерії джгут накладають вище від місця кровотечі. Під джгут підкладають шар марлі, щоб не пошкодити шкіру і нервові закінчення, вставляють записку із зазначенням часу його накладання. Тривалість використання джгута обмежується двома годинами, у противному разі - омертвіє кінцівка. Якщо протягом цього періоду немає можливості забезпечити додаткову допомогу, то через 1,5 — 2 години джгут на кілька хвилин відпускають (до почервоніння шкіри), кровотечу при цьому зменшують іншими методами (наприклад, здавлюючим тампоном), а потім знову затягують джгут. При кровотечі з головної шийної (сонної) артерії рану по можливості стискають пальцем, після чого набивають великою кількістю марлі, тобто роблять тампонування. Якщо рана знаходиться в паху або під пахвою (джгут не можна використовувати), то вкладають тампон, а потім (якщо немає вивихів і переломів) кінцівку потерпілого згинають і прив’язують до тулуба.
  2. Для зупинки носової кровотечі, потерпілого необхідно посадити і покласти на ніс охолоджуючий компрес. Якщо не допомагає, вносять до носових ходів тампони із стерильного бинта, оброблені 3% розчином перекису водню. Тампони можна залишати в носі 24 години.
  3. Якщо потерпілий відкашлюється яскраво-червоною спіненою кров’ю – кровотеча в легенях. При цьому дихання утруднене. Потерпілого кладуть у напівлежаче положення, під спину підкладають валик, на груди кладуть холодний компрес. При цьому йому забороняється говорити і рухатись. Періодично можна давати пити холодну, злегка підсолену воду і ковтати шматочки льоду. Потерпілому необхідна термінова госпіталізація.
  4. Кровотеча з травного тракту характеризується блюванням темно­-червоною кров’ю, що зсілася. Положення потерпілому забезпечується те саме, що й при кровотечі з легенів, але ноги згинають у колінах. При значній втраті крові може розвинутись гостре недокрів’я, виникнути шок. Перш за все треба зупинити кровотечу, по можливості напоїти чаєм. Потім тілу потерпілого надають такого положення, при якому голова для її нормального кровопостачання має бути дещо нижче тулуба.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Холод Сергій
Додано
24 грудня
Переглядів
13
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку