Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом.

Про матеріал

Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом.

Поглибити й систематизувати знання учнів про апостроф; формувати вміння правильно вимовляти слова, у яких пишеться апостроф; розвивати орфографічні навички; вчити знаходити помилки, виправляти їх в усному й писемному мовленні, обґрунтовуючи правилами; удосконалювати навички роботи з орфографічним словником; розвивати логічність, аналітичність мислення, комунікативність; виховувати щирість, доброту, спостережливість, наполегливість.

Перегляд файлу

Тема: Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом.

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про апостроф; формувати вміння правильно вимовляти слова, у яких пишеться апостроф; розвивати орфографічні навички; вчити знаходити помилки, виправляти їх в усному й писемному мовленні, обґрунтовуючи правилами; удосконалювати навички роботи з орфографічним словником; розвивати логічність, аналітичність мислення, комунікативність; виховувати щирість, доброту, спостережливість, наполегливість.

Тип уроку: комбінований (урок засвоєння нових знань і розвитку умінь та навичок з використанням інтерактивних технологій).

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, картки самооцінки, памятка «Вживання апострофа».

Хід уроку

І. Привітання.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

- Дорогі діти, ми продовжуємо мандрувати стежками країни під назвою Українська мова і на сьогоднішньому уроці будемо працювати над темою, яка вам уже знайома з початкових класів. Прочитайте будь ласка загадки і самі здогадайтесь. (слайд)

Що за особливий знак,

Що не вимовляється ніяк,

Але з ним поруч звуки інші

Звучать при вимові твердіше.

Я такий же, як знак розділовий,

Я відомий усій дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

Я такий собі графічний знак,

Але не вимовляюся ніяк.

Відгадайте, діти, хто я,

Живу у слові я сім'я.

Я є в під'їзді і в сім'ї,

Є я і в слові солов'ї.

А от зі слова п'ять

Мене не витягнеш ніяк.

 

-Так, сьогодні ми поговоримо про апостроф і працюватимемо над темою «Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом». Відкрийте зошити, запишіть дату та тему уроку. (слайд). Тема ця для вас не нова, але нам доведеться познайомитися ще з кількома правилами, крім тих, які відомі вам з початкових класів, навчитися правильно вимовляти і писати слова з апострофом, вільно користуватися ними у мовленні. Сподіваюся, всі ви отримаєте величезне задоволення від уроку, вкотре переконаєтеся, що ви багато знаєте і вмієте. Тож бажаю всім гарного настрою і успіхів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

- Для початку проведемо «Лінгвістичний аукціон». Пригадайте і назвіть слова з апострофом.

- Перед тим як перейти до розгляду правил, давайте проведемо мовну розминку. Прочитайте та повторіть скоромовку: У Лук’яна в’язка м’яти. У Дем’яна дев’ять в’язок.(слайд)

IV. Опрацювання нового матеріалу.

1.Пояснення вчителя.

Апостроф позначає роздільну вимову звуків, використовується для позначення на письмі роздільної вимови твердих приголосних перед буквами я,ю,є,ї. Апостроф показує, що букви я,ю,є,ї позначають два звуки.

Апостроф пишеться:

  1. після Б, П, В, М, Ф перед Я, Ю, Є, Ї

п’ять, б’ється, бездощів’я, м’ясо, м’ята, сім’я, міжбрів’я

2. після Р твердого

кар’єр, бар’єр, пір’я, подвір’я, ганчір’я, підгір’я, матір’ю, міжгір’я, сузір’я

3. після префіксів та першої частини складних слів, які закінчуються на приголосний

між’ярусний,трьох’ярусний, перед’ювілейний, об’ява, роз’яснення, під’їзд, пів’яблука, пів’їдальні, пів’ящика, дит’ясла

4. після К перед Я

Лук’ян, Лук’янова, Лук’яненка, Лук’янівка

Апостроф не пишеться:

  1. після р м’якого

ряска, рядно, рябий, звірячий, буря, буряк, буря, бурячиння, гарячий

  1. після б, п, в, м, ф перед я, ю, є, ї (якщо перед складом немає Р, голосного)

         тьмяний  торф’яний               

морквяний        черв’як                       

медвяний         верф’ю                       

  1. перед буквосполученням йо

серйозно, мільйон, Воробйов.

2.Робота з підручником.

Відкрийте підручники на сторінці 157 і ознайомтеся ще раз із правилами вживання апострофа.

 

V.Формування знань, умінь і навичок.

1. Робота з підручником.

Вправа 396. Відтворіть слова, зашифровані в схемі. Запишіть їх у два рядки: у першому – односкладові, у другому – багатоскладові.

Вправа 400. Прочитайте речення. Поясніть орфограму «Правопис апострофа»

2.«Письмо по пам’яті».

Прослухати вірш, запам’ятати, а потім записати якнайбільше слів з апострофом.

 У п’ятницю, у надвечір’я,      

 Як туманцем потягло,

 Сонце плавно у міжгір’я

 Спочивати попливло.

 На подвір’ячку, під в’язом,

 Вся зібралася сім’я:

 Відпочить, побути разом

 Та послухать солов’я.

 Вечоріє. На подвір’ї

 Вся сім’я рядком сидить…

 Перше випливло сузір’я:

 Бавить, манить і мигтить.

Перевірка (слайд).

3.Робота з підручником.

Вправа 399. Прочитайте текст. Уставте замість крапок, де потрібно апостроф. Випишіть слова з апострофом.

4. Фізкультхвилинка.

Хто ж там, хто вже так втомився,

І наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати

Фізкультпаузу почати 

Встали рівно біля парт.

Починаємо наш старт.

Руки вгору, руки вниз,

Подивились пильно скрізь.

Головою покрутили,

Потім разом всі присіли.

Піднялись, понагинались

І здоровими зостались.

5.Робота біля дошки – «Орфографічний практикум». (слайд)

Подані в транскрипції слова записати відповідно до орфографічних норм.

[бйуть’], [р’із’б’ар], [подв’ірйа], [в’ідйізд], [звйазати], [кавйарн’а], [моркв’аний], [л’убовйу], [с’в’ашчен:ий], [камйаний], [прис’в’ата], [присв’ачений].

6. Словниковий диктант.

Записати слова під диктовку, позначити орфограми.

Зав’язь, круп’яний, зобов’язання, гравюра, дерев’яний, львів’янин, підв’язати, бязевий, обов’язок, м’який, Лук’ян, зв'язок, цвях, мільйон.

 

VI.Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

1.Розподільний диктант. (завдання з ключем)

Записати під диктовку слова у дві колонки:

         1)  слова з апострофом;

         2)  без апострофа.

Пояснити написання слів.

Дев'ятсот, серм'яга, хуторянин, зв'язок, духмяне, порядок, бур'ян, без'язикі, тьмяно, цвях, присвята, реп'ях, п'ятдесят, з'ясовано, Соловйов.

Перевірка: слайд. Ключ. З останніх букв колонок утвориться назва вірша В.Сосюри «Так ніхто не кохав...».

2.«Третє зайве»

Знайдіть зайве слово. (слайд)

Під’їхати, міжгір’я, свято.

Лук’яненко, моряк, цвях.

М’ячик, м'ясо, буряк.

VII. Підбиття підсумків уроку.

1.Бесіда.

-Яку вимову приголосного звука з наступним голосним позначає апостроф?

-Коли апостроф не ставиться?

Щоб краще запам’ятати правила вживання апострофа, пропоную вам невеличкий віршик-правило. (слайд)

Коли у слові апостроф з’являється,

роздільно звуки вимовляються.

Ставте апостроф, друзі мої,

після Б, П, В, М, Ф та Р

перед Я, Ю, Є, Ї.

VIII. Оцінювання роботи учнів на уроці.

Картки самооцінювання.

IX. Домашнє завдання.

1.Вправа 401. Списати текст, вставляючи, де потрібно, апостроф.

2.Вивчити правила вживання апострофа,с.157.

 

 

 

Картка самооцінки

  1. Прізвище, ім'я ________________________________
  2. Оцініть  себе  по  кожному з  визначених  напрямків від 0  до  3  балів:
  • Ви  брали  активну  участь  в  роботі  на  уроці _______
  • Ви  надавали допомогу  однокласникам  або  заохочували  їх  до  роботи __________
  • Ви  вдало  узагальнювали  думки  інших ____________
  • Ви  давали  повні  відповіді  на  поставлені  питання ________
  • Ви легко справлялися із завданнями та вправами _________

Всього  балів:________

 

 

 

Картка самооцінки

  1. Прізвище, ім'я ________________________________
  2. Оцініть  себе  по  кожному з  визначених  напрямків від 0  до  3  балів:
  • Ви  брали  активну  участь  в  роботі  на  уроці _______
  • Ви  надавали допомогу  однокласникам  або  заохочували  їх  до  роботи __________
  • Ви  вдало  узагальнювали  думки  інших ____________
  • Ви  давали  повні  відповіді  на  поставлені  питання ________
  • Ви легко справлялися із завданнями та вправами _________

Всього  балів:________

 

 

 

Картка самооцінки

  1. Прізвище, ім'я ________________________________
  2. Оцініть  себе  по  кожному з  визначених  напрямків від 0  до  3  балів:
  • Ви  брали  активну  участь  в  роботі  на  уроці _______
  • Ви  надавали допомогу  однокласникам  або  заохочували  їх  до  роботи __________
  • Ви  вдало  узагальнювали  думки  інших ____________
  • Ви  давали  повні  відповіді  на  поставлені  питання ________
  • Ви легко справлялися із завданнями та вправами _________

Всього  балів:________

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
1813
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку