Урок № _______ клас
Тема. Префікс (повторення і поглиблення). Префікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності
Мета:
повторити й поглибити знання учнів про префікс як значущу частину слова, сприяти зміцненню навичок його виділення у словах; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити префікси у словах, визначати їх роль;
розвивати творчі вміння використання префіксів під час створення нових слів;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до слова та розуміння його значення в житті людини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: дидактичний матеріал.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань умінь і навичок.
Повторимо вивчене за допомогою вправи «Закінчи речення»
Будова слова – це основний розділ науки про мову, що вивчає … (значущі частини слова).
Значущі частини слова – це закінчення … (корінь, префікс, суфікс)
Закінчення - це змінна … (частина слова)
Слова, які не мають закінчення …
Основа – це все слово без… (закінчення)
Корінь – це спільна… (частина споріднених слів)
Спільнокореневі слова …
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Розгляньте схему.
Поясніть, які додаткові значення вносять префікси до лексичного значення дієслова бігти.
ІV. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.
Префікс – це значуща частина слова, яка стоїть на перед коренем і служить для утворення нових слів.
І. Спишіть слова, позначте в них корені й префікси.
Невеликий, предобрий, добудувати, перебудувати, присипати, передосінній, прочитати, безземельний.
Завдання: пояснити лексичне значення слів. Виділити префікси.
Прамова, бездоріжжя, прибережний, прегустий, прикордонний, висипати, вилити, присадити.
Доберіть до поданих слів антоніми. Запишіть утворені антонімічні пари. Позначте префікси й корені.
Розв’язаний, відв’язаний, вмикати, вилізати, вдихати, відцвітати, прихилятися.
Завдання: утворити від поданих слів нові за допомогою префіксів пре-, при-, пере; з’ясувати вживання цих префіксів.
Смачний, гарний, добрий, тихий, морський, міський, думати, ходити, їздити, писати, єднати, орати, вивчити, хворіти, складати, міряти, казати, думати.
V. Узагальнення і систематизація вивченого.
Завдання: визначити скільки префіксів має кожне слово? Що вони означають? Який висновок можна зробити про вживання префіксів?
Передоручати, прибережний, понавиробляти, попоїсти, винахід, приголубити, наосліп, надхмарний, праліс, заширокий, беззсоння, возз’єднатися, походити.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Вправа 143
І. Спишіть слова, позначте в них префікси.
Співучасник, списати, примазати, протитанковий, міжміський, прочитати, надписати, передосінній, прабаба.