Урок №1
Тема уроку Правильні многокутники
Мета уроку. ввести поняття правильного многокутника, попередньо
повторивши і узагальнивши матеріал про многокутники,
допомогти учням оволодіти основними поняттями теми;
розвиток життєвих компетентностей, інтелекту учнів, уміння
аналізувати, класифікувати, порівнювати, робити умовиводи;
виховувати математичну культуру, звичку до систематичної
розумової праці, позитивне ставлення учнів до навчально-
пізнавальної діяльності, радість від отриманих результатів.
Наочність та обладнання.
Тип уроку. Комбінований з використанням елементів інтерактивних
технологій.
Хід уроку.
Вітання. Ознайомлення з темою уроку та епіграфом ( на дошці ):
Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу і чую, я трохи пам’ятаю. Те, що я чую, бачу і обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обгово-рюю й роблю, я набуваю знань та навичок. Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.
(давньогрецький філософ Конфуцій)
Спочатку ми разом помилуємось Вашими глибокими знаннями про многокутник та його елементи, потім – спробуємо дати відповіді на запитання «Який многокутник називається правильним і які він має властивості?». Потім потренуємо мозок – порозв’язуємо задачі. І, нарешті, покладемо до скриньки пам’яті дещо цінне – наші нові знання. Протягом вивчення всієї теми ми будемо заповнювати індивідуальні картки оцінювання і в кінці вивчення теми отримаємо оцінку, яка буде залежати від роботи на кожному з уроків. ( учням роздаються картки оцінювання – див. додаток)
І як хотілось би, щоб в кінці вивчення нашої теми ми підтримали фразу :
Як приємно дізнатися,
що ти чогось навчився. ( Ж. Мольєр )
Продовжити речення :
(учні по черзі фразами, доповнюючи один одного формулюють при підтримці вчителя основні відомості про многокутник )
Многокутником називається – проста ….. замкнена ….. ламана.
Ламана складається з … таких відрізків, … «початок наступного є» … «кінцем попереднього» … Простою називається ламана, яка … не має… самоперетинів. Ламана замкнена, якщо … її початок і кінець … співпадають.
Ланки називаються - … сторонами многокутника, …. А вершини - … вершинами
Многокутником називається геометрична … фігура, яка складається з …. Точок, жодні три з яких,… не лежать на одній прямій, і відрізків, які … послідовно їх сполучають,
Точки називаються … вершинами многокутника, а відрізки, - … сторонами многокутника.
Відрізки, що сполучають вершини многокутника, … називаються його діагоналями... Многокутники бувають … опуклі і … неопуклі. Опуклим називається многокутник … який лежить в одній півплощині… відносно будь-якої прямої,… що про ходить через його сторони.
Многокутник з найменшою кількістю сторін – ТРИКУТНИК.
Далі : чотирикутник, п’ятикутник,… n-кутник.
Многокутником, вписаним в коло, називається многокутник,… всі вершини якого … лежать на колі. Якщо коло дотикається до всіх сторін многокутника, то воно називається … вписаним в коло, а многокутник - … описаним навколо кола.
ТАК чи НІ :
Якщо ТАК – учні підносять руки
В чотирикутнику 4 діагоналі. ( Ні )
У трикутнику 3 діагоналі. ( Ні )
В чотирикутнику 2 діагоналі. ( Так )
В трикутнику діагоналей немає. ( Так )
В п’ятикутнику 5 діагоналей … ( Так )
S= ( n-2)* 1800. Доведемо це
За малюнками на дошці учні пояснюють доведення І способом і придумують доведення ІІ способом.
Сума мір зовнішніх кутів опуклого многокутника дорівнює … 3600.
Трикутник називається правильним, якщо … всі сторони його рівні, або… всі кути його рівні. Він є … рівностороннім.
! Якщо є час в «сильному класі» можна розглянути інші способи доведення теореми про суму внутрішніх кутів опуклого многокутника, зокрема :
Перевірка якості засвоєння повторення ( заповнення карток повторення – 1 хв. , оцінювання в парах ) – Див додаток.
Многокутники різних форм, як опуклі так і неопуклі зустрічаються в природі техніці, будівництві. Це форми озер, полів, споруд, деталей і їх частин. Серед них дуже часто зустрічаються многокутники, в яких рівні і сторони і кути. Саме такі многокутники знайдено в орнаментах розкопок ( трикутники і квадрати ), що датуються віком 25 тисяч років тому…
Сьогодні ми поговоримо про правильні многокутники
Перегляд малюнків з зображеннями правильних 3-8, 10 та 12-кутників. ( Додаток )
На малюнках (на дошці демонструються малюнки правильних 3-8, 10 і 12-кутника ) видно, що із збільшенням кількості сторін правильного многокутника він все більше наближається формою до кола…
РОБОТА з ПІДРУЧНИКОМ
Доведення теореми про ВЛАСТИВІСТЬ ПРАВИЛЬНОГО МНОГОКУТНИКА
Проблемне питання :
«Як можна спростити доведення теореми?»
Наслідок
У правильному многокутнику центри вписаного і описаного кіл збігаються. Спільний центр цих кіл називається
ЦЕНТРОМ ПРАВИЛЬНОГО МНОГОКУТНИКА.
Означення .
Перпендикуляр, проведений з центра правильного
многокутника до його сторони, називається
АПОФЕМОЮ цього многокутника. Апофема є радіусом
вписаного кола.
Означення .
Кут, утворений радіусами, проведеними у суміжні
вершини правильного многокутника, називається його
ЦЕНТРАЛЬНИМ КУТОМ.
.
Міжпредметні зв’язки :
Для побудови правильних многокутників в текстовому процесорі Word використовують : ВСТАВКА – Фігури –
Перегляд копії екрану Word ( Див Додаток )
Колективне розв’язування задач
=1400 ,… ( Відповідь : n=9 )
Самостійне розв’язування задач. ( з наступним поясненням біля дошки)
Побудувати многокутник у якого усі сторони рівні але він не є правильним. Чи може це бути трикутник, чотирикутник, пятикутник,…?
Підсумок уроку
Домашнє завдання : Опрацювати П.7. ( с. 50 - 53)
Вик. № 224 (2), 228 (1).
Додаток 1
Елементи многокутника
C
B D
A E F
|
Завдання |
Запишіть відповідь |
1 |
AB+BC+CD+DE+AE |
|
2 |
Фігура ABCDEA |
|
3 |
AC |
|
4 |
Зовнішній кут ( назвати ) |
|
5 |
Кут ABC |
|
6 |
Кут DEF |
|
7 |
Периметром називається |
|
8 |
Многокутник опуклий ( так чи ні) |
|
9 |
CD |
|
10 |
Кількість діагоналей |
|
11 |
AB i AE |
|
12 |
A, B, C, D, E - |
|
13 |
Сума зовнішніх кутів = |
|
14 |
Сума внутрішніх кутів = |
|
Уч. 9 класу _____________________ Правильних відповідей ____ Оцінка ____
Додаток 3
Вставка правильних многокутників у Word
( Вставка -- > Фігури)
Відомість оцінювання
теми «Правильні многокутники»
уч. 9 класу _________________________________________
№ уроку |
Тема уроку. |
Дата |
Оцінювання |
Набрано балів за урок |
|
Самооцінка |
Вчитель |
||||
1 |
Правильні многокутники. |
04.11. |
|
|
|
2 |
Формули радіусів вписаних і описаних кіл правильних многокутників. |
08.11. |
|
|
|
3 |
Побудова правильних многокутників. |
11.11. |
|
|
|
4 |
Довжина кола й дуги кола. |
15.11. |
|
|
|
5 |
Площа круга та його частини. Самостійна робота. |
18.11. |
|
|
|
6 |
Розв’язування задач і вправ. |
22.11. |
|
|
|
7 |
Контрольна робота. |
25.11. |
|
|
|
Набрано балів додатково : |
|
|
|
||
Набрано балів всього : |
|
|
|
За тему : «___» балів