Правила вживання знака м’якшення (повторення й поглиблення).

Про матеріал

У розробці уроку підібрані різноманітні вправи на правила вживання м'якого знака, щоб домогтися засвоєння учнями цих правил; формувати вміння визначати орфограму «М'який знак» та обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, культуру усного й писемного мовлення.

Перегляд файлу

Тема. Правила вживання знака мякшення (повторення й поглиблення).

 

Мета: розглянути правила вживання м’якого знака, домогтися засвоєння учнями цих правил; формувати вміння визначати орфограму «М’який знак» та обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, культуру усного й писемного мовлення.

 

Обладнанння: підручник, таблиця «Правопис м’якого знака в кінці слова та складу», сигнальні картки (зірочки), мультимедійна дошка.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  •    Робота біля дошки.

Записати слова буквами та фонетичною транскрипцією. Визначити, за допомогою якої букви в них позначено м’якість приголосних звуків.

День, дім, люк, синє, синь, доня, галька, ліс, доля, сюди, кулька, місяць.

 

  •    Розподільний диктант.

Записати слова з м’якими приголосними в три колонки: у першу – ті, в яких м’якість приголосних позначається буквою ь, у другу – буквою і, у третю – буквами є, ю, я.

Пісня, українець, зоря, листя, вік, діти, кульбаба, дід, сталь.

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Мотивація навчання.

 

ІV.Вивчення нового матеріалу.

  •    Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу (ст. 151).

 

  •    Опрацювання таблиці

Правопис м’якого знака в кінці слова та складу

 

Правило

Приклади

Після д, т, з, с, ц, л, н,дз

(Де ти з’їсиці лини)

 

У суфіксах –ськ-, -зьк-, -цьк-

 

Усуфіксах із зазначенням пестливості

-еньк-, -оньк-, -есеньк-, -юсіньк-, -ісіньк-

 

У сполученнях –ньк-, -льк- і похідних від них –ньц-, -ньч-, -льц-, -льч-

 

У дієсловах на –ть, -ться

мідь, гість, колодязь, колись,

хлопець, сіль, кінь, ґудзь

 

міський, вузький, донецький

 

рученька, голівонька, малесенький, гарнюсінький. свіжісінький

 

донька, доньці, доньчин;

лялька, ляльці,ляльчин

 

сміються, будять, ходить

Якщо у формі називного відмінка є м’який знак, то він зберігатиметься у всіх відмінкових формах

 

  1. Виконання вправ на закріплення
  •    Народна мудрість. Хвилинка мудрих думок.

Прочитай прислів’я. На місці крапок, де треба, постав ь.

Не кажи – не вмію, а кажи – навчус…. Яка голівон…ка, така й розмовон…ка. Чим розумний стидаєт…ся, тим дурний величаєт…ся. Мен…ше слів, а біл…ше діла. Дурний язик голові не приятел…. Слово – негоробец…: вилетит… - не зловиш…. Молодіст… і мудріст… на однім стіл…ці не сідают….

 

  •    Робота з підручником

Виконання вправи 372.

 

  •    Пояснити наявність чи відсутність м’якогознака у поданих словах. Обґрунтувати, за яким правилом згруповані слова (на екрані):
  • а) письмо, батько, станьте, вузько, кілька, кільце;
  • б) черешенька, голівонька, яблунька, донька, учителька;
  • в) змагань, знань, засідань, питань,вишень, долонь;
  • г) медаль, палець, красень, ґедзь, мазь, мідь, колись;
  • ґ) неньці, на зупинці, тарілці, у долинці, на стільці;
  • д) береш, ніж, висип, голуб, крик, дощ;
  • е) міський, сільський, празький, ковзкий, учительський.
  •  
  •    Словниковий диктант.

Сталь, галузь, участь, міць, кінь, лось, слизько, боротьба, сьогодні, сльоза, пальці, граються, український, сільський, французький, козацький, рибальство, рідненький, дорогесенький, білісінький, мольберт.

 

  •    До словничка:

Мольбеʹрт, а, ч. підставка, на якій художник установлює підрамник із полотном, картон для малювання.

 

  •              Слова, подані у звуковому записі, записати буквами. Обґрунтувати вживання м’якогознака.

[дʹадʹко],[сталʹ],[донʹцʹі],[грайецʹ:а],[посунʹсʹа],[дзʹоб], [молʹберт].

 

  •    Відремонтуй слова!

Переписати, вставляючи на місці крапок, де потрібно, м’який знак. Пояснити написання слів, при потребі скориставшись таблицею «Вживання м’якогознака».

  • Кін…чик, мен…ший, ін…ший, бан…щик, барабан…щик.
  • Голуб…, кров…, дощ…, береш…, ніж…, висип…, повір…, Хар…ків.
  • Піс…ня, куз…ня, піс…ля, т…мяний, різ…бяр.
  •  
  •    Гра «Світлофор».

«Засвіти» зелену зірочку над словами, що записані правильно. У словах, над якими нема зірочок, виправ помилки червоною пастою, згрупуй їх за правилами. Скільки цих груп?

  • Різьбярство, боязкий, пісьня, курйоз, зав’яззю, у будьці, дитиньчин, бульон, пораненьку, кіньця, читальня, майонез, трильон, письменник.

 

  •    Мить творчості.
  •                   Склади і запиши невеликий зв’язний текст на тему «Курйозний випадок із моїм знайомим». Герої – хлопчик та оси. Місце дії – ліс.
  • Опорні слова: сьогодні, Льоня, Соловйов, його, працьовиті, бадьорі, кольори, мільйони, на пеньок, сльозинки.
  • Підкресли орфограми, які є в опорних словах.

 

  •    Відгадай загадки!

Прочитай загадки. Запиши відгадки, на місці крапок, де потрібно, постав знак м’якшення, де не потрібно – знак «-».

  1. Хто з вас може здогадат…ся?

Найсолод…ша в мене праця,

я – не пташ…ка-перепіл…ка,

я – пруд…ка мален…ка …

 

  1. Наче птиця, крила має,

Все літає і с…піває:

                                                  - Я медок вам ношу,

                                        не чіпай же, бо в…кушу.

Так лякає нас мала,

                                         азовут… її …

 

  •    Коментоване письмо.

Виконання вправи 373.

 

  •    Фонетичний диктант.

Гарно сміється той, хто сміється останнім.

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

 

  •    Диктант із таємницею.

Запиши правильно слова у дві колонки: з м’яким знаком, без нього. Вийде речення з початкових літер слів, коли читати згори донизу:

  • Ячмін…, кінс…кий, токар…, яснен…кий, елемент…, бан…щик, екватор…, лін…, юніст…, мічман…, буд…мо, л…он, Ан…я, юнац…кий, мен…ший, Ол…я.

 

VІІ. Оцінювання.

 

VІІІ. Домашнє завдання.

Параграф 36, вправа 378.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Неверова Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
6239
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку