Тема. “Закон”.
Мета: розширити знання учнів із права, зацікавити предметом «Основи правових знань», прищеплювати інтерес до знань і виконання законів Конституції України, основ трудового законодавства, кримінального, цивільного, адміністративного права; звернути увагу на необхідність знань законів, без яких не може жити людина в суспільстві; розвивати мислення, пам'ять, увагу; виховувати відповідальність за виконання законів, дисципліну праці, постійно підвищувати рівень знань із правознавства.
Обладнання: плакат «Закон — це нормативно-правовий акт органу законодавчої влади або народу, який регулює суспільні відносини і має найвищу юридичну силу. Основним законом у країні є Конституція України»; виставка книг законодавчих кодексів, Конституція України; кросворди; магнітофон (музикальний супровід, пісні); пісні у, виконанні учнів; сценки із правових проблем «Конкретна ситуація»; бюлетень із права.
Знання права заслуговує найвищої шани.
Ульпіан
Хід брейн-рингу
Вступне слово вчителя:
— Дорогі друзі! Ми з вами живемо у незалежній державі, ім'я якій - Україна. Дванадцять останніх років — то роки нашого воскресіння, єднання, осмислення своєї історії і долі. Століття українці йшли до своєї самостійності.
Конституція України була прийнята і затверджена 28 червня 1996 року. Це Основний Закон України, який утверджує суверенітет власної держави.
Сьогодні ми проводимо правовий «Брейн-ринг “Закон”, епіграфом до якого є слова Ульпіана (грецького філософа): «Знання права заслуговує найвищої шани».
Ведучі:
А 20 листопада 1989 року була прийнята Конвенція ООН про права дитини. Дитина до 18 років — рівноправний учасник суспільного життя.
Конкурс «Брейн-ринг»
Слово вчителя. Сьогодні у конкурсі беруть участь правознавці груп бухгалтерів і трактористів. Знання команд оцінюватиме компетентне журі у складі: (називаються прізвища учнів).
Методичні рекомендації:
Слово вчителя. Сьогодні поведемо розмову про державу, Конституцію, право, галузі права — цивільне, кримінальне, трудове. Розпочинаємо Брейн-ринг «Закон».
І конкурс
«Особисті (громадянські) права дитини за Конвенцією чи Конституцією України».
Особисті права. Право на:
- життя;
— набуття громадянства;
— повагу до батьків;
— висловлювання своїх поглядів і думок з усіх питань;
— свободу думки, совісті, релігії;
— недоторканість житла;
— особисте, сімейне життя;
— таємницю кореспонденцій;
— честь, гідність; зміну громадянства; невтручання в особисте життя.
Соціальні права. Право на:
— користування соціальними благами;
— охорону здоров'я;
— відповідні умови життя;
— працю, відпочинок;
— підприємницьку діяльність;
— страйк для захисту соціальних прав;
— достатній життєвий рівень;
— житло.
Культурні права. Право на:
— освіту;
— користування культурними цінностями;
— інформацію;
— знання своїх прав;
— свободу об'єднань і товариств у мирних цілях;
— проведення зборів, мітингів;
— свободу творчості.
II конкурс
Право на працю.
Слово вчителя, У Конституції України проголошено право людини і громадянина на працю. Стаття 43 говорить: «Кожен має право на працю, яку він вільно обирає, а держава створює умови для повного здійснення цього права. Норми трудового права містяться у кодексі законів «Про працю».
Запитання першій команді.
Який термін відпустки для випускників ліцею? (1 місяць влітку.)
3. Які умови звільнення з роботи неповнолітніх? (Згода комісії у справах неповнолітніх при виконкомі.)
Запитання другій команді.
Усі особи до 18 років приймаються на роботу після медичного огляду.
Запитання третій команді.
III конкурс
Кримінальна відповідальність неповнолітніх.
Запитання першій команді.
Який максимальний термін позбавлення волі? (15 років — для дорослих, а для неповнолітніх — 10 років.)
3. Які застосовуються заходи виховного характеру до неповнолітніх за злочини, не пов'язані з великою суспільною небезпекою? (Віддають на поруки батькам, педколективам, трудовим колективам.)
Запитання другій команді.
Запитання третій команді.
Чи можливе довічне ув'язнення за особливо важкі злочини скоєні неповнолітніми? (Ні, не більше 10 років.)
IV конкурс
«Розвідка боєм».
Задають по чотири питання команда команді. Відповідь одним словом.
Запитання першій команді.
Запитання другій команді.
Запитання третій команді.
V конкурс
Конкурс болільників.
(Команди розгадують кросворди.)
Запитання болільникам першої команди.
Запитання болільникам другої команди.
Запитання болільникам третьої команди.
VI конкурс
Розгадування кросвордів.
Кросворд для першої команди.
Кросворд для другої команди.
1. Статус міста Києва в Україні. (Столиця.)
Кросворд для третьої команди.
VII конкурс
Вирішення ситуативних завдань.
Перша ситуація «Тарас Бульба».
Гоголівський герой Тарас Бульба в пориві гніву звертається до свого сина - зрадника Андрія зі словами: «Я тебе породив, я тебе і вб'ю».
Запитання:
— Чи мав право батько вбивати сина за козацьких часів? А відповідно до сучасних законів? Підтвердіть свої міркування статтею Конституції України. (Зачитати ст. 27.)
Друга ситуація «Із казки «Царівна-жаба».
Світлиця. Сидить Іван-царевич. Забігає дівчина і кричить: «Навіщо ти, Іване-царевичу, спалив мою жаб'ячу шкіру?.. Шукай мене тепер в Тридев'ятому царстві, у Кощія Безсмертного».
Запитання:
— Яке право порушив Іван-царевич?
(Право на особисте життя, на таємницю, ст. Конституції 32.)
VIII конкурс
Конкурс капітанів. Розв'язування ситуації «Батько поза шлюбом».
Оксана в 15 років завагітніла. Вона стверджує, що її однокласник Віктор — батько дитини. Віктору 16 років, він відмовляється утримувати дитину й одружуватися з Оксаною.
Запитання:
— Чи повинен Віктор, на вашу думку, утримувати дитину?
Повинно бути три відповіді на це запитання.
IX. Підведення підсумків. Нагороди.
X. Домашнє завдання на вибір:
а) скласти алгоритм уроку, проведеного у класі;
б) знайти приклади порушення законів у текстах художньої літератури;
в) вивчити матеріал за підручником; скласти тези до теми.