Сценарій свята “Мова калинова” (Інтелектуальна філологічна гра)

Про матеріал

Філологічна гра спонукає учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови; розвивати навички п'ятикласників застосовувати набуті знання в незвичних, нестандартних ситуаціях; виховувати повагу до барвистого рідного слова; вчити дітей культури поведінки перед глядачами, бути цікавими для присутніх.

Перегляд файлу

 Тема: Сценарій свята “Мова калинова” (Інтелектуальна філологічна гра)

Мета: спонукати учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови і літератури; розвивати навички п’ятикласників застосовувати набуті знання в незвичних, нестандартних ситуаціях; виховувати повагу до барвистого рідного слова; вчити дітей культури поведінки перед глядачами, бути цікавими для присутніх.

21 День рідної мови. Першим до нас приходить слово… З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою…

 Страшні слова, коли вони мовчать,

Коли вони зненацька причаїлись,

Коли не знаєш, з чого їх почать,

Бо всі слова були уже чиїмись.

Хтось ними плакав, мучився, болів,

Із них почав і ними ж і завершив.

Людей мільярди і мільярди слів,

А ти їх маєш вимовити вперше !

Для кожного народу дорога його мова. Для нас найближчою і найріднішою є українська… Про неї сьогодні й поговоримо. Ми зібрались сьогодні тут, щоб ще раз засвідчити свою пошану рідній мові, продемонструвати свої вміння та знання у грі. Отож, розпочнімо!

Перед нами змагатимуться за звання найкращий знавець рідного слова 2 команди. Зустрічаймо їх! …

1 конкурс  «Візитка»

Знайомство з командою. Домашня заготовка.

Журі оцінює цей конкурс за 2 – бальною системою.

 2 конкурс  «Далі…Далі…»

Кожній команді ставиться серія запитань, на які треба відповісти. Виграє та команда, котра матиме більшу кількість правильних відповідей за одну хвилину.

Запитання для команди  № 1

  1. Як називається державна мова України? (українська)
  2. Який знак ставимо у кінці питального речення? ( ? )
  3. Як називаються слова з протилежним значенням? (антоніми)
  4. Якою є перша буква у власній назві? (велика)
  5. Як називається розмальоване яйце? (писанка, крашанка)
  6. Скільки -н- у слові незрівнянний? (чотири)
  7. Головні члени речення – це (підмет і присудок)
  8. Особливий знак у слові В’ячеслав – це (апостроф)
  9. Префікс у слові прекрасний – це ( пре-)
  10. Список літер встановленого порядку – це (алфавіт)
  11. Остання буква у слові шістдесят – це (т)
  12. Народні пісні, що співають на Різдво – це (колядки)
  13. Автор «Заповіту» – ( Шевченко)
  14. Продовжте  фразу «Мені тринадцятий …(минало)
  15. Скільки літер в українському алфавіті? (33)
  16. Доберіть антонім до слова «добро» (зло)
  17. Третій відмінок нашої мови – (давальний)
  18. Частина слова після кореня, яка служить для творення нових слів? (суфікс)
  19. Яким розділовим знаком починається запис діалогу? (тире)
  20. Назвіть голосні звуки української мови? ( А,О,У,И ,І ,Е)

Запитання для команди  № 2

  1. Без якої святині зникає народ? (без мови)
  2. Слова зі спільним коренем? (спільнокореневі)
  3. Знак у кінці розповідного речення? (крапка)
  4. Який розділовий знак використовується для запису прямої мови ? (лапки)
  5. Буква без звука ?( м’який знак)
  6. Другорядні члени речення –це (додаток, означення, обставина)
  7. Сьомий відмінок нашої мови? (кличний)
  8. Стиль у науці – це  (науковий)
  9. Змінна частина слова? (закінчення)
  10. Розмова двох осіб – це (діалог)
  11. Опис природи – це (пейзаж)
  12. Нема України без верби і … (калини)
  13. Частина слова перед коренем – це (префікс)
  14. Остання буква у слові п’ятдесят – це (т)
  15. Народні пісні про весну –це (веснянки)
  16. Автор пісні-гімну «Ще не вмерла Україна»? (Чубинський, Вербицький)
  17. Яку річку можна переломити (Прут)
  18. Назвіть п’яту букву алфавіту ( Г’)
  19. Що стоїть в середині школи ? (буква О)
  20. Чи ставиться апостроф у слові комп’ютер? (так)

Журі оцінює  кожну правильну відповідь – 1 балом. Максимальна кількість – 20 балів, для  команди.

Учень : Я знаю силу слова –

Воно гостріш штика.

І навіть швидше кулі,

Не тільки літака.

Воно проміння швидше,

В нім – думка й почуття.

Воно іде в народи

Для вічного життя.

Учениця : Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

Учень : Люблю я слово райдужне і стисле

Як час – чітке і свіже, наче рань.

Містке, як мудрість мислі,

Лунке, мов клич до буряних повстань,

Дано нам слово для ясної мови,

 Дано нам слово для високих дум.

  3 Конкурс «Найкмітливіший»

Команда отримує з питання , дає правильну відповідь.

Запитання для  команди № 1

  1. За допомогою яких трьох займенників можна зробити руки чистими?  ВИ-МИ-ТИ
  2. Яким синонімом можна замінити словосполучення «чорне золото»? ВУГІЛЛЯ чи НАФТА
  3. Як написати слово «робота» п’ятьма літерами? ПРАЦЯ

 Запитання для команди № 2   

  1. Які займенники заважають їздити по дорозі? Я-МИ
  2. Яким синонімом можна замінити словосполучення «біле золото»? ЦУКОР чи БАВОВНА
  3. Як написати слово «робота» чотирма літерами? ТРУД

Максимальна кількість балів  за конкурс «3», по «1» за правильну відповідь.

Журі підводить підсумки перших трьох конкурсів.

Читець:


Синаша

Приїхав в своє село

Із города синаша

І від порога заявив:

– Дай порубать, мамаша!

На сина очі підвела

Отетеріла мати:

-У мене зараз, як на гріх,

Нема чого рубати.

Оце провідував мене

            Онук учора, Вова,

То він, спасибі, порубав

Усі геть-чисто дрова…

Синок осікся, а тоді:

Поїсти дайте, мамо…

Отак, синочку дорогий,

І говорив би прямо!

А то приїхати не встиг

Погостювати в суботу –

І вже хапаєшся мені

Одразу за роботу…

 


Мабуть, хоч раз послухавши цікавого співбесідника, ви ловили себе на думці, як доречно він вживає у спілкуванні влучні, крилаті вирази народно розмовної мови, як приємно стає на душі від враження, що людина так майстерно володіє рідною мовою. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. І називаються вони – фразеологізмами, найяскравіше виражають національний характер мови.  І горе тому, хто ці вирази розуміє буквально:

Наприклад: «зарубай собі на носі» … Уявили….

Тому-то й наступний наш  конкурс має назву: Конкурс «Прямо та влучно».

Команда отримала 5 фразеологізмів, завдання учасників: якомога образніше, використовуючи акторські здібності, жести, продемонструвати опонентам фразеологізм, який їм потрібно розгадати.

5  Фразеологізмів для команди № 1

  1. Учасники стоять, обхопивши голову руками кілька разів – «ламати голову»
  2. Учасник ходить згорбившись, нудьгуючи, туди-сюди – «тинятись з кутка в куток»
  3. Учасник стає, прикладаючи до обличчя розчепірені пальці – «дивитися крізь пальці»
  4. Учасник гладить себе по голові – «гладити по голові»
  5. Учасник робить вигляд неуважного учня – «гав ловити»

5 Фразеологізмів для команди № 2

  1. Учасник втирає носа рукавом – «втерти носа»
  2. Учасник імітує писання на лобі – «на лобі написано»
  3. Учасник каже «гоп» , потім стрибає на двох ногах – «не кажи «гоп», поки не перескочиш»
  4. Учасники бігають по залу, високо піднімаючи ноги – «накивати п’ятами»
  5. Учасник бере себе за ніс і ходить по залу – «водити за ніс»

Кожна правильна відповідь – 1 бал.

Ведуча 2: Ой яка чудова українська мова!

Де береться все це, звідкіля і як?

Є в ній ліс- лісок- лісочок,

Пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс.

Є іще й байрак.

І така ж розкішна і гнучка, як мрія.

Можна звідкіля і звідки,

Можна і звідкіль,

Є у ній хурделиця, віхола, завія,

Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль…

Ведуча 1: 5 конкурс «Відгадай»

Потрібно відгадати про яку частину мови йдеться?

Завдання для команди №1

  1. 1 Я приношу найбільше користі нашій матері Мові. Безумовно, що я. Без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім істотам, предметам,  подіям, яких одягають у свої сім відмінків, два числа,  три роди і чотири відміни. У реченні можу виступати будь-яким членом…  ( ІМЕННИК)
  2. Без мене не знаєте, у якому році ви народилися, скільки років живете на світі . Ану, спробуйте без мене купити в крамниці бубликів, цукерок чи ще щось? Серед вас я не пасу задніх, бо також маю відмінки, числа, а часом і три роди. У сполученні з іменником буваю в реченні головним або другорядним членом (ЧИСЛІВНИК)

Завдання для команди №2

  1. Без моєї прикмети іменник не був би такий гарний і розумний. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети. Візьмемо, наприклад, речення: «Надійшла осінь». Воно непоширене й просте. А запроси мене до цього речення і побачиш, яке воно гарне : «Надійшла осінь прекрасна, багатобарвна, тепла, сонячна». Я вказую і на приналежність предмета певній особі, у реченні виступаю означенням і присудком. (ПРИКМЕТНИК)
  2. Я є тим механізмом, що вас усіх запускає в дію. От, наприклад, іменник – завод. Чи дізнаєтесь без мене, що він робить, або що з ним діється? Ні. А мої три часи в однині і множині, думаєте, не мають великої вартості? Хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не мій минулий час. Окрім цього, своїм майбутнім часом потішаю старих і малих, малюю перспективу завтрашнього життя. У реченні також виступаю головним і другорядним членом (ДІЄСЛОВО)

Конкурс оцінюється «2» балами, по «1»балу за правильну відповідь

Оцінюється цей конкурс 5 балами.

Ведуча 1:   6  конкурс «Я тобі, ти мені»

Команди по черзі називають прислів’я про мову. Котра команда назве більше прислів’їв, та й переможе в цьому конкурсі.

Команда, що перемогла отримує «5» балів.

  • Що маєш казати – наперед обміркуй
  • Говори мало, слухай багато, а думай ще більше
  • Умієш говорити – умій слухати
  • Краще мовчати, ніж брехати
  • Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що каже
  • Умій сказати, умій і змовчати
  • Давши слово – держись, не давши – кріпись
  • Cлово – не горобець, вилетить – не спіймаєш
  • Шабля ранить голову, а слово – душу
  • Від теплого слова і лід розмерзає
  • Удар забувається, а слово пам’ятається
  • Гостре словечко коле сердечко
  • Більше діла – менше слів
  • Хто мовчить, той двох навчить
  • Слово до слова – зложиться мова
  • Не кидай словами, як пес хвостом
  • Що вимовиш язиком, то не витягнеш і волом
  • Їж борщ з грибами і держи язик за зубами

Ведуча: Підводить результати попередніх конкурсів

7«У рідному краї і серце співає»

Впізнати пісню. Заспівати українську пісню.

  - Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія – це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика – рідна сестра поезії. Поезія і музика мають багато спільного, тому не дивно, що для багатьох поетів музика є невід’ємною частиною мислення.

Українська пісня… хто не був зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?!

Ну де ще така чарівна пісня? Серед яких на світі славних мов?

То серце від журби неначе стисне, а то навіє радість і любов.

Як ви вже зрозуміли наступний конкурс присвячений українській пісні. Але спочатку слово журі.

 

                 Фонограми пісень

1 «Розпрягайте, хлопці, коней»

2 «Чорнобривці»

3 «Пісня про рушник»

 5. «Два кольори»

6. «Червона рута»

7. «Калина» (Софія Ротару)

8. «Несе Галя воду»

 

8 «КОНКУРС КАПІТАНІВ» - «Скажи без затримки»

-          Я називаю слова, а ви маєте дібрати до них антоніми без затримки по черзі. У разі затримки відповідає суперник. Переможе той, у кого було найменше пауз та найбільше правильних відповідей.

 

І команда                                                     ІІ команда

сміятися (плакати)                              активний (пасивний)

корисний (шкідливий)                        хворіти (видужати)

захід (схід)                                            ганьба (слава)

минуле (сучасне)                                 згадати (забути)

працьовитий (лінивий)                       прокинутися (заснути)

 

вітатися (прощатися)                           світанок (присмерк)

Журі  підводить підсумки всієї інтелектуальної гри.. Звучить пісня про мову.

«Десь по світу» Молодь Дрогобича.

Учень : Я знаю силу слова –

Воно гостріш штика.

І навіть швидше кулі,

Не тільки літака.

Воно проміння швидше,

В нім – думка й почуття.

Воно іде в народи

Для вічного життя.

Учениця : Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

Учень : Люблю я слово райдужне і стисле

Як час – чітке і свіже, наче рань.

Містке, як мудрість мислі,

Лунке, мов клич до буряних повстань,

Дано нам слово для ясної мови,

 Дано нам слово для високих дум.

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку