Картка опису цифрового ресурсу Назва ресурсу «Срібна доба» російської поезії Анотація Презентація складається з чотирьох частин: 1. «Символізм» (відомості про принципи і особливості символізму, символізм в мистецтві (представлено репродукції картин М.Врубеля), розповідь про життєвий і творчий шлях О.Блока. 2. «Акмеїзм» (відомості про принципи і особливості), розповідь про життєвий і творчий шлях А.Ахматової. 3.«Футуризм» (естетичні принципи футуризму в мистецтві, зокрема в живопису К.Малевича, М.Альтмана, В.Кандінського, розповідь про життєвий і творчий шлях В.Маяковського, експерименти з поетичною мовою і словотворенням В.Хлєбнікова). 4.Завдання для бесід з учнями. Тип ресурсу(ів) Презентація Автор(и) Буга Любов Петрівна, учитель зарубіжної літератури Навчальна дисципліна Загальна середня освіта → Зарубіжна література Клас, розділ, тема 11 клас. Рівень стандарту. «Срібна доба» російської поезії. Аудиторія учителі, учні Рік видання ресурсу 2019 Кількість сторінок, слайдів 58 Джерело Монастирищенський ЗЗСО І-ІІІ ступенів «Ліцей «Ерудит» Адреса джерела «Авторська розробка» Мова ресурсу Українська, російська. Ключові слова Футуризм, акмеїзм, символізм, Врубель, Маяковський, Блок, Ахматова, Шагал, Кандінський.
Пояснювальна записка Дані електронні матеріали підготовлені відповідно до програми Міністерства освіти і науки України із світової літератури для 11класу (рівень стандарту) за темою: «Срібна доба» російської поезії, розмаїття літературних напрямів, течій та шкіл у поезії (символізм, акмеїзм, футуризм). Трагічні долі митців «срібної доби». Презентація, підготовлена в програмі Microsoft Power Point. Зміст лекційного матеріалу на слайдах відображений в певній системі. Розроблені особливості поетики досліджуваних літературних напрямів, виявлені і відображені їхні основні категорії і риси. У ході розповіді дається інформація про поетів використовуються ілюстрації. Презентація складається з чотирьох частин: 1. «Символізм» (відомості про принципи і особливості символізму, символізм в мистецтві (представлено репродукції картин М.Врубеля), розповідь про життєвий і творчий шлях О.Блока. 2. «Акмеїзм» (відомості про принципи і особливості), розповідь про життєвий і творчий шлях А.Ахматової. 3.«Футуризм» (естетичні принципи футуризму в мистецтві, зокрема в живопису К.Малевича, М.Альтмана, В.Кандінського, розповідь про життєвий і творчий шлях В.Маяковського, експерименти з поетичною мовою і словотворенням В.Хлєбнікова). 4.Завдання для бесід з учнями. Всі сторінки ілюстровані. Всі розділи і підрозділи можуть бути використані як у комплексі, так і окремо один від одного.
М. О. Врубель (1856-1910) Ім’я Михайла Врубеля оточене легендами, які почали складатися ще за його життя. Його образ повністю відповідає романтичним уявленням: художник, одержимий Демоном жив тільки заради творчості, і, як розплата за це, - самотність, безумство і смерть. Доля відміряла йому 20 років творчої активності, якій Врубель присвятив постійну напружену працю, глибокі роздуми, довершеність в процесі втілення творчих задумів. Його не розуміли сучасники, Врубель гостро відчував свою самотність і винятковість в мистецтві і житті.
Гадалка (Прообразом “Гадалки” є Кармен із однойменної опери Бізе. Врубеля надихнула на створення цього полотна улюблена в символізмі тема долі. Гадалка – це Жінка. В ній краса, природність і разом з тим якась загадковість. Дивлячись мимо глядача, як пророк, вона проникає в невідоме для інших майбутнє людини)
Дівчинка на фоні персидського ковра (На полотні 13-річна дочка власника Київської ссудної каси Маня Дахнович. Руки дівчинки покладені долонями на розу і кинджал – традиційні символи любові і смерті. Проте в створенні печального настрою картини беруть участь не стільки атрибути і трагічний вираз обличчя, скільки сам живопис)
Шлях символістів виявився трагічним. У голодному Петрограді загинув О. Блок; В’ячеслав Іванов, що проголосив: “Світ прекрасний! Людина вільна!”, емігрував і сповив свою свободу рясою католицького священнослужителя; гіркого хліба еміграції скуштував Д. Мережковський. Криза символізму 1910-1911 рр породила нову поетичну школу – акмеїзм . У своїй творчості акмеїсти спиралися на минуле та культуру. - Що таке акмеїзм? - Туга за світовою культурою. Осип Мандельштам
Могила Анни Ахматової Памятник Анні Ахматовій в Одесі Надпис на пам”ятнику: "Здесь в глубине аллеи находился дом, где родилась Анна Андреевна Ахматова (Горенко) - русский поэт 1889-1989". Пам”ятник Миколі Гумільову, Анні Ахматовій і Леву Гумільову в Бежецьку Меморіальна дошка в Севастополі
ВСТУПЛЕНИЕ Это было, когда улыбался Только мёртвый, спокойствию рад. И ненужным привеском болтался Возле тюрем своих Ленинград. И когда, обезумев от муки, Шли уже осуждённых полки И короткую песню разлуки Паровозные пели гудки, Звёзды смерти стояли над нами, И безвинная корчилась Русь Под кровавыми сапогами И под шинами чёрных марусь.
ПРИГОВОР И упало каменное слово На мою ещё живую грудь. Ничего, ведь я была готова, Справлюсь с этим как-нибудь. У меня сегодня много дела: Надо память до конца убить, Надо, чтоб душа окаменела, Надо снова научиться жить. А не то… Горячий шелест лета Словно праздник под моим окном. Я давно предчувствовала этот Светлый день и опустелый дом.
-Як ви думаєте чи правий О.Солженіцин? О.Солженіцин про поему «Реквієм»: «Це була трагедія народу, а у вас тільки трагедія матері і сина» У якомусь сенсі за ім'ям Анни Ахматової стояв увесь народ ции пояснюється популярність, яка дала її право говорити від імені всіх людей і говорити з ними безпосередньо. Її поезія, яка читається, гнана, замурована, належала людям.вона дивиласна світ спочатку через призму серця, потім через призму живої історії Й.Бродський
Футуризм (від лат.”futurum “- майбутнє) – формалістичний напрям у літературі та мистецтві XX ст. Естетичні принципи футуризму Заперечення етики в мистецтві Відмова від синтаксичної організації мови Введення не- мовних форм у текст:нот- них математичних знаків та ін. Відмова від класичних поетичних розмірів і рим Утвердження права на збільшення словника довільними і похідними словами
Бобэоби пелись губы, Вээоми пелись взоры, Пиээо пелись брови, Лиэээй – пелся облик, Гзи-гзи-гзэо пелась цепь. Так на холсте каких-то соответствий Вне протяжения жило Лицо. В.Хлебников Заперечували загальноприйняті мовні норми і творили свою особливу “заумну” мову,любили чудернацькі словосполучення, позбавлені будь-якого змісту
Картини «Композиція № 7», «Синій гребінь», «Москва. Червона площа ». У картинах Кандінського головне - колір, взаємодія фарб. У фарбах оживає музика, яка створює особливий світ ритмів, колірних плям і енергетичних поєднань. Плями і лінії діють, як живі істоти. Світ фарб стає виявом постійного протистояння, проте з цього протистояння, трагічного сплетіння народжується своєрідна гармонія.
К.Малевич Точильщик (Принцип мелькания) 1912 Это классическое полотно русского кубофутуризма. В радостном повторе бесчисленно дробящихся контуров и силуэтов, в стальном серо-голубом колорите, контрастно оттененном "ржавыми" пятнами цвета, почти физически ощущается "принцип мелькания" ритмично натачиваемого ножа, в неуловимую долю времени оказывающегося в разных точках пространства Казимир Малевич Супрематизм 1915 Цветочница 1903 Жнец 1912 Снежная буря 1912
Владимир Владимирович Маяковский(1893-1930) Родился в небогатой, но дружной семье, где вся жизнь родителей посвящена детям, их образованию и воспитанию; рано потеряв отца, самый младший, Владимир чувствует свою мужскую ответственность за мать и двух старших сестёр Талант лидера проснулся ещё в детстве, когда в 12 лет весь класс увёл за собой на революционную сходку гимназистов, когда в 15 лет вступил в партию, в 16 почти год провёл в тюрьме по политическим мотивам Мечтал стать художником, а получился гениальный, мощный, неповторимо талантливый поэт Романтический образ Поэта, начиная с первой поэмы «Владимир Маяковский», стал главной темой лирики Ранний Маяковский пишет о городе как страшном месте, где человек одинок и несчастен Обнажённые нервы чувства и намеренно грубая речь—вот типичные черты лирики поэта Был ярчайшей звездой футуризма. Устремлённость в будущее, мечта о преобразовании жизни - главное в его стихах
«Маяковский—это король метафор» (Ю.Олеша) «Маяковский всё переживал с гиперболической силой—любовь, ревность, дружбу. Он не любил разговаривать и всегда сочинял стихи» (Л. Брик) «Его стихи—всегда декламация, никогда не исповедь» (Ю.Карабичевский) Со временем становится всё яснее его отличие от футуристов: те слабее талантом, играют с формой, экспериментируют и отказываются от классических образцов «Двенадцать лет подряд человек Маяковский убивал в себе Маяковского-поэта, на тринадцатый поэт встал и человека убил…» М. Цветаева Маяковский-поэт своего времени, бунтарь и искатель нового, как А.С. Пушкин, стихи которого ценил, а «Онегина» знал наизусть; никогда не сочинял слова просто так, всегда выражал в неологизмах сильное чувство и создал свою «лесенку», чтобы подчеркнуть смысл каждого слова К 1917 году отходит от футуризма, окунувшись в революцию После революции поэзия превращается в социальный заказ, плакат, словно застывает в каменном монументе
Л. Брік (головна героїня життя та творчості поета, його муза і перший слухач його новонароджених віршів). “Я люблю, люблю, незважаючи ні на що і завдяки всьому, любив, люблю і буду любити, незалежно від того , якою ти будеш - грубою чи пестливою, моєю чи чужою. Все одно люблю. Амінь. Смішно про це писати, ти сама це знаєш… У тебе не любов до мене, у тебе- взагалі до всього любов. Посідаю у ній якесь місце і я (можливо, навіть дуже велике), але якщо я кінчаюсь чи виймаюсь, як камінь із Річки, то твоя любов спливає понад усією рештою. Чи погано це? Ні, тобі добре, я б хотів так кохати…” В.Маяковський
Право творця творити свій світ, з'єднуючи непоєднуване, бачити реальність через призму власної душі стверджував Володимир Маяковський у вірші «А ви могли б?» Я вмить закреслив карту буднів, Хлюпнувши фарбу із стакана; Відкрив я в холодці на блюді Вилицюватість океану. З рибин на вивісках строкатих Читав я губ нових порив. А ви Ноктюрн Змогли б заграти На флейті заржавілих ринв? (перклад П.Воронька)
Предсмертная записка Владимира Маяковского. 15 апреля 1930 г. в газетах вместе с сообщением о самоубийстве появилось и предсмертное письмо Маяковского. Поэт два дня носил его в кармане, прежде чем решиться на задуманное. Всем В том, что умираю, не вините никого и, пожалуйста, не сплетничайте. Покойник этого ужасно не любил. Мама, сестры и товарищи, простите - это не способ (другим не советую), но у меня выходов нет. Лиля - люби меня. Товарищ правительство, моя семья - это Лиля Брик, мама, сестры и Вероника Витольдовна Полонская. Если ты устроишь им сносную жизнь - спасибо. Начатые стихи отдайте Брикам, они разберутся. Как говорят - "инцидент исперчен", любовная лодка разбилась о быт. Я с жизнью в расчете и не к чему перечень взаимных болей, бед и обид. Счастливо оставаться. Владимир М а я к о в с к и й. 12/ IV -30 г.
¶ Символізм - музика □ Акмеїзм - скульптура لا Футуризм - живопис Перевір себе Перша збірка російських футуристів «Ляпас суспільному смаку» (1912): «Тільки ми-обличчя нашого часу ... Минуле тісне. Академія та Пушкін незрозумілі ієрогліфи ... Кинути Пушкіна, Достоєвського, Толстого та інш. з пароплава сучасності ... » * Що виражається за допомогою цих тез?
Література: Антологія зарубіжної поезії другої половини ХІХ — ХХ сторіччя (укладач Д.С.Наливайко).— К.: "Навчальна книга", 2002.\ Ахматова А.А. Сочинения в двух томах. – М, 1990 Басинский П.В. Федякин С.Р. Русская литература конца 19 века - начала 20 века и первой эмиграции.- М.: Академия, 1998. Большой учебный справочник. Русская литература. Двадцатый век.- М.:Дрофа, 2001 Блок А. Собрание сочинений в шести томах. – М, 1978 Велимир Хлебников. Творения. Под редакцией М.Я.Полякова. – М.: Советский писатель, 1984 Владимир Маяковский. Лирика. Москва, "Художественная Литература", 1987. Владимир Маяковский. Навек любовью ранен. Москва: Эксмо-Пресс, 1998. Гумилёв Н. Избранное. – М, 1994. Серебряный век русской поэзии. Москва: Просвещение, 1993. Серебряный век. Петербургская поэзия конца XIX-начала XX в. Ленинград: Лениздат, 1991. Москва: Художественная литература, 1988.
Інтернет - ресурси http://ocls.kyivlibs.org.ua/ahmatova/ahmatova_gallery/catalog.htm mir-chudes.narod.ru http://www.gov.spb.ru/culture/culture_history/literature www.topos.ru http://www.topos.ru/article/665/printed www.kmvline.ru http://www.claw.ru/book8/2050.htm www.Sobranie.org http://www.www.world-art.ru/people.php?id=3331 knigorod.gmsib.ru http://www.hrono.info/biograf/blok.html www.Sobranie.org http://alexander-block.ru/alexander-blok-sokolov-1961.html www.pseudology.org http://www.x-top.org/prikol/cat1/subcat4321/page_14/ http://zn-gippius.ouc.ru/ http://photoluck.ru/albums/userpics/10001/giraff~1.jpg http://photo.tsvetayeva.com/ http://www.decadence.ru/decadents/balmont.php http://slova.org.ru/bunin/about/ http://www.museum.ru/alb/image.asp?5047 http://art.rin.ru/cgi-bin/index.pl?id=52&start=11&page=18&work=4&art=229 http://www.picture.art-catalog.ru/picture.php?id_picture=4331 http://2005.novayagazeta.ru/nomer/2005/31n/n31n-s24.shtml http://www.silverage.ru/poets/merezhk_bio.html http://www.bashvest.ru/showinf.php?id=7694 http://www.cvetaeva.org.ru/chapter-al-bk-385/ http://www.pseudology.org/Slonim/SlonimMark2.htm http://schools.keldysh.ru/school1413/lit/Web_lit_med/kr_hr.htm http://abursh.sytes.net/rusart/graphics/syskov/defaultr.htm: http://www.v-mayakovsky.narod.ru/books.html http://www.bashvest.ru/showinf.php?id=9459 http://download.world-art.ru/people.php?id=31312 http://www.litera.ru/stixiya/authors/bunin/bledneet-noch-tumanov.html http://www.myslo.ru/gazeta/677/history/3532/ http://www.encyc.mir-x.ru/poeti_stihi.asp?poet=%C1%F3%ED%E8%ED http://www.raifa.ru/numbers/kul_isk/?ID=432&forprint http://fotki.yandex.ru/users/igo2181/view/5044/