Прісич Н.М.,
учитель мистецтва, учитель-методист
Шевченківської спеціалізованої
Загальноосвітньої школи-інтернату
з поглибленим вивченням предметів
гуманітарно-естетичного профілю
Черкаської обласної ради
Предметні тижні як засоби розвитку творчого потенціалу та формування загально-культурних компетентностей учнів шкіл мистецького профілю
«В душі кожної дитини є невидимі струни; якщо зачепити їх вмілою рукою, вони красиво зазвучать». (М. Горький)
Провідною ідеєю, висунутою у вимогах стандарту організації освітньої діяльності, є створення умов, що забезпечують розвиток творчого потенціалу особистості, її соціальне дорослішання, формування громадянської відповідальності, підготовку до життєдіяльності за умов надання учням широкого спектру нових освітніх програм виховної спрямованості, інтеграції основної та додаткової освіти.
В центрі навчання і виховання повинна стояти особистість дитини, її духовний світ, естетична довершеність, розвиток індивідуальності і творчих здібностей.
Всім відомо, що особистість, здатна до творчості, сягає своїм корінням в дитинство з його широким соціальним експериментуванням, життєтворчістю, що дозволяє встановлювати глибокі зв’язки зі світом, довіряти йому, йти до саморозвитку, самобутньої реалізації.
Одним із завдань системи освіти є формування загально-культурних компетентностей учнів, розвиток творчих, духовних та фізичних можливостей особистості, формування міцних основ моральності та здорового способу життя, збагачення інтелекту шляхом створення умов для розвитку індивідуальності. Саме здатністю до творчості визначається рівень розвитку особистості, і головна мета виховання полягає в тому, щоб поглибити і розширити творчий потенціал дитини. У зв'язку з цим, проблема розвитку творчих здібностей особистості є актуальною на сьогоднішній день. Завдання вчителя при цьому полягає не тільки в тому, щоб дати учням якомога глибші знання з предмета, а й розвинути творчі здібності кожної дитини. Вчителю необхідно розкрити в дітях якості, що лежать в основі творчого мислення, сформувати вміння управляти процесами творчості: фантазуванням, розумінням закономірностей, розв'язанням складних проблемних ситуацій. В роботі потрібно дотримуватися багатоаспектного підходу до визначення творчості: творчість - це і процес, і продукт діяльності, це і особистісні якості, і середовище, що створює умови для розвитку творчих здібностей.
Творчість (або креативність) - це здатність дивуватися і пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях, це націленість на відкриття нового і здатність до глибокого усвідомлення свого досвіду. Основне завдання вчителя - допомогти учням актуалізувати здібності, розвинути їх. Звідси і формуються такі правила: вчитель повинен бути прикладом для наслідування; заохочувати сумніви, що виникають по відношенню до загальноприйнятих припущень; дозволяти робити помилки; заохочувати розумний пошук; включати в програму навчання розділи, які дозволили б учням демонструвати їх творчі здібності, проводити перевірку засвоєння матеріалу таким чином, щоб в учнів була можливість застосувати і продемонструвати їх творчий потенціал; заохочувати вміння знаходити, формулювати і першими пропонувати проблему; заохочувати творчі ідеї і результати діяльності; підготувати до перешкод, що зустрічаються на шляху творчої особистості; стимулювати подальший розвиток.
Якраз мистецтво створює міцну завісу від бездуховності, байдужості, аморальності в суспільстві. Дитина, що виховувалась засобами мистецтва, для якої створене відповідне середовище в школі, має інше бачення світу, інші погляди, вищі орієнтири. Перед школою та педагогічним колективом постає дуже важливе завдання: сприяти, щоб кожна дитина в майбутньому стала не просто пасивним членом суспільства, а інтелектуальною, ініціативною, творчою, суспільно корисною особистістю.
Саме в дитинстві закладаються основи інтелекту людини, формуються погляди, різнобічні потреби, ідеали. Тому цей період є найсприятливішим і найвідповідальнішим. З дитинства виховуються здібності сприймати, відчувати, розуміти прекрасне, отримувати задоволення від власноруч створеного. Долучаючись до художньої діяльності, виробляється певне відношення до природи, праці, суспільного життя, побуту. Таким чином мистецтво з однієї сторони служить засобом пізнання світу, а з другої - засобом виховання.
Іншим важливим моментом у педагогічному трактуванні мистецтва є те, що краса і добро завжди йдуть поруч. Мистецтво здатне нести добро. Учитель є організатором та реалізатором принципів формування естетичного середовища. Це перш за все знавець дитячої психології, який уміє створювати стимулюючі умови, що викликають живий інтерес до навчання, вдосконалення та бажання досягти високих результатів.
Однією з форм розвитку пізнавальної активності учнів є проведення предметних тижнів. І саме через ці предметні тижні ми можемо залучити практично всіх дітей, створити умови, за яких вся школа від малого до великого протягом певного терміну буквально занурюватиметься в запропоновану освітню область, об'єднуючи в єдиному пориві всіх учнів і педагогів. Участь у предметному тижні дає можливість школяреві виявити свої інтелектуальні здібності, розкрити багатогранність своїх інтересів. Важливо не залишити без уваги жодну паралель, врахувати учбові можливості всіх школярів. Предметний тиждень — це сукупна форма методичної, навчальної та позакласної роботи в школі, що представляє багатоцільову єдність заходів, об'єднаних загальними завданнями, наскільки можна прозорими, видимими не тільки викладачам, а й учням, і підпорядкована вирішенню цих завдань раціонально відбудованою системою конкурсів, ігор, олімпіад, вікторин, виховних заходів тощо. Заходи предметного тижня дозволяють створити додаткові умови для розкриття творчих здібностей учнів, виявити обдарованих та талановитих дітей та надати підтримку інтелектуальному розвитку.
Предметний тиждень:
- є масовим та захоплюючим учнівським змаганням;
- дозволяє пристосовувати масове навчання до індивідуальних властивостей кожної дитини;
- розглядає проблему навчання та розвитку школярів у вигляді використання внутрішніх ресурсів активізації пізнавальної діяльності;
- пов'язана з основним програмним курсом навчання, поглиблює, доповнює його і цим підвищує рівень освіти учнів, сприяє їх розвитку, розширює їх кругозір;
- дає хорошу можливість і вчителям вкотре продемонструвати значущість предметів, що вивчаються в школі, як частини загальнолюдської культури;
- показує як можливості учнів, так і більші здібності педагогів, їх творчість, майстерність і зрілість свого професіоналізму.
Специфіка предметного тижня, як однієї з форм навчальної діяльності, містить у собі забезпечення переходу пізнавальної діяльності у творчу з відповідною зміною потреб та мотивів, цілей, дій, засобів та результатів. Головною особливістю її є те, що предметний тиждень постає як унікальна комунікативна система, що дозволяє самовиражатися, самостверджуватись, самореалізовуватись, рости духовно та творчо всім її учасникам.
Предметні тижні у нашій школі вже протягом багатьох років стали частиною позакласної та позаурочної діяльності школярів. Під час підготовки до проведення предметних тижнів вчителями було визначено, що кожна дитина є активним учасником усіх подій тижня. Вона може спробувати свої сили у різних видах діяльності: вирішувати завдання та приклади, складати, писати, співати, декламувати, майструвати, фантазувати, висувати ідеї, реалізовувати їх, малювати, брати участь у постановках, загадувати (вигадувати) і розгадувати свої та вже існуючі завдання та загадки, готувати доповіді та виступати з ними.
План проведення предметних тижнів, а саме – тижня музики (до Міжнародного дня музики), тижня кіномистецтва (до міжнародного дня кіно) та тижня образотворчого мистецтва (до Міжнародного дня художника) обговорюється на засіданні МО вчителів школи мистецького відділення. Робота над підготовкою та проведенням таких тижнів вимагає від нас, вчителів, збагачення своїх знань та сприяє формуванню творчої та дослідницької діяльності учнів. Успіх у проведенні таких тижнів багато в чому залежить від того, наскільки своєчасно та якісно буде здійснено підготовчу роботу. Кожен тиждень ми намагаємось проводити цікаво та насичено. Так, мистецькі тижні починаються із цитат про відповідний вид мистецтва на дверях кожного класу. Тиждень музики традиційно відкриває дитячий духовий оркестр, який виконує твори на подвір’ї школи, чим сповіщає про початок тижня; в коридорі школи виставляються кросворди, ребуси, різноманітні творчі завдання на тему музики, які учні виконують на перервах, по закінченню уроків; виставка-колаж «Музика в живописі»; перерви між уроками супроводжуються музикою; до цієї дати випускається тематична стінгазета «Ліра». А далі – кожного дня за планом проводяться концерти (концерт дитячих оркестрів та інструментальних ансамблів, фортепіанний концерт вчителі - дітям «Ми в музиці черпаємо натхнення»), майстер-класи «Музика без музичних інструментів» (паперовий оркестр, оркестр рук, шумовий оркестр, кришталевий оркестр…). Учні 1-2 класів розфарбовують зображення музичних інструментів, знайомляться з їхнім звучанням. Цікаво і весело проходять інтелектуальні ігри «Музичний ринг», квест «Ми і музика», КВК… А які захоплюючі виховні заходи проводяться в різних вікових ланках, які несуть як інтелектуальний, пізнавальний так і розважальний характер: «Хай пісня ця в душі озветься» (до дня пам’яті Народного артиста України М.Мозгового), «Великий слуга української пісні» (О.Кошиць), «Я вдячна всім, хто вимолив мене у Бога» (до дня пам’яті Народної артистки України Р.Кириченко), «Пісня як політ могутнього птаха» (присвячений творчості Національного заслуженого академічного хору ім. Г.Верьовки), «Все буде добре» (до дня створення гурту «Океан Ельзи»), «Внесок музичного мистецтва в Перемогу над фашизмом», «Вічне сяйво музики» (В.Моцарт), «Це моя Україна день новий зустрічає» (до 75-річчя Народного артиста України В.І. Зінкевича), «Хай усіх єднає пісня» (до 70-річчя композитора України О.Злотника), «У ритмі танго ти і я», «Моє життя – обірвана струна» (до 70-річчя В.Івасюка), «Подорож у минуле домри та балалайки», «Музика в мультиплікації», «Не зорі падають із неба, зірки ідуть на небеса» (до дня пам’яті Н.Яремчука), «Роль музики в кіно»…
Паралельно проводяться з учнями різних класів бесіди «Професія – музикант».
До Міжнародного дня кіномистецтва теж проходять цікаві тематичні лінійки, конкурси, виховні заходи, що знайомлять учнів із технологічними різновидами жанру мультиплікації, великими постатями в кіно: «Добрі чарівники мультиплікації», конкурс малюнка «Мій улюблений мультик», конкурс «Угадай мелодію із кінофільмів», «Кіноказка – піонер дитячого кіно» (творчість О.Роу та О.Птушка), «Веселий світ Л.Гайдая», «Велика постать в історії кіно - Фаїна Раневська», «Т.Г. Шевченко в кіномистецтві», «Маестро» - Л.Биков»… Зазвичай завершується тиждень кіномистецтва переглядом кінофільмів, мультфільмів у «Шкільному кінозалі», а потім обміном вражень.
Не менш цікаво проходить і тиждень образотворчого мистецтва, де учні беруть участь у конкурсах малюнків, проектів, виготовленні іграшок, листівок, мистецьких вітальнях, де глибше знайомляться із творчістю та особистістю художників, скульпторів: «Світ чесності і совісті» (у залі шкільної картинної галереї І.О. Кулика), «Великі художники-передвижники», «В.Тропінін в Україні», «Фламандський та голландський живопис» (П.Рубенс, Рембрандт ван Рейн), «Анатолій Васильович Кущ – український скульптор, чільне місце його у мистецькій Шевченкіані»… В цей період проводяться екскурсії до Національного заповідника Т.Г. Шевченка, де часто проходять виставки робіт українських художників; в школі відбуваються теплі мистецькі зустрічі із місцевими художниками (О.Лисенко, В.Гелетко, Л.Зоркіною), вони розповідають про свій творчий шлях, знайомлять із основними своїми творами. А ще дуже зацікавлює учнів образотворчого мистецтва традиційний майстер-клас нашої випускниці художниці Тетяни Скоромної по іконопису.
Ці заходи відносяться до типу загальношкільних, а значить, вони мають логічний початок та закінчення. Крім того, вчителі разом з учнями образотворчого мистецтва продумують, яким має бути оформлення школи чи актової зали на кожен запланований день тематичного тижня. Вчителі стараються, щоб учні були максимально задіяні. Для заохочення не забувають і про нагороди у вигляді маленьких сувенірів чи солодких призів. Всі залишаються задоволеними.
Завершення предметного тижня вимагає неабиякої підготовки від усього педагогічного колективу, оскільки пройти цей день має також урочисто.
У ході проведення предметного тижня кожен учень знаходить свою нішу для самовираження, організовуються виставки найкращих творчих робіт, нагороджуються учні. Молодшим школярам, які відзначилися в результаті проведення тижня, було дано старт до нових дослідницьких робіт.
Такі предметні тижні пробуджують інтерес до мистецтва, його історії, творів великих майстрів. Це можливість звернутися до світової та національної культури, народних традицій, замислитись над питанням про місце мистецтва в житті людини, в житті кожного з нас.
Отже, головне завдання естетичного виховання - розвинути у дитини здатність «приймати», «передавати», «трансформувати», тобто бути споживачем і творцем культури, формувати моральну та естетичну свідомість. Знайомлячись із світом мистецтв, дитина вчиться дивитися на світ, пізнавати його красу. Відбувається гармонічний розвиток особистості, відкривається значний потенціал для самовдосконалості та самореалізації.