14 квітня о 18:00Вебінар: Як урізноманітнити вивчення французької мови в класі та дистанційно

Посібник "Загадки про частини мови"

Про матеріал

Посібник містить загадки про частини мови. Вони призначені для використання під час вивчення теми «Із народної мудрості. Загадки» та «Частини мови» з української мови та літератури у 5 класі. Загадки складалися учнями 5 класу з допомогою вчителя.

Перегляд файлу

Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням інформаційних

технологій і технологічних дисциплін села Васильківці

 

Упорядник: Ващишин Ірина Любомирівна, вчитель української мови та літератури спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням інформаційних технологій та технологічних дисциплін с.Васильківці Гусятинського району Тернопільської області 

 

 

Рецензент:

     Рога З.З., головний спеціаліст відділу освіти Васильковецької сільської ради

     Комаровська Г.В., вчитель української мови і літератури, заступник директора школи з навчально-виховної роботи

 

 

Посібник містить  загадки про частини мови. 

Вони призначені для використання під час вивчення теми «Із народної мудрості. Загадки» та «Частини мови» з української мови та літератури у 5 класі.

 

 

 

Рекомендовано методичною радою методичного кабінету

Васильковецької     сільської     ради     (протокол    №1     від

30.01.2017 р.)

 

У нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове – частини мови.  Який співець, поет, який письменник Уперше слова вигадав – іменник?

Іменник!  Він узяв на плечі Велике діло – визначати речі,- Ім’я найменування і наймення:

Робота, біль і радість, і натхнення. Ну а візьмімо назву – дієслово, Само підказує, що діє слово! Ще й прикладу на нього не навів,  А вже до півдесятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику –предмету

Якусь його ознаку чи прикмету.

Числівник може визначить тобі Число речей, порядок при лічбі. А поспитай звичайного займенника, За кого він у мові? За іменника! Хоч може цей наш скромний посередник Замінювать числівник і прикметник. Прислівник звик, незмінюваний в мові, Ознаки різні виражать при слові. Частини мови!  Назви наче й звичні, Полюбиш їх – красиві, поетичні!

«Відмінно» заслужив ти. Знав – чудово.

Це за любов найвища  нагород.

Хто ж так назвав оці частини мови?

Назвали вчені. Й підхопив народ. Дмитро Білоус

відміни в реченні може виступати будь-яким членом…

Рога Христина

ХТО? Сестричка, ненька,

батько,

Пташка, білочка, зайчатко. 

ЩО? Земля, ріка, діброва,  Книжка, зошит, ручка, школа. 

Все на світі називає –  Від землі до коровая.  Мама, мир і Україна, 

Сонце, небо, світ, людина.  Звуки, букви, слово, мова –  Все – частина ця чудова! 

                       Ванат Любов

Я всіх по імені називаю і на питання хто? що? відповідаю.

Костів Любомир

Всі на світі добре знають,що предмет я означаю, назви істот і не істот. Хто я?

Цвинтарна Людмила

Ця частина мови означає предмет  і вказує на його назву. Дутка Андрій

Він любить називати

Завжди на ймення кожну річ:  Земля, країна, сонце, мати,

Печаль і радість, день і ніч.

Стельмащук Сергій

 

 

                        

 

Щойно іменник перетвориться на якийсь предмет – він його відразу розмалює, вияскравить ознаку. Тоді відразу стає зрозуміло, який чи чий цей предмет.

Костів Любомир

Це частина мови, 

Без якої нам не обійтись. Ти вслухайсь в слово пречудове,  Йому, як другові, всміхнись. 

Земля – ЯКА? – ласкава, люба, рідна, 

А сонце – щире, золоте,  А небо – лагідне, погідне,  Життя – прекрасне, золоте. 

Стельмащук Сергій

Я веселий і звабливий, маю ступінь порівняння і вказую на ознаку предмета. Що це  за частина мови? Цвинтарна Людмила

 

Ходжу я по базару Шукаю собі пару.

Хто ж мені допоможе?

Я ж без пари, друже.

Колтуцький Ярослав

 

 

 

А ще без цієї частини мови  іменник не був би таким гарним і зрозумілим. Він прикрашає всіх осіб і всі предмети. Вказує і на приналежність предмета певній особі. У реченні виступає означенням і присудком. Рога Христина

Ознаку чи прикмету в слові Він вказує тобі:

Весняні котики вербові,

Фіалки ніжні голубі.                       Ділай Ольга

  

Ця частина мови вміє рахувати і кількість предметів називати.

Павлюк Володимир Коли рахуєш ти роки,  чи в магазині копійки,  мене завжди ти пам’ятаєш  і повсякденно називаєш. Костів Любомир

Усе він вміє рахувати І, зауваж, не лиш ворон, Щоб знав ти, мало чи багато, Один, чи кілька, чи мільйон.

Кузьмак Євген

Що це за частина мови, що весь час рахує?

Дутка Андрій

 

Він може визначить тобі  Число речей, порядок при лічбі. 

І усі числа нам назве,  У світ лічби нас поведе.  Ми навчимося рахувати,

І додавати й віднімати. 

 

Вчений. Любить все підраховувати, тому і ходить завжди з калькулятором.

 

Він називає число, кількість предметів, порядок їх при лічбі й відповідає на питання СКІЛЬКИ? КОТРИЙ? 

 

Без нього ви не знаєте в якому році народилися, скільки років живете на світі. А спробуйте без нього купити в крамниці бубликів, цукерок чи ще щось.

 

 

 

Таємничий агент 007: ходить у темних окулярах, крислатому капелюсі, з піднятим коміром плаща та ще й затуляється газетою. Він знає все про всіх, але не вважає за потрібне щось пояснювати. Тому й не називає, а тільки вказує на предмет, його ознаку або кількість і відповідає на питання ХТО? ЩО? ЯКИЙ? ЧИЙ? КОТРИЙ? Він намагається приховати й навіть своє справжнє ім’я

 

Це частина мови, 

Яка об’єднує слова, 

Що ні особи, ні предмета, 

Ні рис прикметних будь-яких, Ні якості не називають, 

А тільки вказують на них.

                         Павлюк Володимир

Я, ти, він, вона –

Разом ціла ми сім’я. Ми одна частина мови,

Не          ніколи.

                         Ванат Любов

Які чудові ми слова: я, ти, ми, ви, він, вона, воно, вони.

Скажіть як звуть нас люди, бо в мові ви без нас нікуди.

Костів Любомир

Щоб не повторювать іменник,

Числівник чи прикметник – час Уже згадати про … Він виручав мене не раз.

Кузьмак Євген

 

Вони такі всі невгамовні – Помічники імен у мові. 

Як звати кожного, неважко відгадати –  Попробуй їхні імена назвати.


 

Малюю, читаю, пишу – Я цілий день щось роблю.

Що ж це за слово,

Що зоветься …

                         Ванат Любов

Щось все робить,

В цей ранковий добрий час Музика прийшла до нас. В нас енергію вселяє, І на працю надихає.

             Колтуцький Ярослав


Щось ще зробить, Щось зробив.

Впав, заплакав та розбив.

                        Рога Христина  

Це слово ні хвилини, Повір, без дії не живе:

Працює, вчить, співає,лине,

Читає, грається, пливею

                        Кузьмак Євген

Щоб зїсти хліб, треба спочатку зорати, посіяти, вимолотити , а тоді випікати. Яка частина мови допоможе це зробити?

Дутка Андрій

Я люблю всі дії і що хочеш я умію. Вмію діяти чудово, отже звусь я …

Ванат Любов

Без нього все лежить на місці, б’є байдики. Воно є тим механізмом, що всіх і все запускає у дію.

 

 

Це       слово діє:  Ходить,   робить, носить,          сіє,  Співає,    плаче і

радіє,

Усміхається і мріє.


Слово я люблю, При ньому і стою. На додаткову дію Ще вказувать люблю.

Ванат Любов

Завжди незмінний - взимку, влітку  Він виража ознаки слів.  І зустрічається не рідко, І не зника повік-віків.

Колтуцький Ярослав

Він звик, незмінюваний в мові,  Ознаки різні виражать при слові. 

Ознаку дії називає, 

А також місце, час, причину 

Цієї дії визначає, 

І кожен цю частину мови знає. 

Незмінна ця частина мови. 

На запитання ЯК? КОЛИ? 

Готова всім відповісти .  Сміється сонце ЯК? – ласкаво, 

Мандрує небом величаво, 

Сади цвітуть КОЛИ? – весною,  Улітку трав моря шовкові. 

                                                                         Це             частина             мови, 

Що має значення службове,  

                                                                         (це     знаємо     ми     з     вами) 

                                                                        Поєднує                       іменники 

(числівники, займенники)  І здійснює у реченні 

Зв’язки поміж словами.


Всі на світі добре знають,  Що предмет я означаю.  - Хто чи що, - ви запитайте  І про мене все дізнайтесь. 

Я істота й неістота: 

Парта, зайчик, дошка, котик.  Маю рід, число й відмінок  І чотири аж відміни. 

Хто я? знайте достеменно:  Називаюсь я – … ( ІМЕННИК). 

 

Я    веселий    і    звабливий, 

Гарний, милий і красивий,  Несказанний, незрівнянний;

Маю ступінь порівняння.  Я відносний чи присвійний,  А чи якісний незмінно. 

Відповім         я          залюбки  На питаннячко – який?  Маю      ознаку             предмета, 

Називаюсь я …    

                   

(ПРИКМЕТНИК). 

Я, відомо, дуже знатний,  Кількість можу означати, 

І порядок при лічбі  Підкажу мерщій тобі. 

Чи який, чи котрий, скільки

– 

Запитай мене лиш тільки. 

Щоб              не                буть

багатослівним,  Називаюсь я … 

                       

(ЧИСЛІВНИК). 


 


Я розрядів вдосталь маю  І предмет я означаю,  Його ознаку чи кількість  Ви вчіть про мене тільки. Особовий я й зворотний, 

І питальний, і відносний, 

Заперечний і вказівний, 

Означальним можу бути,  Варто все це не забути. 

Частіш згадуйте про мене, 

Називаюсь я … (ЗАЙМЕННИК). 

 

Дуже я люблю всі дії  І що хочеш, я умію.  Є у мене вид і час, Спосіб маю повсякчас. 

Лиш           учіть   мене сумлінно, 

                                                                                     Озовусь     я     неодмінно. 

                                                                                     Вмію       діяти      чудово, 

                                                                                     Отже    звусь     я     –     …

(ДІЄСЛОВО). 

 

Чим від інших я відмінний, Тим, що є я сам незмінний. 

Розібратись як детально, Моє значення загальне –  Це найперш ознака дії:  Швидко їде, тихо мріє,  Чи ознака ще ознаки: 

Дуже добре, надто м’яко. 

А чи ознака предмета: 

Це – по-київськи котлета. 

Я скажу вам тут дослівно – 

Називаюсь я … (ПРИСЛІВНИК). 

 

 

pdf
Додано
2 липня 2018
Переглядів
10531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку