Філологічна гра спонукає учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови; розвивати навички п'ятикласників застосовувати набуті знання в незвичних, нестандартних ситуаціях; виховувати повагу до барвистого рідного слова; вчити дітей культури поведінки перед глядачами, бути цікавими для присутніх.
Тема: Сценарій свята “Мова калинова” (Інтелектуальна філологічна гра)
Мета: спонукати учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови і літератури; розвивати навички п’ятикласників застосовувати набуті знання в незвичних, нестандартних ситуаціях; виховувати повагу до барвистого рідного слова; вчити дітей культури поведінки перед глядачами, бути цікавими для присутніх.
21 День рідної мови. Першим до нас приходить слово… З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою…
Страшні слова, коли вони мовчать,
Коли вони зненацька причаїлись,
Коли не знаєш, з чого їх почать,
Бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучився, болів,
Із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди і мільярди слів,
А ти їх маєш вимовити вперше !
Для кожного народу дорога його мова. Для нас найближчою і найріднішою є українська… Про неї сьогодні й поговоримо. Ми зібрались сьогодні тут, щоб ще раз засвідчити свою пошану рідній мові, продемонструвати свої вміння та знання у грі. Отож, розпочнімо!
Перед нами змагатимуться за звання найкращий знавець рідного слова 2 команди. Зустрічаймо їх! …
1 конкурс «Візитка»
Знайомство з командою. Домашня заготовка.
Журі оцінює цей конкурс за 2 – бальною системою.
2 конкурс «Далі…Далі…»
Кожній команді ставиться серія запитань, на які треба відповісти. Виграє та команда, котра матиме більшу кількість правильних відповідей за одну хвилину.
Запитання для команди № 1
Запитання для команди № 2
Журі оцінює кожну правильну відповідь – 1 балом. Максимальна кількість – 20 балів, для команди.
Учень : Я знаю силу слова –
Воно гостріш штика.
І навіть швидше кулі,
Не тільки літака.
Воно проміння швидше,
В нім – думка й почуття.
Воно іде в народи
Для вічного життя.
Учениця : Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Учень : Люблю я слово райдужне і стисле
Як час – чітке і свіже, наче рань.
Містке, як мудрість мислі,
Лунке, мов клич до буряних повстань,
Дано нам слово для ясної мови,
Дано нам слово для високих дум.
3 Конкурс «Найкмітливіший»
Команда отримує з питання , дає правильну відповідь.
Запитання для команди № 1
Запитання для команди № 2
Максимальна кількість балів за конкурс «3», по «1» за правильну відповідь.
Журі підводить підсумки перших трьох конкурсів.
Читець:
Синаша Приїхав в своє село Із города синаша І від порога заявив: – Дай порубать, мамаша! На сина очі підвела Отетеріла мати: -У мене зараз, як на гріх, Нема чого рубати. Оце провідував мене Онук учора, Вова, То він, спасибі, порубав Усі геть-чисто дрова… Синок осікся, а тоді: Поїсти дайте, мамо… Отак, синочку дорогий, І говорив би прямо! А то приїхати не встиг Погостювати в суботу – І вже хапаєшся мені Одразу за роботу… |
|
Мабуть, хоч раз послухавши цікавого співбесідника, ви ловили себе на думці, як доречно він вживає у спілкуванні влучні, крилаті вирази народно розмовної мови, як приємно стає на душі від враження, що людина так майстерно володіє рідною мовою. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. І називаються вони – фразеологізмами, найяскравіше виражають національний характер мови. І горе тому, хто ці вирази розуміє буквально:
Наприклад: «зарубай собі на носі» … Уявили….
Тому-то й наступний наш конкурс має назву: Конкурс «Прямо та влучно».
Команда отримала 5 фразеологізмів, завдання учасників: якомога образніше, використовуючи акторські здібності, жести, продемонструвати опонентам фразеологізм, який їм потрібно розгадати.
5 Фразеологізмів для команди № 1
5 Фразеологізмів для команди № 2
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Ведуча 2: Ой яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс- лісок- лісочок,
Пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс.
Є іще й байрак.
І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
Можна звідкіля і звідки,
Можна і звідкіль,
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль…
Ведуча 1: 5 конкурс «Відгадай»
Потрібно відгадати про яку частину мови йдеться?
Завдання для команди №1
Завдання для команди №2
Конкурс оцінюється «2» балами, по «1»балу за правильну відповідь
Оцінюється цей конкурс 5 балами.
Ведуча 1: 6 конкурс «Я тобі, ти мені»
Команди по черзі називають прислів’я про мову. Котра команда назве більше прислів’їв, та й переможе в цьому конкурсі.
Команда, що перемогла отримує «5» балів.
Ведуча: Підводить результати попередніх конкурсів
7«У рідному краї і серце співає»
Впізнати пісню. Заспівати українську пісню.
- Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія – це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика – рідна сестра поезії. Поезія і музика мають багато спільного, тому не дивно, що для багатьох поетів музика є невід’ємною частиною мислення.
Українська пісня… хто не був зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?!
Ну де ще така чарівна пісня? Серед яких на світі славних мов?
То серце від журби неначе стисне, а то навіє радість і любов.
Як ви вже зрозуміли наступний конкурс присвячений українській пісні. Але спочатку слово журі.
Фонограми пісень
1 «Розпрягайте, хлопці, коней»
2 «Чорнобривці»
3 «Пісня про рушник»
5. «Два кольори»
6. «Червона рута»
7. «Калина» (Софія Ротару)
8. «Несе Галя воду»
8 «КОНКУРС КАПІТАНІВ» - «Скажи без затримки»
- Я називаю слова, а ви маєте дібрати до них антоніми без затримки по черзі. У разі затримки відповідає суперник. Переможе той, у кого було найменше пауз та найбільше правильних відповідей.
І команда ІІ команда
сміятися (плакати) активний (пасивний)
корисний (шкідливий) хворіти (видужати)
захід (схід) ганьба (слава)
минуле (сучасне) згадати (забути)
працьовитий (лінивий) прокинутися (заснути)
вітатися (прощатися) світанок (присмерк)
Журі підводить підсумки всієї інтелектуальної гри.. Звучить пісня про мову.
«Десь по світу» Молодь Дрогобича.
Учень : Я знаю силу слова –
Воно гостріш штика.
І навіть швидше кулі,
Не тільки літака.
Воно проміння швидше,
В нім – думка й почуття.
Воно іде в народи
Для вічного життя.
Учениця : Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Учень : Люблю я слово райдужне і стисле
Як час – чітке і свіже, наче рань.
Містке, як мудрість мислі,
Лунке, мов клич до буряних повстань,
Дано нам слово для ясної мови,
Дано нам слово для високих дум.
…