У розробці уроку підібрані різноманітні вправи на правила вживання м'якого знака, щоб домогтися засвоєння учнями цих правил; формувати вміння визначати орфограму «М'який знак» та обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, культуру усного й писемного мовлення.
Тема. Правила вживання знака м’якшення (повторення й поглиблення).
Мета: розглянути правила вживання м’якого знака, домогтися засвоєння учнями цих правил; формувати вміння визначати орфограму «М’який знак» та обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, культуру усного й писемного мовлення.
Обладнанння: підручник, таблиця «Правопис м’якого знака в кінці слова та складу», сигнальні картки (зірочки), мультимедійна дошка.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Записати слова буквами та фонетичною транскрипцією. Визначити, за допомогою якої букви в них позначено м’якість приголосних звуків.
День, дім, люк, синє, синь, доня, галька, ліс, доля, сюди, кулька, місяць.
Записати слова з м’якими приголосними в три колонки: у першу – ті, в яких м’якість приголосних позначається буквою ь, у другу – буквою і, у третю – буквами є, ю, я.
Пісня, українець, зоря, листя, вік, діти, кульбаба, дід, сталь.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Мотивація навчання.
ІV.Вивчення нового матеріалу.
Опрацювання теоретичного матеріалу (ст. 151).
Правопис м’якого знака в кінці слова та складу
Правило |
Приклади |
Після д, т, з, с, ц, л, н,дз (Де ти з’їсиці лини)
У суфіксах –ськ-, -зьк-, -цьк-
Усуфіксах із зазначенням пестливості -еньк-, -оньк-, -есеньк-, -юсіньк-, -ісіньк-
У сполученнях –ньк-, -льк- і похідних від них –ньц-, -ньч-, -льц-, -льч-
У дієсловах на –ть, -ться |
мідь, гість, колодязь, колись, хлопець, сіль, кінь, ґудзь
міський, вузький, донецький
рученька, голівонька, малесенький, гарнюсінький. свіжісінький
донька, доньці, доньчин; лялька, ляльці,ляльчин
сміються, будять, ходить |
Якщо у формі називного відмінка є м’який знак, то він зберігатиметься у всіх відмінкових формах |
Прочитай прислів’я. На місці крапок, де треба, постав ь.
Не кажи – не вмію, а кажи – навчус…. Яка голівон…ка, така й розмовон…ка. Чим розумний стидаєт…ся, тим дурний величаєт…ся. Мен…ше слів, а біл…ше діла. Дурний язик голові не приятел…. Слово – негоробец…: вилетит… - не зловиш…. Молодіст… і мудріст… на однім стіл…ці не сідают….
Виконання вправи 372.
Сталь, галузь, участь, міць, кінь, лось, слизько, боротьба, сьогодні, сльоза, пальці, граються, український, сільський, французький, козацький, рибальство, рідненький, дорогесенький, білісінький, мольберт.
Мольбеʹрт, а, ч. підставка, на якій художник установлює підрамник із полотном, картон для малювання.
[дʹадʹко],[сталʹ],[донʹцʹі],[грайецʹ:а],[посунʹсʹа],[дзʹоб], [молʹберт].
Переписати, вставляючи на місці крапок, де потрібно, м’який знак. Пояснити написання слів, при потребі скориставшись таблицею «Вживання м’якогознака».
«Засвіти» зелену зірочку над словами, що записані правильно. У словах, над якими нема зірочок, виправ помилки червоною пастою, згрупуй їх за правилами. Скільки цих груп?
Прочитай загадки. Запиши відгадки, на місці крапок, де потрібно, постав знак м’якшення, де не потрібно – знак «-».
Найсолод…ша в мене праця,
я – не пташ…ка-перепіл…ка,
я – пруд…ка мален…ка …
Все літає і с…піває:
- Я медок вам ношу,
не чіпай же, бо в…кушу.
Так лякає нас мала,
азовут… її …
Виконання вправи 373.
Гарно сміється той, хто сміється останнім.
VІ. Підведення підсумків уроку.
Запиши правильно слова у дві колонки: з м’яким знаком, без нього. Вийде речення з початкових літер слів, коли читати згори донизу:
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
Параграф 36, вправа 378.