Конспект уроку "Суфікси"

Про матеріал
Тема. Префікс (повторення і поглиблення). Префікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності Мета: повторити й поглибити знання учнів про префікс як значущу частину слова, сприяти зміцненню навичок його виділення у словах; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити префікси у словах, визначати їх роль; розвивати творчі вміння використання префіксів під час створення нових слів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до слова та розуміння його значення в житті людини. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: дидактичний матеріал.
Перегляд файлу

Клас: 5

Тема: Суфікс як значуща частина слова.

Мета: поглибити знання учнів про суфікс, формувати вміння знаходити суфікси у словах, визначати їх роль, розвивати творчі вміння використання суфіксів для створення нових слів; збагачувати словниковий запас, розвивати вміння аналізувати, зіставляти, виховувати любов до природи.

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу

Хід уроку:

І Організаційний момент

ІІ Актуалізація опорних знань

«Мозковий штурм»

Частина слова без закінчення – це...

Змінна частина слова – це...

Закінчення мають лише ... слова.

Які слова не мають закінчення?

Закінчення буває ...

Значуща частина слова, яка виражає його лексичне значення це ...

Слова  зі спільним коренем, але різним лексичним значенням називаються ...

Мають одну і ту саму основу, але різне закінчення це...

Значуща частина слова, яка стоїть перед коренем...

Перевірка д/з

ІІІ Оголошення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці ми приділимо увагу суфіксу — частині слова. З’ясуємо разом з вами, яку роль виконує суфікс у словах.

Пояснення вчителя

Значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів називається суфіксом. (верх — вершина, верховий, вершечок, вершитель). В одному слові може бути декілька сфіксів. Садок, содочок.

Робота з підручником ст. 63 опрацювання правила

Вправа 147 усно.

ІV Вивчення нового матеріалу

 Утворіть від поданих слів прикметники. Позначте суфікси.

Розум, жито, крига, холод, зелень, дерево, скло, вітер.

Подані слова згрупуйте у три стовпчики: а) слова, в яких основа складається з кореня; б) слова, в яких основа складається з кореня і префікса; в) слова, в яких основа складається з кореня, префікса і суфікса

Показ, перевал, лоза, висадки, клен, приказка, зруб, порадник, сом, поле, вигін, мряка, політ, прогулянка, затишок, прадід, прабабуся, синочок, пагорб, гарненький, холодний, красота.

Вправа 148

ПОСЛІДОВНІСТЬ РОЗБОРУ СЛОВА ЗА БУДОВОЮ

1.       Виділіть закінчення, змінивши форму слова.

2.       Позначте основу слова.

3.       Виділіть корінь, дібравши спільнокореневі слова.

4.       Виділіть суфікс, з’ясуйте його значення (якщо це можливо).

5.        Виділіть префікс, з’ясуйте його значення (якщо це можливо).

Зразок усного розбору

Пролісок.

У слові пролісок нульове закінчення, яке вказує, що це іменник чоловічого роду в називному відмінку однини. Основа слова — пролісок; до неї входять префікс, корінь і суфікс. Корінь слова — ліс; спільнокореневі слова: ліс, лісок. Суфікс -ок- є ще у словах: куток, садок. Префікс про-; з цим префіксом уживаються слова: провесінь, прогалина.Зразок письмового розбору 

V Закріплення вивченого матеріалу

Врава 152 усно

Розберіть слова за будовою спочатку усно, а потім — письмово.

Превеликим, принесу, підлісок, невидющий, хлібний, пречудовий, перерозподілений.

Робота біля дошки Вправа 154

Спишіть речення, ставлячи розділові знаки. Розберіть за будовою виділені слова.

  Із перлистого туману при яснім моїм вікні устає півсонний ранок гасить зорі і вогні (М. Рильський). 2. Гроза пройшла зітхнули трави квітки голівки підняли (Олександр Олесь). 3. Здається придорожня береза гойдала на своїх плакучих гілках зелений димок (М. Стельмах).

VІ Підсумок уроку

Бесіда.

1. Що таке суфікс? Яке місце він займає у слові?

2. Чи може слово існувати без суфікса? Навести приклади.

3. Скільки може бути у слові суфіксів?

«Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці я дізнався ... Мені було цікаво... Найважчим для мене було ...

 VІІ Домашнє завдання

§19, вправа 155

doc
Додано
2 січня
Переглядів
137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку