Тема: Спрощення в групах приголосних. Тренувальні вправи.
Мета:
– розкрити особливості такого мовного явища, як спрощення в групах приголосних та гарантувати їх засвоєння;
– розвивати навички правильного написання слів, в яких відбувається спрощення;
– активізувати та визначити орфограму «Спрощення в групах приголосних»;
– розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, усне й писемне мовлення;
– удосконалювати навички роботи з підручником;
– виховувати любов до України, до звичаїв рідного народу.
Очікувані результати: учні розуміють та розпізнають у словах і словосполученнях явище спрощення; вимовляють приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм; правильно пишуть й обґрунтовують слова з вивченими орфограмами.
Обладнання: підручник з української мови, таблиці, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
Увага, діти, підведіться!
Всі широко посміхніться.
Чули ми уже дзвінок,
Починаємо наш урок!
– Доброго ранку! –
Ми друзям бажаєм.
– Доброго ранку! –
Всіх друзів вітаєм.
Доброго ранку
тобі і мені.
Щирі слова
нехай линуть рясні.
– Доброго ранку,
__________________ (ім’я дитини)!
– Доброго ранку, _______________!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Бесіда за питаннями:
– Який розділ науки про мову вивчає звуки мовлення?
– Скільки всього звуків в українській мові? (38)
– Що таке звук ?
– На які основні групи поділяються звуки мовлення? (Голосні й приголосні, наголошені й ненаголошені, дзвінкі й глухі, тверді, м’які й напівпом’якшені).
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.
Темою сьогоднішнього уроку є «Спрощення в групах приголосних». Під час розгляду цієї теми ми з вами гарантовано виконаємо такі завдання:
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
В англійській мові приголосних 20, у французькій також 20, китайська має 21, як і італійська мова.
– Скажіть, а скільки приголосних в українській мові? (32)
– Чи чули, що українську мову в усьому світі вважають однією з наймелодійніших? Це досягається шляхом чергування приголосних звуків та засобами милозвучності. Одним із таких засобів є спрощення в групах приголосних як в усній, так і в письмовій формі. Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає. Отже, спрощення – це випадання середнього звука в групах приголосних.
V. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота з таблицею.
2. Вправа «Магічне перетворення».
Вам потрібно від поданих іменників утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.
Кількість (кількісний), область (обласний), доблесть (доблесний), лестощі (лесний), піст (пісний), масло (масний), швидкість (швидкісний).
3. Робота біля дошки.
Від поданих слів утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.
Виїздити, тиждень, честь, радість, щастя, користь.
4. Вправа ключ-символ «Рука».
Проте наявні такі слова, у яких спрощення не відбувається. Це – слова-винятки, які потрібно запам’ятати й допоможе нам в цьому ключ-символ «Рука».
Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки – «зап’ястний». Проведіть від зап’ястя до згинів пальців правої руки – «пестливий», потім проведіть по фалангах пальців – «кістлявий», загніть і розітріть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять, шістдесят, шістсот», зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ «хворостняк», і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами «хвастливий, хвастнути».
Давайте пофантазуємо та складемо шматочок соковитої поезії із винятків.
На сани сів хлопець кістлявий
Шістнадцять кілометрів намотав,
Хвастнув він швидкістю і був немлявий,
бо Діда Мороза виглядав.
Варіанти дітей.
Вибірково-розподільний диктант.
Запишіть слова в дві колонки: в першу ті, в яких є спрощення приголосних, в другу – в яких його немає.
Безшелес…но, корис…но, шіс…надцять, заздріс…ний, безжаліс…ний, хвас…ливий, улес…ливий, віс…ник, виїз…ний, капос…ний, звіс…но, облас…ний, аванпос…ний, зліс…ний, балас…ний, перехрест…ний, якіс…ний, доблес…ний, форпос…ний, хворос…няк.
Слова, в яких є спрощення приголосних |
Слова, в яких немає спрощення приголосних |
|
|
ТВОРЧА ГРА «ХВАСТЛИВИЙ ПІШОХІД»
Протягом 10 хвилин опису історії, використані слова: квіти, безшелесно, записник, перехресний, гра, карта, пішохід, хвастливий, програма, повідомлення.
Йшов незнайомий ПІШОХІД. Ніс безшелесно у руках ГІТАРУ й КВІТИ. Вчепилась поглядом услід, очима встигла прикипіти. Куди спішить цей чоловік? Без КАРТИ йде чи по ПРОГРАМІ? Чи є у нього перехресний ЗАПИСНИК, а в нім – етюди, п’єси, гами? В кафе «МОРОЗИВО» зайшов, у КРІСЛО сів посеред ЗАЛУ. На телефон рингтон хвастливий прийшов, то ПОВІДОМЛЕННЯ прислали, що на концерті його ГРА була сьогодні на «ура» (для прикладу)
5. Робота з підручником.
А тепер давайте ще раз прочитаємо ці слова-винятки за підручником.
– Які ще слова ви помітили в цьому правилі? (контраст – контрастний, баласт – баластний, аванпост – аванпостний). Ще сюди відноситься слово форпост – форпостний, компост – компостний.
Це слова іншомовного походження, які закінчуються на – ст і в них при творенні прикметників літера т зберігається.
6. Робота з лінгвістичним словником.
А тепер давайте з’ясуємо значення цих слів.
Контрастний – протилежний.
Баластний – зайвий.
Аванпостний – передовий військового посту.
Форпостний – передовий.
7. Словниковий диктант.
Запишіть слова, підкресліть орфограму «Спрощення в групах приголосних».
Швидкісний, пестливий, проїзний, хвастнути, шелесне, заздрісний, болісний, усний, цілісний, тижневик.
8. Вправа «Злови помилку».
Знайдіть можливі помилки в словах.
Совісний, доблестний, якісний, злістний, областний, жалісливий, радістний, тиждня, пестливий.
9. Фізкультхвилинка.
ВПРАВА «ЕНЕРДЖАЙЗЕР»
Вправа виконується сидячи за партами. Діти виконують певні рухи, які говорить вчитель.
Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні зі мною, – потисніть один одному руки. Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати словниковий запас, – сплесніть у долоні. Якщо ви дбаєте про чистоту мови, бережете українську пісню, – підніміть руки вгору. Якщо ви з повагою ставитесь до маминої колискової, – встаньте.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
1. Фразеологічний тренінг.
Поясніть значення фразеологізмів. Знайдіть слова, у яких відбулося спрощення.
Народитися під щасливою зіркою. – Бути щасливим, везучим у всьому.
Триматися на чесному слові. – Ледве.
Справляти сім неділь на тиждень. – Характеризує людей, яким не можна довіряти, бо вони не виконають даних обіцянок. Швидко змінюють своє рішення.
Рефлексія:
– З яким настроєм ти завершуєш урок? Намалюй відповідний смайлик наприкінці класної роботи.
– Чи сподобався тобі урок?
– Що було найскладніше?
– Як ти оцінюєш здобуті сьогодні знання?
VІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
1. Бесіда за питаннями:
– Чому у словах відбувається спрощення ?
– У яких групах приголосних відбувається спрощення у вимові і на письмі?
– У яких словах спрощення не відбувається?
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІІ. ДИФЕРЕНЦІЙОВАНЕ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Вивчити правила; написати листівку та зберегти її в електронному форматі подрузі чи другові із привітанням на День народження, використовуючи такі слова: щасливий, радісний, чесний, добросовісний.