Тема: Розташовуємо слова в алфавітному порядку
Мета:
-
Навчальна: систематизувати знання учнів про український алфавіт, формувати вміння розташовувати слова в алфавітному порядку, розвивати орфографічну пильність.
-
Розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, культуру мовлення.
-
Виховна: виховувати любов до рідної мови, акуратність, працьовитість.
Обладнання: підручник, зошит, картки із завданнями, таблиця українського алфавіту, презентація, інтерактивна дошка.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
-
Привітання:
-
Добрий день, діти! Почнемо наш урок з усмішки. Подаруйте посмішку один одному і мені. А тепер давайте згадаємо віршик про наш алфавіт:
Абетка – це річка,
Що літерами тече.
Кожна літера – острів,
На ньому слова ростуть.
-
Перевірка готовності:
-
Перевірте, чи все у вас готово до уроку: підручник, зошит, ручка, кольорові олівці.
-
Мотивація:
-
Сьогодні ми з вами вирушимо у подорож по мовному океані. А щоб не заблукати, нам знадобиться наш вірний помічник – український алфавіт.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
Бесіда:
-
Що таке алфавіт?
-
Які букви ви знаєте?
-
Як правильно розташовувати букви в алфавіті?
-
Гра «Хто швидше?»
-
Діти об’єднуються в пари. Кожна пара отримує картку із завданням: записати букви українського алфавіту в правильному порядку. Перемагає пара, яка першою виконає завдання без помилок.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
-
Слово вчителя:
-
Сьогодні ми будемо вдосконалювати нашу вміння працювати з алфавітом. Ми будемо вчитись розташовувати слова в алфавітному порядку. Це дуже важливо для того, щоб правильно користуватися словниками, енциклопедіями та іншими довідниками.
IV. Вивчення нового матеріалу
-
Пояснення вчителя з використанням презентації:
-
Нагадаємо, що алфавіт – це впорядкований перелік букв певної мови.
-
Розглянемо правила розташування слів в алфавітному порядку:
-
Порівнюємо перші літери слів.
-
Якщо перші літери однакові, порівнюємо другі літери і т.д.
V. Закріплення вивченого матеріалу
-
Інтерактивні вправи:
-
Використання інтерактивної дошки для виконання завдань на розташування слів в алфавітному порядку.
-
Робота в парах: складання слів із заданих букв і їх розташування в алфавітному порядку.
-
Творче завдання:
Робота в групах.
Створення власного алфавітного словника:
Учні обирають тему (наприклад, "Тварини", "Овочі", «Рослини») і складають свій власний словник. Слова в словнику повинні бути розташовані в алфавітному порядку.
Приклад кросворду на тему "Розташовуємо слова в алфавітному порядку"
Горизонтально:
-
Перша літера в українському алфавіті.
-
Остання літера в українському алфавіті.
-
Тварина, яка живе в лісі.
-
Частина доби.
-
Плід яблуні.
-
Шкільний предмет.
Вертикально:
-
Частина доби.
-
Вода в твердому стані.
-
Меблі для сидіння.
-
Птах, який кує.
-
Частина доби.
-
Напої.
Відповіді:
-
Горизонтально: 1. А, 2. Я, 3. Ведмідь, 4. День, 5. Яблуко, 6. Математика
-
Вертикально: 1. Ніч, 2. Лід, 3. Стіл, 4. Дятел, 5. Вечір, 6. Соки
Дітям можно також запропонувати розташувати слова-відповіді в алфавітному порядку
- Що тобі найбільше сподобалося на уроці? Чому?
- Які труднощі ти відчував під час виконання завдань?
- Що нового ти дізнався сьогодні?
- Як ти думаєш, для чого нам потрібно вміти розташовувати слова в алфавітному порядку?
1. LEGO-опитування:
-
Кольорова гама: Роздайте учням LEGO-цеглинки різних кольорів. Кожен колір відповідає певному емоційному стану (наприклад, зелений - спокій, червоний - збудження, жовтий - радість). Діти обирають цеглинку, яка найкраще відображає їхні почуття після уроку і пояснюють свій вибір.
-
LEGO-речення: Запропонуйте учням скласти речення з використанням LEGO-цеглинок як букв. Це може бути речення про те, що їм найбільше сподобалося на уроці, або про те, чого вони навчилися.
2. LEGO-візуалізація:
-
LEGO-стіна думок: Створіть на дошці або великому аркуші паперу "стіну думок". Учні можуть прикріпити свої LEGO-моделі (слова, букви, малюнки), які асоціюються у них з уроком.
-
LEGO-графік: Створіть простий графік, де по осі Х будуть відкладені етапи уроку, а по осі Y - рівень зацікавленості учнів. Нехай кожен учень відзначить на графіку, в який момент уроку він відчував найбільшу зацікавленість.
3. LEGO-розповідь:
-
Колективна розповідь: Учні по черзі додають по одному реченню до загальної розповіді про те, що відбувалося на уроці. Кожне речення ілюструється LEGO-моделлю.
-
Індивідуальні розповіді: Кожен учень складає свою коротку розповідь про урок, використовуючи LEGO-моделі як ілюстрації.
4. LEGO-оцінювання:
-
LEGO-шкала: Створіть шкалу оцінювання від 1 до 5 балів, де кожен бал відповідає певному рівню засвоєння матеріалу. Учні оцінюють свої знання, використовуючи LEGO-цеглинки.
-
LEGO-відгуки: Запропонуйте учням написати невеликий відгук про урок, використовуючи LEGO-цеглинки як літери.
Чому LEGO-цеглинки ефективні для підсумку уроку:
-
Залучення: Діти продовжують активно взаємодіяти з матеріалом, що закріплює знання.
-
Творчість: LEGO-цеглинки стимулюють творче мислення та уяву.
-
Емоційна складова: Діти можуть виразити свої почуття і враження від уроку.
-
Візуалізація: LEGO-моделі допомагають уявити і запам'ятати інформацію.
Зразки віршів для організаційної частини:
-
Букви танцюють в рядку, Склади з’єднуються в дружку. Слова народжуються нові, Мова наша – наймиліша з усіх.
-
Алфавіт – це наш друг вірний, Допомагає нам завжди. Слова в рядку він вишикує, Знання нові нам дарує.
Можливі завдання для закріплення матеріалу:
-
Розподілити слова на групи за першою літерою.
-
Знайти зайве слово в ряду.
-
Скласти речення з поданих слів.
-
Розставити слова в алфавітному порядку.
-
Скласти кросворд зі словами на задану тему.