Правила вживання апострофа

Про матеріал
Мета: поглибити й систематизувати знання п'ятикласників про правила вживання апострофа; формувати вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки, виправляти їх в усному й писемному мовленні; розвивати увагу, спостережливість, навички самостійної роботи; виховувати наполегливість у роботі, цікавість до слова, повагу до національної культури, любов до природи. Тип уроку: повторення та узагальнення вивченого.
Перегляд файлу

 

 

 

 

План-конспект уроку

на тему:

«Правила вживання апострофа»

 

 

 

Підготувала

учитель української мови та літератури

Прилуцького закладу загальної середньої

освіти І – ІІІ ступенів № 10 (ліцею № 10)

Прилуцької міської ради Чернігівської області

                                                        Калашнік Юлія Миколаївна  

 

 

 

 

 

Прилуки — 2022 р.

Тема уроку. Правила вживання апострофа

Мета: поглибити й систематизувати знання п'ятикласників про правила вживання апострофа; формувати вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки, виправляти їх в усному й писемному мовленні; розвивати увагу, спостережливість, навички самостійної роботи; виховувати наполегливість у роботі, цікавість до слова, повагу до національної культури, любов до природи.

Тип уроку: повторення та узагальнення вивченого.

Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- Відгадайте загадку:

Це не літера, а знак-

Не поставиш абияк!

З ким у нього дружба є?

Тільки з Ю, Я, Ї та Є.

- Так, це апостроф.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

(Слайд 1)

  • Дорогі  діти! Сьогодні  на  уроці  ми  з  вами закріпимо, поглибимо та систематизуємо знання про правила вживання апострофа. Сподіваюся, усі отримають величезне задоволення від уроку, вкотре переконаються у своїх знаннях і вміннях. Тож відкрийте зошити й запишіть  тему уроку.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

(Слайд 2)

- Прочитайте скоромовку. Поясніть, навіщо вживається апостроф.

  • Зелен в'яз високий виріс. В’язолаз на в'яза виліз. Та зважай же, в’язолазе, не скрути на в'язі в'язи.

Словникова робота. (Слайд 3)

В'яз – це дерево. Інша назва берест — рід дерев родини в'язових. Плід — горішок, оточений крилоподібним виростом. В'язи поширені по всій Україні, особливо в Лісостепу та Степу.

V. Повторення вивченого про апостроф.

1. Бесіда

- Що ви знаєте  про апостроф?

- Якою повинна бути вимова слів із апострофом?

2. Робота з таблицею.

- Давайте згадаємо правила вживання апострофа.

 (Слайд 4)

VІ. Виконання вправ на повторення та закріплення.

  1.          Відгадайте загадки:

(Зіставте вимову букв Я, Ю в різних словах - відгадках. З'ясуйте, чим вона різниться і чому?)

* * *

Дуже скромна і тендітна,

Серед квітів непримітна.

Та, якщо в руці пом’яти,

То умить впізнаєш …            (м’яту).      (Слайд 5)

* * *

Б'ють мене старі й малі,

І в повітрі, й на землі.

Та від цього не вмираю.

Тільки весело стрибаю.  (М'яч)   (Слайд 6)

* * *

Це слово кожен знає,

Ні на що не проміняє!

До цифри «сім» додам «я» -

Що вийде? (Сім'я)   (Слайд 7)

          * * *

Підійме найменша дитина,

а через хату не перекине найдужча людина. (Пір'їна).     (Слайд 8)

  

 * * *

Кілобайти, гігабайти,

Папки, файли, блоги, сайти…

Знань чимало різних має,

Цілий світ про нього знає.  (Комп'ютер)  (Слайд 9)

* * *

- Тьох — тьох- тьох, тіву — тів...-

Лине радісно з гаїв

То співаночка чия? Голосного  ... (солов'я).      

(Солов'їний спів)  (Слайд 10)

* * *

Стоїть колючий, коливається,

Гарною головою величається,

До собак гачечками чіпляється.      (Будяк)   (Слайд 11)

            * * *

Із малої цибулини

Виросли весняної днини.

До нарциса привіталися

Та на грядці запишалися.    (Тюльпани)  (Слайд 12)

2. Словниковий диктант

Бур'ян, буряк, зоря, м'який, м'ясо, п'ять, б'ють, зв'язати, свято, з'їзд, в'янути, цвях, рябий, Лук'ян, В'ячеслав, Святослав, сузір'я, ряст, м'який, духмяний, об'їжджати, сором'язливий, м'ята, полум'я.

- Обміняйтеся зошитами зі своїм сусідом по парті. Перевірте написане. (Слайд 13)

- Оцініть (1 слово — 1, 5 б.)  

3. Розподільний диктант.    (Слайд 14)

- Спишіть, додаючи замість крапок, де слід, апостроф. Слова розподіліть послідовно у дві колонки: 1) ті, у яких є апостроф; 2) ті, у яких немає.

Слов...яни, присв...ята, св...яткувати, пов...язаний, дзв...якнути, риб...ячий, мавп...ячий, без...ядерний, без...іменний, з...єднати, з...економити, з...явитися, Лук...яненко, солов...їний, р...ясно, пір...їна, любов..ю, моркв...яний, рум...яний, зор...я, р...яжанка, р...ядок.

  • Давайте перевіримо: (Слайд 15)

Слова з апострофом

Без апострофа

Слов'яни, пов'язаний, риб'ячий, без'ядерний, з'єднати, з'явитися, Лук'яненко, солов'їний, пір'їна, любов'ю, рум'яний.

Присвята, святкувати, дзвякнути, мавпячий, безіменний, зекономити, рясно, морквяний, зоря, ряжанка, рядок.

 

Фізкультхвилинка

Наші рученьки втомились,

Бо ми гарно потрудились!

Тож пошвидше уставаймо,

Руки вгору піднімаймо.

Два кроки вперед ступайте,

Тулуб вліво нахиляйте,

А тепер вправо нагніться!

У віконце подивіться!

Всі природі посміхніться

І на місце поверніться!

 

Хвилинка – веселика.  Гра «Впіймай  слово»

- Прослухайте усмішки із шкільного життя. Якщо почуєте слово, яке пишеться з апострофом плескайте в долоньки.

1.

- Позич мені, будь – ласка, п'ятдесят копійок.

- На жаль, у мене тільки десять.

- Ну то позич десять, а сорок будеш винен.

2.

- В'ячеславе, назви дев'ять хижих звірів.

- П'ять тигрів і чотири леви.

3.

- Мар'яно, що ти робиш?

- задачу розв'язую.

- То зав'яжи її знову та трохи погуляй зі мною.

4.

- Яка була погода під час канікул?

- Святкова.

 

4. Гра «Третє зайве».   (Слайд 16)

- У кожній групі слів знайдіть одне, яке відрізняється від інших написанням:

 

1. Мавп(')ячий,   черв(')як, від(')ємний.  

2. Трьох(')ярусний , бур(')ян, духм(')яний.

3. Р(')ясно, дзв(')якнути, з(')єднання.

4. Риб(')ячий, без(')язикий, верб(')я.     

 

5. «Попрацюйте в парах».  (Слайд 17)

- Складіть словниковий диктант із шести слів на різні правила вживання апострофа.  Продиктуйте диктант однокласнику (однокласниці), перевірте написане.

V. Підсумок уроку.

Бесіда (інтерактивний метод “Мікрофон”) (Слайд 18)

- Із якою метою вживається в словах апостроф?

- Перед якими буквами він ставиться?

- Скільки звуків тоді позначають Я, Ю, Є ?

  • За якої умови після б, п, в, м, ф апостроф не пишемо?
  •  У яких випадках після р пишемо апостроф?
  •  Після яких префіксів пишемо апостроф?
  • У яких іменах чи прізвищах людей пишемо апостроф?

Виставлення оцінок. Повідомлення домашнього завдання. (Слайд 19)

1. Повторити § 41, виконати вправу 329.

2. Скласти усне повідомлення на тему: “Квіти — очі природи”. Зробити фонетичний розбір двох слів з апострофом.

 

docx
Додано
27 лютого 2022
Переглядів
1049
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку