13 травня о 18:00Вебінар: Як навчати майбутніх програмістів: практичні кейси для уроків інформатики

Префікси і прийменники

Про матеріал
Вчити дітей розрізняти префікси і прийменники, правильно їх писати. Ознайомити з ознаками за допомогою яких розрізняються префікси і прийменники. Розвивати усне і писемне мовлення . Виховувати бажання вчитись, пізнавати нове.
Перегляд файлу

 

Тема: Префікси і прийменники

Мета: Вчити дітей розрізняти префікси і прийменники, правильно їх писати. Ознайомити з ознаками за допомогою яких розрізняються префікси і прийменники. Розвивати усне і писемне мовлення . Виховувати бажання вчитись, пізнавати нове.

Обладнання: Малюнок джерела ,префікси-краплинки, хлопчик- прийменник, ілюстрація.

Хід уроку.

  1.   Організація учнів до роботи.

Лиш дзвінок на урок продзвенить -

Стане кожен серйозним в ту мить,

Бо роботи багато у нас,

І активно працює весь клас.

  1.    Перевірка домашнього завдання.

Ми набираємось знань біля джерела мудрості. Про що розповіли— нам його краплини?(Про префікси).Що ж ми знаємо? (Префікс - це частина слова, що стоїть перед коренем . Префікс пишеться разом із словом , префікси утворюють нові слова)

- Подивіться, тепер біля джерела розсипалися на частини слова. Давайте зберемо їх і запишемо.

-а-, -мов-, -роз- (розмова), -мудр-, -пре-, -ий-, (премудрий), -хід -, -в-, (вхід).

Виділимо префікси. Від якого слова утворилось кожне(мова, мудрий, хід).А знаєте , хто розсипав ці слова? Старий дідусь лісовичок , який живе біля джерела вже декілька століть. Йому сподобалось, якими ви були спостережливими. Він прислав вам ось якого листа:

Вам сьогодні треба, діти,

Відкриття нове зробить.

І від префікса прийменник

Вміти завжди відрізнить.

З.Повідомлення теми уроку. 

Отже, ми повинні засвоїти ще одну тему “Префікси і прийменники”.

Робота над цією темою буде починатись незвичайно. Ми проведемо невеличку прес-конференцію. 4.3асвоення знань.

Прес-конференція— це зустріч з журналістами ,а проводиться вона ,щоб глибше про щось дізнатись і написати про це в газеті чи повідомити по радіо телебаченні .На прес-конференцію до нас прийшли: мудрий історик, математик, вчені. А також журналісти із газети “Голос Володарщини” . Доки вчитель знайомить, підготовлені діти займають місця за столом, де мікрофони).Ви теж можете записати щось цікаве у блокноти, які ми виготовили на уроці праці.

Розпочинаємо прес-конференцію.

  1. й журналіст. Ви працюєте над науковою темою „Префікс”. Де взялося це дивне слово— префікс?

Історик. Воно прийшло до нас із латинської мови, в перекладі означає „причеплений перед чимось”.

  1.    й журналіст. А перед чим „причіплюється” префікс?

1-й вчений. Префікс стоїть перед коренем.

  1.    й журналіст. А скільки префіксів в українській мові?

Математик. Префікси дуже поширені в українській мові. їх налічується близько двох десятків.

  1.    й журналіст. А які префікси найчастіше вживаються?

2-й вчений. Найчастіше вживаються (показує) префікси в- з- за- по- при- та інші.

1-й журналіст. Але, наскільки мені відомо , є й такі ж самі прийменники ..Як же їх відрізнити від префіксів?

  1.    й вчений. Префікси завжди пишуться разом, з прийменники окремо.
  2.     й вчений. Префікси здебільшого вживаються з дієсловом, а прийменники з іменниками.

Вчитель. А ще між прийменником і словом можна вставити інше слово.

Наприклад: у лісі—у темному лісі. А після префікса нічого не вставиш, бо слово втратить зміст. Я думаю, що учасники прес-конференції глибоко розкрили тему. А щоб краще розібратись у відмінностях префікса і прийменника, виконаємо ряд завдань від лісовичка. Але перед цим пригадаємо, ким були прийменники, коли ми познайомились з ними у 2-му класі.

(Хлопчики без ручок ,бо вони ні з ким не з'єднуються ). А в префіксів-краплинок є ручки ,бо вони міцно чіпляються за корінь.

  1.    Тренувальні вправи.

1 .Вправа 116. (Слабші учні тільки списують, сильніші списують , вставляючи запитання)

Перейти через дорогу. (Слабші).

Перейти (через що?) через дорогу. (Сильніші).

Колективно виділяються префікси, підкреслюються прийменники. Ще раз робиться висновок— префікс це частина слова, прийменник - окреме слово. З цим завданням справились добре , я думаю, що лісовичок задоволений.

2. Спостережешся за однозвучними префіксами і прийменниками(вправа 117). Прочитаємо правило(стор. 148). Утворимо словосполучення.

Якою частиною мови є слова з префіксами? Коло чого стоїть прийменник?(Префікс здебільшого з дієсловами, прийменник з іменником).

Записуємо колективно, коментовано.

  1.    Руханка.

 А тепер встанемо і підемо до лісу, запитаємо, чи сподобалась наша робота лісовичку-старичку? Йдемо повільно ,швидко, ще швидше.

Йдемо, як ведмедики, як журавлики, як лисички ,як зайчата. Ми стомились іти ,а до лісовичка так і не дійшли , бо повинні виконати ще одне завдання .Вправа 118.


Випишемо окремо слова з префіксами і з прийменниками у різні колонки. Пишемо.

Опрацьовуємо кожен рядок вправи, звертаємо увагу, що деякі прийменники не стоять безпосередньо перед словом . До окремих слів з префіксами добираємо споріднені.

Нарешті ми дістались до нашої галявини, до джерела, біля якого живе лісовичок. Бачите, як тут гарно. (Ілюстрація зимового лісу). Опишіть цю красу, використовуючи слова вірша. Використовуйте слова з префіксами (робота в парах).

Один з варіантів розповіді.

Здрастуй, зимонько. Ти прийшла, як снігуронька-чарівниця. Вкрила чорні кущі пухнастим сріблом. Зеленим ялинкам і соснам подарувала білі кожухи. Білокорим березам і кленам взула теплі снігові валянці .Все застелила килимами м 'яких сніжинок. Тиша навкруги і лиш джерельце видзвонює серед лісової казки.

  1.    Підсумки уроку: 

Що ми розрізняли? Як?

  1.    Додому.

На жаль, лісовичка ми не побачили, бо він старий і рідко виходить з свого помешкання. Та він переказав, щоб ви вивчили правила, виконали вправу 119.

 

docx
Додано
28 січня
Переглядів
61
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку