Поняття правопорушення.
Правознавство. 10 клас.
Клімова Г.Д., обласний ліцей-інтернат для сільської молоді,
м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
дисципліна, законність, правосвідомість, правопорушення;
правопорушень;
ситуаціях.
Обладнання: підручник, інтерактивна дошка, комп’ютерна
презентація, роздавальний матеріал.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Роль права у суспільному житті просто неможливо недооцінити. Відомий правознавець С.С.Алексєєв зауважив: «Шлях у майбутнє громадянське суспільство лежить через право, через його возвеличення, його верховенство у всьому нашому житті. Без права неможливо подолати свавілля та божевілля влади».
Держава об’єктивно зацікавлена в правовому забезпеченні власної діяльності. Саме тому правопорядок, дисципліна, законність, правосвідомість виступають правовим підґрунтям та засобом функціонування державної влади.
Розглядаючи цю тему, я не можу не згадати про ті події, які з 2013р. тримають в напруженні нашу країну, хвилюють нас, бо на Сході тривають бойові дії і гинуть наші рідні та близькі. Звісно ж, що існує й правовий бік цієї справи. Ось факт, який напряму стосується теми правопорядку і громадського порядку. Після силового розгону Євромайдану 30 листопада 2013р. з власної ініціативи протестувальників була сформована Самооборона. ЇЇ активісти - добровольці, які вважали обов’язком охороняти мир і спокій громадян у своїх населених пунктах. Сьогодні ситуація стала менш загрозливою, але Самооборона збереглася, продовжує діяти наряду з поліцією. Внаслідок цього рівень злочинності, за офіційними даними, знизився у 2-3 рази. Як ви ставитеся до цієї ініціативи? Чи потрібно це?
Отже, запишемо тему уроку:
« Правопорядок та правопорушення» (слайд №1 ).
Повідомлення плану та цілей уроку.
План :
1. Громадський порядок і правопорядок.
2. Дисципліна та законність.
3. Правосвідомість.
4. Правопорушення: види, склад, причини.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Громадський порядок і правопорядок.
Пропоную на ваш розсуд наступні цитати (слайд № 2) : 1.«Держава існує не для того, щоб перетворювати земне життя на рай, а для того, щоб завадити йому остаточно перетворитися на пекло». М. Бердяєв.
2. « Держава створюється не заради того, щоб тільки жити, а переважно для того, щоб жити щасливо». Арістотель.
Бесіда : що прагнули донести до нас автори цитат? Яка цитата є, на вашу думку, актуальною у наш час? Чому?
Вчитель систематизує відповіді учнів і разом з учнями робить висновок, що держава покликана організувати та захищати суспільство, але і зворотній зв’язок є нагальною необхідністю. Якщо люди виконують установлені правила, дотримуються букви закону, то життя суспільства стає спокійним, врівноваженим, гармонійним. Запишемо визначення: громадський правопорядок – це стан суспільних відносин, який відповідає вимогам усього комплексу соціальних норм ( слайд 3).
Громадський порядок може бути лише у суспільстві, в якому дотримуються усіх соціальних норм. Пригадайте, що таке соціальні норми і які види соціальних норм ви знаєте?.
Прогнозована відповідь: соціальні норми - це система уявлень, що становить певний шаблон поведінки, який розділяється членами соціальної групи; вона необхідна для здійснення сумісних узгоджених дій. Види соціальних норм: традиції, звичаї, норми моралі, норми права, корпоративні, релігійні норми тощо).
Складовою громадського порядку є правопорядок. Запишіть визначення (слайд 4): правопорядок - це система суспільних відносин, будь-яких інших дій, що мають правове значення і здійснюються в суспільстві відповідно до вимог норм права.
Кожна держава формує свій правопорядок. Необхідність його формування та вдосконалення обумовлюється двома зустрічними інтересами - громадянського суспільства і держави. В умовах стабільного правопорядку ефективно функціонує економіка, досягається гармонія у діях законодавчої, виконавчої та судової влади, гарантується вільний розвиток людини, задоволення її матеріальних та духовних потреб.
2. Дисципліна та законність.
З поняттями «громадський порядок» та «правопорядок» тісно пов’язане поняття «дисципліна». Запитання до класу: чи часто ви в своєму житті зустрічаєтесь з цим терміном? У яких випадках?
Вчитель вислуховує і доповнює, у разі необхідності, думки учнів. Отже, дисципліна - це точне, своєчасне й неухильне дотримання встановлених правовими та іншими соціальними нормами правил поведінки в державному і громадському житті (слайд 5). Хочу зазначити, що дисципліна залежить не стільки від сили примусу або виховного впливу переконання, скільки від раціональної системи управління, стилю керівництва.
Правовий порядок виступає правовим підґрунтям та засобом функціонування державної влади разом із законністю.
Законність - це комплексне соціально-правове явище, що характеризує організацію і функціонування суспільства і держави на правових засадах (слайд №6).
Результат законності - правопорядок, результат дисципліни - громадський порядок. Призначення законності - додержання законів в ім’я торжества свободи та справедливості. На жаль, в історії чимало прикладів, коли громадяни держави дотримувалися законів, а законність була порушена самою державою. Наприклад, це - масові репресії за часів культу особи Сталіна у Радянському Союзі. Отже, існують випадки, коли закон не відповідає праву, не відповідає інтересам суспільства. При режимі законності створюється справжня правова атмосфера, де панують ідеї права, гуманізму, справедливості, свободи.
3. Правосвідомість.
Учитель звертає увагу учнів на дошку (слайд №6). « Не чини неправди в суді, в мирі і у вимірах: нехай будуть у вас ваги точні, гирі точні…» ( Старий Заповіт. Третя книга Мойсея «Левіт»)
Книги Старого Заповіту були написані у період з XIII до I ст. до н. е. Запитання до класу: як ви вважаєте чи є ця цитата актуальною у наш час?
Вчитель узагальнює відповіді і разом з учнями доходить висновку, що поряд із законами державними є ще закони совісті, що заповнюють упущення законодавства.
Правосвідомість - це система ідей, уявлень, емоцій та почуттів, які виражають ставлення суспільства до чинного, колишнього та бажаного права (слайд №7).
Висновок вчителя: однією з найважливіших задач, яку має ставити перед собою молоде покоління, є розвиток правової свідомості, адже тільки суспільство з високим рівнем правової свідомості, правової культури та правової освіти може вивести свою державу на шлях дійсних позитивних перетворень.
4. Правопорушення: види, склад, причини.
На жаль, щоденно телебачення, радіо, преса, інтернет повідомляють громадськості про факти тих чи інших зловживань, про вчинки людей, які істотно зачіпають права інших осіб і обурюють суспільство. При цьому, як правило, журналісти оцінюють такі вчинки, виходячи з морально-етичних позицій, і рідко дають цим подіям правову оцінку. Звичайно, питання про те, наскільки той чи інший вчинок узгоджується з приписами права, мають вирішувати юристи, а не журналісти. Отже, давайте познайомимося з таким поняттям, як «правопорушення» і я дуже сподіваюсь, що це знайомство буде дуже корисним для вас.
Правопорушення - будь-яке винне діяння чи бездіяльність, що завдає шкоду людям, суспільству, державі й спричиняє юридичну відповідальність (слайд 8).
Учитель. Випереджальне завдання отримала на сьогодні група експертів-правознавців. Перед кожним з вас на парті лежить роздрукована таблиця «Види правопорушень. Приклади». Ваше завдання - заповнити таблицю у ході виступу експертної групи. Учні заслуховують виступи своїх однокласників.
Учень №1. Наша група дослідила питання «Види правопорушень» і готові представити вам результати роботи. Отже, правопорушення можуть бути: 1 - дисциплінарні (на практиці є порушенням трудових чи службових обов’язків) .
Учень № 2. Уявімо наступну ситуацію: викладач без поважних причин не з’явився у навчальному закладі у день, коли за розкладом занять у нього є «пари». Тим самим він порушив правила внутрішнього трудового розпорядку і поставив під сумнів виконання навчального плану. За таке порушення працівнику може бути оголошена догана. Крім дисциплінарних стягнень, до працівника можуть застосовуватися такі заходи впливу, як позбавлення чи обмеження пільг, переваг, заохочень. Зауважте, дисциплінарні право-відносини також мають місце у навчальних відносинах, відносинах несення військової служби тощо.
Учень №1. 2 - конституційні правопорушення: це правопорушення, які посягають на порядок організації та діяльності органів державної влади і управління, конституційні права і свободи громадян.
Учень №3. Уявімо ситуацію: 20-річній Марії було відмовлено в прийомі на роботу у зв’язку з її вагітністю. Керівник підприємства мотивував це тим, що підприємство не в змозі буде виплатити допомогу з вагітності й пологів у зв'язку з фінансовими проблемами (до речі, звертаємо вашу увагу, що дії адміністрації неправомірні ,бо вагітність жінки й наявність у неї дітей не мають обмежувати її конституційні права.)
Наведемо ще приклади конституційних правопорушень: порушення народним депутатом України вимог щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності; неспроможність Верховної Ради України розпочати пленарні засідання протягом 30 днів однієї чергової сесії або сформувати персональний склад Кабінету Міністрів України протягом 60 з дня відставки попереднього уряду.
Учень №1. 3 - цивільні правопорушення. Вони можуть бути пов’язані з невиконанням або неналежним виконанням цивільно-правових угод, фактами порушення майнових та особистих немайнових прав потерпілого.
Учень №4. Уявімо наступну ситуацію: громадянин В. дав у борг громадянину Д. 7000 грн., які той пообіцяв повернути через 2 тижні. Проте, у визначений час громадянин Д. гроші не повернув, а ще через тиждень взагалі повертати гроші відмовився. (Консультація для громадянина Д.: треба звернутися до суду. Проте, якщо не була оформлена відповідна розписка й немає свідків угоди, повернути борг майже неможливо).
Інші приклади цивільно-правового правопорушення: боржник не повертає грошові кошти своєму позичальнику, виконавець не виконав зобов’язання надати замовнику послуги (виконати роботу) в обсязі і на умовах, передбачених укладеним напередодні договором, або замовник не виконав зобов’язання прийняти та оплатити послуги (роботи).
Учень №1. 4 - адміністративне правопорушення - протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян і за яку передбачено адміністративну відповідальність.
Учень № 5. Сергій І. 1997 року народження та його товариш Петро П. 2000 року народження втекли з уроків у школі та, гуляючи містом, вирішили провести випробування: почали підкладати на трамвайні рейки болти та гайки. Як пояснили працівникам міліції учні, вони з’ясовували міцність металу. Звертаєма вашу увагу, що йдеться про адміністративне право-порушення, за яке хлопців буде притягнуто до відповідальності. Інші приклади: недотримання правил дорожнього руху, нецензурна лайка у громадських місцях, поширення неправдивих чуток, які можуть викликати паніку серед людей або порушення громадського порядку, торгівля з рук у невстановлених місцях, заняття господарською діяльністю без державної реєстрації або без отримання ліцензії та ін.
Учень №1. 5 - злочин. Саме суспільна небезпечність є тим критерієм, який відрізняє злочин від інших правопорушень. Злочин - це суспільно небезпечне діяння, а іншим правопорушенням така соціальна властивість не характерна, вони є лише суспільно шкідливими.
Учень №7. Для того, щоб дізнатися, які види злочину існують, потрібно звернутися до основного джерела кримінального права- Кримінального кодексу. Отже, прикладами злочинів є: посягання на життя людини (вбивство, умисне вбивство, доведення до самогубства); посягання на здоров’я людини (нанесення тілесних ушкоджень); злочини проти власності (крадіжка, грабіж); злочини у сфері обігу наркотичних засобів, злочини проти миру та безпеки (пропаганда війни) та ін.
Вчитель дякує за виступи групі експертів та вибірково пропонує іншим учням зачитати, що вони внесли до таблиці. Після цього він пропонує учням звернути увагу на таблицю «Склад правопорушення» (Наровлянський О.Д., «Правознавство» (академічний рівень, рівень стандарту).- К.: «Грамота», 2010р., стор.65).
Отже,правопорушення має 4 складові:
1 - суб’єкт правопорушення - тобто той, хто його вчинив;
2 - об’єкт правопорушення - те, проти чого спрямовано незаконну дію правопорушника;
3 - суб’єктивна сторона – ставлення правопорушника до скоєного (навмисно чи через необережність він порушив закон, які мотиви ним керували);
4 об’єктивна сторона – ті дії або бездіяльність, що безпосередньо становили правопорушення, а також завдана ними шкода, час і місце скоєння правопорушення, обставини, за яких воно сталося.
Завдання. На екрані фрагменти фільмів, в яких є епізоди з право-порушеннями. Учні повинні визначити, який вид правопорушення скоєно, та встановити його склад (слайд 8).
Учитель керує роботою учнів, допомагає їм справитися із завданням .
Причини правопорушень – це об’єктивні та суб’єктивні чинники, що впливають на особу, спонукаючи її до вчинення правопорушення.
Клас ділиться на 4 групи. Кожна група отримує конверт з основними теоріями причин правопорушень. Завдання: потрібно знайти рішення для попередження правопорушення та презентувати його.
Картка
Основні теорії причин правопорушення.
Після обговорення учні презентують рішення груп. Приблизні варіанти відповідей: теологічна- корекція шляхом релігійного виховання та покаяння; антропологічна - шлях до запобігання: лікування або ізоляція правопорушника від суспільства; соціологічна - причина може буди подолана за допомогою виваженої соціальної політики держави.
Запитання: А які ще умови щодо запобігання правопорушеням ми можемо вказати?
Приблизні відповіді учнів: позитивний вплив родини та приклад батьків; вдосконалення правової освіти в державі; покращення економічного становища суспільства, створення гуртків для молоді та ін.
Висновок. Отже, для того, щоб досягти успіхів у справі профілактики правопорушень, потрібна цілісна загальнодержавна стратегія. Не обійтися і без двостороннього якісного зв’язку між державою та суспільством. Але найголовніше - це розуміння того, що держава - це і є ми! Від нашого щоденного вибору залежить доля нашої Батьківщини.
V. Рефлексія. Вчитель дякує учням за урок, особливо звертаючи увагу на їхню активність, зацікавленість, сумлінність, чіткість у правових оцінках ітд. Учні висловлюють власні думки стосовно уроку : що нового дізналися, які знання можуть стати корисними у подальшому житті та ін.
VІ. Домашнє завдання :
1.Опрацювати параграф 9-10
2.Скласти твір-есе «Держава без правопорушень: шляхи досягнення».
Мозковий штурм «КОМЕНДАНТСЬКА ГОДИНА»
Мета: спонукаючи підлітків до пошуку позитивних чи негативних сторін «комендантської години», підвести їх до думки про те, що певні обмеження, які батьки та педагоги застосовують щодо дітей, є не обмеженням їхніх прав, а скоріше піклуванням про їхню безпеку й здоров'я, і що такі дії можуть бути корисними саме для підлітків.
Хід вправи
Вчитель розповідає, що в багатьох країнах світу (наприклад, у Великій Британії, США, Росії та інших) для зниження рівня злочинності серед неповнолітніх і кількості підлітків, які стали жертвами злочинів, вводили комендантські годину для дітей. Знаходження неповнолітніх віком до 16 років на вулиці у вечірній і нічний час без дорослих обмежува- лося. Найчастіше це обмеження починалося з 23-ї год. (24-ї у вихідні дні) у весняно-літній період та 22-ї год. (23-ї - у ви хідні дні) в осінньо-зимовий період і тривало до 6 год. ранку.
Після цього вчитель об'єднує учасників у дві підгрупи. Одна підгрупа називає та обґрунтовує негативні сторони цього явища, друга - позитивні. Після обговорення в підгрупах сторони обмінюються своїми міркуваннями. Тренер наголошує на тому, що комендантська година дещо схожа з тими обмеженнями, які застосовують батьки, і тому ці обмеження приносять більше користі, ніж шкоди.
Запитання для обговорення
- Що ви відчували, виконуючи цю вправу?
- Чи застосовують ваші батьки щодо вас «комендантську годину»?
- Як ви вважаєте, чи доцільно обмежувати деякі права дитини, щоб уникнути більшої шкоди для її життя і здоров'я?
ДО УВАГИ ВЧИТЕЛЯ!!!
Обговорення необхідно починати з негативної оцінки. Після того, як друга підгрупа позитивно оцінить це явище, вчитель підводить підсумки, наголошуючи на тому, що деякі обмеження прав дитини можуть принести більше користі, ніж шкоди.