Тема: Правильно поділяємо слова для переносу
Мета:
-
Навчальна: систематизувати знання учнів про правила переносу слів; закріпити вміння правильно переносити слова з одного рядка на інший; розвивати орфографічну пильність.
-
Розвиваюча: розвивати фонетичну і графічну пильність, логічне мислення, уміння аналізувати і узагальнювати.
-
Виховна: виховувати акуратність, любов до рідної мови, бажання правильно писати.
Обладнання: підручник, зошит, картки із завданнями, інтерактивна дошка (за наявності), презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
-
Привітання: Добрий день, діти! Я бачу, ви всі посміхаєтесь. От і чудово! А чи знаєте ви, що наша мова – це справжнє диво? Вона допомагає нам спілкуватися, ділитися своїми думками та почуттями. А сьогодні ми з вами будемо досліджувати одне з її цікавих правил. Хто здогадається, про що ми сьогодні будемо говорити? (Пауза) Правильно! Ми будемо вдосконалювати свої навички з переносу слів
-
Мотивація: Сьогодні ми з вами вирушимо у цікаву подорож у світ української мови. Під час нашої подорожі ми будемо досліджувати правила переносу слів. Адже правильно переносити слова – це дуже важливо для того, щоб наш письмовий мовлення був гарним і акуратним.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Метод кубування
-
Розділіть клас на групи.
-
Кожна група отримує один бік кубика, на якому написане завдання:
-
Опис: Що таке перенос слова? Для чого нам потрібні правила переносу?
-
Порівняння: Чим відрізняється перенос слів від поділу слів на склади?
-
Асоціація: Які асоціації у вас виникають зі словом "перенос"?
-
Аналіз: Які правила переносу слів ви знаєте? Наведіть приклади.
-
Застосування: Де в житті ми стикаємося з необхідністю переносити слова?
-
Аргументація: Чому важливо дотримуватися правил переносу слів?
-
Кожна група обговорює своє завдання та готує відповідь.
-
Представники груп по черзі презентують результати своєї роботи.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми продовжимо нашу подорож у світ української мови. Наша мета – закріпити навички правильного переносу слів. Ви вже знаєте багато правил, але сьогодні ми розглянемо деякі особливі випадки і поглибимо свої знання. Готові до мовної пригоди?"
ІV.Вивчення нового матеріалу
Основні правила переносу слів:
Кожна група отримує один "капелюх" і завдання, яке відповідає його кольору:
-
Білий капелюх (факти): Які існують історичні факти, пов’язані з правилами переносу слів? Чи змінювалися ці правила з часом?
-
Чорний капелюх (критика): Які помилки можуть бути допущені при переносі слів? Наведіть приклади.
-
Червоний капелюх (почуття): Які почуття виникають у вас, коли ви бачите неправильно перенесені слова?
-
Жовтий капелюх (позитив): Як знання правил переносу слів може допомогти в подальшому вивченні мови? Які професії вимагають досконалого володіння правилами переносу слів?
-
Зелений капелюх (творчість): Придумайте цікаві вправи або ігри для закріплення правил переносу слів.
-
Синій капелюх (контроль): Які висновки ми можемо зробити з нашого обговорення?
Робота в групах: написання сенкану
-
Що таке сенкан?:
-
Пояснити учням, що сенкан — це п’ятирядковий вірш, що складається з певної структури:
-
1 рядок — слово (іменник)
-
2 рядки — два прикметники
-
3 рядки — три дієслова
-
4 рядки — фраза або речення, що описує слово
-
5 рядок — синонім або нове слово.
-
Процес роботи:
-
Розділити клас на 4-5 груп.
-
Кожна група отримує тему для сенкану, наприклад: «Перенос», «Слово», «Праило», «Склад».
-
Учні працюють разом, обговорюють і складають свій сенкан.
Приклади сенканів
Сенкан 1:
Перенос
Склади, літери, правила
Ділимо, пишемо, вивчаємо
Щоб текст був гарним
Правило
Сенкан 2:
Слово
Частини, склад
Ділимо, пишемо, вивчаємо
Щоб не було помилок
Перенос
Сенкан 3:
Перенос
Складний, цікавий
Пишемо, вчимося, розуміємо
Правильно, грамотно пишемо
Мова
Сенкан 4:
Правило
Перенос, слово
Вивчаємо, запам’ятовуємо, застосовуємо
Для гарного письма
Мова
Сенкан 5:
Склад
Частина слова
Ділимо, пишемо, вивчаємо
Щоб не помилитися
Перенос
Презентація сенканів:
-
Кожна група презентує свій сенкан класу.
-
Обговорення: які слова були використані, які синоніми були знайдені.
V.Узагальнення вивченого матеріалу
Робота по підручнику стор. 46
Розгадування кросворду
Приклад запитань до кросворду:
-
По горизонталі:
-
Частина слова, на яку його ділять при переносі. (Скла́д)
-
Знак, який не можна відривати від попередньої літери при переносі. (Апостроф)
-
Дія, під час якої ми переносимо частину слова на наступний рядок. (Перенос)
-
Слово, яке складається з двох і більше коренів. (Складне слово)
-
По вертикалі:
-
Букви, які не можна роз’єднувати при переносі. (Дж, дз)
-
Правило, за яким ми ділимо слова на частини для переносу. (Правило переносу)
-
Частина слова, що стоїть перед коренем. (Префікс)
-
Частина слова, що стоїть після кореня. (Суфікс)
Обговорення:
"Що ви сьогодні дізналися про перенос слів?"
"Які правила найважливіші для запам'ятовування?" Оцінювання активності учнів на уроці.
VI. Підсумок уроку
Підсумувати, чому важливо знати правила переносу слів.
Запитати учнів, які нові знання вони отримали.
LEGO-опитування:
-
Кольорова гама: Роздати учням LEGO-цеглинки різних кольорів. Кожен колір відповідає певному емоційному стану (наприклад, зелений - спокій, червоний - збудження, жовтий - радість). Діти обирають цеглинку, яка найкраще відображає їхні почуття після уроку і пояснюють свій вибір.
Додаткові ідеї до уроку:
Приклади вправ з LEGO-цеглинками:
1. Будуємо слова:
-
Завдання: Кожній дитині або парі дається набір LEGO-цеглинок, на яких написані склади або окремі літери. Завдання – скласти з цих цеглинок слово і правильно його перенести, зобразивши це конструкцією з LEGO.
-
Варіанти:
-
Складати слова за заданою темою (наприклад, назви тварин, рослин, професій).
-
Складати слова з певним типом переносу (наприклад, з апострофом, зі складними словами).
-
Складати речення з кількох слів і правильно переносити їх.
2. LEGO-диктант:
-
Завдання: Вчитель диктує слова, а учні будують їх із LEGO-цеглинок, одночасно виконуючи перенос.
-
Ускладнення: Можна диктувати речення, щоб учні будували цілі тексти з LEGO.
3. LEGO-кросворд:
-
Завдання: На дошці або на великому аркуші паперу намальований кросворд, де замість букв – місця для LEGO-цеглинок. Учні повинні скласти слова з цеглинок і розмістити їх у кросворді.
-
Ускладнення: Можна використовувати тематичні кросворди, пов’язані з правилами переносу слів.
4. LEGO-історія:
-
Завдання: Учні створюють короткі історії або комікси за допомогою LEGO-конструкцій. При цьому вони повинні використовувати слова, які потребують переносу.
-
Ускладнення: Можна запропонувати учням створити історію на задану тему, використовуючи певні правила переносу.
5. LEGO-вікторина:
-
Завдання: Вчитель показує конструкцію зі слів, складених з LEGO-цеглинок. Учні повинні визначити, чи правильно в цьому слові виконаний перенос.
6. LEGO-конкурс:
-
Завдання: Учні змагаються між собою в швидкості та правильності складання слів і їх переносу.