Повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;
розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;
виховувати патріотичні почуття, любов до Батьківщини, рідної мови.
Тема. Написання не з прикметниками
Мета:
повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;
розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;
виховувати патріотичні почуття, любов до Батьківщини, рідної мови.
ТИП УРОКУ: урок формування практичних умінь і навичок.
ОБЛАДНАННЯ: індивідуальні картки, презентація, підручник .
Хід уроку
І.Організаційний момент
Доброго ранку ! Скликав нас усіх дзвінок,
Починаємо урок.
Щиро й радо посміхнулись,
Привітались, закивали, лайк рукою показали
І тепер в країну Знань вирушаєм без вагань.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учня
Ситуативна хвилинка.
Розсудіть, хто правий, відповідь аргументуйте.
Оленка із Петриком засперечалися. Дівчинка твердить, що слово неглибока пишемо разом, а хлопчик – окремо.
Звернімось, до вправи 392, порівняємо речення.
Мова
ІІ Актуалізація опорних знань
1. Бліц - опитування «Закінчи речення».
- Прикметник –
- Прикметник змінюється за…
- Рід, число, відмінок прикметника залежать від …
- Синтаксична роль прикметника…
- Прикметники поділяються на 3 групи за значенням…
- Прикметник має ступені…
- Вищий ступінь утворюється…
- Найвищий ступінь утворюється?
Учитель. А яку самостійну частину мови ми вже з Вами вивчили на попередніх уроках? Так, іменник. А як пишуться НЕ з іменниками? (Разом і окремо.)
Учитель. Відкриваємо зошити, записуємо (дата, класна робота, тему уроку).
Словниковий диктант ( із поясненням)
Немовля, нелюд, нероба, неук, невдаха, неспокій , недоля; не сум, а радість; нестача, не друг, а ворог, незабудка, недоплата, недосяжність .
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
Учитель. Щойно повторена нами орфограма допоможе засвоїти тему сьогоднішнього уроку. Темою нашого уроку є «Написання не з прикметниками». )
Ми з вами будемо зміцнювати навички правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, будемо формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою.
ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
- Отже, ми пригадала правило написання не з іменниками. А тепер давайте з’ясуємо, як пишеться не з прикметниками.
Не з прикметниками
Разом |
Окремо
|
без не не вживається :
непохитний, негайний;
|
у реченні є протиставлення:
не високий , а низький |
додавання не утворю єприкметник із протилежним значенням (антонім); можна дібрати синонім без не
сміливий- несміливий (мужній) |
після слів далеко, зовсім, аж ніяк:
далеко не досконалий; зовсім не цікавий; аж ніяк не дружній
|
з префіксом недо-
недопечений, недозрілий. |
прикметник у реченні є присудком:
Ця річка не широка.
|
є префіксом |
є заперечною часткою |
стверджує |
Заперечує
|
- Прочитайте правило. Чи нічого ми не пропустили? Наші висновки відповідають матеріалу підручника?
- Яку орфограму ми з вами сьогодні вивчаємо?
3. Письмово виконати вправу 393 (стор. 150) . З поданих прикметників випишіть ті, які без префікса не -не вживаються.
Нещадний, невисокий, невпинний, некрасивий, неугавний, недобрий, несміливий, нещасний, негустий.
3.Розбір за будовою слів: невеличка, невмирущий.
VІ. Виконання тренувальних вправ на закріплення вивченого матеріалу.
1.Сашко впіймав невелику рибу.
2. Сашко впіймав не велику , а маленьку рибу.
3.Сашкова риба не велика.
4.Сашко впіймав зовсім не веелику рибу.
2. Розподільний диктант
1 – без не не вживається
2 - разом
3 - є протиставлення
Не/безпечний, не/бідний, не/бувалий, не/вблаганний, не/вгамовний, не/вдалий, не/вдачливий, не/великий, а малий, не/гайний, не/втішний, не/веселий, а сумний, не/гарячий, а холодний, не/дбалий, не/дорогий, не/дорогий, а дешевий.
Фізхвилинка.
3.«Добери пару»
Загрозливий |
Невигідний |
Збитковий |
Незабутній |
Безмежний |
Невиправний |
Безнадійний |
Невтомний |
Зрадливий |
незвичайний |
Наполегливий |
Невірний |
Особливий |
Невимірний |
Пам'ятний |
Небезпечний |
А) Нешвидкий, не швидкий;
Б) Невисокий, не високий.
4. Творча хвилинка. Складіть невеликий опис ( 5- 6 речень) на тему « Рання весна», використовуючи прикметники з -не.
VІ Узагальнення і систематизація вивченого
Наш урок завершується, тому потрібно підвести підсумки і з’ясувати, чи досягли ми мети уроку.
Метод « Вільний мікрофон»
VІІ Домашнє завдання
Опрацювати параграф 47, виконати вправу 397 ( письмово),вправа 398 ( на вибір) ст.151.