Правопис не з прикметниками

Про матеріал

Повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;

розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;

виховувати патріотичні почуття, любов до Батьківщини, рідної мови.

Перегляд файлу

 

Тема. Написання не з прикметниками

Мета:

повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;

 розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;

виховувати патріотичні почуття,  любов до Батьківщини, рідної мови.

ТИП УРОКУ: урок формування практичних умінь і навичок.

ОБЛАДНАННЯ: індивідуальні картки, презентація, підручник .                 

                                                    Хід уроку

І.Організаційний момент

Доброго ранку ! Скликав нас усіх дзвінок,

                                Починаємо урок.

 Щиро й радо посміхнулись,

  Привітались, закивали, лайк рукою показали

І тепер в країну Знань  вирушаєм без вагань.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учня

Ситуативна хвилинка.

Розсудіть, хто правий, відповідь аргументуйте.

Оленка із Петриком засперечалися. Дівчинка твердить, що слово неглибока пишемо разом, а хлопчик – окремо.

Звернімось, до вправи 392, порівняємо речення.

 

 

  1. «Асоціативний кущ».

 

 

 

Мова

 

 

 

 

  • До якої частини мови належать ці слова?

ІІ  Актуалізація опорних знань 

1. Бліц - опитування  «Закінчи речення».

- Прикметник –

- Прикметник змінюється за…

- Рід, число, відмінок прикметника залежать від …

- Синтаксична роль прикметника…

- Прикметники поділяються на 3 групи за значенням…

- Прикметник має ступені…

- Вищий ступінь утворюється…

- Найвищий ступінь утворюється?

Учитель. А яку самостійну частину мови ми вже з Вами вивчили на попередніх уроках?  Так, іменник. А як пишуться НЕ з іменниками? (Разом і окремо.)

Учитель. Відкриваємо зошити, записуємо (дата, класна робота, тему уроку).

Словниковий диктант ( із поясненням)

 

Немовля, нелюд, нероба, неук, невдаха, неспокій , недоля;  не сум, а радість; нестача, не друг, а ворог, незабудка,  недоплата,    недосяжність  .

ІІІ.  Повідомлення теми і завдань уроку

 Учитель. Щойно повторена нами орфограма допоможе засвоїти тему сьогоднішнього уроку. Темою нашого уроку є «Написання не з прикметниками». )

Ми з вами будемо зміцнювати навички правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, будемо формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою.

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

- Отже, ми пригадала правило написання не з іменниками. А тепер давайте з’ясуємо, як пишеться не з прикметниками.

 

  1. Робота з таблицею                                         

Не з прикметниками

 

Разом

Окремо

 

без не не вживається :

 

непохитний, негайний;

 

у реченні є протиставлення:

 

не високий , а низький

додавання не утворю єприкметник із протилежним значенням (антонім); можна дібрати синонім без не

 

сміливий- несміливий (мужній)                  

після слів далеко, зовсім, аж ніяк:

 

 

далеко не досконалий; зовсім не цікавий; аж ніяк не дружній

 

з  префіксом  недо-

 

недопечений, недозрілий. 

прикметник у реченні є присудком:

 

Ця річка не широка.

 

є префіксом

є заперечною часткою

стверджує

Заперечує

 

 

  1. Робота з  матеріалом підручника (стор. 150)                                        

- Прочитайте правило. Чи нічого ми не пропустили? Наші висновки відповідають матеріалу  підручника?

- Яку орфограму ми з вами сьогодні вивчаємо?

    3. Письмово виконати вправу 393 (стор. 150) . З поданих прикметників випишіть ті, які без префікса не -не вживаються.                                        

Нещадний, невисокий, невпинний, некрасивий, неугавний, недобрий, несміливий, нещасний, негустий.

 3.Розбір за будовою слів: невеличка, невмирущий.

VІ. Виконання тренувальних вправ на закріплення вивченого матеріалу.

  1. Чому так? Поясніть, чому лише в першому реченні не з прикметником пишемо разом, а в інших – окремо.

1.Сашко впіймав невелику рибу.

2. Сашко впіймав не велику , а маленьку рибу.

3.Сашкова риба не велика.

4.Сашко впіймав зовсім не веелику рибу.

     2.  Розподільний диктант                                         

1 – без не не вживається

2 -  разом

3 -  є протиставлення

Не/безпечний, не/бідний, не/бувалий, не/вблаганний, не/вгамовний, не/вдалий, не/вдачливий, не/великий, а малий, не/гайний, не/втішний, не/веселий, а сумний, не/гарячий, а холодний, не/дбалий, не/дорогий, не/дорогий, а дешевий.

Фізхвилинка.

3.«Добери пару»                                         

  • Які способи творення нових слів ви знаєте?
  • Яким способом утворюються слова з часткою не?
  • Встановіть відповідність: до наведених слів дібрати прикметники-синоніми.

Загрозливий

Невигідний

Збитковий

Незабутній

Безмежний

Невиправний

Безнадійний

Невтомний

Зрадливий

незвичайний

Наполегливий

Невірний

Особливий

Невимірний

Пам'ятний

Небезпечний

 

 

  1. Попрацюйте в парах. Розподіліть між собою групи слів.  Складіть і запишіть два речення зі словами своєї групи. Перевірте один в одного виконання.

А) Нешвидкий, не швидкий;

Б) Невисокий, не високий.

4. Творча хвилинка. Складіть невеликий опис ( 5- 6 речень) на тему « Рання весна», використовуючи  прикметники з -не.

   Узагальнення і систематизація вивченого

 Наш урок завершується, тому потрібно підвести підсумки і з’ясувати, чи досягли ми мети уроку.

          Метод « Вільний мікрофон»                                        

  • Сьогодні на уроці я …
  • Найважчим для мене було…
  • Тепер я знаю орфограму…
  • Знання нового матеріалу допоможуть мені…

VІІ  Домашнє завдання                                         

 Опрацювати параграф 47, виконати вправу 397 ( письмово),вправа 398 ( на вибір) ст.151.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 травня 2023
Переглядів
2807
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку