Мета: Вчити дітей розрізняти префікси і прийменники, правильно їх писати. Ознайомити з ознаками за допомогою яких розрізняються префікси і прийменники. Розвивати усне і писемне мовлення . Виховувати бажання вчитись, пізнавати нове.
Обладнання: Малюнок джерела ,префікси-краплинки, хлопчик- прийменник, ілюстрація.
Хід уроку.
Лиш дзвінок на урок продзвенить -
Стане кожен серйозним в ту мить,
Бо роботи багато у нас,
І активно працює весь клас.
Ми набираємось знань біля джерела мудрості. Про що розповіли— нам його краплини?(Про префікси).Що ж ми знаємо? (Префікс - це частина слова, що стоїть перед коренем . Префікс пишеться разом із словом , префікси утворюють нові слова)
- Подивіться, тепер біля джерела розсипалися на частини слова. Давайте зберемо їх і запишемо.
-а-, -мов-, -роз- (розмова), -мудр-, -пре-, -ий-, (премудрий), -хід -, -в-, (вхід).
Виділимо префікси. Від якого слова утворилось кожне(мова, мудрий, хід).А знаєте , хто розсипав ці слова? Старий дідусь лісовичок , який живе біля джерела вже декілька століть. Йому сподобалось, якими ви були спостережливими. Він прислав вам ось якого листа:
Вам сьогодні треба, діти,
Відкриття нове зробить.
І від префікса прийменник
Вміти завжди відрізнить.
З.Повідомлення теми уроку.
Отже, ми повинні засвоїти ще одну тему “Префікси і прийменники”.
Робота над цією темою буде починатись незвичайно. Ми проведемо невеличку прес-конференцію. 4.3асвоення знань.
Прес-конференція— це зустріч з журналістами ,а проводиться вона ,щоб глибше про щось дізнатись і написати про це в газеті чи повідомити по радіо телебаченні .На прес-конференцію до нас прийшли: мудрий історик, математик, вчені. А також журналісти із газети “Голос Володарщини” . Доки вчитель знайомить, підготовлені діти займають місця за столом, де мікрофони).Ви теж можете записати щось цікаве у блокноти, які ми виготовили на уроці праці.
Розпочинаємо прес-конференцію.
Історик. Воно прийшло до нас із латинської мови, в перекладі означає „причеплений перед чимось”.
1-й вчений. Префікс стоїть перед коренем.
Математик. Префікси дуже поширені в українській мові. їх налічується близько двох десятків.
2-й вчений. Найчастіше вживаються (показує) префікси в- з- за- по- при- та інші.
1-й журналіст. Але, наскільки мені відомо , є й такі ж самі прийменники ..Як же їх відрізнити від префіксів?
Вчитель. А ще між прийменником і словом можна вставити інше слово.
Наприклад: у лісі—у темному лісі. А після префікса нічого не вставиш, бо слово втратить зміст. Я думаю, що учасники прес-конференції глибоко розкрили тему. А щоб краще розібратись у відмінностях префікса і прийменника, виконаємо ряд завдань від лісовичка. Але перед цим пригадаємо, ким були прийменники, коли ми познайомились з ними у 2-му класі.
(Хлопчики без ручок ,бо вони ні з ким не з'єднуються ). А в префіксів-краплинок є ручки ,бо вони міцно чіпляються за корінь.
1 .Вправа 116. (Слабші учні тільки списують, сильніші списують , вставляючи запитання)
Перейти через дорогу. (Слабші).
Перейти (через що?) через дорогу. (Сильніші).
Колективно виділяються префікси, підкреслюються прийменники. Ще раз робиться висновок— префікс це частина слова, прийменник - окреме слово. З цим завданням справились добре , я думаю, що лісовичок задоволений.
2. Спостережешся за однозвучними префіксами і прийменниками(вправа 117). Прочитаємо правило(стор. 148). Утворимо словосполучення.
Якою частиною мови є слова з префіксами? Коло чого стоїть прийменник?(Префікс здебільшого з дієсловами, прийменник з іменником).
Записуємо колективно, коментовано.
А тепер встанемо і підемо до лісу, запитаємо, чи сподобалась наша робота лісовичку-старичку? Йдемо повільно ,швидко, ще швидше.
Йдемо, як ведмедики, як журавлики, як лисички ,як зайчата. Ми стомились іти ,а до лісовичка так і не дійшли , бо повинні виконати ще одне завдання .Вправа 118.
Випишемо окремо слова з префіксами і з прийменниками у різні колонки. Пишемо.
Опрацьовуємо кожен рядок вправи, звертаємо увагу, що деякі прийменники не стоять безпосередньо перед словом . До окремих слів з префіксами добираємо споріднені.
Нарешті ми дістались до нашої галявини, до джерела, біля якого живе лісовичок. Бачите, як тут гарно. (Ілюстрація зимового лісу). Опишіть цю красу, використовуючи слова вірша. Використовуйте слова з префіксами (робота в парах).
Один з варіантів розповіді.
Здрастуй, зимонько. Ти прийшла, як снігуронька-чарівниця. Вкрила чорні кущі пухнастим сріблом. Зеленим ялинкам і соснам подарувала білі кожухи. Білокорим березам і кленам взула теплі снігові валянці .Все застелила килимами м 'яких сніжинок. Тиша навкруги і лиш джерельце видзвонює серед лісової казки.
Що ми розрізняли? Як?
На жаль, лісовичка ми не побачили, бо він старий і рідко виходить з свого помешкання. Та він переказав, щоб ви вивчили правила, виконали вправу 119.