Предметний тиждень з фізики (5 - 9 класи)

Про матеріал
Мета предметного тижня: - освітня – ознайомити учнів з життям і діяльністю видатних фізиків, в тому числі й українських, розкрити значення фізики як науки в житті людини, перевірити загальнофізичні знання й вміння використовувати їх на практиці; - виховна – виховувати бажання фізику й природознавство, розвивати до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, в нестандартних умовах; - розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо. Методи: бесіда, доповіді учнів, конкурсні змагання, виконання дослідів та розв’язування цікавих завдань, конкурс домашніх завдань та саморобок. Використана література: Анатолій Томілін. У пошуках первоначал (Київ, «Веселка», 1984) М. Д. Василева. Цікава хімія (Київ, «Радянська школа», 1989) Флёров. На пути к сверхъелементам. Олексій Толстой. Гіперболоїд інженера Гаріна. Підручники з фізики та історії.
Перегляд файлу

 

 

                         

     

 


Мета предметного тижня:

  - освітня – ознайомити учнів з життям і діяльністю видатних фізиків, в тому числі й українських, розкрити значення фізики як науки в житті людини, перевірити загальнофізичні знання й вміння використовувати їх на практиці;

  - виховна – виховувати бажання фізику й природознавство, розвивати до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, в нестандартних умовах;

  - розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо.

Методи: бесіда, доповіді учнів, конкурсні змагання, виконання дослідів та розв’язування цікавих завдань, конкурс домашніх завдань та саморобок.

 

Використана література:

  1. Анатолій Томілін. У пошуках первоначал (Київ, «Веселка», 1984)
  2. М. Д. Василева. Цікава хімія (Київ, «Радянська школа», 1989)
  3. Флёров. На пути к сверхъелементам.
  4. Олексій Толстой. Гіперболоїд інженера Гаріна.
  5. Підручники з фізики та історії.

 

j0292020
Загальні рекомендації до предметного тижня:

До предметного тижня можна залучити всіх бажаючих вивчати фізику – і не тільки учнів 7 – 9 класів, але й учнів 5 – 6 класів, котрі вивчають природознавство й знайомі з загальними законами природи.

Перед проведенням предметного тижня бажано роздати учням невеличкі самостійні завдання. Бажаючі можуть виготовити стінгазету, розробити власні кросворди, ребуси, саморобки тощо.

Увесь предметний тиждень провести у вигляді невеликих лекцій і доповідей (за участю учителя чи учнів), котрі супроводжуються конкурсами, змаганнями чи дослідами. Кожен день тижня присвятити якійсь конкретній тематиці (біографії вчених, механіці, оптиці, електриці та ядерній фізиці). Робочий час розподілити таким принципом: вступна частина – за 30 хв до уроку, інтелектуальні змагання – малі перерви, досліди і конкурси – велика перерва, підведення підсумків – вільний час після уроків (на розсуд учителя).

Останній день (п’ятницю) використати для підведення підсумків, нагородження кращих учасників, ерудитів, «умілих ручок» тощо.


Понеділок – на шляху до пізнання істини.

(приймають участь учні 5 – 7 класів)

I. Вступ (за 30 – 40 хв до уроку)

Учитель: друзі! Сьогодні ми зібралися, щоб поговорити про фізику – одну з основних наук про природу. Це одна з найдавніших наук: слово «фізика» походить від давньогрецького слова, що означає «природа», адже будь-яке дослідження природи стародавні греки називали фізикою.

Однак, будучи «стародавньою» наукою, фізика зберігає вічну молодість. Особливо великих успіхів фізика досягла в останні кілька століть, що справило значний вплив на хід світової історії.

Потік відкриттів у фізиці продовжується й сьогодні. Може, й на вас чекають відкриття в цій великій науці?

 

Далі захід проводиться за таким планом:

  1. Аналіз стінгазет:
  • Пізнання людиною природи;
  • Життя й діяльність Міколая Коперніка, Джордано Бруно, Галілео Галілея;
  • Видатні фізики, українські фізики.
  1. Доповіді учнів:
  • Як людина пізнає навколишній світ (учень 5 класу) – про методи пізнання світу (спостереження, порівняння, вимірювання, експеримент, моделювання);
  • Притчі Ідріса Шаха: «Сліпі й слон», «Мурахи й олівець» (учні 5 – 6 класів). Запитання: в чому ви вбачаєте мораль цих притч?
  • Життя й діяльність Міколая Коперніка, Джордано Бруно, Галілео Галілея (учні 5 – 6 класів);
  • Видатні фізики, українські фізики (учні 7-го класу).

Примітка: розповіді бажано проводити, коментуючи власну стінгазету, яка відповідає вказаній тематиці.

  1. Інтелектуальне завдання до великої перерви:
    1. Первісні люди сумлінно працювали й виготовляли знаряддя праці. Чи зможете відшукати їх у сканворді й вписати назви напроти цих знарядь (див. додаток).
    2. Поміркуйте над висловами:
      • «Фізику написано у великій книзі, яку завжди відкрито перед нашими очима»… (Галілео Галілей)
      • Безмежний океан істини лежав переді мною недослідженим… (Ісак Ньютон)
      • Наука не є і ніколи не буде закінченою книгою… (Альберт Ейнштейн)

II. Фізична перерва (на великій перерві).

  1. Аналіз розгаданого сканворду.
  2. Виступ бажаючих прокоментувати вислови вчених.
  3. Цікаві досліди (проводить учитель чи асистенти):
    • лезо плаває по воді;
    • накриваємо склянку з водою папером і обережно перевертаємо. Папір притискається до склянки, й вода не виливається;
    • явище дифузії на прикладі розчинення у воді кристалів марганцевокислого калію;
    • яйце тоне у прісній воді і спливає у концентрованому розчині кухонної солі;
    • розчин забрудненої кухонної солі після фільтрування стає прозорим.

III. Підсумок дня (після уроків).

Проводиться підсумкова бесіда до найбільш цікавих запитань учнів, відібраних зі «скриньки питань». Пропонується поміркувати над висловами:

  • «Він зупинив Сонце й розкрутив Землю» (про М. Коперніка);
  • «Виголошуючи мені вирок, ви тремтите від страху більше, ніж я, вислуховуючи його!» (Дж. Бруно)
  • «І все-таки вона крутиться!» (Г. Галілей)

Про яких видатних фізиків ви дізналися сьогодні? Яких українських фізиків ви можете назвати?

 


Вівторок – механіка й оптика.

(приймають участь учні 7 – 8 класів)

I. Вступ (за 30 – 40 хв до уроку)

Учитель: Сьогодні ми продовжимо шлях у світ чарівної науки, що називається «фізика». Цього разу ми торкнемося двох найдавніших її розділів – механіки й оптики. Можна сказати, що механіка зародилася тоді, коли первісна людина взяла в руки палицю й почала змінювати світ. Вона винайшла колесо, різні знаряддя праці, навчилася конструювати різноманітні механізми. В античні часи за допомогою механізмів споруджували єгипетські піраміди, будували храми, шумерські зикурати. Для успішного ведення бойових дій споруджувалися метальні машини – катапульти, балісти, робили облогові башти й так далі, що було немислиме без елементарних фізичних знань. Особливо в цій царині прославився сіракузький мудрець, інженер, математик і фізик Архімед. Він же, за легендою, спалив римські кораблі за допомогою сонячних променів, і взагалі лякав своїми винаходами римлян так, що ті, побачивши колоду чи трос, що рухалися, у паніці тікали. Він же автор відомого закону щодо виштовхувальної сили та правило рівноваги важеля.

В Середні віки шанували праці Арістотеля й не сміли навіть сумніватися в його твердженнях, але знайшлася людина, яка все-таки вирішила перевірити все практично і стала засновником експериментальної фізики. Це був відомий вам Галілео Галілей. А ще ми поговоримо про Ісаака Ньютона, якого всі знають як людину, котрій на голову впало яблуко, Еванджелісту Торрічеллі, Блеза Паскаля та Роберта Гука. Про це вам розкажуть мої помічники.

 

Далі захід проводиться за таким планом:

  1. Аналіз стінгазет:
  • Життя й діяльність Архімеда;
  • Життя й діяльність Ісаака Ньютона;
  • Життя і діяльність Блеза Паскаля;
  • Життя і діяльність Еванджелісти Торрічеллі та Отто фон Геріке.
  1. Доповіді учнів:
  • Життя й діяльність Архімеда (легенди про корону, важіль і те, як за допомогою сонця Архімед спалив кораблі);
  • Життя й діяльність Ісаака Ньютона (про заслуги у фізиці й оптиці);
  • Життя і діяльність Блеза Паскаля (в тому числі й про винайдення обчислювальної машини);
  • Життя і діяльність Еванджелісти Торрічеллі та Отто фон Геріке.

Примітка: розповіді бажано проводити, коментуючи власну стінгазету, яка відповідає вказаній тематиці.


  1. Інтелектуальне завдання до великої перерви:
  1. розв’яжіть кросворд в малюнках до теми «Прості та складні механізми»;
  2. поміркуйте над питаннями:
    • чи міг Архімед спалити римські кораблі?
    • Чи міг би Архімед перевернути Землю, якби йому дали точку опори?
    • Чому насоси часів Галілея не могли піднімати воду з глибин більших, ніж 10 м?
    • Чому Торрічеллі для дослідів обрав саме ртуть, а не іншу рідину?

II. Фізична перерва (на великій перерві).

  1. Аналіз розгаданого кросворду.
  2. Виступ бажаючих дати пояснення на поставлені запитання.
  3. Цікаві досліди (проводить учитель чи асистенти):
    • спробуйте визначити густину тіла неправильної форми;
    • доведіть, що рухомий блок дає виграш у силі і у скільки саме;
    • продемонструйте зважування тіл за допомогою важільних терезів;
    • продемонструйте дію приладу для вивчення поширення тиску в рідинах і газах і сформулюйте закон Паскаля;
    • за допомогою пробірок, по-різному заповнених піском чи ошурками, продемонструйте умови плавання тіл;
    • за допомогою ареометрів виміряйте густину рідини.

Цікаво знати: як Блез Паскаль за допомогою кухля води розірвав заповнену вщент бочку.

Фізика й література: зачитується уривок з твору «Гіперболоїд інженера Гаріна». Пропонується знайти помилку у міркуванні письменника.

 

III. Підсумок дня (після уроків).

Проводиться підсумкова бесіда до найбільш цікавих запитань учнів, відібраних зі «скриньки питань». Пропонується поміркувати над тим, яку роль відігравала фізика у житті людей від античності й до 17 – 18 ст. Що важливе з механіки й оптики вам запам’яталося?

Про яких видатних фізиків ви дізналися сьогодні? Який внесок в науку вони зробили?


Середа – під знаком Ампера.

(приймають участь учні 9 класу)

I. Вступ (за 30 – 40 хв до уроку)

Учитель: Сьогодні ми поговоримо про те, без чого неможливе сучасне життя цивілізованої людини. Це – електрика. Власне, саме слово «електрика» має давні корені і сягає аж у античні часи. Словом «електрон» давні греки називали янтар, який демонстрував їм дивовижні явища. Пізніше цим словом назвали маленьку частинку, носій електричного заряду. Зараз слово «електрика знає навіть маленька дитина. Та чи так вона проста – електрика?

 

Далі захід проводиться за таким планом:

  1. Аналіз стінгазет:
  • Життя й діяльність Луїджі Гальвані та Алессандро Вольта;
  • Життя й діяльність Шарля Кулона, Марі-Анрі Ампера та Георга Ома;
  • Життя й діяльність Майкла Фарадея (можна навести цитату з книги М. Д. Василеги «Цікава хімія» – «Найбільше відкриття Гемфрі Деві»).
  1. Доповіді учнів:
  • Життя й діяльність Луїджі Гальвані та Алессандро Вольта;
  • Життя й діяльність Шарля Кулона, Марі-Анрі Ампера та Георга Ома;
  • Життя й діяльність Майкла Фарадея (можна навести цитату з книги М. Д. Василеги «Цікава хімія» – «Найбільше відкриття Гемфрі Деві»);
  • Вивчення атмосферної електрики М. В. Ломоносовим та трагічна загибель його друга Ріхмана від кульової блискавки.
  1. Інтелектуальне завдання до великої перерви:
    1. Назвіть якомога більше прикладів електричних явищ у природі;
    2. Розв’язування розрахункових, якісних та графічних задач до електричних явищ;
    3. Поміркуйте над висловами:
      • «Я відкрив Фарадея!» (Г. Деві)
      • «Коли я вперше прочитав теорію Ома, то вона здалася мені блискавкою, що раптом освітила кімнату, занурену в морок» (Дж. Генрі).
    4. Чи знаєте ви, який американський президент відкрив закон збереження електричного заряду (Бенджамін Франклін).

Фізична перерва (на великій перерві).

  1. Аналіз виконаних задач і вправ.
  2. Виступ бажаючих прокоментувати вислови вчених.
  3. Цікаві досліди (проводить учитель чи асистенти):
    • електризація ебонітової палички;
    • заряджання й розряджання електроскопа;
    • робота електрофорної машини;
    • виміряйте напругу та силу струму в електричному колі та обчисліть опір провідника. За наявності авометра перевірте результат досліду;
    • всі знають, що за електрику треба платити. А чи можуть гроші давати електрику? (дослід: в посудину наливають кислоту та вкидають мідну й сталеву або алюмінієву монету. Фіксують появу електрики).

 

III. Підсумок дня (після уроків).

Проводиться підсумкова бесіда до найбільш цікавих запитань учнів, відібраних зі «скриньки питань». Пропонується поміркувати над тим, як змінилося застосування електрики з 19 століття до наших часів. Що важливе вам запам’яталося?

Про яких видатних фізиків ви дізналися сьогодні? Який внесок в науку вони зробили?


Четвер – молекулярна й ядерна фізика.

(приймають участь учні 9 класу, за бажанням – 8-го)

I. Вступ (за 30 – 40 хв до уроку)

Учитель: Сьогодні ми спробуємо дізнатися таємниці будови речовини від молекул до атомів і елементарних частинок. І знову ж про існування атомів здогадувалися у античні часи. Ще Демокріт вважав, що світ складається з маленьких неподільних частинок, котрі він назвав атомами («атом» по-грецьки – неподільний). Багато століть минуло з тих пір, і вчені почали сумніватися в неподільності атома. Ернест Резерфорд сформулював планетарну модель будови атома, в 20-му столітті розщепили атомне ядро й освоїли ядерну енергію, справжній фурор у науці зробила теорія відносності генія і дивака Альберта Ейнштейна. А втім, давайте послухаємо самі…

 

Далі захід проводиться за таким планом:

  1. Аналіз стінгазет:
    • Життя й діяльність Амедео Авогадро, Жозефа Луї Гей-Люссака (газові закони);
    • Теплові явища довкола нас, відкриття броунівського руху молекул і винайдення перших термометрів;
    • Перші парові машини й двигуни внутрішнього згорання;
    • Дослідження будови атома (Джозеф Джон Томсон, Анрі Бекерель, подружжя Кюрі й Ернест Резерфорд;
    • Створення штучних елементів.
  2. Доповіді учнів:
    • Життя й діяльність Амедео Авогадро, Жозефа Луї Гей-Люссака (газові закони);
    • Теплові явища довкола нас, відкриття броунівського руху молекул і винайдення перших термометрів;
    • Перші парові машини й двигуни внутрішнього згорання;
    • Дослідження будови атома (Джозеф Джон Томсон, Анрі Бекерель, подружжя Кюрі й Ернест Резерфорд;
    • Створення штучних елементів.
  3. Інтелектуальне завдання до великої перерви:
  1. Розв’яжіть ядерні реакції на перетворення хімічних елементів;
  2. Поміркуйте над висловами:

- «Атом – це так же просто, як пудинг з родзинками!» (Дж. Дж. Томсон);

- «Щоб дізнатися, що знаходиться усередині пудингу, слід туди засунути палець!» (Е. Резерфорд);

- «Година, проведена з коханою дівчиною, пролетить, як дві хвилини, а хвилина, проведена на розпеченій грубі, видасться довгою, як дві години» (А. Ейнштейн).


Фізична перерва (на великій перерві).

  1. Аналіз виконаних задач і вправ.
  2. Виступ бажаючих прокоментувати вислови вчених.
  3. Цікаві досліди (проводить учитель чи асистенти):
    • демонстрація роботи двигуна внутрішнього згорання на макеті;
    • вимірювання температури різних тіл і демонстрація теплових явищ при розчиненні у воді сірчаної кислоти та селітри;
    • вивчення роботи дозиметра.

 

III. Підсумок дня (після уроків).

Проводиться підсумкова бесіда до найбільш цікавих запитань учнів, відібраних зі «скриньки питань». Пропонується поміркувати над тим, як змінили наше життя знання про будову речовини та атома. Що важливе вам запам’яталося?

Про яких видатних фізиків ви дізналися сьогодні? Який внесок в науку вони зробили?


П’ятниця – епілог.

(приймають участь всі учасники фізичного тижня)

Учитель: Сьогодні ми підіб’ємо підсумки нашого фізичного тижня. За цей час ми багато чого дізналися й навчилися, світ природи став для нас ближчим і зрозумілішим. Настав час провести остаточну риску і з'ясувати значення фізики як науки.

 

Далі захід проводиться за таким планом:

  1. Конкурс «ОЧ. УМІЛІ ручки» – конкурс фізичних саморобок (як домашнє завдання).
  2. Конкурс кращих фізичних загадок, задач, головоломок (як домашнє завдання).
  3. Учасники, котрі готували доповіді, виконують тест на комп’ютері відповідно до тематики їхнього завдання:

 

 


Виконавши тест, кожен учасник коротко звітує про найголовніше з того, що йому довелося розповісти. Потім має придумати короткий вислів-дороговказ про важливість фізичної науки.

Учитель: на цьому наш тиждень фізики добігає кінця. Ми кажемо «до побачення!», а не «Прощавайте!». Дякую всім учасникам і всього вам найкращого!

j0215086

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Сценарії
Додано
17 грудня 2020
Переглядів
1308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку